krukas moer met locktite

Normaal is locktite ook helemaal niet nodig.. Meestal doen ze dit alleen in het geval als je draad niet meer zo denderend is en toch de moer goed vast wilt hebben zonder dat deze gaat los lopen.. En dan nog is locktite blauw meer als voldoende.. Ik heb er zelfs me achterwiel as moer (die op een kortere achter as zit vast gezet met loctite blauw.. En zit nog steeds prima vast.
De blauwe variant krijg je ook makkelijkere los gedraaid dan de rode, die zit ook muur vast.. Dat witte wat nog op de krukas is waarschijnlijk gekomen omdat ze de moer hebben verhit om deze los te krijgen, want zonder een brander ga je die zo niet eraf krijgen..

Zoals gezet, met een staalborstel het draad schoon borstelen en dan een nieuwe krukas moer erop.

700 euro is belachelijk. Gewoon een zelf verzonnen bedrag wat niet onderbouwt is.

Snap best dat arbeid wel wat kost.. Maar als ze er maar een half uur eraan gewerkt hebben en ze rekenen 4 uur ervoor dan word je wel erg vriendelijk opgelicht.
 
Klinkt een beetje fishy dat ze hier 700 euro willen voor rekenen. Ik denk niet dat een revisie nodig is. Malafide of onkundig bedrijf? Ik zou persoonlijk de scooter gauw weg halen daar.
En snel ook, 700 euro voor een nieuwe borgmoer is echt debiel. Tenzij de schroefdraad van de krukas versleten is maar dit is dus niet het geval, dan is het alsnog belachelijk voor voor een nieuwe krukas incl montage
Post automatically merged:

perfect! laatste vraag nog, zijn de 50cc runner motors van 2006 hetzelfde of tenminste vergelijkbaar met de mijne (2011) ik zie veel reparatie videos waar ze de carterpan loshalen en uitleggen hoe alles gedemonteerd word maar dat zijn de oudere runner modelen
Ik het zelf een 50 runner als eerste scooter gehad, ze zijn wel vergelijkbaar ja. Zeker onder het carterdeksel is het eigenlijk gewoon het zelfde. Anders wijst het zich toch vanzelf
Post automatically merged:

wanneer ik alles zelf terug doe ga ik geen locktite erop doen, zo hoort het toch?
Ja.
 
En snel ook, 700 euro voor een nieuwe borgmoer is echt debiel. Tenzij de schroefdraad van de krukas versleten is maar dit is dus niet het geval, dan is het alsnog belachelijk voor voor een nieuwe krukas incl montage
Post automatically merged:


Ik het zelf een 50 runner als eerste scooter gehad, ze zijn wel vergelijkbaar ja. Zeker onder het carterdeksel is het eigenlijk gewoon het zelfde. Anders wijst het zich toch vanzelf
Post automatically merged:


Ja.
Perfect dankjewel!
Normaal is locktite ook helemaal niet nodig.. Meestal doen ze dit alleen in het geval als je draad niet meer zo denderend is en toch de moer goed vast wilt hebben zonder dat deze gaat los lopen.. En dan nog is locktite blauw meer als voldoende.. Ik heb er zelfs me achterwiel as moer (die op een kortere achter as zit vast gezet met loctite blauw.. En zit nog steeds prima vast.
De blauwe variant krijg je ook makkelijkere los gedraaid dan de rode, die zit ook muur vast.. Dat witte wat nog op de krukas is waarschijnlijk gekomen omdat ze de moer hebben verhit om deze los te krijgen, want zonder een brander ga je die zo niet eraf krijgen..

Zoals gezet, met een staalborstel het draad schoon borstelen en dan een nieuwe krukas moer erop.

700 euro is belachelijk. Gewoon een zelf verzonnen bedrag wat niet onderbouwt is.

Snap best dat arbeid wel wat kost.. Maar als ze er maar een half uur eraan gewerkt hebben en ze rekenen 4 uur ervoor dan word je wel erg vriendelijk opgelicht.
ja 700 werd ineens 500 en dan wilden ze ook ineens mijn kappen vervangen, ik kwam voor een service, nou les geleerd. ik doe alles zelf wel want al na mijn eerste keer bijna opgelicht worden is een erg slecht begin, ik ga de scooter morgen zelf ophalen en zelf alles in elkaar zetten, dit is dan wat ik allemaal nodig heb om zelf te doen toch?

