Justitie of rechter?

DeJongh

Well-Known Member
Ik moest vorige week op de rollerbank en ik scoorde 1,9kw. Nu zei de agent dat ik moest voorkomen (op de bekeuring staat letterlijk: oproepzitting, 16 augustus 2005 om 10 uur).
Maar nu hoorde ik van een vriend dat je normaal niet hoeft voor te komen als je 1,9 hebt, maar dat alleen het boetebedrag word bepaald door justitie omdat ze boven de 1,8kw rekening gaan houden met hoevaak je er al op hebt gestaan (rollerbank) en hoeveel kw je toen al had.

Aangezien die vriend het niet zeker wist ben ik op internet even gaan zoeken. Kan alleen nergens iets vinden. Weten jullie misschien waar ik dit kan vinden en nog een vraag is justitie niet hetzelfde als een oproepzitting?

PS Het was trouwens de eerste keer dat ik erop stond en ik heb nog nooit eerder vergrijpen van eenzelfde soort gepleegd.
 
Advertisement - register to remove this

volgens mij mag je er naar toe gaan. het is niet verplicht.
Je kan er dan je zegje doen, hoe jij er over denk (niet dat het slim is).

Weet niet hoe het precies zit. Misschien dat die wetgeving dude's het precies weten.
 
Vaag dat je een oproepingsdatum krijgt! Oproepingsdatums zijn meestal voor zwervers die de APV (Algemeen Plaatselijke Veroordening) overtreden. Dat moet je denken aan mensen zonder vaste woon- of verblijfplaats. Ik zou gewoon niet gaan. Zowiezo ben je niet verplicht om te gaan. Ik zou niet gaan en gewoon wachten op de normale weg: Boete door de brievenbus. Zo hoort et gewoon te gaan.
 
Unforgiven_nl said:
Vaag dat je een oproepingsdatum krijgt! Oproepingsdatums zijn meestal voor zwervers die de APV (Algemeen Plaatselijke Veroordening) overtreden. Dat moet je denken aan mensen zonder vaste woon- of verblijfplaats. Ik zou gewoon niet gaan. Zowiezo ben je niet verplicht om te gaan. Ik zou niet gaan en gewoon wachten op de normale weg: Boete door de brievenbus. Zo hoort et gewoon te gaan.
Ja ik hoorde ook al dat je niet verplicht bent te gaan. Maar als ik moet wachten op de boete dan moet ik dus wachten tot na 26 augustus. En helpt het ook niet als ik zou gaan en een beetje slijm en zeg dat ik er veel van heb geleerd en nou nooit meer me scooter opvoer omdat ik de gevaren inzie, zodat boetebedrag lager word (of staat dit gewoon vast)?
 
neej helpt niet... Staat gewoon een standaard bedrag voor. Sterker nog.. Ik denk dat als je daar heen gaat en bij de Officier verschijnt, dat die gaat vragen: Wat kom jij hier doen? Ik denk persoonlijk dat je (als de boete echt via de oproeping gaat) nooit meer wat van deze boete gaat horen. Gewoon niet gaan en gewoon zien of je toevallig nog post krijgt. Je moet je voorstellen: ze kunnen nooooooit iedereen oproepen. Iedereen die een strafrechtelijke overtreding begaat moet ineens voorkomen?? Dan moet je als je je verzekeringsbewijs niet kan tonen ook voorkomen want ook dat is strafrechtelijk... Echt dit is gewoon onzin en ik denk dat die agent het een en ander in de war heb gehaald. Hij had cker maar 1 streepje op zn scouders of niet?
 
Unforgiven_nl said:
neej helpt niet... Staat gewoon een standaard bedrag voor. Sterker nog.. Ik denk dat als je daar heen gaat en bij de Officier verschijnt, dat die gaat vragen: Wat kom jij hier doen? Ik denk persoonlijk dat je (als de boete echt via de oproeping gaat) nooit meer wat van deze boete gaat horen. Gewoon niet gaan en gewoon zien of je toevallig nog post krijgt. Je moet je voorstellen: ze kunnen nooooooit iedereen oproepen. Iedereen die een strafrechtelijke overtreding begaat moet ineens voorkomen?? Dan moet je als je je verzekeringsbewijs niet kan tonen ook voorkomen want ook dat is strafrechtelijk... Echt dit is gewoon onzin en ik denk dat die agent het een en ander in de war heb gehaald. Hij had cker maar 1 streepje op zn scouders of niet?
Inderdaad die agent wist er niks van en moest de hele tijd alles aan andere agenten vragen. Ook zei hij dat hij de vorige keer iets was vergeten in te vullen en toen alle boetes nietig zijn verklaart, dus hij was inderdaad niet al te ervaren. Maarja ik wacht wel even af.
 
Vandaag ff voor de zekerheid nog ff nagegaan. Oproepingen worden alleen uitgeschreven voor Algemeen Plaatselijke Verordening (APV) en dan alleen de drugsgerelateerde feiten zoals openbaar drugs gebruik, alcohol op de weg drinken en voor bedelen. Dit doen ze echter alleen als de persoon een bekende overlastgever zonder vast woonadres is (zwervers). Een oproeping is een dagvaarding waarbij je niet verplicht bent om te gaan.

1: Heeft de agent jouw (gele) bonnetje ondertekend?
2: Heeft de agent jou precies verteld wel arrondisementsparketgebouw (leuk voor scrabble) je moet zijn (welk adres enzo)?

Van deze boete ga je nooit meer wat zien tenzij de normale weg word gevolgd zoals iedereen boetes krijgt.
 
Back
Top