Kan vliegwiel er niet af halen

Instnt

Active Member
Goedenmiddag, ik ben bezig met nieuwe krukas te monteren en hierbij moet ook uiteraard mijn vliegwiel eraf.

maar, bij de vliegwieltrekker die ik heb gekocht zit er draad op, terwijl op mijn vliegwiel geen inwendig draad zit? ik wil niet beunen hieraan, is hier nog een tooltje voor te koop?

m.v.g, instnt
 
Advertisement - register to remove this

aan wat voor blok ben je bezig? in het ergste geval is je schroefdraad van je vliegwiel gaar. heb je al gecheckt of het geen linkse draad is?
 
Oei, wel een rare vraag voor iemand die zijn krukas even wil vervangen.

Weet je zeker dat je zelf dit aan kan?

Wat snap je dan niet of wat is het probleem waar je tegenaan loopt bij het gebruik van deze trekker?
 
Nou, ik heb dat geheel erop gezet, de grote imbus aangedraaid tot zover ik kon, alles weer eraf gehaald maar mn vliegwiel blijft zitten. Doe ik iets fout of?
 
Ik neem aan dat je wel de moer en de eventuele onderlegschijf van het vliegwiel hebt verwijderd?
 
Ik kan je niet verder helpen anders dan met onderstaand verhaal.

Eerst centrale Inbus bout van de trekker helemaal uitdraaien.
Dan de trekker op het vliegwiel monteren met de drie bijgeleverde M6 Inbus boutjes, let wel op dat de uiteinde van de m6 boutjes niet de wikkelingen raken van de stator anders kun je die ook weggooien.
Dan een steeksleutel zetten op de gelaste moer van de vliegwieltrekker.
Met een passende Inbussleutel de centrale bout naar binnen draaien en met de steeksleutel voorkomen dat je vliegwiel meedraait.
Zo moet je genoeg trekkracht kunnen produceren om het vliegwiel eraf te trekken.
Let wel deze vliegwielen kunnen erg vast zitten op de conische as maar uiteindelijk hoor je een soort knak geluid en komt het vliegwiel los.

Een paar flinke klopjes met een kunststof hamer op de centrale inbusbout van de trekker nadat je deze bout flink op spanning hebt gebracht wil ook wel eens helpen om het vliegwiel te overtuigen los te schieten.

Wat is de rede eigenlijk waarvoor je de krukas wilt vervangen?
 
Last edited:
Nou, ik heb gehoord dat dit een mina hori kwaaltje was,

mijn remklauw was compleet afgebroken bij mn carter. Hij zat wel met 2 inbussen vast, maar is los geknalt ofzo. Ik heb al een nieuw carter gekocht, maar dan mag ik wel leuk alles even overzetten (en een nieuwe remschijf & klauw kopen....)
 
Tja, dit is inderdaad balen en brute pech.
Sterkte ermee en hopelijk krijg je het vliegwiel er goed af.
 
Huh, ik heb meerdere mina blokken open gehad. Minarelli ac ging bij mij met een vliegwieltrekker (linkse draad) eraf en lc met een rechtse draad...
 
Bij mijn aerox (2015) zit geen draad in. Ik heb ipv dat 3 boutjes zitten (referentie naar kparts link). Maar ieg, het is mij en de dealer niet gelukt, hij heeft nog een poulietrekkker gebruikt ook. Vliegwiel is helemaal kromgetrokken ipv eraf gekomen
 
Je kan beter maar mee ophouden met sleutelen.. Want als ik alles zo samen vat van wat ik hier boven hebt gelezen, maak je blijkbaar meer kapot dan dat je iets echt aan het maken ben.

Raad je dan aan om het blok dan maar weg te brengen.. Door beunen kost je nog meer geld.

Trouwens je remklauw achter breekt niet zomaar af.. Blijkbaar heb je dan toch niet op het juiste moment vast gedraait.. Of je hebt er zo hard eraan gedraaid dat het schroefdraad minimaal is in de remklauw en zo los gelopen is.

De ophanging kan alleen afbreken als de klauw niet goed vast heeft gezeten. Dan neemt de remschrijf bij het draaien de klauw gewoon mee en breekt die op het carter af.
 
@eurokit heb achterrem laten doen bij motorzaak, tevens heeft die ook geprobeerd het vliegwiel eruit te halen met een poulietrekker. Heb besloten om nieuw carter te kopen & 2e hands ontsteking & vliegwiel
 
Back
Top