knipperlichtschakelaar hoeveel spanning neutrale stand

Roy2007

Member
uit mijn knipperlichtschakelaar komen 3 draden.... roze (links knipperen), blauw-wit (rechts knipperen) en een blauw-zwarte draad (continue 12,5V).
Richting naar links... roze draad netjes 12,4 Volt. Richting naar rechts... blauw-witte draad netjes 12,4 volt.
Maar als ik de richting UITGEZET heb blijft er op deze twee draden gewoon 11 Volt staan.
Is dat normaal of is er ergens kortsluiting of een kapotte spanningsregelaar misschien ?
 

Attachments

  • IMG_20231207_185735.jpg
    IMG_20231207_185735.jpg
    52.8 KB · Views: 12
Advertisement - register to remove this

Roy, je maakt er wel een boeltje van om meerdere draadjes te starten voor 1 probleem.

Op deze draden hoort geen spanning te staan.
Lijkt me ook zeer onwaarschijnlijk dat hier een harde spanning van 11 Volt staat, lijkt mij eerder een lekspanning die je meet.
Een harde spanning zou namelijk betekenen dat al je knipperlichten zouden moeten branden met de schakelaar in de neutrale stand.

Mij lijkt het eerder dat de massaverbinding niet in orde is of vocht en oxidevorming in de connectoren en tussen de draden van je kabelboom.

Zit je min-pool van de accu wel goed vast en maakt deze goed contact met het blok, het frame en alle zwarte bedrading?
 
Last edited:
Dat hoort niet , je verdeeld juist de spanning via links of rechts naar je lampen , die met de andere kant aan massa zitten , dus nergens spanning van krijgen. Op de blauw witte draad hoort spanning te blijven staan .
 
@Sparky @trabiarie bedankt voor alle tips hierin zover en sorry voor de meerdere draadjes voor 1 probleem @Sparky . Ben een leek en dacht even dat dit een apart los probleem zou zijn. Maar inmiddels heel veel contacten schoongemaakt en hier en daar wat draadjes vervangen waarvan ik dacht dat er een knikje in zat. Het lijkt nu goed te zijn bij de knipperlichten behalve dat 1 Alpha-led oranje knippert/flowed en de andere oranje met wit, maar er is ook aan 1 van de weerstanden gerommeld dus die ga ik eerst even vervangen. Bedankt voor nu
 
knipperlichten uit de scooter gehaald en alleen de knipperdraden +- aangesloten op een losse 12V adapter. (witte draad dagrijverlichting 12+ dus afgekoppeld).
Het goede knipperlicht knippert/flowed netjes oranje-uit-oranje-uit- zoals het hoort.
Andere knipperlicht knippert/flowed met oranje en wit allebei waarbij wit nooit helemaal uitgaat.
Denk dat de sluiting dan binnenin de lamp zelf zit ??
Heb geen losse 10W 20Ohm weerstand kunnen vinden zoals die origineel aan de alpha led hangt om die uit te sluiten maar zoek nog verder naar 1-tje die in de buurt komt
 
Heb geen losse 10W 20Ohm weerstand kunnen vinden zoals die origineel aan de alpha led hangt om die uit te sluiten maar zoek nog verder naar 1-tje die in de buurt komt
Deze Alpha led knipperlichten hoeven helemaal geen weerstanden.

Deze weerstanden zijn alleen maar nodig als je, je originele gloeilamp knipperlichten vervangt voor led knipperlichten en het knipperrelais van je scooter niet geschikt is voor LED.
Deze weerstanden dissiperen dan het vermogensverschil tussen gloeilampen en de led-lampen.
Het originele knipperrelais ziet dan dezelfde vermogensafname of impedantie, ligt eraan hoe je het bekijkt, en de knippersnelheid blijft gelijk.

Er scheelt dus heel duidelijk iets met die knipperunit, grote kans dat er water/vocht ingekropen is.
 
Deze Alpha led knipperlichten hoeven helemaal geen weerstanden.

