Krukas Lagers

Je bent me nou niet echt aan het overtuigen met een goed onderbouwde mening melf.

Wat jij zegt gaat gewoon maar op voor 1 helft de andere helft duw je het lager gewoon perfect op zijn plek.

dat je lager daardoor te dicht op je krukas komt te staan is naar mijn idee ook onzin aangezien ik al 3 jaar met een flink vermogen op deze manier rond rijd (net als een aantal vrienden van mij en net als een paar andere blokjes die ik op die manier heb opgebouwd). Ik heb nog nooit problemen gehad door het op deze manier monteren van mijn lagers.

Daarom ga ik ook niet 2 verschillende cartersetjes in elkaar zetten om dit op te meten.
 
zoals ik al zei , ga eens goed meten..

ik heb dat al eens uitgemeten , als je lagers eerst in het blok komen zitten de lagers verder van elkaar af dan dat je ze op de krukas zet...

mij boeit het verder niet wat jij of een ander doet , het gaat er gewoon om dat er wel degelijk verschil tussen zit..
 
dat noemen ze nou tolerantie speling ;)

een krukas en lagers moeten een bepaalde speling hebben wil je de as goed kunnen centreren.

want als dit niet het geval zou zijn, dan zou de krukas all gelijk vast blijven zitten bij het aan draaien van de carter helfd bouten.

maar ga maar eens goed meten allebij :p dan zal je merken dat op welke van de 2 manieren je het monteerd, de speling waardes van de krukas/lagers 9 van de 10 keer achter elkaar zullen vershillen.

en krukas lagers zijn gemaakt met een pers passing, dus vind het opschuren eigenlijk helemaal niet nodig.

ik zet de lagers altijd eerst op de krukas zonder de lagers warm te maken, en verwarm dan aleen het carter en laat de krukas en met lagers er zo in zakken.

en wat ook een hoop mensen vergeten is om de kogellagers in het lager goed met kogellagervet in te smeren, want bij de eerste start is er nog geen goede olie laag aanwezig. dus daar kan de eerste lager schade al ontstaan.
 
hiervoor gebruik ik juist geen kogellager vet, deze meuk zit vaak standaard in de lagers.

Ik haal dit er juist uit, maak de lagers superschoon, en voorzie ze van gewone scooter olie (tts of a747).

Dat dikke vet hoef ik niet in mijn blok.
 
gewone kogel lager vet word vloeibaar bij ong 30 graden, dus het blijft niet in je lagers zitten.

het vet wat jij bedoeld zit in alle dichte lagers en dat is een stuk dikker inderdaad.
 
hoe vloeibaar het ook wordt, het is niet gemaakt om te verbranden.

heb bij meerdere blokken al vaker gezien, dat er toch een soort troebel overblijft. Maargoed dit is mijn mening erover
 
En ondertussen heeft de TS in de eerste 2 posts zijn antwoord al gehad en zitten wij hier nog verder te discussiëren over een compleet ander onderwerp :p
 
Back
Top