krassen in cilinder

Jutte

Jutte
Nadat mijn scooter mij had laten staan vorige week, heb ik vandaag mijn scooter eens onderworpen aan een grondig onderzoek. (ik had niet eerder tijd).

Nu kon ik niks vinden, dus ik de cilinder eraf gehaald. Er zaten wat krasjes in de cilinder en een kleine veeg. ook op de zuiger zaten krasjes.

Is het nodig om deze te vervangen? En als ik hem moet vervangen is dan mogelijk om een dr70 te nemen op std. krukas?(10km oud)
 
Advertisement - register to remove this

Moet je even voelen hoe diep de krassen zijn. Eventueel even met wat waterproof schuurpapier korrel 1000 à 1200 e wat olie krassen en veeg een beetje wegpolijsten. De zuiger zou ik sowieso even vervangen is altijd beter als deze beschadigd is.

Een DR70 kan op een standaard krukas, maar zoals je na 10 seconden de search functie gebruiken ook wel had kunnen ontdekken is dat het altijd verstandig is om toch een wat sterkere krukas te monteren. Wat bedoel je overigens met 10km, 10 kilometer of 10.000km en was deze krukas nieuw of alleen nieuwe lagers?
 
met 10 km oud bedoel ik lagers en krukas search had ik gebruikt, maar kreeg zoveel verschillende topics, waarin wer gezegd van wel en dan weer niet. Dus wou ff zekerheid.
 
Bij de meeste dealers kun je je cilinder laten honen, meestal doen ze dit niet zelf omdat die machines daarvoor redelijk duur zijn. Als je de cilinder zo los bij de dealer aflevert dan moet je op een euro of 50 rekenen.

Ik zelf ga altijd naar een motor revisie zaak en laat de cilinder opmeten en kijken welke overmaat er minimaal doorheen moet (bij sommige vastlopers zijn de krassen dieper als bij de ander en moet er een grotere overmaat in). Dan haal ik bij de dealer een overmaat zuiger, kost ongeveer 20 à 25 euro. Dan breng ik de cilinder weer naar motor revisie zaak waar ze de zuiger opmeten en zorgen dat er de goede overmaat in wordt gehoont. De ene keer betaal ik een 10 en de andere keer weer 15 euro (ligt een beetje aan de bui van die kerel die het doet).
 
Back
Top