This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

kan mijn accu dit aan?

streetscraper

Well-Known Member
ik heb een yamaha neos (accu is standaard) met een leuke buddyruimte. nu had ik leuk idee voor boxen en een versterker. een versterker heb ik toevallig liggen (cougar c500.2) maar die is nogal groot en hoog vermogen tov wat de meeste gebruiken voor hun soundboardje.

vermogen:

* 2x95watt rms @ 2 ohm
(dus weet niet iets van 2x50watt rms @ 4 ohm volgens cougar maar of het echt zo is :#)
* Spanning: DC 12V
*gevoeligheid: 230 mV tot 6 V

alvast bedankt als iemand hier et antwoord op weet :#

Oh het zal best kunnen, maar je moet eigenlijk weten hoeveel ampere de versterker trekt. Anders weet je nog niet hoe lang hij het vol gaat houden.

enigste wat ik (nu) vind over amperes is dit:

THD: <0.5%. 2 x 15A fuse.

(fuse = zekering toch? kun je hier niks uit afleiden.)

anders ga ik eens de handleiding moeten uitpluizen

THD heeft met vervorming te maken.

2x 15A fuse zijn dus 2 zekeringen van 15 ampere, dat is niet super veel, en mits je de versterker niet maximaal open draait zal hij waarschijnlijk niet zo heel veel gebruiken.

een scooter accu kan volgens mij never nooit boven de 7A leveren, maar goed.
Jawel hoor, een normale accu is 4 ampere, dat betekend dat hij 1 uur lang 4 ampere kan leveren. Trek je 8 ampere, zal hij het maar een half uur vol houden. Een start motor trekt namelijk al veel meer dan 4 ampere.

no shit
dat word altijd weer gegeven als 4 AH trouwens, niet als 4A max ofzo .

Had namelijk een multimeter gehaald bij de elektronica zaak hier, en vroeg me daar af of ik daar ook mee kon meten hoeveel amps mn accu maximaal trok. Kon wel volgens hun (ding kan tot 10A aan, daarboven brand ie door). Maar dat kan dus blijkbaar toch niet? Hoeveel amp kan een scooter accu dan maximaal (Tijdelijk) leveren?

4Ampere per uur betekend dat ja. Ik denk dat het eerder afhankelijk is van de kabel dikte hoeveel een std accu kan leveren, maar reken er maar op dat dat vies veel zal zijn.

Ampere is alleen te meten door een meter tussen het circuit te hangen, wat je met een multimeter niet kan (pin me er niet op vast).

nee, 4A een uur lang bij 12V.
Capaciteit is dan dus 12 * 4 * 3600 = 172,8 kJ

En dat kan wel met een multimeter, vandaar dat ik erover begon.

Dat zeg ik toch? Het word aangegeven met 4Ah, wat staat voor 4ampere/hour.

Wat wil je meten met een multimeter dan? Enige wat je kan meten is spanning, weerstand...

een multimeter meet spanning, stroomsterkte en weerstand...

ofwel mocht je bijvoorbeeld een lek hebben in je kabelboom dan kun je meten hoeveel stroom er weglekt etc.
en als je zelf met extra electronica op je scoot aant werken bent is het ook fijn als je exact weet hoeveel stroom het verbruikt etc.
en daarvoor kun je dus de stroomsterkte meten met een multimeter... gewoon in serie met je elektronica

Dan heb je een heel dure multimeter? Normaal gesproken kan je dit alleen meten met een ampére tang / watt-meter.

Ja maximaal 10 seconden, daarna fikt de meetweerstand er uit.
Na die 10 seconden moet je weer een kwartier wachten voordat je de meting opnieuw mag doen.
Wil je de stroom gedurende een langere tijd meten, dan zul je toch echt een stroomtang of een meetweerstand die meer energie mag verstoken moeten gebruiken.

Last edited:

Hoeveel een accu maximaal kan leveren hangt af van de accu spanning, de interne weerstand en de weerstand van de kortsluiting.
Ik gok dat het enkele honderden amperes zullen zijn.
Het nadeel is alleen dat nadat hij dat heeft geleverd, de platen van de accu zo krom zijn als een hoepel en de accu dus afgeschreven is.

Bij normaal gebruik moet hij zo'n 70A a 80A wel kunnen leveren maximaal.