De juiste manier van krukas en krukaslagers monteren

Fiko

Monteur mechatronica
Hallo,

Het is best een tijd geleden maar morgen ga ik mijn nieuwe krukas en krukaslagers monteren.

Je ziet vaak dat mensen de lagers eerst om de krukas monteren en dan in de carter plaatsen. Ik denk dat dit niet de juiste manier van montage is. Je hebt namelijk geen goed overzicht of de lagers goed in de lagerhuizen van de carters liggen. Vandaar dat ik denk dat eerst de lagers in de lagerhuizen gemonteerd moeten worden.

Dus de lagerhuizen van de carters goed verwarmen met een gasbrander of heteluchtpistool, de lagers laten krimpen met freeze-spray en zo erin laten vallen.
Na dit proces, kun je opnieuw de carter samen met de lager verwarmen, met freeze-spray de krukas temperatuur terugbrengen naar -50 en zo in de lager laten vallen.

Wat is jullie mening over de manier van montage?
 
Advertisement - register to remove this

Meen ergens gehoord te hebben dat invriezen die plastic kooi van de lagers stuk maakt. Krukas invriezen lijkt me ook niet handig. Gewoon carter verwarmen en de lagers poppen/vallen zo erin
 
Meen ergens gehoord te hebben dat invriezen die plastic kooi van de lagers stuk maakt. Krukas invriezen lijkt me ook niet handig. Gewoon carter verwarmen en de lagers poppen/vallen zo erin

Heb net twee pogingen geprobeerd. Helaas mislukt en lagers naar de klote.

Het blok had ik gemiddeld 5 minuten met gasbrander goed heet gestoken. Lagers vielen er maar voor een kwart in gelijk vast zaten ze. Dus weer met tikwerk eruit moeten tikken.
 
5 minuten is ook niet lang genoeg. Misschien wel voor het klein Carter, maar het aluminium geleid warmte zo goed, dat het langer zal duren
Post automatically merged:

Meen ergens gehoord te hebben dat invriezen die plastic kooi van de lagers stuk maakt. Krukas invriezen lijkt me ook niet handig. Gewoon carter verwarmen en de lagers poppen/vallen zo erin
Plastic kooi is wel wat gevoeliger ja, maar je hebt ook lagers met stalen kooi.
 
5 minuten is ook niet lang genoeg. Misschien wel voor het klein Carter, maar het aluminium geleid warmte zo goed, dat het langer zal duren
Post automatically merged:


Plastic kooi is wel wat gevoeliger ja, maar je hebt ook lagers met stalen kooi.

Daar is het waarschijnlijk fout gegaan ja. Denk dat ik de carter langer warm had moeten stoken pff.
 
Het maakt opzicht niks uit hoe je het doet.
Alleen als je de lager als om de krukas hebt zitten en ze koelen al af. Kunnen de lagers niet meer zo makkelijk zijwaards schuiven totdat ze goed liggen.
 
Het maakt opzicht niks uit hoe je het doet.
Alleen als je de lager als om de krukas hebt zitten en ze koelen al af. Kunnen de lagers niet meer zo makkelijk zijwaards schuiven totdat ze goed liggen.

Ik vraag me af hoe zo iets in de fabriek van Piaggio tijdens massaproductie verloopt. Blokken verhitten etc. kost natuurlijk enorm veel tijd. Waarschijnlijk wordt daar alles in elkaar geperst.
 
Een lager in een lagerhuis tikken, altijd op de buitenring tikken.
En op een as tikken altijd op de binnenring tikken.
Tikken met een goede maat buis of ringpijp sleutel doe ik altijd.
Nog nooit een lager kapot getikt.
 
Een lager in een lagerhuis tikken, altijd op de buitenring tikken.
En op een as tikken altijd op de binnenring tikken.
Tikken met een goede maat buis of ringpijp sleutel doe ik altijd.
Nog nooit een lager kapot getikt.

De lager heb ik in principe niet kapot getikt. Ik weet ook buitenring/binnenring methode. Alleen als de lager iets scheef is gaan zitten in het lagerhuis van carter, zit hij meteen vast en om hem snel eruit te krijgen terwijl carter nog heet is, moet je vanuit variozijde op de binnenring tikken want er is geen andere mogelijkheid. Nu heb ik dat wel met een dop gedaan met exacte dezelfde maat als binnenring.

