Krantenartikel (jullie hulp gezocht)

GileraGSM

Schakel-Pro@BMW
Heej,

ik ben gevraagd door een journalist iets te vertellen over het opvoeren van brommers en scooters.
Hij wilde iets weten over:
* Hoe kan je je brommer opvoeren, snelheid
* iets over mijn brommer
* en iets over APK

Ik heb dus iets in elkaar geflansd, dat ik wil opsturen.
Maar natuurlijk niet zonder dat jullie er even naar gekeken hebben
smile.gif

dus ik vraag of jullie (GERICHT!) commentaar willen geven. Dus niet van maar met een MHR uitlaat kan je 110 en dat soort praat
smile.gif
.

Wat kan erbij, wat moet er beslist af??

BVB!!!!


Hallo,
Ja ik wil wel even wat uitleggen. Maar ik heb erzelf ook niet super veel verstand van.
Je kan je brommer/scooter vrij gemakkelijk opvoeren.
Het simpelst is door je begrenzing weg te (laten) halen. Meestal zijn scooters begrensd op: uitlaat, vario, luchtfilter, en de nieuwe scooters meestal ook op de cilinder, die is verlaagd en dat zorgt voor minder compressie, dus minder kracht en snelheid.
Als je die begrensing eruit haalt, kan je scooter zo'n 75 a 80 km/h. Dit is afhankelijk van het soort scooter en of je vloeistofkoeling of luchtkoeling hebt.
Je kan er ook een andere uitlaat erop zetten, zodat hij zijn meer toeren kan maken en dood gewoon harder gaat.
Met een andere uitlaat gaat je scooter ongeveer 85 a 90 km/h. Dit is ook weer afhankelijk van watvoor soort uitlaat je erop zet, en welke het best bij je cilinder past. Ik heb scooters gezien die alleen een andere uitlaat hadden en gewoon rond de 100 op de teller haalde.
Je kan er ook een andere carburatur opzetten. Deze zorgt ervoor dat er een mengsel van lucht en bezine in je cilinder komt, een grotere zorgt dus voor meer mengsel dus meer kracht.
Het vervangen van je carburateur kan verschillende gevolgen hebben. Maar dit hangt sterk samen met welke cilinder en welke uitlaat je eronder hebt.

Maar over het algemeen krijg je meer kracht bij lagere toerentallen, dus harder optrekken, je topsnelheid hoeft niet altijd toe te nemen. Maar dat is vaak wel het geval.
Veder kan je je cilinder vervangen door een met een grotere inhoud. Standaard zit er op je scooter een 50cc (50 cm3).
Maar voor rond de 400 heb je al een goede 70cc (70cm3).
Je moet dan wel je carburateur aanpassen en je uitlaat, en nog een aantal kleine dingen.

Zo kan je je brommer opvoeren.
Ik heb mijn brommer oplaten voeren van 55 naar 105 op de teller. Ik heb dit gedaan omdat hij echt veeel te langzaam was. Hij trok voor geen meter en had nergens kracht. En dat vond ik tussen het 50 en 80 km verkeer toch gevaarlijk.
Ik heb er een andere uitlaat onderzitten (merk: Giannelli) en een ander tandwiel met een andere sproeier in mijn carburateur om er voor te zorgen dat hij meer benzine krijgt.

Ik denk dat een APK voor brommers gewoon GEEN zin heeft.
Waarom een APK??.
Ik denk als je gewoon alles vrij geeft, kwa snelheid en kracht, dat jongeren gewoon veel beter met hun verantwoordelijkheid omgaan.
Er zullen altijd wel een paar erbij zitten die dat ding zo opvoeren dat hij gewoon 140 km/h haalt. Maar er zullen er meer zijn die gewoon rustig rijden, en gewoon van het brommeren genieten.
Met apk en het anti-opvoer gedoe haal je gewoon het vermogen weg om lekker van je brommer te genieten.
En met APK of zonder APK, het opvoeren van brommers blijft er altijd.