Deze weerstanden zijn alleen maar nodig als je, je originele gloeilamp knipperlichten vervangt voor led knipperlichten en het knipperrelais van je scooter niet geschikt is voor LED.
Deze weerstanden dissiperen dan het vermogensverschil tussen gloeilampen en de led-lampen.
Het originele knipperrelais ziet dan dezelfde vermogensafname of impedantie, ligt eraan hoe je het bekijkt, en de knippersnelheid blijft gelijk.

Er scheelt dus heel duidelijk iets met die knipperunit, grote kans dat er water/vocht ingekropen is.
weer een heleboel moeilijke woorden bijgeleerd ook na even googlen op de betekenis ervan ha ha. sparen voor een nieuwe set maar. bedankt weer in ieder geval
 
Of voorzichtig openmaken, indien mogelijk, en met de fohn drogen en eventueel oxide op printbaantje of componentjes wegboenen, wat heb je te verliezen?
Je kunt er alleen maar van leren of winnen en centjes besparen.
lamp een half uur in de oven gedaan op 90 graden in de hoop dat de lijm zacht zou worden. helaas. met een hobbymesje wel open kunnen snijden. Werkelijk helemaal niks te vinden van vocht, oxidatie of wat dan ook. Witte draad 12+ voor de drvl even uit de printplaat gesoldeerd maar nog met spanning op alleen de richting blijven de witte leds branden. Een verbinding tussen oranje en witte led's met vergrootglas nergens te zien. Misschien wel de chip niet meer goed. Ach ja... weer lekker bezig geweest en weer wat geleerd over stroom :) Laat het voorlopig maar zo, er knippert iig iets van oranje bij het richting aangeven. Beter dan vorige week toen ie helemaal niks deed :)
 

Attachments

  • IMG_20231220_205304.jpg
    IMG_20231220_205304.jpg
    109.1 KB · Views: 10
  • IMG_20231220_205653.jpg
    IMG_20231220_205653.jpg
    298.5 KB · Views: 9
  • sc-led.jpg
    sc-led.jpg
    98.5 KB · Views: 8
Last edited:
Goed bezig geweest.
Jammer dat het niet gelukt is.

Misschien wel de chip niet meer goed.
Denk eerder 1 van die vele 8050 smd transistoren.

Bedankt in ieder geval voor je uitgebreide terugkoppeling want nu hebben we eens goed kunnen zien wat er zoal in die unit verbouwd is waar we zoveel vragen over krijgen de laatste tijd.
Ik moet eerlijk zeggen, het ziet er niet verkeert uit.
Wel jammer dat die Chineesjes geen typeaanduiding hebben geprint op het 14-polig smd ic van foto1. :);)
 
Goed bezig geweest.
Jammer dat het niet gelukt is.


Denk eerder 1 van die vele 8050 smd transistoren.

Bedankt in ieder geval voor je uitgebreide terugkoppeling want nu hebben we eens goed kunnen zien wat er zoal in die unit verbouwd is waar we zoveel vragen over krijgen de laatste tijd.
Ik moet eerlijk zeggen, het ziet er niet verkeert uit.
Wel jammer dat die Chineesjes geen typeaanduiding hebben geprint op het 14-polig smd ic van foto1. :);)
graag gedaan. das wel het minste wat je terug kan doen na zoveel hulp en info gekregen te hebben toch. Had nog even gegoogled op printplaatnummer "xtw501c" maar helaas niets vergelijkbaars. Maxima maar vragen op dr volgende staatsbezoek een doosje mee te nemen ha ha
 
Wel grappig, dit had ik ook al gedaan. :)
wordt toch wel een uitdaging als je bezig bent. Heb ooit eens mazzel gehad met een kapotte laptop. nummer printplaat gegoogled, kwam wel naar voren, en los kunnen bestellen bij Toshiba ipv een nieuwe moeten kopen. Zoonlief kan iig weer crossen :)
Post automatically merged:

@Sparky goed genoeg.....

 
Last edited:
Back
Top