Krukaslagers + keringen vervangen

cosanostra

Well-Known Member
Tijdje geleden een Gilera runner van iemand overgekocht, nu maken de lagers een beetje een schavend geluid. Ben langs verschillende scooterzaken in Eindhoven geweest. Ze zeggen allemaal dat lagers vervangen moeten worden.
Bij de 1 kost het als je een kaal blok aanlevert ongeveer 120 euro incl. nieuwe lagers en keringen. (dan heb ik het nog niet eens gemonteerd op de runner zelf) en ik moet het hele blok zelf loshalen.

Met loshalen van blok, nieuwe lagers en keringen en dergelijke erin + weer monteren en afstellen op scooter ben ik al snel 300/400 euro kwijt!! 8P

Is er iemand in de buurt van eindhoven die dit GOED kan doen!? Want ik heb begrepen dat het moeilijkste het persen van de lagers en keringen is??
Wat al 120 euro is.
Ik kan zo blijven rijden maar niet verstandig lijkt me??
Wie weet raad!!???? |(

Advertisement - register to remove this

Voor een leek is het echt niet zo gemakkelijk als het beschreven staat.
Als je het zelf wilt doen wat mogelijk is iedereen moet het doen voor de eerste keer.
schrijf alles op waar alles hort eventueel tekening maken die je straks ook nog zelf kan lezen;):P

maar succes

idd , lagers vervangen is niet moeilijk , maar om ze op de juiste en een nette manier te vervangen , dat is de kunst.

en daarvoor ben je goed en speciaal gereedschap nodig ,en de kennis ervan.

lagers en keerringen worden overigens niet geperst.

Toendertijd met mijn honda vision , heb ik ook de lagers en keerringen vervangen.

En gevraagd bij een garage of ze deze erin wouden persen ( de lagers dan )

Maar als je weet hoe je de oude lagers eruit kan tikken ben je al een heel eind op weg.

Let er wel op bij de aanschaf van de nieuwe lagers , dat je de juiste maten hebt ( staat op de buiten schaal )

Vervolgens neem je je blok , krukas en keerringen+ lagers naar een garage en vraag je of een monteur deze erin kan persen

Aangezien deze er maar op 1 manier in kunnen , kan er niet veel misgaan.

Gewoon persen totdat de lagers er goed in liggen , en vervolgens je delen met de krukas samenpersen ( staat geloof ook in de How-to )

En check dan gelijk of je krukas soepel loopt ! , zodat je het eventueel nog kan corrigeren.

Moraal van het verhaal :

Heb je alles kaal , en hoef je alleen nog maar te persen .
Ga naar een garage en vraag of ze dit kunnen en willen doen ( uiteraard beleefd :P )

Een beetje redelijk bedrijf wil dit vast wel doen.

succes !

ik zou er wel iemand bij halen die er verstand van heeft, want als je dit nog nooit gedaan hebt gaat er vaak wat fout..

tips: leg alles op volgorde hoe je 't eruit haalt, zodat je weet hoe 't erin moet.. maak foto's, is heel erg handig...
zorg voor goed gereedschap

Back