------------------
Gilera GSM, Giannelli uitlaat, Sproeier 84,met orginele tandwielen loopt 100, wind tegen 90, iemand achterop 95, wind mee, bijna 110 (km/h). 0-50 in 4.9 sec
 
Advertisement - register to remove this

Misschien kun je wat duidelijker zijn over het rijden tussen de auto's op de weg en het gedrag van automobilisten die geen begrip hebben voor bromfietsers. Neem bijvoorbeeld een motorfiets. Kan ook harder dan wat mag, maar rijden die daarmee gevaarlijk? Dacht het niet. Opvoeren moet dus gewoon, maar je moet wel je verantwoordelijkheid kennen. Maar daar zijn we het allemaal wel over eens.

Ik vind zelf dat je een apk moet instellen voor de veiligheid. Goede banden, remmen enzo en niet om opgevoerde brommertjes te pakken. Apk is gewoon een sprong van een kat in het nauw (onze minister...). Ze proberen opgevoerde brommers al 30 jaar of misschien zelfs wel langer te pakken. Maar dat lukt niet, stop er dan mee en versoepel de regels zodat iedereen kan doen wat die wil. En echt niet iedereen koopt een vette 70 zodat ie 140 gaat. Kun je niet eens naar school, is je tank leegt. Maar je zult denk meer scooters krijgen die gewoon standaard onbegrensd rijden en eventueel met snellere uitlaat rijden.
 
Oke TB

het is verwerkt.
smile.gif

Bedankt!!

mzzl

------------------
Gilera GSM, Giannelli uitlaat, Sproeier 84,met orginele tandwielen loopt 100, wind tegen 90, iemand achterop 95, wind mee, bijna 110 (km/h). 0-50 in 4.9 sec
 
misschien kun je iets vertellen over het verschil tussen mensen die hun scooter gebruiken als vervoermiddel, en als hobby ofzo, het is trouwens 49cc geloof ik
smile.gif


iets over die APK;
APK heeft totaal geen zin, als mijn scooter apk gekeurd moet worden, dan ben ik een dagje bezig met het standaard maken van mijn scooter, en als ie dan gekeurd is gooi ik het er met dezelfde vaart weer op. Wat ik wel een goede vind is dat ze gaan controleren op remmen/verlichting/banden enz...
 
Das helemaal waar. Standaard maken voor de keuring en daarna weer opvoeren. Totdat je 2 keer gepakt bent natuurlijk. Maar ik heb mijn scooter nu bijna een jaar en ben nog geen een keer gecontroleerd of wat dan ook. Ik gebruik 'm iedere dag en al gebruik je hem voor je hobbie, dan loop je nog minder kans.
 
Even die nieuwe versie:


Hallo,
Ja ik wil wel even wat uitleggen. Maar ik heb erzelf ook niet super veel verstand van.

Je kan je brommer/scooter vrij gemakkelijk opvoeren.
Het simpelst is door je begrenzing weg te (laten) halen. Meestal zijn scooters begrensd op: uitlaat, vario, luchtfilter, en de nieuwe scooters meestal ook op de cilinder, die is verlaagd en dat zorgt voor minder compressie, dus minder kracht en snelheid.
Als je die begrensing eruit haalt, kan je scooter zo'n 75 a 80 km/h. Dit is afhankelijk van het soort scooter en of je vloeistofkoeling of luchtkoeling hebt.
Je kan er ook een andere uitlaat erop zetten, zodat hij zijn meer toeren kan maken en dood gewoon harder gaat.
Met een andere uitlaat gaat je scooter ongeveer 85 a 90 km/h. Dit is ook weer afhankelijk van watvoor soort uitlaat je erop zet, en welke het best bij je cilinder past. Ik heb scooters gezien die alleen een andere uitlaat hadden en gewoon rond de 100 op de teller haalde.
Je kan er ook een andere carburateur opzetten. Deze zorgt ervoor dat er een mengsel van lucht en bezine in je cilinder komt, een grotere zorgt dus voor meer mengsel dus meer kracht.
Het vervangen van je carburateur kan verschillende gevolgen hebben. Maar dit hangt sterk samen met welke cilinder en welke uitlaat je eronder hebt.

Maar over het algemeen krijg je meer kracht bij lagere toerentallen, dus harder optrekken, je topsnelheid hoeft niet altijd toe te nemen. Maar dat is vaak wel het geval.
Veder kan je je cilinder vervangen door een met een grotere inhoud. Standaard zit er op je scooter een 49.9cc (49.9 cm3).
Maar voor rond de 400 heb je al een goede 70cc (70cm3).
Je moet dan wel je carburateur aanpassen en je uitlaat, en nog een aantal kleine dingen.

