Knipperlichten doen niks

jayvanveen

Member
Hallo iedereen.

Ik heb hier een runner staan uit 1997 dacht ik,
nu heb ik het probleem dat als ik knipperlichten wil aanzetten dat er niks gebeurd, ik zie het lampje op het dashboard niet aangaan en niks van de knipperlichten gaan aan.

nou heb ik wel al de unit achter vervangen en remlicht doet het wel, ook andere lichtjes voor getest maar niks blijkt te werken.

spanningsregelaar heb ik er 4 van verwisseld, geen enkele was nieuw helaas maar het lijkt me sterk dat er 4 kapot zijn. ook startrelais een andere getest maar alles doet het verder wel behalve de knipperlichten.

Nu las ik iets over een knipperlichtrelais maar ik denk dat mijn runner die niet heeft aangezien ik het nergens vind, ik dacht te hebben gelezen dat het dan in je startrelais verwerkt zit maar heb verder niet het meeste verstand van de elektrische kant van een scooter.

Weet iemand hoe ik dit probleem kan oplossen?
hoor het graag, mvg
 
Advertisement - register to remove this

in je startrelais verwerkt
Kan in de spannings regelaar zitten . Niet in het startrelais . Je zou bij de schakelaar de connector even los kunnen halen , dan een plusdraad tegen de draden houden , die naar de lichten lopen , zo kun je uitsluiten dat het in de bedrading zit . Daarna op de centrale ingang van de schakelaar en op de linker en rechterkant meten of de schakelaar niet stuk is . Met een multimeter.
 
Kan in de spannings regelaar zitten .
Zit inderdaad in de spanningsregelaar.
Signaal komt op pin 7 uit de spanningsregelaar en loopt dan via een zwart/blauwe draad naar je RAW-schakelaar. (RAW = richtingaanwijzer)

Daar alle knipperlichten het niet doen lijkt mij het probleem te zitten in dit stukje circuit dat ik beschreven heb en niet erachter richting knipperlichten zelf.

Dus even op een 12V/20W lampje twee draadjes knutselen en de volgende plaatsen afprikken waarbij je de connectoren gekoppeld houdt en het contactslot ingeschakeld en je het tweede draadje van het testlampje op de min-pool van de accu aansluit:

  1. De zwart/blauwe draad op Pin 7 van de spanningsregelaar.
  2. De zwart/blauwe draad bij je raw-schakelaar.
  3. raw schakelaar naar links en recht en prikken op de beide andere draden van de raw-schakelaar.
Hieronder het schema van de Runner zodat je het verhaal hierboven misschien beter volgen kunt.

1706702694538.gif
 
Last edited:
ja bedankt voor de reacties, zoals ik al zei ik ben echt niet heel erg bekend met het elektrische gedeelte. nu snap ik wel hoe een ontsteking enzo werkt. maar ik begrijp niet helemaal hoe ik dit verhaal moet testen. Is de slimste optie voor mij niet om een spanningsregelaar te testen die het gegarandeerd doet. stel hij werkt dan nogsteeds niet met een nieuwe spanningsregelaar kan ik dan niet beter een nieuwe kabelboom erin zetten?
 
Jay, ik heb precies beschreven wat je moet doen, zo moeilijk is dit niet.
Je hoeft er zelfs geen verstand van te hebben en enkel te kijken of het testlampje knippert.

Dus even op een 12V/20W lampje twee draadjes knutselen en de volgende plaatsen afprikken waarbij je de connectoren gekoppeld houdt en het contactslot ingeschakeld en je het tweede draadje van het testlampje op de min-pool van de accu aansluit:

  1. De zwart/blauwe draad op Pin 7 van de spanningsregelaar.
  2. De zwart/blauwe draad bij je raw-schakelaar.
  3. raw schakelaar naar links en recht en prikken op de beide andere draden van de raw-schakelaar.

nu snap ik wel hoe een ontsteking enzo werkt.
Dus dit snap je maar een simpel knipperlicht niet?

Is de slimste optie voor mij niet om een spanningsregelaar te testen die het gegarandeerd doet.
Volgens je verhaal in post#1 heb je die toch al 4 keren gewisseld, trouwens bij puntje 1 zie je al of het aan de spanningsregelaar ligt of niet!

kan ik dan niet beter een nieuwe kabelboom erin zetten?
Dus dit vind je gemakkelijker dan een testlampje te maken en bovenstaand testje even te doen?
 
