Kan ik direct van halogeen naar led gaan?

4slaf4life

Well-Known Member
Wil graag de hallogeenlamp van mijn agm caferacer vervangen naar led. Is dit mogelijk zonder andere aanpassingen? Omdat ik geen accu heb lijkt het me dat er wisselspanning wordt gebruikt. Maar mijn achterlichten zijn wel led, dus weet het niet zeker
 
Advertisement - register to remove this

Ik ken jouw brommer niet dus weet ook niet hoe de verlichting is opgebouwd.
Sommige brommers hebben in het bijgeleverde User Manual een elektrisch schema, wellicht ook bij jouw caferacer....

Anders even in je achterlicht kijken of er tussen deze bedrading geen stabilisator zit.
Indien er geen los(se) lampje(s) in je achterlicht zit(ten) maar ledjes die op een printplaat gemonteerd zitten, zou hier die stabilisator op kunnen zitten wellicht even een detail foto maken.

Wat ook een mogelijk is om te kijken welke kleur draad in je achterlicht wordt gebruikt voor dit achterlicht.
Dan bij de aan- uitschakelaar van je verlichting kijken of je hier dezelfde kleur terug vindt.
Heb je geen aan- uitschakelaar, wat vaker bij nieuwere modellen voorkomt, kun je bij de groot- dimlicht schakelaar kijken of je daar dezelfde kleur draad tegen komt.
Wordt zowel bij je achterlicht als bij één van beide schakelaren dezelfde kleur draad gebruikt komt de spanning van je achterlicht en koplamp van dezelfde bron en zit er bovendien in je achterlicht niks wat lijkt op een stabilisatorunit, kun je ervan uit gaan dat je zondermeer ook een led-lamp kunt gebruiken in je koplamp.

Hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk was.
 
Je kan ook met een multimeter meten of er gelijk of wisselspanning op de koplampbedrading staat.
Led heeft gelijkstroom nodig, dus als je geen accu hebt zal je koplamp op wisselstroom branden.
Maar verwacht van een ledkoplamp niet teveel.
Ik heb H4 Ultra Blauw in mijn scooters gedaan, geven een wat "witter" licht.
Maar wel beter zicht.
 
Back
Top