Kabelboom sp 4 van 2016 naar 2020

Dorus

New Member
Hallo,

Ik ben mijn sp 4 het motorblok en kabelboom aan het vervangen naar het nieuwe model alles past alleen de bediening van de remlicht schakelaars zitten niet in de nieuwe kabelboom iemand een idee

Alvast bedankt
 
Advertisement - register to remove this

alles past alleen de bediening van de remlicht schakelaars zitten niet in de nieuwe kabelboom
Ik ken de SP 4 niet, heb er zelfs geen schema van.
Maar ik kan mij slecht voorstellen datje remlicht en dus ook je elektrische start, draadloos werkt.

Heb je de verkoper al eens gecontacteerd?
 
Zeg toch ook niet draadloos alleen de draden van de remlicht schakelaars ontbreken
Post automatically merged:

Zou ik geen draad kunnen trekken van de schakelaar naar het achterlicht
 
Last edited:
Ik denk dat je de tekst niet goed gelezen hebt, maar goed.

Hiermee bedoelde ik dat die draden wel in de kabelboom horen te zitten, je zegt zelf ze zijn niet draadloos en ik heb al heel wat schema's onder de loep gehad maar de eerste scooter met draadloze remschakelaars moet ik nog tegenkomen.

Als ze er niet in zitten, kan niemand op dit forum het voor je fixen dus bel de zaak waar je deze kabelboom gekocht hebt en vraag om een verklaring waarom die draden er niet in zitten.
Misschien is het wel een fabricagefout!

Kijk anders even naar de draden van de kabelboom die aangesloten zitten op de startknop want 1 draad van die 2 komt bij je remschakelaars vandaan. bij de SP 2-takt is deze draad wit/zwart van kleur.
Misschien is dit bij jouw nieuwer type scooter wel een andere kleur maar dan heb je in iedergeval een begin naar welke kleur je zoeken moet.
Trouwens bij je achterlicht vind je die zelfde kleur draad ook weer terug voor je remlicht.
 
Remlichten opgelost maar nou vonkt het weer niet jij enig idee sparky
Post automatically merged:

Ik denk dat je de tekst niet goed gelezen hebt, maar goed.

Hiermee bedoelde ik dat die draden wel in de kabelboom horen te zitten, je zegt zelf ze zijn niet draadloos en ik heb al heel wat schema's onder de loep gehad maar de eerste scooter met draadloze remschakelaars moet ik nog tegenkomen.

Als ze er niet in zitten, kan niemand op dit forum het voor je fixen dus bel de zaak waar je deze kabelboom gekocht hebt en vraag om een verklaring waarom die draden er niet in zitten.
Misschien is het wel een fabricagefout!

Kijk anders even naar de draden van de kabelboom die aangesloten zitten op de startknop want 1 draad van die 2 komt bij je remschakelaars vandaan. bij de SP 2-takt is deze draad wit/zwart van kleur.
Misschien is dit bij jouw nieuwer type scooter wel een andere kleur maar dan heb je in iedergeval een begin naar welke kleur je zoeken moet.
Trouwens bij je achterlicht vind je die zelfde kleur draad ook weer terug voor je remlicht.
Nou vonkt hij weer niet jij enig idee
 
Remlichten opgelost
Misschien even vermelden wat er aan de hand was, zou wel netjes zijn!

Nou vonkt hij weer niet
  • Heeft hij van tevoren wel gevonkt met deze kabelboom?
  • Heb je de bougie al eens vervangen?
  • Is de bougiekabel in orde, niet beschadigd, niet poreus en maakt deze goed contact met de cdi/bobine en de bougiekap?
  • Bougiekap in orde, past deze goed op de bougie of ligt deze er maar los op doordat er misschien zo'n opschroefadaptertje ontbreekt?1703929138458.png

Als dit alles in orde is zult toch zelf met een multimeter aan de slag moeten.
Nogmaals ik heb geen schema en weet dus ook niet welke cdi gebruikt wordt.
Als je eens een detailfoto maakt van de cdi connector waarop de kleuren en de positie van de kabels in deze connector, goed zichtbaar zijn, kunnen we misschien deze vergelijken met een ander schema van de Zip 4-takt en je eventueel helpen met verdere metingen.