1.) https://www.zandri.nl/gereedschap-blokkeer-vliegwiel-verstelbaar.html
2.) https://www.cityparts.nl/krukasmoer...4-takt-maat-m10-x-1-25mm-2-klepper-motor.html
3.) https://www.amazon.co.uk/profile-sh...&qid=1608741381&s=diy&sr=1-3&ts_id=1939038031 (ik weet dat dit snel stuk gaat maar is toch handig om later te hebben als ik toch veel aan mijn scooter ga sleutelen)
4.) https://www.zandri.nl/v-snaar-ice-m...ag-orig-436864.html#product_tabs_montagevideo

is de koppelingmoer hetzelfde als de krukasmoer?
 
Perfect dankjewel!

ja 700 werd ineens 500 en dan wilden ze ook ineens mijn kappen vervangen, ik kwam voor een service, nou les geleerd. ik doe alles zelf wel want al na mijn eerste keer bijna opgelicht worden is een erg slecht begin, ik ga de scooter morgen zelf ophalen en zelf alles in elkaar zetten, dit is dan wat ik allemaal nodig heb om zelf te doen toch?

1.) https://www.zandri.nl/gereedschap-blokkeer-vliegwiel-verstelbaar.html
2.) https://www.cityparts.nl/krukasmoer...4-takt-maat-m10-x-1-25mm-2-klepper-motor.html
3.) https://www.amazon.co.uk/profile-shaped-socket-12-Kant-Zöllisch/dp/B0735FZ968/ref=sr_1_3?_encoding=UTF8&c=ts&dchild=1&keywords=Socket+Sets&qid=1608741381&s=diy&sr=1-3&ts_id=1939038031 (ik weet dat dit snel stuk gaat maar is toch handig om later te hebben als ik toch veel aan mijn scooter ga sleutelen)
4.) https://www.zandri.nl/v-snaar-ice-m...ag-orig-436864.html#product_tabs_montagevideo

is de koppelingmoer hetzelfde als de krukasmoer?
Neen, de koppelingsmoer is de moer die op je koppeling zit. Naast de krukasmoer.
 
en vergeet de vario blokkeer sleutel niet! Is een plaatje met 2 gaten en aan een kant wat tanden.

En als je je koppeling en poulie van elkaar af wilt halen heb je of een hele grote steeksleutel (weet niet welke maat), of een hele grota bahco nodig. Maar dat is alleen maar nodig als je er een andere halfpoulie of andere trekveren wilt.
 
en vergeet de vario blokkeer sleutel niet! Is een plaatje met 2 gaten en aan een kant wat tanden.

En als je je koppeling en poulie van elkaar af wilt halen heb je of een hele grote steeksleutel (weet niet welke maat), of een hele grota bahco nodig. Maar dat is alleen maar nodig als je er een andere halfpoulie of andere trekveren wilt.
deze zou beide de koppeling en krukas stil moeten houden, er staat "Met deze blokkeersleutel kun je gemakkelijker de moer los draaien die bij het vliegwiel en achterkoppeling zit"
Neen, de koppelingsmoer is de moer die op je koppeling zit. Naast de krukasmoer.
oh sorry, slechte zin, ik bedoelde of je dezelfde moer gebruikt voor de koppeling als voor de krukasscootermoer.PNG
 
Je zou verwachten dat een garage bedrijf een snijplaat of snijmoer heeft met de juiste schroefdraad en de krukas kan op snijden voor een zuivere draad. Ik heb die als hobbyist ook in de schuur. Ik dacht dat het metrisch-fijne draad is m10x1.25 MHR.
Even opmeten voor de zekerheid.

En geen borgmoer te plaatsen welke een nylon (borg) ring heeft, want de krukas wordt erg warm, daarom heeft de orginele moer een eigen metalen borg systeem in de moer. Loslopen doet die normaal nooit als hij met een 38Nm vast zit ook omdat hij door de draairichting alleen maar vaster gaat.
 
perfect! laatste vraag nog, zijn de 50cc runner motors van 2006 hetzelfde of tenminste vergelijkbaar met de mijne (2011) ik zie veel reparatie videos waar ze de carterpan loshalen en uitleggen hoe alles gedemonteerd word maar dat zijn de oudere runner modelen

Het motorblok is identiek maar je moet wel oppassen met het demonteren van de olie en waterpomp as.
Controleer dan ook gelijk of het v-snaartje, welke beide aandrijft nog in goede staat is.
Uiteraard moet ook het vliegwiel & de stator gedemonteerd worden, ook hier met beleid te werk gaan.

De originele flensmoer is inderdaad M10 X 1.25 en de vul/veerring is 23x15x0,5.

En geen borgmoer te plaatsen welke een nylon (borg) ring heeft, want de krukas wordt erg warm, daarom heeft de orginele moer een eigen metalen borg systeem in de moer. Loslopen doet die normaal nooit als hij met een 38Nm vast zit ook omdat hij door de draairichting alleen maar vaster gaat.

