Kleppen stellen maakt groot verschil?

deusjevo

Member
Twee weken geleden een People S uit 2017 gekocht op geel kenteken, ding reed super lekker dus maar meegenomen.

Er was 1 dingetje dat mij niet zo lekker zat, op topsnelheid (bij 63 op de teller = 56 GPS) hoorde ik volgens mij de kleppen te tikken dus de eerste dagen max 60 gereden in afwachting van onderhoud.

Onderhoudshistorie was beetje wazig dus zelf al olie, olie en luchtfilter, transmissieolie en bougie vervangen.
Van de week kleppen laten stellen (ze stonden dus niet goed), rolletjes en aandrijfriem laten vervangen door een scooterzaak.
Het tikken van de kleppen is nu geheel verdwenen trouwens.

Wat nu het vreemde is, de scooter loopt nu op het gemak 75 km op de teller maar ik heb het idee dat hij iets minder hard optrekt.
Ik moet naar m’n werk een behoorlijke heuvel op en voor het onderhoud deed hij dat met max 52 op de teller daar omhoog, nu nog maar max 48 km per uur.

Zal dit nou komen omdat de kleppen goed gesteld zijn of omdat er andere rolletjes in gezet zijn icm met een nieuwe aandrijfriem?
Ik heb geen idee van de rolletjes die er voor het onderhoud inzaten en die er nu inzitten.
Ik neem aan dat ze altijd vervangen worden voor rolletjes met hetzelfde gewicht?
 
Advertisement - register to remove this

Twee weken geleden een People S uit 2017 gekocht op geel kenteken, ding reed super lekker dus maar meegenomen.

Er was 1 dingetje dat mij niet zo lekker zat, op topsnelheid (bij 63 op de teller = 56 GPS) hoorde ik volgens mij de kleppen te tikken dus de eerste dagen max 60 gereden in afwachting van onderhoud.

Onderhoudshistorie was beetje wazig dus zelf al olie, olie en luchtfilter, transmissieolie en bougie vervangen.
Van de week kleppen laten stellen (ze stonden dus niet goed), rolletjes en aandrijfriem laten vervangen door een scooterzaak.
Het tikken van de kleppen is nu geheel verdwenen trouwens.

Wat nu het vreemde is, de scooter loopt nu op het gemak 75 km op de teller maar ik heb het idee dat hij iets minder hard optrekt.
Ik moet naar m’n werk een behoorlijke heuvel op en voor het onderhoud deed hij dat met max 52 op de teller daar omhoog, nu nog maar max 48 km per uur.

Zal dit nou komen omdat de kleppen goed gesteld zijn of omdat er andere rolletjes in gezet zijn icm met een nieuwe aandrijfriem?
Ik heb geen idee van de rolletjes die er voor het onderhoud inzaten en die er nu inzitten.
Ik neem aan dat ze altijd vervangen worden voor rolletjes met hetzelfde gewicht?
Te zware rolletjes?
 
kan mede door de klepspeling: als ze veel speling hebben gaan ze later open en eerder dicht, wat op hoge toeren een slechtere vulling oplevert, maar bij lage toeren een hogere compressie en verbrandingsdruk. maar vlak de nieuwe riem en rolletjes ook niet uit..
 
Back
Top