This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

KVS lek en oliepomp ontluchten

ger69

SP 98 - SF3
Hoi,

Ik heb een probleem dat er nogsteeds lucht zit in me leidingen van me oliepomp. Ik heb de dunne slang die van me oliepomp naar de carburateur gaat gevuld en daarna gemonteerd. Daarna heb ik met een kruiskop schroevendraaier dat oliepomp schroefje een slag open gedaan en gewacht totdat er olie uit kwam en toen dicht gedraaid. Ik dacht ik ben nu klaar maar ik zie dat er allereerst geen olie loopt tussen de olie tank en de oliepomp (je ziet een klein beetje olie in de slang zitten maar is nog lang niet bij de pomp). Daarnaast blijkt dus ook dat er allemaal lucht in de leidingen zit..

[ir]http://i.imgur.com/0GQty.jpg[/ir]

Iemand een idee? De scooter heeft ongeveer nu in het totaal 30 seconde aangeweest, dat omdat er koeilvloeistof lekt waar ik nu op kom

[ir]http://i.imgur.com/d6Fp0.jpg[/ir]

Allereerst, zit deze dunne slang zo goed gemonteerd? (ik heb gestart met dop van reservoir af om te ontluchten). Hij gaat dus van de cilinderkop naar de kant van de ontsteking waar hij een hoek maakt van 90 graden met de KVS slang.

Waarvoor dient dit en is het goed gemonteerd?

Daarnaast lekt hij ergens aangezien er KVS druppelt. Hij is namelijk aan de onderkant van de cilinder helemaal nat en de KVS druppelt op de uitlaat. Lijkt met sterk dat het de koppakking is, slangklem niet goed vast? Ook kwam ik er niet uit hoeveel KVS je in het reservoir moet doen aangezien dat nergens staat aangegeven! Koppakking is net nieuw en volgens goed gemonteerd als ik het moet geloven

Alvast bedankt!
 
Last edited:
gewoon het slangetje eraf halen en laten lopen tot het lucht eruit is.. (slang omhoog houden dus..)

als jij de slang voor het KVS zo laat zitten heb je er weinig aan , want dit is de carburateurverwarming , er horen 2 slangen op te zitten met daartussen een ijzeren bocht met een plaatje met een gat erin , door dit gat komt een boutje wat je in de carburateur draait aan de linkerkant..
 
Oke, dus even 1 L benzine zelf mengen, scooter laten draaien en wachten en wachten totdat alle lucht eruit is? Moet je nog iets met de ontluchtingsschroef doen van de oliepomp?

Dus die slang hoort daar dus helemaal niet? Wat hoort er dan wel op die 2 plekken waar ik de slang heb aangesloten?

Het is inderdaad een slang met een plaatje ertussen..
 
nee , gewoon zo laten lopen , stationair of een klein beetje gas loopt de scooter echt niet vast van hoor (ik heb het nog nooit gehad iig..)

de ontluchtingsschroef moet je nu niet meer open halen , anders komt er nog meer lucht..

wat ook kan is gewoon zo laten draaien , het lucht gaat er vanzelf wel uit..

die slang hoort daar wel , alleen hoort de plaat dus op de carburateur gebout te zitten ,en dan heb je dus ook carburateurverwarming , wat ook niet verkeerd is..
 
Oke, dus eigenlijk gewoon niets aan doen en het los zich vanzelf op? Ben namelijk bang dat hij vast loopt haha.

Heb je misschien een idee nog hoe de cilinder aan de onderkant ontzettend nat is van KVS? Hij druppelt zegmaar ook een beetje op de uitlaat.
 
als je er mee gaat rijden zo is er wel een kans ja , maar laat je de scooter stationair lopen of een beetje gas gaat dat wel goed..

als er KVS uit komt is ie lek
 
kvs probleem opgelost.

Nu een ander probleem. De scooter wil zelf gaan rijden zonder toestemming van mij daarvoor

De scooter start je, loopt hij eerst heel erg op in toeren (rijd dan nog net niet zegmaar) daarna laat je hem even 5 seconde staan en zakt hij mooi stationair (afentoe valt hij dan uit..)

dan geef je gas, geen enkel probleem, rijd je gewoon paar meter en dan opeens laat je gas los en blijft hij doorrijden!! het is niet dat de gashendel blijft haken. Je moet de scooter echt uitzetten om het te stoppen. Je rijd dan ongeveer 15-20 km/h.. Ik heb geen idee wat het kan zijn.. valse lucht sluit ik eigenlijk al uit.

sproeier te klein?! Probleem van gas blijven hangen omstomd redelijk duidelijk toen de scooter warm was (en de rook productie een stuk was)
 
Last edited:
valse lucht , of iets met de gaskabel of schuif , anders kan een scooter niet in toeren blijven hangen..

wat ook nog kan is dat de carburateur bevriest , maar jij hebt na mijn uitleg natuurlijk meteen de carburateurverwarming aangesloten zoals het hoort en heb je daar geen last van..
 
dat maakt niet zoveel uit , de rommel die er bij sommige tussenkomt echter wel

waar moet ik het dan zoeken? Als ik de luchtfilter eraf haal en iemand geeft gas en ik kijk bij de naar de gasschuif komt hij toch écht netjes terug.