Beetje fout van mijn kant :oops:....goed dat Hap het even aankaart.
Ik heb namelijk een legio aan borgmoeren en voor de krukas gebruik ik vaak ook metalen borgmoeren.
Deze borgmoeren zijn niet voorzien van een nylon borgring maar beschikt over een ellipsvorm in de borgkraag. Door deze vorm ontstaat wrijvingsweerstand en wordt de moer geborgd op de krukas. Deze zelfborgende moeren kunnen gerust meerdere malen hergebruikt worden. Tevens heeft deze borgmoer als voordeel dat het beter bestendig is tegen extreme hitte, omdat er geen risico is dat het nylon borgringetje smelt.

Maar ik hoop toch dat de krukas nog gered kan worden en dat het met de schade meevalt.
Succes in ieder geval en we horen/lezen het wel hoe het verder verloopt.
 
PXL_20201224_133323185.jpgPXL_20201224_133240857.jpgPXL_20201224_133155844.jpg
wat denken jullie, ziet er prima uit als ik hem schoon maak denk ik, de moer is helemaal vern*ukt maar een nieuw moer kost niet eens een euro dus die koop ik nieuw gewoon. ik ga alles bestellen om hem weer in elkaar te zetten en dan hoopelijk rijden. tijdens transport hebben we helaas een varioroller verloren. er zit nu 5.5 in, veranderen? of gewoon dezelfe gewicht kopen?
 
Gaat dit wel goed? ( Rode pijl )
De spi banen zijn daar ook wat uigeholt of het moet standaard zijn op die blokken.
Maar als daar jou gradenplaat komt kan die wel een smet de tijd er overheen gaan lopen
 

Attachments

  • 20201224_191421.jpg
    20201224_191421.jpg
    70.5 KB · Views: 7
Ter info: de gradenplaat, ramplate of ook wel rollenhuisdeksel genoemd zit hier:

Idpkuyg.jpg


Hij bedoelt waarschijnlijk de kickstarterkrans of ook wel kickstartertandwiel genoemd.
Maar eerst komt de half-poelie met starterkrans (elec start via de bendix), koelvin/fan voor de half-poelie en dan de kickstarterkrans, met een vulring en tot slot een flensmoer.

En het ziet er inderdaad gehavend uit, maar dit kan ook komen omdat de half-poelie te veel ruimte heeft gehad en de boel iets uitgesleten heeft. Maar dan moet je ook schade zien aan de binnenkant van de poelie waar die over de krukas valt.
Ik vermoed dat ondanks het locktite smeerfeest, het nooit meer goed vastgezeten heeft, met hier en daar iets te veel speling. Dat is de enige verklaring die ik kan bedenken v.w.b. de slijtage op de krukas montagepunt van de half-poelie.
 
Ter info: de gradenplaat, ramplate of ook wel rollenhuisdeksel genoemd zit hier:

Idpkuyg.jpg


Hij bedoelt waarschijnlijk de kickstarterkrans of ook wel kickstartertandwiel genoemd.
Maar eerst komt de half-poelie met starterkrans (elec start via de bendix), koelvin/fan voor de half-poelie en dan de kickstarterkrans, met een vulring en tot slot een flensmoer.

En het ziet er inderdaad gehavend uit, maar dit kan ook komen omdat de half-poelie te veel ruimte heeft gehad en de boel iets uitgesleten heeft. Maar dan moet je ook schade zien aan de binnenkant van de poelie waar die over de krukas valt.
Ik vermoed dat ondanks het locktite smeerfeest, het nooit meer goed vastgezeten heeft, met hier en daar iets te veel speling. Dat is de enige verklaring die ik kan bedenken v.w.b. de slijtage op de krukas montagepunt van de half-poelie.
ahh oke, dank voor de uitleg. Maar denk je dat het een must is om mijn krukas te vervangen of zou het zo nog een tijdje gaan. ik dacht dat misschien mijn vario zou slippen of is dat niet zo?
 
Inderdaad, je kan als je de starterkrans hebt de tanden zien die in de tanden van de krukas passen. De variateur zit achter de krans, en glijd over de bus 5 heen.
Image1.jpg
 
Inderdaad, je kan als je de starterkrans hebt de tanden zien die in de tanden van de krukas passen. De variateur zit achter de krans, en glijd over de bus 5 heen.
View attachment 59084
heel eerlijk, misschien laat ik hem zo, dan wacht ik tot dat de kickstart het uiteindelijk uitgeeft en dan pas de krukas vervangen, op dinsdag krijg ik alle onderdelen binnen en dan zal ik een paar fotos maken ervan, is misschien handig voor mensen die hetzelfde probleem als ik hebben :)
 
Back
Top