En snel ook, 700 euro voor een nieuwe borgmoer is echt debiel. Tenzij de schroefdraad van de krukas versleten is maar dit is dus niet het geval, dan is het alsnog belachelijk voor voor een nieuwe krukas incl montageKlinkt een beetje fishy dat ze hier 700 euro willen voor rekenen. Ik denk niet dat een revisie nodig is. Malafide of onkundig bedrijf? Ik zou persoonlijk de scooter gauw weg halen daar.
Ik het zelf een 50 runner als eerste scooter gehad, ze zijn wel vergelijkbaar ja. Zeker onder het carterdeksel is het eigenlijk gewoon het zelfde. Anders wijst het zich toch vanzelfperfect! laatste vraag nog, zijn de 50cc runner motors van 2006 hetzelfde of tenminste vergelijkbaar met de mijne (2011) ik zie veel reparatie videos waar ze de carterpan loshalen en uitleggen hoe alles gedemonteerd word maar dat zijn de oudere runner modelen
Ja.wanneer ik alles zelf terug doe ga ik geen locktite erop doen, zo hoort het toch?
Perfect dankjewel!En snel ook, 700 euro voor een nieuwe borgmoer is echt debiel. Tenzij de schroefdraad van de krukas versleten is maar dit is dus niet het geval, dan is het alsnog belachelijk voor voor een nieuwe krukas incl montage
Post automatically merged:
Ik het zelf een 50 runner als eerste scooter gehad, ze zijn wel vergelijkbaar ja. Zeker onder het carterdeksel is het eigenlijk gewoon het zelfde. Anders wijst het zich toch vanzelf
Post automatically merged:
Ja.
ja 700 werd ineens 500 en dan wilden ze ook ineens mijn kappen vervangen, ik kwam voor een service, nou les geleerd. ik doe alles zelf wel want al na mijn eerste keer bijna opgelicht worden is een erg slecht begin, ik ga de scooter morgen zelf ophalen en zelf alles in elkaar zetten, dit is dan wat ik allemaal nodig heb om zelf te doen toch?Normaal is locktite ook helemaal niet nodig.. Meestal doen ze dit alleen in het geval als je draad niet meer zo denderend is en toch de moer goed vast wilt hebben zonder dat deze gaat los lopen.. En dan nog is locktite blauw meer als voldoende.. Ik heb er zelfs me achterwiel as moer (die op een kortere achter as zit vast gezet met loctite blauw.. En zit nog steeds prima vast.
De blauwe variant krijg je ook makkelijkere los gedraaid dan de rode, die zit ook muur vast.. Dat witte wat nog op de krukas is waarschijnlijk gekomen omdat ze de moer hebben verhit om deze los te krijgen, want zonder een brander ga je die zo niet eraf krijgen..
Zoals gezet, met een staalborstel het draad schoon borstelen en dan een nieuwe krukas moer erop.
700 euro is belachelijk. Gewoon een zelf verzonnen bedrag wat niet onderbouwt is.
Snap best dat arbeid wel wat kost.. Maar als ze er maar een half uur eraan gewerkt hebben en ze rekenen 4 uur ervoor dan word je wel erg vriendelijk opgelicht.
Neen, de koppelingsmoer is de moer die op je koppeling zit. Naast de krukasmoer.Perfect dankjewel!
ja 700 werd ineens 500 en dan wilden ze ook ineens mijn kappen vervangen, ik kwam voor een service, nou les geleerd. ik doe alles zelf wel want al na mijn eerste keer bijna opgelicht worden is een erg slecht begin, ik ga de scooter morgen zelf ophalen en zelf alles in elkaar zetten, dit is dan wat ik allemaal nodig heb om zelf te doen toch?
