knipperlicht verklikker

rene8128

D.I.L.L.I.G.A.F.
Het betreft een zip iget 4 met hetvolgende probleem.
Wanneer ik mijn knipperlicht naar rechts aan doet dan knippert het verklikkerlampje in mij dashboard netjes mee in de maat.
Echter wanneer ik mijn knipperlicht links aanzet dan doet het verklikkerlampje in mij dashboard niet mee., terwijl knipperlichten gewoon goed werken.
er is 1 verklikker licht voor beide kanten, Dit verbaasd mij aangezien het verklikkerlampje volgens mij met 1 draad vanaf het knipperrelais wordt bediend.
M.a.w als hij het rechts doet nzou die het links ook moeten doen.
of zit ik nu helemaal verkeerd.
 
Advertisement - register to remove this

Het verklikkerlampje hangt gewoon tussen de linker en de rechter knipperlichten.
Als je het rechter knipperlicht aanzet, komt er spanning op de "rechter" kant van het controle lampje, de stroom gaat door het lampje komt aan de "linker" kant van het lampje uit en zoekt zich massa via de lampjes van de linker knipperlichten.
De stroom door het verklikkerlampje is zo klein dat het stroompje de linker knipperlichten niet doet oplichten.
Als je het linker knipperlicht aanzet, werkt het natuurlijk andersom.

Het feit dat het verklikkerlampje het wel doet als je rechts knippert, wil zeggen dat de draadjes van de linker en rechter knipperlichten goed zijn en het lampje ook.
Het enige wat ik kan bedenken is dat het verklikkerlampje een led-lampje is en alleen oplicht als de polariteit juist is of dat de weerstand of massa van de linker knipperlichten niet laag genoeg zou zijn, echter als ik het goed interpreteer doen linker knipperlichten het gewoon.
Of heb je in de linker knipperlichten misschien ook Led gemonteerd?
 
nee er zitten standaard lampjes in. Of het verklikker lampje een led is durf ik niet te zeggen. zit niks anders op om de boel weer open te schroeven en te meten ben ik bang. wordt vervolgd
 
Ook bestaan er relais die inwendig een diode circuit hebben , die hebben ook maar 1 draad voor links en rechts , voor het indicatie lampje .
Als dit zo is , zou één kant van het lampje aan massa moeten hangen . En zou je 3 of 4 draden aan het relais hebben . Lijkt me qua kosten @Sparky z'n verhaal logischer , maar je weet maar nooit . Heb je een schema van de scooter ?
 
Dat zou wel tof zijn want daar ben ik al jaren naar op zoek. ;)
heb helaas ook geen schema. misschien schema van sym miyo of hoe dat kreng ook heten mag. zip iget 4 komt uit dezelfde fabriek tegenwoordig. en zo een sym is toch een beetje een chinese copy
Dat kleuren eventueel niet kloppen is niet erg
 
In de schakelaar voor de richtingaanwijzers op het stuur komt de pulserende voeding van uit het relais. Bij mijn IGET euro 5 is dat lichtblauw.
En verder is er roze voor de linker voor en achterknipperlichten en witblauw voor de rechter voor en achter knipperichten.
Beide knipperdraden gaan ook naar de cockpit, het verklikkerlampje.
Op de hoogte van de claxon is er een vertakking van de knipperdraden: vanuit de achterknipperlichten redenerend, vertakken ze zich naar de schakelaar op het stuur, en het verklikkerlampje in het dashboard.
Wanneer je linkerverklikker niet meedoet is er iets aan de hand met het roze draadje tussen de vertakking en de stekker waarmee die gezamenlijk met andere draden aan het dashboard vast zit. Het kan ook in de 'printplaatleidingen' mis zijn gegaan. Wanneer je de stekker losmaakt kun je in ieder geval nagaan of roze (linksaf) pulserende stroom krijgt wanneer je dat aanschakelt. Ook een foto van de 'printplaat"
Succes!
 

Attachments

  • printplaat dashboard.jpg
    printplaat dashboard.jpg
    130.3 KB · Views: 10
Last edited:
Wanneer je linkerverklikker niet meedoet
Er is maar 1 lampje voor links en rechts , dat betekent volgens het systeem van @Sparky , dat als er een breuk of onderbreking aan 1 kant is , het lampje het aan beide kanten niet doet .
er is 1 verklikker licht voor beide kanten,
Kun je meten waar beide kanten van het lampje aan hangen , B.V. beide aan linker of rechter knipperlicht ? ( Sparky's idee )
Of als 1 kant van het lampje aan massa hangt , zou het dan kunnen dat er onderweg van de voeding kant (+) een diode schakeling , tussen beide r.a.w. draden zit .
Post automatically merged:

Ik ben het meer eens met jou idee van schakelen @Sparky , alleen het wegvallen van het lampje links , is haast niet te verklaren zo , omdat rechts het wel doet , en dus spanning , en massa krijgt , en links één kant + of - ontbreekt . Daarom mijn idee van een extra diode schakeling ertussen .
 
