Koppeling eraf

Cipher

Well-Known Member
Ik wil mn koppeling van mn as afhebben. Als ik echter aan de moer draai draait het hele zaakie vrolijk mee.
Ik heb geprobeerd het koppelingshuis met mijn hand tegen te houden, maar dat lukt natuurlijk niet.
Ook geprobeerd mn achterrem in te knijpen, maar mn achterwiel glipt gewoon door.
Hoe kan je die moer loskrijgen zonder koppelings blokkeersleutel?
En hoe ziet zo een blokkeersleutel er eigenlijk precies uit?

Advertisement - register to remove this

Nou je moet zowieso al nooit een zuigerstop gebruiken !!! Want dat vind je naaldlagers echt niet leuk. En de achterrem in knijpen is ook niet aan te raden omdat je vertanding daar echt niet tegen kan !!! Het beste kan je de sleutel gebruiken, maar op mijn manier wil het ook wel. Je steekt de handvaten van een waterpomp in 2 tegen overelkaar liggende gaten van je koppelingshuis, dan steek je een dikke stok door de waterpomptang. En kan je met een steeksleutel je moer los draaien, eventueel met een hamer op de steeksleutel als hij wat vast zit. Op deze manier kan je hem ook weer vast draaien. Maar een koppelingssleutel is beter, en daar kan je ook nog makkelijk de moer op je koppeling losmaken, die op je poulies zit natuurlijk

Originally posted by Cipher
Kijk eens aan. Dat handvat lijkt me alleen niet zo fijn om veel kracht op te moeten zetten :P
Enig idee of deze op alle koppelingshuizen past of dat er ook grotere en kleinere versies bestaan?

Gewoon een oud fiets zadel pakken waar die buis nog aan zit.
Die sleutel doe je in die buis en dan het zadel op de grond steunen. Ga je hem los draaien : aan de linkerkant. en bij vast draaien steun je het zadel aan de rechterkant op de vloer. Nou hoef je verder geen kracht te zetten met die sleutel want het zadel steunt al op de vloer. En met een ringsleutel draai je zo die moer eraf.

Originally posted by MinaRallyLC
Merk is van buzzetti zoals je al op de sleutel kan zien.

Peugeot, minarelli, piaggio hebben allemaal een ander model maat sleutel. Maar ziet het zelfde uit op de foto.

Sleutel is te bestellen op www.scootparts.nl/order.htm of bij een goede dealer

Ja, maar als je nu ff je ogen open trekt zie je dus dat het idd om Morini gaat en daar passen die andere sleuteltjes dus niet op...

Originally posted by $aint
Ja, maar als je nu ff je ogen open trekt zie je dus dat het idd om Morini gaat en daar passen die andere sleuteltjes dus niet op...

Idd voor Morini is er dus geen koppelingsleutel. Gewoon ff met de luchttol erop :p . Dan gaat het zaakie ook wel los.

Ik heb geen luchttol in mn doppendoos...
Ik neem aan dat er maar weinig mensen zijn met een luchttol tot hun beschikking.

Volgens mij is de kopeling van een F50 hetzelfde als die van een Suzuki Streetmagic. En er zijn toch wel lui die zelf hun streetmagic hebben gestript en opgebouwd?

Neem meteen ff een luchttolletje mee voor de members van dit forum. T schijnt dat je dat wel moet hebben liggen als je met je scoot wilt knutsellen...

Kneem morgen de foto op de vorige pagina mee naar mn dealer. Kijken oftie dan snapt wat ik bedoel... en of ie die dingen heeft liggen...

Back