Tijdens uittikken van de lager is er denk ik wat stof in de lagers gekomen. Je voelt heel lichtjes wat schrapen. Ze draaien wel soepel. Alleen vertrouw ik het niet meer.

Dus ik ga twee nieuwe lagers kopen.

Dit keer ga ik ze eerst om de krukas doen en dan samen met de krukas enal in een keer erin. Denk dat dit toch net wat eenvoudiger is.
 
Ben vanmiddag langs de brommerzaak geweest en gevraagd naar C3 lagers. Hadden ze helaas niet dus gewoon standaard SKF lagers gepakt. Ze gaan die morgen ook gelijk om de krukas persen dus is dat ook gedaan =)
 
miss beetje laat maarja, er sijn veel manieren om het te doen en heb het ondertussen op veel manieren gedaan.

ten eerste wil ik bevestigen wat enterprise zegt, kunstof kooi zijn wat gevoeliger ze kunnen wel suerieus wat hebben maar als nog. wat ik zelf al heb geprobeerd is ze verwarmen tot 100g met hitteplaat en ooit al wel eens verkoeld tot -18 graden. met beide nooit problemen mee gehad. duss naar mijn ervaring kunne ze echt wel wat hebben.

die c3 lagers waar je het over hadt, als goed is zijn de standaard krukas lagers allemaal met c3 passing, anders kun je altijd even de lager code nazoeken of je wel de goeie hebt.

verschillende manieren van monteren:

carter verhitten lager verkoelen en in elkaar laten vallen, daarna lager plus carter verwarmen en krukas verkoelen en die in elkaar laten vallen.
of:
lagers op krukas persen, carters verhitten en daarin laten vallen.
of:
lagers verhitten doormiddel van oven of hitte/kookplaat, op krukas laten. vallen. laten afkoelen en carters verwarmen en in elkaar laten vallen

let op!

krukassen met kunstof wangen zijn gevoelig voor bevriesen.

voorderest is het verwarmen van carters het beste te doen met of een verf fohn of een oven, oven is wel ideaal want je kunt de temparatuur regelijk maar of moeders het leuk vindt is een ander verhaal.
gasbrander kan natuurlijk ook maar pas op.

ik hou met carter verwarmen aan dat de andere kant van t carter warm is dat je t amper kunt aanraken dan is die goed warm.

suc6.
 
miss beetje laat maarja, er sijn veel manieren om het te doen en heb het ondertussen op veel manieren gedaan.

ten eerste wil ik bevestigen wat enterprise zegt, kunstof kooi zijn wat gevoeliger ze kunnen wel suerieus wat hebben maar als nog. wat ik zelf al heb geprobeerd is ze verwarmen tot 100g met hitteplaat en ooit al wel eens verkoeld tot -18 graden. met beide nooit problemen mee gehad. duss naar mijn ervaring kunne ze echt wel wat hebben.

die c3 lagers waar je het over hadt, als goed is zijn de standaard krukas lagers allemaal met c3 passing, anders kun je altijd even de lager code nazoeken of je wel de goeie hebt.

verschillende manieren van monteren:

carter verhitten lager verkoelen en in elkaar laten vallen, daarna lager plus carter verwarmen en krukas verkoelen en die in elkaar laten vallen.
of:
lagers op krukas persen, carters verhitten en daarin laten vallen.
of:
lagers verhitten doormiddel van oven of hitte/kookplaat, op krukas laten. vallen. laten afkoelen en carters verwarmen en in elkaar laten vallen

let op!

krukassen met kunstof wangen zijn gevoelig voor bevriesen.

voorderest is het verwarmen van carters het beste te doen met of een verf fohn of een oven, oven is wel ideaal want je kunt de temparatuur regelijk maar of moeders het leuk vindt is een ander verhaal.
gasbrander kan natuurlijk ook maar pas op.

ik hou met carter verwarmen aan dat de andere kant van t carter warm is dat je t amper kunt aanraken dan is die goed warm.

suc6.

Goede tips.

