Knipperlicht relais runner

Hey

Ik heb een runner purejet uit 2005. Hier werkt alle elektra van. Behalve de knipperlichten(allemaal). Die doen helemaal niks. Dus ik denk dat het knippericht relais stuk is. Maar ik kan die niet vinden. Waar zou die (moeten zitten)

Alvast bedankt voor de reacties

Groetjes,
 
Advertisement - register to remove this

Dat kastje is een tweepolig knipperrelais.
Een pootje gaat naar de geschakelde plus van je contactslot. (witte bedrading)
De andere poot wordt aangesloten op het andere einde van die zwart/???-draad die vertrekt bij die connector die je in het filmpje als eerste in je handen hand.
Je zegt die zat bij de scooter maar als ik het schema bekijk dat je bij had gevoegd, staat er op dit schema een knipperrelais met 4 aansluitingen.

Aansluiting E, hierop komt de geschakelde plus vanaf je contactslot (witte draad)
Aansluiting B, hierop komt de massa (zwarte draad)
Aansluiting S, hierop komt het knippersignaal voor je olie-lampje (gele draad)
Aansluiting L, hierop komt de zwart/??? afkomstig van je RAW-schakelaar.

Dus als het elektrisch schema van jouw scooter en bouwjaar is, is dat reserve knipperrelais niet voor jouw scooter
 
Shit. Het schema is van een 2004 en ik heb een 2005...
In principe is dat niet zo'n probleem.
Meestal zijn de wijzigingen maar minimaal.
Misschien dat jouw scooter ipv een 4 polig raw-relais een 2-polig raw-relais heeft maar dat maakt in principe niet zoveel uit, de werking is hetzelfde buiten het feit dat 4 polige relais vaak ook geschikt zijn voor led-knippers.
 
Hey,

Ik ben nu bezig. Bij foto 1 komt de zwart/blauwe draad uit(volgens mij is dit de spannings regelaar). Foto 2, 3 en 4 is hoe ik het tot nu toe vast heb zitten.

Mijn vraag. Wat nu?
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    204.8 KB · Views: 9
  • image.jpg
    image.jpg
    210.1 KB · Views: 9
  • 2C7892AF-7B70-434B-9336-F606D2322EEC.jpeg
    2C7892AF-7B70-434B-9336-F606D2322EEC.jpeg
    146.2 KB · Views: 7
  • 66752ABD-E5A4-48E9-B147-39D8284AA89D.jpeg
    66752ABD-E5A4-48E9-B147-39D8284AA89D.jpeg
    158.7 KB · Views: 6
  • 884A0580-8028-4B94-977E-EB04A27CFC85.jpeg
    884A0580-8028-4B94-977E-EB04A27CFC85.jpeg
    290.4 KB · Views: 6
Last edited:
het zou ook n ecu kunnen zijn.
Maar moet ik die laatste draad daarop aanluiten? Hoe zou dat dan moeten? Moet ik de connector los maken en de draad in de connector doen?

Ik had al bedacht dat t onduidelijk zou zijn. Heb wat extra foto's toegevoegd. Hoop dat dat helpt ;)
 
het zou ook n ecu kunnen zijn.
Maar moet ik die laatste draad daarop aanluiten? Hoe zou dat dan moeten? Moet ik de connector los maken en de draad in de connector doen?
Ik begrijp niet wat je bedoelt, wat is "die laatste draad" ?
En al helemaal niet of je die bij de ecu moet bijfrotten?
De ECU heeft niks te maken met de knipperlichten, die zwart/blauwe draad van de ecu loopt waarschijnlijk naar de bobine.

Ik zie juist dat je meerdere foto's heb toegevoegd van dat stukje huisvlijt van de vorige eigenaar.
Op Foto 3 zie ik zelfs een lampje aan verfrommelde stukken schemerlampdraad die ook nog een kortsluiting maken
Die rommel zou ik eerst eens uitzoeken en opruimen!
 
Die kun je vinden op de witte 3-polige connector die je als eerste in het filmpje tussen je vingers hebt.
De centrale draad is die zwart/??? draad waar ik het in mijn posts #7 en #9 over had.
Dus lampje met twee draadjes eraan knutselen, het ene draadje van je testlampje op die zwart/??? draad en het andere draadje vaan je testlampje op de min-pool van je accu.
gister zei je dat ik een lampje moest knutselen. En nu zeg je weghalen

Ik heb een draad van de minpool van de accu naar t lampje. En een draad van het lampje en jij zei dat die naar het uiteinde van zwart/blauw moest. Het uiteinde van zwart/blauw zit bij de ecu blijkbaar.