Hiervoor met 50cc en Gianelli Reverse nooit dit probleem gehad.

Syntomen zijn zoals ik al zei dat hij eerst bij het starten erg in toeren stijgt en dan langzaam terug zakt. Dan laat ik hem heel even draaien geef wat gas en daarna stopt de meeste ''heftige'' rook. Dan ga ik een stukje rijden en geef gas en laat het los en dan blijft hij echt gas geven.... soms had het wel zin als het gas bleef hangen even weer gas te geven en dan viel hij wel terug in stationair..

Het gebeurt dus eigenlijk als ik erop ga zitten, dan treedt het probleem pas op. Verder zit er een RMS vering onder (à la RS24 die extreem stug is). Gaskabel bekneld misschien ergens lijkt me sterk?

EDIT: iemand met het zelfde probleem!
http://www.scooter-freaks.nl/forum/showthread.php?t=420220

Ligt waarschijnlijk aan te kleine sproeier of een gaskabel die blijft hangen.
 
Last edited:
Idd zoals melf aangeeft, lijkt dit erg op valse lucht.

Ik kan het op de foto net niet zien.. maar bij je membraan, zit daar een aansluiting voor vacuum op je motorblok?


edit, ik bedoel dus dat het kan zijn dat de nippel niet meer aanwezig is maar het gat misschien wel. Bij mij is die er wel eens uit gevallen namelijk
 
Bij deze een betere foto

[ir]http://i.imgur.com/ufi6X.jpg[/ir]

Vacuum zit op de carburateur en niet op het spruitstuk, deze zit vast met zo'n clipje. Verder zijn olie en benzine er zo ingeplugd zonder tyrap of dergelijke. Dat geld ook voor de luchtfilter. Kan hier het probleem in zitten? Je moet wel flink kracht zetten om ze eraf te halen hoor!

De gaskabel zit een soort rare knik in maar buitendat veert hij goed terug. De knik komt dat het zwamenhalsje wat aan de kabel zit gescheurd. Dit heb ik opgelost door een rubber eroverheen te schuiven.

Verder is elektrische choke vervangen door handcoke. Hoorde dat je valse lucht ook kan checken door rook van een sigaret bijvoorbeeld de blazen in je bougie gat?
 
Last edited:
Op bovenstaande foto is het nog steeds niet zichtbaar wat ik bedoel



Ik bedoel de gouden nippel bij het membraan.
Als je die aansluiting niet hebt zit er een "kogel" ingeperst.

Als dat allemaal in orde is, even membraan en spruitstuk checken + pakking.

Wbt de slangen (bezine en olie) , dat maakt niet uit.
 
Ik heb een Zip SP 98 dus een kort blok, op de foto zie ik volgens mij een runner / zip2000 2t blok

Ik heb die hele nippel dus nog volgens mij. Spruitstuk en membraan is met vloeibare pakking gedaan zo te zien.

Hoe zou je het toch moeten checken als het daar is? Ik zoek het zelf nu het probleem eigenlijk meer bij de gasschuif die blijft vast zitten door het koude weer van gister.

Goed gemonteerd toch?
[ir]http://i.imgur.com/mWCwm.jpg[/ir]
Misschien veer, gasschuif, naald of hele kabel vervangen?
 
Last edited:
Zit bij jou geen nippel/gat op

[ir]http://img13.imageshack.us/img13/1650/dsc0002ya.jpg[/ir]

En inlaat zit idd dicht met vloeibare pakking. Valse lucht lijkt mij daarom héél erg sterk.
 
nog steeds je carburateurverwarming er niet op?

verder , er kan in de carburateur wel een kanaaltje verstopt zitten , maar dan zal ie alleen koud hoog in toeren lopen , maar ook maar heel even..

heb je het spruitstuk er wel al af gehad dan?

je kunt het blok het mooiste testen met een lektester die je in het spruitstuk zet ,maar die heeft niet iedereen.

valse lucht moet je uitsluiten , en niet proberen op te zoeken met domme dingen zoals rook ,deo ,remmenreiniger of andere dingen , gewoon zorgen dat je zeker weet dat alles ook echt dcht is..