Jay, ik heb precies beschreven wat je moet doen, zo moeilijk is dit niet.
Je hoeft er zelfs geen verstand van te hebben en enkel te kijken of het testlampje knippert.




Dus dit snap je maar een simpel knipperlicht niet?


Volgens je verhaal in post#1 heb je die toch al 4 keren gewisseld, trouwens bij puntje 1 zie je al of het aan de spanningsregelaar ligt of niet!


Dus dit vind je gemakkelijker dan een testlampje te maken en bovenstaand testje even te doen?
typische neerbuigende guy van 40 hier, zoals ik al 2x heb gezegd heb ik 0 ervaring ermee dus om dan connectoren gekoppeld te houden en plaatsen af te prikken. dat zegt me helemaal niks, en zoals ik ook al heb gezegd waren dit 4 spanningsregelaren die ik ergens had liggen waarvan de werking onbekend is. dus dan is dat inderdaad makkelijker ja. en een kabelboom omwisselen is ook zo gebeurd dus ik zie niet het probleem om dat te vragen en ook geen reden om weer “de les geleerd” te krijgen door een of andere oude man
 
typische neerbuigende guy van 40 hier, zoals ik al 2x heb gezegd heb ik 0 ervaring ermee dus om dan connectoren gekoppeld te houden en plaatsen af te prikken. dat zegt me helemaal niks, en zoals ik ook al heb gezegd waren dit 4 spanningsregelaren die ik ergens had liggen waarvan de werking onbekend is. dus dan is dat inderdaad makkelijker ja. en een kabelboom omwisselen is ook zo gebeurd dus ik zie niet het probleem om dat te vragen en ook geen reden om weer “de les geleerd” te krijgen door een of andere oude man
kabelboom verwisselen is heel wat meer werk, dan even een klein lampje maken
 
om weer “de les geleerd” te krijgen door een of andere oude man
Dat is wel een boute uitspraak , er is geen spraken van de les geleerd te krijgen , maar als jij het makkelijker vindt , om een hele kabelboom te vernieuwen , en dan erachter te komen dat het nog niet werkt , omdat of je schakelaar , of toch je regelaar stuk is .
Ik ben ook een oude lul , maar ben er nu , met dit topic wel klaar mee , succes verder.
 
Dat is wel een boute uitspraak , er is geen spraken van de les geleerd te krijgen , maar als jij het makkelijker vindt , om een hele kabelboom te vernieuwen , en dan erachter te komen dat het nog niet werkt , omdat of je schakelaar , of toch je regelaar stuk is .
Ik ben ook een oude lul , maar ben er nu , met dit topic wel klaar mee , succes verder.
ik begrijp ook wel dat het meer werk kost maar ik wordt hier behandeld als een of andere domme gast omdat ik nog nooit aan een kabelboom heb gezeten
 
Oke , ik heb alles eens terug gelezen , en je wordt nergens als een domme gast weggezet , Sparky is heel goed thuis in het elektra werk , en geeft meerdere tips . Ik neem aan als je zoals je schrijft weet hoe de ontsteking werkt , en een kabelboom kan vervangen , je ook twee draadjes aan een fitting kunt maken . Om dan één draadje , aan massa te maken , en de andere bij pin 7 op de regelaar te prikken , en dan te kijken of het lampje knippert , en dan de stappen van Sparky te volgen , moet toch te doen zijn voor je , en kan je een hoop geld schelen , dat is ook de reden van Sparky om je te helpen , en niet om je te jennen.
 
Oke , ik heb alles eens terug gelezen , en je wordt nergens als een domme gast weggezet , Sparky is heel goed thuis in het elektra werk , en geeft meerdere tips . Ik neem aan als je zoals je schrijft weet hoe de ontsteking werkt , en een kabelboom kan vervangen , je ook twee draadjes aan een fitting kunt maken . Om dan één draadje , aan massa te maken , en de andere bij pin 7 op de regelaar te prikken , en dan te kijken of het lampje knippert , en dan de stappen van Sparky te volgen , moet toch te doen zijn voor je , en kan je een hoop geld schelen , dat is ook de reden van Sparky om je te helpen , en niet om je te jennen.
als er een of andere guy met een meme aankomt komt dat toch wel zo over, voor mij is het persoonlijk makkelijker omdat ik zo’n dingen nog nooit gedaan heb ik kan niet zomaar iets prikken op pin 7 snap niet eens wat daarmee bedoelt wordt, moet ik een draadje in die aansluiting doen of vanuit de kabel zelf halen?
Post automatically merged:
 