1.) https://www.zandri.nl/gereedschap-blokkeer-vliegwiel-verstelbaar.html
2.) https://www.cityparts.nl/krukasmoer...4-takt-maat-m10-x-1-25mm-2-klepper-motor.html
3.) https://www.amazon.co.uk/profile-shaped-socket-12-Kant-Zöllisch/dp/B0735FZ968/ref=sr_1_3?_encoding=UTF8&c=ts&dchild=1&keywords=Socket+Sets&qid=1608741381&s=diy&sr=1-3&ts_id=1939038031 (ik weet dat dit snel stuk gaat maar is toch handig om later te hebben als ik toch veel aan mijn scooter ga sleutelen)
4.) https://www.zandri.nl/v-snaar-ice-m...ag-orig-436864.html#product_tabs_montagevideo
is de koppelingmoer hetzelfde als de krukasmoer?
en vergeet de vario blokkeer sleutel niet! Is een plaatje met 2 gaten en aan een kant wat tanden.
En als je je koppeling en poulie van elkaar af wilt halen heb je of een hele grote steeksleutel (weet niet welke maat), of een hele grota bahco nodig. Maar dat is alleen maar nodig als je er een andere halfpoulie of andere trekveren wilt.
oh sorry, slechte zin, ik bedoelde of je dezelfde moer gebruikt voor de koppeling als voor de krukasNeen, de koppelingsmoer is de moer die op je koppeling zit. Naast de krukasmoer.
perfect! laatste vraag nog, zijn de 50cc runner motors van 2006 hetzelfde of tenminste vergelijkbaar met de mijne (2011) ik zie veel reparatie videos waar ze de carterpan loshalen en uitleggen hoe alles gedemonteerd word maar dat zijn de oudere runner modelen
En geen borgmoer te plaatsen welke een nylon (borg) ring heeft, want de krukas wordt erg warm, daarom heeft de orginele moer een eigen metalen borg systeem in de moer. Loslopen doet die normaal nooit als hij met een 38Nm vast zit ook omdat hij door de draairichting alleen maar vaster gaat.
oh ja... dat zie ik nu pas, das wel een probleempjeGaat dit wel goed? ( Rode pijl )
De spi banen zijn daar ook wat uigeholt of het moet standaard zijn op die blokken.
Maar als daar jou gradenplaat komt kan die wel een smet de tijd er overheen gaan lopen
ahh oke, dank voor de uitleg. Maar denk je dat het een must is om mijn krukas te vervangen of zou het zo nog een tijdje gaan. ik dacht dat misschien mijn vario zou slippen of is dat niet zo?Ter info: de gradenplaat, ramplate of ook wel rollenhuisdeksel genoemd zit hier:
Hij bedoelt waarschijnlijk de kickstarterkrans of ook wel kickstartertandwiel genoemd.
Maar eerst komt de half-poelie met starterkrans (elec start via de bendix), koelvin/fan voor de half-poelie en dan de kickstarterkrans, met een vulring en tot slot een flensmoer.
En het ziet er inderdaad gehavend uit, maar dit kan ook komen omdat de half-poelie te veel ruimte heeft gehad en de boel iets uitgesleten heeft. Maar dan moet je ook schade zien aan de binnenkant van de poelie waar die over de krukas valt.
Ik vermoed dat ondanks het locktite smeerfeest, het nooit meer goed vastgezeten heeft, met hier en daar iets te veel speling. Dat is de enige verklaring die ik kan bedenken v.w.b. de slijtage op de krukas montagepunt van de half-poelie.
dus voor de duidelijkheid, dit is waar de starterkrans op zit, niet de variateur?Dit ziet er inderdaad wel redelijk versleten uit. Is misschien nog wel even te gebruiken, maar hij heeft niet lang meer.
heel eerlijk, misschien laat ik hem zo, dan wacht ik tot dat de kickstart het uiteindelijk uitgeeft en dan pas de krukas vervangen, op dinsdag krijg ik alle onderdelen binnen en dan zal ik een paar fotos maken ervan, is misschien handig voor mensen die hetzelfde probleem als ik hebbenInderdaad, je kan als je de starterkrans hebt de tanden zien die in de tanden van de krukas passen. De variateur zit achter de krans, en glijd over de bus 5 heen.
View attachment 59084