Ik had tijdens mijn werktuigbouwkunde lessen altijd geleerd dat je een lager nooit mag verwarmen boven 120 graden. Dit kan anders nadelig zijn voor de eigenschappen van het lagermateriaal. Waarschijnlijk bedoelen ze ermee de kooi.

Ik ben nog niet aan montage toegekomen. De lagers heeft de brommerboer om de krukas geperst. Dus het is nu een kwestie van de carters goed verwarmen maar dit keer dan ook goed verwarmen! Ik ga het zondag uitproberen.

Een carter die je 5 minuten verwarmt kun je in principe ook niet meer vasthouden maar kan alsnog niet voldoende verhit zijn.

Gewoon tien minuten die gasbrander erop knallen!
 
Als je het in een Oven doet wel een afgedankte oven gebruiken.. Niet dat ding waar je ouders je maaltijden in klaar maakt.
Zou zelf niet erop wachten om kankerverwekkend voedsel naar binnen te werken.
 
Als je het in een Oven doet wel een afgedankte oven gebruiken.. Niet dat ding waar je ouders je maaltijden in klaar maakt.
Zou zelf niet erop wachten om kankerverwekkend voedsel naar binnen te werken.

Nee, heb met gasbrander circa 10 minuten verwarmd. Krukas zit nu in de grote carterhelft. Morgen zet ik de kleine carter erop.

Heb ondertussen wel een grote blaar aan mijn vingertop overgehouden door een domme fout. Carter had ik vlak gelegd met plakje eronder maar tussenruimte met werktafel was net te laag. Krukas kon daardoor niet geheel erin vallen. Dus vlug zonder speciale handschoenen carter hoger gezet maar ja, ondertussen dus vinger verbrand.

Morgen ook gelijk ovenwanten kopen.
 
Alles in elkaar gezet, alleen draait de krukas moeizaam rond. Ik kan wel gewoon met de hand draaien zonder al te veel kracht te gebruiken alleen is het niet zo dat als ik eraan draai en hand loslaat, dat de krukas nog even blijft ronddraaien. Blijft gelijk stilstaan. Tijdens ronddraaien voel ik niet bij een specifiek punt een weerstand of dergelijke.

Heb al best links en rechts wat meppen gegeven maar geen resultaat. Wil ook niet blijven meppen, niet goed voor de lagers.

Iemand nog tips of is dit gewoon acceptabel en wordt hij zelf wel losjes na inrijden?

Ps. heb de keerringen nog niet erin gezet.
 
Zonder keeringen moet hij blijven draaien geen rondjes maar wel even door zelfs met nieuwe lagers moet hij een beetje blijven draaien ik denk namelijk dat de krukas nog niet helemaal in het midden zit
 
Zonder keeringen moet hij blijven draaien geen rondjes maar wel even door zelfs met nieuwe lagers moet hij een beetje blijven draaien ik denk namelijk dat de krukas nog niet helemaal in het midden zit

Denk dat ik links iets meer tolerantie hebt dan rechts (vanuit cilinder zijde gezien).

Ik ga morgen de bouten iets losdraaien, vervolgens de carterhelften heet stoken en dan opnieuw proberen te centreren met kunststofhamer. Hopelijk centreert hij.

WhatsApp Image 2020-08-31 at 20.42.54.jpeg
 
Klein update. Het is me gelukt om de krukas wat losser te krijgen. Heb alle bouten kwartslag terug gedraaid, beide carterhelften met heteluchtpistool verwarmd en na een lichte mep aan variokant draaide de krukas veel soepeler. Links ook een tik gegeven, met voelermaat toleranties gecontroleerd en vervolgens bouten iets aangedraaid en af laten koelen. Kan de krukas nu met twee vingertoppen zonder weerstand draaien. Ik vind dat voldoende. Een opvallend punt was nadat ik tweetakt olie via de inlaat van het blok wat ingoot, dat de krukas nog soepeler ging draaien. Ik denk dat door warm/koud verschil condens vrijkomt waardoor er oppervlakkig roest ontstaat en de lagers daardoor minder soepeler kunnen draaien.

Keerringen zitten ook erop en krukas blijft soepel draaien.
 
Back
Top