Last edited:
Ik heb mij weer eens achter mijn favoriete Windows programma geslingerd, dat ik reeds gebruik sinds Windows 1.0 ;) , en met copy and paste het verhaal van Jeroen op "papier" gezet.

Als je het schemaatje goed bekijkt zie je dat het verklikkerlampje tussen de linker en rechter knipperlichten hangt.
Dus als het roze draadje of het blauw/witte draadje onderbroken zouden zijn of slecht contact zouden maken, zou het verklikkerlampje het in beide richtingen niet doen.
Dus ergens moet, zoals @trabiarie ook reeds opmerkte een diode werking plaatsvinden.
Maw, het kan zijn dat het verklikkerlampje dat normaliter een gewoon gloeilampje is, in het verleden is vervangen door een led-lampje.
Offff, en dat is een beetje ver gezocht, het roze draadje tussen de linker knipperlichten en het verklikkerlampje is toch onderbroken of maakt een slecht contact en de stroom zoekt massa via de elektronica (een diode) van de cockpit maar dan moet meer aan de hand zijn in de cockpit met de aansluiting van het roze draadje.

1723055514828.png

Ik ben er van uitgegaan dat de geschakelde plus na het contactslot de draadkleur wit is zoals dit tot nu toe bij de meeste Piaggio's het geval is.
Maar Jeroen kan dit misschien wel bevestigen want zou ook nog oranje kunnen zijn.
 
Last edited:
Leuk dat je het in schema hebt gezet!
Wit is bij de Piaggio's 2v inderdaad de geschakelde plus. En bij de E5 die ik heb is oranje dat ook. Bij contact aan staan 3 oranje kabels bij dezelfde zekering groep rechts in het handschoenenkastje op spanning. Eveneens een witte en geel/zwarte daad.
@Sparky: het lijkt erop dat je aanneemt dat het verklikkerlampje, voor beide richtingen uiteraard, naast links en rechts geen andere verbindingen heeft. Ik denk dat er een aarde is, die je niet tekent. Wanneer ik nu je schema zie, zal het linker en rechter knipperlicht altijd tegelijk werken. Of zie ik dat verkeerd?
Hoe is het zo geschakeld, dat het verklikkerlicht de niet aangewezen kant ook laat knipperen? Zou het een heel speciaal lampje zijn?
Kijkend naar de 'printplaat verbindingen, zie je dat het ontbrekende verklikkerlampje twee zichtbare verbindingen heeft die naar de stekker lopen waarop de twee richtingen zijn aangesloten.
Afijn, ik ga het eens doormeten. Leuk probleem is dit.
@trabiarie : waar zou de diode kunnen zitten, of is dat te concreet gedacht?
 
Hoe dit ene verklikkerlampje werkt in de schakeling heb ik uitgelegd in mijn post#2.
Het verklikkerlampje is maar heel laag in vermogen (wattage), de stroom die loopt door dit lampje is niet groot genoeg om de niet gekozen richting mee te laten knipperen.
Als dit lampje bijvoorbeeld ook 10 Watt zou zijn dan zou je gelijk hebben en alle lampen zouden mee knipperen.
 
Hier het knipperrelais voor de Piaggio E5.
Wit is de voeding, en blauw gaat naar de schakelaar voor richting.
(wel even inzoomen)
 

Attachments

  • Knipperautomaat E5.jpg
    Knipperautomaat E5.jpg
    307.6 KB · Views: 7
waar zou de diode kunnen zitten, of is dat te concreet gedacht?
Meestal zit die schakeling dan al in het relais gebouwd , en loopt er vanuit dat relais een enkele draad naar het controle lampje , voor links en rechts . Hierbij ook een duitje in het schema zakje . En een schema voor het realiseren van gevarenlichten op je scooter .
 

Attachments

  • 1 controle lampje r..a.w.png
    1 controle lampje r..a.w.png
    20 KB · Views: 5
  • gevarenlicht aansluiten.jpg
    gevarenlicht aansluiten.jpg
    32.1 KB · Views: 1
Back
Top