Heb je een multimeter en kun je daarmee omgaan?
Indien het antwoord op de laatste vraag achtereenvolgens ja en nee is, maak ook even een detailfoto van de meter waarop de keuze schakelaar de aansluitbussen en de tekst ernaast, goed leesbaar zijn.
 
Last edited:
Misschien even vermelden wat er aan de hand was, zou wel netjes zijn!


  • Heeft hij van tevoren wel gevonkt met deze kabelboom?
  • Heb je de bougie al eens vervangen?
  • Is de bougiekabel in orde, niet beschadigd, niet poreus en maakt deze goed contact met de cdi/bobine en de bougiekap?
  • Bougiekap in orde, past deze goed op de bougie of ligt deze er maar los op doordat er misschien zo'n opschroefadaptertje ontbreekt?View attachment 73605

Als dit alles in orde is zult toch zelf met een multimeter aan de slag moeten.
Nogmaals ik heb geen schema en weet dus ook niet welke cdi gebruikt wordt.
Als je eens een detailfoto maakt van de cdi connector waarop de kleuren en de positie van de kabels in deze connector, goed zichtbaar zijn, kunnen we misschien deze vergelijken met een ander schema van de Zip 4-takt en je eventueel helpen met verdere metingen.

Heb je een multimeter en kun je daarmee omgaan?
Indien het antwoord op de laatste vraag achtereenvolgens ja en nee is, maak ook even een detailfoto van de meter waarop de keuze schakelaar de aansluitbussen en de tekst ernaast, goed leesbaar zijn.

Misschien even vermelden wat er aan de hand was, zou wel netjes zijn!


  • Heeft hij van tevoren wel gevonkt met deze kabelboom?
  • Heb je de bougie al eens vervangen?
  • Is de bougiekabel in orde, niet beschadigd, niet poreus en maakt deze goed contact met de cdi/bobine en de bougiekap?
  • Bougiekap in orde, past deze goed op de bougie of ligt deze er maar los op doordat er misschien zo'n opschroefadaptertje ontbreekt?View attachment 73605

Als dit alles in orde is zult toch zelf met een multimeter aan de slag moeten.
Nogmaals ik heb geen schema en weet dus ook niet welke cdi gebruikt wordt.
Als je eens een detailfoto maakt van de cdi connector waarop de kleuren en de positie van de kabels in deze connector, goed zichtbaar zijn, kunnen we misschien deze vergelijken met een ander schema van de Zip 4-takt en je eventueel helpen met verdere metingen.

Heb je een multimeter en kun je daarmee omgaan?
Indien het antwoord op de laatste vraag achtereenvolgens ja en nee is, maak ook even een detailfoto van de meter waarop de keuze schakelaar de aansluitbussen en de tekst ernaast, goed leesbaar zijn.
Hallo,



De motor en kabelboom komen uit 2019 het enige wat nog standaard is is de bobine en bougiekabel plus contactslot,na installeren heeft hij twee keer gelopen een keer heel kort de tweede keer vrij lang maar ging toen op toeren ineens uit en is niet meer aan te krijgen de bobine was wel warm.



Kwa electrischietijd meten ben ik geen ster kan een beetje de basics wat ik lees moet je veel weerstand meten maar welke ,kan dus van dat jaar niks vinden het stopt bij de sp 3.







Mvgr Dorus
Post automatically merged:

Hallo,



De motor en kabelboom komen uit 2019 het enige wat nog standaard is is de bobine en bougiekabel plus contactslot,na installeren heeft hij twee keer gelopen een keer heel kort de tweede keer vrij lang maar ging toen op toeren ineens uit en is niet meer aan te krijgen de bobine was wel warm.



Kwa electrischietijd meten ben ik geen ster kan een beetje de basics wat ik lees moet je veel weerstand meten maar welke ,kan dus van dat jaar niks vinden het stopt bij de sp 3.