Zo kan je je brommer opvoeren.
Ik heb mijn brommer oplaten voeren van 55 naar 105 op de teller. Ik heb dit gedaan omdat hij echt veeel te langzaam was. Hij trok voor geen meter en had nergens kracht. En dat vond ik tussen het 50 en 80 km verkeer toch gevaarlijk.
Het rijden tussen de auto's, er wordt namelijk geen rekening gehouden met brommers en scooters. Je wordt gewoon van de weg afdrukt.
Ik heb er een andere uitlaat onderzitten (merk: Giannelli) en een ander tandwiel met een andere sproeier in mijn carburateur om er voor te zorgen dat hij meer benzine krijgt.
Voor nog geen 550 gulden was ik klaar!. Inclusief: uitlaat, laten afstellen door de dealer, sproeiertje, ander tandwiel.

Ik denk dat een APK voor brommers gewoon GEEN zin heeft.
Waarom een APK??.
Er zijn immers motoren die de 300 wel halen, en dat zou dus wel mogen en een opgevoerd brommertje niet?.
Dan kunnen ze beter gewoon iedereen goede rijlessen geven, veel praktijk, gewoon hetzelfde als een motor. Maar niet iemand met een boek van 90 blz en 600 vragen op een zolder kammertje opsluiten, je leert eigenlijk alleen maar theorie. Daardoor leer je jezelf niet te begeven in het verkeer.

Het gaat hartstikke goed met brommers op de rijbaan!. Brommer en scooters van fietspad naar rijbaan. Maar ze zijn een ding vergeten dat 45 km/h inderdaad snel is.. maar wel op het fietspad. Op de rijbaan tussen het 50 en 80 km verkeer wordt je als zelfs als "nette" brommer of scooterrijder gewoon van de weg afgedrukt.
Ik denk als je gewoon alles vrij geeft, kwa snelheid en kracht, dat jongeren gewoon veel beter met hun verantwoordelijkheid omgaan.
Er zullen altijd wel een paar erbij zitten die dat ding zo opvoeren dat hij gewoon 140 km/h haalt. Maar er zullen er meer zijn die gewoon rustig rijden, en gewoon van het brommeren genieten.
En die er alleen mee naar school gaan, dan kan je vanwege het hoge brandstof verbruik geen 70cc en een grotere carburateur erop zetten.
En er zijn jongens/meisjes die dat ding gewoon lekker als een hobbie hebben. Lekker klungelen op vrijdag en Zaterdag lekker rijden.
Met het anti-opvoer gedoe haal je gewoon het vermogen weg om lekker van je brommer te genieten.
Natuurlijk is er niks mis mee om het voertuig te laten keuren op deugelijke remmen, banden en op licht.
Maar voor de meeste blijft het gewoon een "bezigheid". Twee dagen voor je keuring even je orginele onderdelen eronder schroeven en dan naar de keuring.Keuring klaar en snelle onderdelen er weer op.
En met APK of zonder APK, het opvoeren van brommers blijft er altijd.

------------------
Gilera GSM, Giannelli uitlaat, Sproeier 84,met orginele tandwielen loopt 100, wind tegen 90, iemand achterop 95, wind mee, bijna 110 (km/h). 0-50 in 4.9 sec
 
Ik zou dat stukje van die paar die hem tot 140 opvoeren weglaten. Journalisten zijn er erg creatief in om een negatief stukje te schrijven. Vraag anders ook of je eerst het stukje mag zien wat hij wil gaan plaatsen, voordat je defintieve toestemming geeft. Aan nog een negatief artikel hebben de scooterrijders niets
smile.gif
 
Oke Bas.
smile.gif

Het is gebeurd!

Dat was trouwens wel een goede dat van even een kopietje te vragen.

bedankt!
mzzl

------------------
Gilera GSM, Giannelli uitlaat, Sproeier 84,met orginele tandwielen loopt 100, wind tegen 90, iemand achterop 95, wind mee, bijna 110 (km/h). 0-50 in 4.9 sec
 
Je hebt het over je eigen brommer, je meot er natuurlijk wel bij zetten dat die geen automatisch versnellign heeft zoals een doorsnee scooter. Dat met die tandwielen wordt dan een beetje vaag.

