Koppeling gaat niet open

Status
Not open for further replies.

CyayC

BoOsTerBooY
Hey, direct mijn vraag. 2 vrienden van me 1heeft booster, 1heeft cpi arargon (past beide).
Proberen hun koppeling open te krijgen. Maar omdat ik de enige ben met veel gereedschap komen ze hiervoor bij mij.
Wel, een bouloneuze of luchttol(denk ik dat het heet in ABN) heb ik niet.
Dus heb ik me onlangs een koppelingsblokkeersleutel aangeschaft.
Deze : http://www.easyparts.nl/showarticle...leutel-Koppeling-Minarelli-Buzzetti-5499.html ..

Nu, na wat getrek en geduw met die koppelingsleutel en mijn dopsleutels. Lukt het maar niet om hun koppelingen open te krijgen, ook al gebruiken we ze juist, gebeurt er niet meer dan dat ik de brommer van de grond til met men dopsleutel :?:?.

Iemand tips? -buiten de aanschaf van een bouloneuze- altyd welkom
 
Advertisement - register to remove this

Dat gebeurd alleen als je dom aan het kloten bent.
Zolang jij doorspuit en de vlam weghaalt dooft de vlam vanzelf en slaat ie ook niet in de bus.

lijkt me tog iets te veel riskant om te doen. Heb nog een kleine gasbrander-aansteker gevonden die wel goed geeft. dat zal ook wel lukken
 
je kan het beter in je 1tje doen,

ratel en de blokkeersleutel vlak bij elkaar houden, en dan naar elkaar toe knijpen.

alstie niet loskomt:
meer spinazie eten

dit is toch 1 van de beste manieren..
met 2 handen knijpen, dan kun je echt heeeel veel kracht zetten...wel uitkijken dat de dop niet van de moer schiet want dan doen je handen echt pijn :D
 
Ik dacht dat he niveau op dit forum toch net wat hoger is dan met een deo en aansteker
een koppeling flamberen..... Waar gaat het naartoe :(


Koppeling hoef je ook niet warm te blazen of niets.
Gewoon zoals beschreven blokkeersleutel en ratel naar elkaar toe trekken.
Krijg je het zo niet los, meer spieren trainen of een slagmoersleutel (pneumatish(luchttol) of electrish) gebruiken

PS, wil je je koppelings loskrijgen of je koppelingshuis?
 
Ik dacht dat he niveau op dit forum toch net wat hoger is dan met een deo en aansteker
een koppeling flamberen..... Waar gaat het naartoe :(


Koppeling hoef je ook niet warm te blazen of niets.
Gewoon zoals beschreven blokkeersleutel en ratel naar elkaar toe trekken.
Krijg je het zo niet los, meer spieren trainen of een slagmoersleutel (pneumatish(luchttol) of electrish) gebruiken

PS, wil je je koppelings loskrijgen of je koppelingshuis?

het koppelingshuis. Dus de achtervario openkrijgen dus
 
gewoon even naar een dealer gaan of autogarage en vragen of ze de moer even loshalen?

en dan met JOUW gereedschap weer vastzetten en dan naar huis rijden , simpeler kan het niet ;)

verder kost een luchtsleutel ook maar 30 euro... dat zijn de kosten dus ook niet..
 
Wat ik vaak doe om een koppeling die vast zit los te krijgen, is twee bakstenen plat op elkaar op de vloer leggen net links van de koppeling, dan de koppelingssleutel in het huis zetten en het uiteinde van de steel op de bakstenen laten rusten. Dan je ratel of ringsleutel erop (geen steek :rolleyes:), kan je dan met je volle gewicht naar beneden duwen of met een rubberen hamer op meppen naar je gelieven. De koppelingssleutel moet je iets schuin zetten (handvat van het blok weg) zodat hij niet uit de gaten kan.

[ir]http://www.scooterproject.nl/replica-project/0020-koppeling%20demonteren.jpg[/ir]

Kon geen andere foto vinden.. je moet de twee gereedschapstukken dus even omdraaien :p Dat blok hout gebruik ik dan 2 bakstenen voor omdat je koppelingssleutel daar niet langzaam in geperst wordt. Kan gewoon terwijl je blok nog onder je scooter zit, op de bok of als je zijstandaard hebt even met handvat tegen de muur zetten.

Weet niet of het duidelijk uitgelegd is maar oke
 
Wat ik vaak doe om een koppeling die vast zit los te krijgen, is twee bakstenen plat op elkaar op de vloer leggen net links van de koppeling, dan de koppelingssleutel in het huis zetten en het uiteinde van de steel op de bakstenen laten rusten. Dan je ratel of ringsleutel erop (geen steek :rolleyes:), kan je dan met je volle gewicht naar beneden duwen of met een rubberen hamer op meppen naar je gelieven. De koppelingssleutel moet je iets schuin zetten (handvat van het blok weg) zodat hij niet uit de gaten kan.

[ir]http://www.scooterproject.nl/replica-project/0020-koppeling%20demonteren.jpg[/ir]

Kon geen andere foto vinden.. je moet de twee gereedschapstukken dus even omdraaien :p Dat blok hout gebruik ik dan 2 bakstenen voor omdat je koppelingssleutel daar niet langzaam in geperst wordt. Kan gewoon terwijl je blok nog onder je scooter zit, op de bok of als je zijstandaard hebt even met handvat tegen de muur zetten.

Weet niet of het duidelijk uitgelegd is maar oke

Egt duidelijk is het niet, maar ik begrijp je punt :P. En eiglk nog niet over nagedacht, over die truuk met die bakstenen. Ga dat morgen is proberen ;) .. Helpt verwarmen ook een beetje?
 
nee deze krimpt niet in, dat gebeurd er als hij koud word gemaakt, het probleem alleen is als je de moer verwarmt de stang waar hij op zit ook, je kan iig, wel proberen even goed warm te maken, omdat de stang normaal warmer word dan de bout die dan uitzet. de moer word eigenlijk volgens mij nooit even warm. (teminste in theorie is dat zo)

maar zou het niet heeel veel beter zijn als je gewoon ff naar een auto garage of scooter zaak toe gaat? denk niet echt dat ze daar geld voor vragen mocht dat zo zijn zal dat niet echt meer als 2euro zijn... :)
 
je pakt een KBS (koppelingsblokkeersleutel) en zet die precies zoals het plaatje neer op je koppeling. (ik neem aan dat je het blok nog onder je scooter hebt zitten) . Zorg dat die KBS vast staat op de grond, dus het eind in een naad tussen stoeptegels ofzo. en ga erop staan. Pak ratel of moersleutel 14 en zet hem goed op de moer. Probeer nu kracht te zetten (kost erg veel kracht hoor) als het goed is moet het koppelingshuis nu loskomen. haal die eraf en je koppeling ook (die schuif je na het huis gewoon van de as af). Neem de gehele koppeling mee naar een auto,motor, of trekkerbedrijf. Want er zit nog een moer (36 ofzo) die de drukveer tegenhoud. als je die wil veranderen moet je echt even naar een bedrijf toegaan die draaien hem zo los met een sterke accuboor.
Ga hier zelf niet mee lopen klooien want het is gevaarlijk en je hebt kans dat de moer kapot gaat.
Hoop dat mijn beschrijving beetje duidelijk is, !!

Succes
 
gevaarlijk om je koppeling uit elkaar te halen is het zeker :)
maar echt wel zelf te doen hoor, ga jij voor elke keer dat je een drukveer verwisseld naar een auto toko?
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top