Mvgr Dorus

Hallo,



De motor en kabelboom komen uit 2019 het enige wat nog standaard is is de bobine en bougiekabel plus contactslot,na installeren heeft hij twee keer gelopen een keer heel kort de tweede keer vrij lang maar ging toen op toeren ineens uit en is niet meer aan te krijgen de bobine was wel warm.



Kwa electrischietijd meten ben ik geen ster kan een beetje de basics wat ik lees moet je veel weerstand meten maar welke ,kan dus van dat jaar niks vinden het stopt bij de sp 3.







Mvgr Dorus
Post automatically merged:

Hallo,



De motor en kabelboom komen uit 2019 het enige wat nog standaard is is de bobine en bougiekabel plus contactslot,na installeren heeft hij twee keer gelopen een keer heel kort de tweede keer vrij lang maar ging toen op toeren ineens uit en is niet meer aan te krijgen de bobine was wel warm.



Kwa electrischietijd meten ben ik geen ster kan een beetje de basics wat ik lees moet je veel weerstand meten maar welke ,kan dus van dat jaar niks vinden het stopt bij de sp 3.







Mvgr Dorus
Post automatically merged:
Post automatically merged:

Mijn meter
 

Attachments

  • IMG_0554.jpeg
    IMG_0554.jpeg
    160.9 KB · Views: 5
  • IMG_0553.jpeg
    IMG_0553.jpeg
    167.2 KB · Views: 5
  • IMG_0552.jpeg
    IMG_0552.jpeg
    347.8 KB · Views: 5
  • image.jpg
    image.jpg
    359.8 KB · Views: 4
  • image.jpg
    image.jpg
    431.7 KB · Views: 2
Last edited:
Oei, dus je oude motor en kabelboom (2016) was er eentje met een cdi en een gewone carburateur, nu heb je dus een motor en kabelboom uit 2019 met een elektrisch gestuurde carburateur en ipv een cdi een Dellorto ECU.

Ik neem aan dat de nieuwe motor compleet was met alle sensoren, actuatoren en ECU???
Dus dat alles wat op een Euro4 hoort te zitten ook op je scooter gemonteerd en aangesloten zit, zoals o2 sensor, tps-sensor eventueel spanningsregelaar en los knipperrelais???

Maar als ik het goed begrijp heb je de cockpit niet uitgewisseld dus je hebt ook geen motormanagementlampje dat eventueel een foutcode kan aangeven in knippervorm?

De oude Zips werkte voor de ontsteekspanning met wisselspanning vanaf de stator, deze euro4 werkt met de accuspanning die gelijk naar de bobine gebracht wordt en met, zoals men in vakjargon zegt, met low-side switching naar massa getrokken wordt door de ECU.
Omdat je zelf melde dat de bobine nogal heet was kan ik mij eventueel voorstellen dat de oude bobine een andere spoelen heeft dan de nieuwere voor Euro4, maar dat is maar een gok.
Maw, grote kans dat daar het probleem zit, dus of je bobine is dan hemelen of er is een zekering geklapt.
Hopelijk geen beschadeging aan de ecu, maar nogmaals dit is maar een gok.

Maar wat was er nu met de bekabeling van de remschakelaars want een antwoord daarop heb je niet echt gegeven want mischien heeft dit alles wel met elkaar te maken?
 
Was wel een zekering stuk en het dash board is ook van een nieuwere met motor management lampje die bobine geeft nog wel de juiste weerstand aan 00,2
Post automatically merged:

Oja de remschakelaar,mijn oude kabelboom daar gingen die draden in was dus een met de kabelboom heb ik bij het stuur door geknipt op een gegeven moment hing er nog een los stekkertje beetje boven de tank ,los kabeltje gemaakt en daarop aangesloten als test en alles werkte
 
Dus als je de scooter enkel op contact zet, meet je aan beide zijden, 12 Volt tov de min-pool van de accu?
Heeft de accu ook een goeie spanning?
Dus je motormanagementlampje geeft geen knippercode?
Brandt je motormanagementlampje wel even als je de scooter op contact zet?
 
Back
Top