Verder kun je natuurlijk een soort van mooie setup neer zetten voor een scoot die echt hard gaat. Om een beetje de mogelijkheden te laten weten. Je beperkt je ook alleen tot uitlaat, cilinder, carburateur. Misshcien moet je, omdat dit vooral over scooters gaat, wel wat meer vertellen over de 'automaat' in de scooter. Dus wat de vario doet, achtervario, en wat bv de koppeling doet.

Verder zitten er nog een paar kleine foutjes in... Dood gewoon, kwa, etc.

SvR
 
ja, ga vooral zeggen dat er achter de carterdeksel ook nog leuk spul zit! STrax gaan ze die erook nog afslopen man!
 
Juist Hebo-NRG!!

Kijk dit wordt natuurlijk ook door de politie en alles wat daarmee te maken heeft gelezen.
Maar er is nog iemand die iets schrijft voor die journalist dus ik weet niet wat hij schrijft. Hij zal dat best uitleggen, maar dat doe ik dus niet. Ik ben natuurlijk niet gek!
smile.gif

mzzl

------------------
Gilera GSM, Giannelli uitlaat, Sproeier 84,met orginele tandwielen loopt 100, wind tegen 90, iemand achterop 95, wind mee, bijna 110 (km/h). 0-50 in 4.9 sec
 
Originally posted by GileraGSM:
Juist Hebo-NRG!!

Kijk dit wordt natuurlijk ook door de politie en alles wat daarmee te maken heeft gelezen.
Maar er is nog iemand die iets schrijft voor die journalist dus ik weet niet wat hij schrijft. Hij zal dat best uitleggen, maar dat doe ik dus niet. Ik ben natuurlijk niet gek!
smile.gif

mzzl


Sjonge jonge, vette crap, waarom schrijf je dan zon stuk? Kap er dan maar meteen mee broekepoeperd. Mijn mening: Durf wat te schrijven of schrijf dan helemaal niks.
Je vertelt toch ook zelf dat je een 'ander tandwieletje' heb genomen? Dan kunnen zij ook weten dat je daardoor harder gaat als je der zo stom over na gaat zitten denken.

Verder had ik het er vooral over uit te leggen wat die dingen doen, dus lezen.

En denk je nou echt dat de tech. recherche niet weet wat er achter dat kappie zit? Ik heb met tech. rechreche gesproken, uit Driebergen, en die gast wist er heeel veel vanaf. Een vriend van mij (bekende van hem, hij is ook een afsleper die vaak levert bij zijn ouders) mocht toen ook ff zijn Phantom op de bank zetten, meteen dik over de 2kW. Gelukkig waren het bekende
smile.gif


Als je nix over techniek wilt verhullen, dus als je niet wilt dat de poltie slimmer wordt, als je dus zon schijtstuk gaat scrijven, zeg dan dat je door een grotere carb. niet sneller gaat ofzo, dat soort crap. Snap je wat ik bedoel? Doe het goed of doe het dan niet.

Als ik dit stuk zou lezen, zou ik denken, nou die gast weet ook niet waar ie over lult, er is veel meer.

Vertel bv dat je laagtoerige 70-ers heb en hoogtoerige, dat die laagtoerig prachtig zijn voor in de stad. Er zijn zoveel dingen te bedenken man, wees creatief!

SvR
 
Je moet er eerst achter zien te komen wat het doel van die journalist is. Wil hij laten zien hoe debiel en gevaarlijk die scooterrijders bezig zijn? Of wil hij pleiten voor de scooterhobby-ist? Hij kan het verhaaltje zo kleien als hij maar wil, wat je hem ook vertelt. En termen als 'vario', 'prop' enzo kennen ze niet natuurlijk, zeg maar gewoon dat als je eenmaal op een goed opgevoerde scooter rijdt, nooit meer standaard wilt rijden, maar dat de leeftijdsgrens voor brommers wel een heel stuk omhoog mag..... hihi, en als je debiel bent maak je met een standaard scooter net zo goed ongelukken als met een opgevoerde. Alleen wat minder ernstig, dus kun je het nog een keer en nog een keer doen
rolleyes.gif
 
Back
Top