kmteller aandrijving stuk

491GT

Well-Known Member
2maanden geleden is mijn kmteller dacht ik in 2 geknapt. reed rustig 50km hard toen ik ineens een geluid hoorde alsof je over een leeg blikje reed draaide me om zag natuurlijk niks liggen toen ik terugdraaide stond men kmteller op nul. nou das niet zo erg een kmkabel heb ik al een keer vervangen maar toen ik op men bestemming aankwam zag ik dat er iets aan mn aandrijving hing dat er eerst niet op zat.
je kan het een heel klein beetje bewegen en denk dat dit mijn probleem is.
http://s702.photobucket.com/albums/ww22/janvn_photo/?action=view&current=DSC00038.jpg

http://s702.photobucket.com/albums/ww22/janvn_photo/?action=view&current=DSC00041.jpg

dit is een foto van een k2 fouche (voorvork in het nl) die ik nog rezerve heb liggen je ziet duidelijk deze het niet heeft (kmtellerkabel staat trouwens op mn 491).

http://s702.photobucket.com/albums/ww22/janvn_photo/?action=view&current=DSC00042.jpg
[ir]http://s702.photobucket.com/albums/ww22/janvn_photo/?action=view&current=DSC00042.jpg[/ir]

hoop dat het wat duidelijk is. :)

Advertisement - register to remove this

Dat is het lipje wat aan je kmteller aandrijver zit, die steek je in een daarvoor gemaakt gaatje in het wiel, waardoor je km teller draait. Als die alleen maar op de as zou zitten gebeurde er niet veel want die as staat stil ;) Hoe dit zo los kan komen.. hoort niet, zal wel oud zijn of verbogen tijdens/voor montage.

Oplossing: nieuwe teller aandrijver erop

Pen door je voorwiel en dan de moer er weer opdraaien, gewoon vast, niet aan gaan hangen ofzo vast is vast komt echt niet meer los. Als je scooter nog een bokstandaard heeft is dat het meest praktisch

Is denk ik een ring die in de velg zit met 2 omgebogen lipjes, die daar tussen zit.
Bij mij is die ring laatst ook kapot gegaan.
Deze drijft de km kabel aan.
Kun je gewoon voor een paar euro een nieuwe kopen.
Vervangen is zo gedaan.

ga het dit weekeind naar kijken :) hopelijk gaat het even snel klaar zijn als iedereen hier verteld ;) heb een voorvork liggen waar ik het aandrijvingsmecaniek uit kan halen geld gaat het me dus niet kosten ^^

verder heb ik geen bok meer maar als je het een beetje voorzichtig doet zal het zonder ook wel lukken.

vraag me trouwens nog steeds af hoe zoiets ineens stuk kan gaan. het vroor die dag wel lekker maar ik had toen al 20km gereden dus aan de kou kan het denk ik niet liggen. kan het misschien door vuil komen dat aan mn voorvork zat ofzo? kuis men scooter namelijk maar 1keer per jaar en dat is als de lente begint :).

oke heb net de telleraandrijving uit de vork gehaald die ik nog had liggen is idd een grote inbus losdraaien aan de kant van de teller en hij viel der meteen uit.

nu ga ik die bij men scooter loshalen alleen denk ik dat ik er nu de remblokjes eerst moet loshalen? klopt dit? hopelijk werkt straks mn teller weer :)

oke het is gelukt heb net even getest moet dinsdag wel een nieuwe kabel halen denk dat hij net aan de teller afgebroken is.

een wiel eruit halen is idd niet zo super moeilijk het ging eigelijk veel sneller dan ik had gedacht heb ook wat fototjes getrokken ze zijn aanklikbaar :)

moet er geen uitleg bijgeven welke stuk is ;)

het voorwiel moest wel vande grond zodat er geen spanning op de wielas stond het wiel viel er toen met 1tikje uit. niet de slimste en beste oplossing voor je onderkuip uiteraard maar ik wou geen tijd verspelen omdat het even mooi weer was.

zoals ik in mn vorige post al zei de remblokjes moesten van de schijf (ook logisch)

hopelijk werkt dinsdag alles weer netjes :)

ben daarstraks voor kabel gegaan maar ik moest hem bestellen toen ik terug reed lag de kabel btw naast mn wiel te slepen dus die heb even uitgebouwd. maar nu ik de kabel in mn handen had zag ik dat de buitekabel ook helemaal stuk is.
krijg ik die buitekabel bij mn nieuwe tellerkabel bij?

oke net kabel gaan halen daar maar is gevraagt of het normaal is dat de aandrijving nog rond kan draaien en ze vertelde me dat die vast moest zitten.
ben nu aan het kijken wiel zal er waarschijnlijk WEER uitmoeten

weet iemand hoe en waar ik dat ding aan vast moet zetten?

oke aandrijving zit nu vast de as moest gewoon nog wat verder ingedraaid zijn maar men teller werkt dus nog steeds niet. heb al een andere teller geprobeerd maar die blijft dus ook op 0 staan. zometeen nog een keer proberen.

Binnenkabel wat beter in je dashboard drukken en even aan draaien, hij kan er maar op 1 manier in daar het een plat uiteinde heeft. Als het niet helpt dan van beneden naar boven gaan kijken wat er wel en niet draait, kwestie van even goed kijken..

heb het probleem gevonden heb even de kabel zelf uit de buitenkabel gehaald en die zo op men aandrijving gezet.
en tot mn grootste verbazing draaide hij gewoon niet.
toen heb ik hem in de oude aandrijving gestoken en die deet hem wel draaien alleen niet naar de juiste kant (krijg er trouwens nu niks beweging meer in)
mn pa heeft even naar de winkel gebeld kost 34euro nieuw :z
en op easyparts 29euro (http://www.easyparts.nl/showarticle...6-619/Telleraandrijver-Benelli-491-Sport.html )
toen maar snel naar scootersloperij (in Baarle nassau) gebeld die hadde veel aandrijvingen liggen maar natuurlijk wisten ze niet voor welke scooters ze waren dus morgen even met oude naar daar. als ik geluk heb heb ik voor 10euro een goeie

hoop dat ik morgen mn voorwiel uit mag bouwen anders gaat het weer wat geld kosten :s (ja weet dat ik niet mag klagen tov bv auto's dit is nog iets of wat "goedkoop" :p)

zucht net halve namiddag gereden en halve gesleuteld. eindelijk alles netjes in elkaar gezet. rijd ik happy weg zie geen bewegen in teller tot ik opeens zie dat de km stand aan het TERUG draaien is gvd.8P hebben ze mij een telleraandrijver meegegeven die normaal aande andere kant van de vork moet x| helemaal voor niks gereden en gesleuteld voorwiel kan er voor de 3de keer uit :|

hier de aandrijving moest nog aangepast worden de stuk gelopen ligt er naast. (klikbaar uiteraard)

scooter zonder voorwiel AGAIN

pa heeft aandrijving netjes aangepast

heb kwartiertje geleden nog geprobeerd terug te bellen voor een andere maar ze sluiten om 4uur dus niemand nam de telefoon nog op :z weet niet of ik terug ga gaan misschien beter van wel maar ben het sleutelen voorlopig even beu :| hoopte echt dat hij vandaag netjes ging werken..

Back