Last edited:
je kan in de connector , is dat ding wat op je regelaar komt , met de draden daaraan , met behulp van , b.v. een recht gebogen paperclip van onder erbij doen om te meten. Is de Zwart / blauwe draad . heb je daar geen knipperende lamp , let wel dat je een 20 watt/12 volt lamp neemt , zit het fout in de regelaar . Knippert hij daar wel , ga je verder naar je schakelaar , en meet je daar op dezelfde draad . Heb je daar ook een knipperende lamp , kun je meten op de twee overgebleven draden , als je de schakelaar naar links of rechts doet . knippert hij niet bij de schakelaar , is je draad onderbroken vanaf de regelaar naar de schakelaar . hoop dat het zo een beetje duidelijk voor je is .
Post automatically merged:

Als je dit zo gemeten hebt , gaan we verder als het zover in orde is . Als jij hiermee verder wil
 
Last edited:
je kan in de connector , is dat ding wat op je regelaar komt , met de draden daaraan , met behulp van , b.v. een recht gebogen paperclip van onder erbij doen om te meten. Is de Zwart / blauwe draad . heb je daar geen knipperende lamp , zit het fout in de regelaar . Knippert hij daar wel , ga je verder naar je schakelaar , en meet je daar op dezelfde draad . Heb je daar ook een knipperende lamp , kun je meten op de twee overgebleven draden , als je de schakelaar naar links of rechts doet . knippert hij niet bij de schakelaar , is je draad onderbroken vanaf de regelaar naar de schakelaar . hoop dat het zo een beetje duidelijk voor je is .
ja ik denk dat ik het zo wel beter snap, bedankt

ik wilde iig niet onbeschoft over komen..

Nu komt het leuke, ik heb een startrelais omgewisseld omdat de scooter elektrisch niet startte/startmotor beweegde niet. nu wel.
maar nu doen ook de knipperlichten het, zoals al gezegd dat het niet aan het startrelais lag. en dat bedoel ik er ook niet mee maar vind het wel raar haha.

het is nu wel zo als ik mijn remhendel indruk dat het knipperlicht lampje op mijn dashboard blijft branden

nogmaals bedankt voor de hulp
 
Dit lijkt mij meer een massa probleem te zijn , en dat als je nu je remhendel inknijpt , de spanning een weg naar de massa zoekt , via dat lampje . Heb je voor elke kant een apart lampje of voor beide kanten 1 lampje . Want echt de knipperlichten hebben niets met het start relais te maken
 
Dit lijkt mij meer een massa probleem te zijn , en dat als je nu je remhendel inknijpt , de spanning een weg naar de massa zoekt , via dat lampje . Heb je voor elke kant een apart lampje of voor beide kanten 1 lampje . Want echt de knipperlichten hebben niets met het start relais te maken
ja is een runner dashboard waarbij links en recht beide een apart lampje hebben, ik dacht dat linker remhendel ook links deed “activeren” en rechts rechts, maar weet het niet zeker.

is dit op te lossen door een massakabel van kabelboom naar frame te maken?
 
is dit op te lossen door een massakabel van kabelboom naar frame te maken?
Hij heeft het wel altijd goed gedaan (knipperlichten) ? Dan zou je alle massapunten moeten nakijken , en schoonmaken . Dat van een massa draad op je frame zetten is wel een idee , maar zou je eerst moeten meten met een multimeter , of er een weerstand zit tussen accu min en frame . Maar proberen kan altijd. zet deze dan op de massa van de accu.
 
Hij heeft het wel altijd goed gedaan (knipperlichten) ? Dan zou je alle massapunten moeten nakijken , en schoonmaken . Dat van een massa draad op je frame zetten is wel een idee , maar zou je eerst moeten meten met een multimeter , of er een weerstand zit tussen accu min en frame . Maar proberen kan altijd. zet deze dan op de massa van de accu.
uhhh ja ik heb deze geruild, dus verder geen idee of ze het gedaan hebben, bedoel de knipperlichten doen het nu opeens wel. alleen dat massa probleem dan
 
Hij heeft het wel altijd goed gedaan (knipperlichten) ? Dan zou je alle massapunten moeten nakijken , en schoonmaken . Dat van een massa draad op je frame zetten is wel een idee , maar zou je eerst moeten meten met een multimeter , of er een weerstand zit tussen accu min en frame . Maar proberen kan altijd. zet deze dan op de massa van de accu.
ook het rare nu is dat als ik de sleutel omdraai gaan de knipperlichten aan de linkerkant aan, en dan werkt rechts niet meer
 
Back
Top