Dus nu is mijn vraag hoe maak ik die draad van het lampje naar het uiteinde van zwart/blauw wat in een connector van de ecu zit
Post automatically merged:

Euhm. Ja...
Ik was die draden aan het doen. En de scooter stond op contact. En toen kwam die draad van de minpool door dat lampje tegen de connector van de ecu. Toen was er een kleine knal en rook. Ik heb m meteen daarna van contact afgehaald. Maar als ik m nu terug op contact zet doet mijn benzine meter niks. Toeter doet het niet. E start doet het niet.
Wat kan ik verneukt hebben? En hoe kan ik het repareren
 
Last edited:
gister zei je dat ik een lampje moest knutselen. En nu zeg je weghalen
Inderdaad ik heb onderstaand geschreven:
Dus lampje met twee draadjes eraan knutselen, het ene draadje van je testlampje op die zwart/??? draad en het andere draadje vaan je testlampje op de min-pool van je accu.
Dit is dus heel iets anders dan:
1679319613399.png
Als je met dit "ding" ergens op gaat meten maak je een volle kortsluiting!
Ik heb een draad van de minpool van de accu naar t lampje. En een draad van het lampje en jij zei dat die naar het uiteinde van zwart/blauw moest. Het uiteinde van zwart/blauw zit bij de ecu blijkbaar.

Die draad van het knipperlicht komt niet uit op je ECU, blijkbaar wordt deze kleur draad voor meerdere zaken gebruikt
De ECU heeft niks te maken met de knipperlichten, die zwart/blauwe draad van de ecu loopt waarschijnlijk naar de bobine.

Ik was die draden aan het doen. En de scooter stond op contact. En toen kwam die draad van de minpool door dat lampje tegen de connector van de ecu. Toen was er een kleine knal en rook.
Waarschijnlijk is door die actie de zekering geknapt, hopelijk heb je daarmee niet je ecu gemold.
Start de scooter nog?
 
Ja die heb ik van elkaar af gehaald en rubber tussen gedaan zodat die geen kortsluiten kon maken.
v

Voor zover ik kon controleren kwam die van de knipperlicht schakelaar.

De ecu zat er op dat moment niet in. Zonder ecu startte die ook.

Ja hij start nog. Alleen via de kickstart.

Waar kan ik alle zekeringen vinden?
 
Zo weer een stapje verder.
Dan klopt het elektrisch schema toch niet helemaal voor jouw scooter en zit het "knipperrelais" in de spanningsregelaar net zoals dit bij Piaggio en Vespa het geval is.
Wat je kunt doen is met je testlampje meten op die zwart/blauwe draad bij je spanningsregelaar, uiteraard met de scooter op contact.
Wel opletten dat de draadjes van je testlampje persee niet tegen elkaar komen anders maak je een volle sluiting op de knipperuitgang van je spanningsregelaar en als deze al nietdefect is, na deze sluiting zeer zeker.

Heb je de zekering al gevonden die defect geraakt was en doet de elektrische start, claxon en brandstofmeter het weer?
 
Ja ik had m even doorgemeten, 12v en 1603 ohm. Plus op de zwart/blauwe en min op de min-pool van de accu. Scooter stond op contact.

Ja had de zekering die eruit lag gevonden. Nu doet alles het weer. Was wel een opluchting
 
Doet je remlicht het?
Zo ja, meet je met je testlampje spanning op de wit/rode draad van pin5 van je spanningsregelaar tov min-pool accu?
Zo ja, meet je met je testlampje spanning op de zwart/blauwe draad van pin7 van je spanningsregelaar tov min-pool accu?

By the way meten op de connector van de spanningsregelaar doe je met de spanningsregelaar aangesloten middels de backprobe methode en met het contactslot aan.

Backprobe methode doe je zoals op het plaatje hieronder:
back probing.png
 
Ik meet op allebei 11-12V (dc)
Knipperlicht naar rechts knippert op de dashboard het lampje heel snel (2/3 keer per seconde). Links knippert niks.

Aansluiting 3 op de connector van de spanningsregelaar zit geen kabel
 
Knipperlicht naar rechts knippert op de dashboard het lampje
Dit is dus een teken dat de RAW-functie in de spanningsregelaar in orde is en de zwart/blauwe draad tot aan de RAW-schakelaar ook in orde is.
Dus nu is het uitzoeken of de RAW-schakelaar goed werkt naar beide richtingen, of de verbindingsdraden van RAW-schakelaar tot de knipperlichten in orde zijn en of de knipperlichtunits en lampjes in orde zijn.
 
Rechts doet het!!!!!
Ik heb wel het lampje van rechtsvoor laten vallen. Die is nu kapot maar ik kan morgen toch gewoon een nieuw halen bij de bouwmarkt?

Alleen links niet. Hoe zou dat kunnen?
Wat moet ik dan meten?
 
Back
Top