JS-tuning Carbon sprinters 2009

kees

38.8KG 22.2HP 6.83s
Over ons
Ik en Bas hebben besloten om samen twee scooters op te bouwen die de Scooter70 klasse moeten vertegenwoordigen in het sprint seizoen 2009. De meeste kennen mij wel, ik ben Kees Schepers en draai al wat jaren mee in de sprint scene en op het forum hier.

Bas is een nieuwe deelnemer en is 17 jaren jong, en goed gestoord. Bas heb ik leren kennen via Danny (Danny Phantom) en heb hem aangepraat om net zoals mij een vet apparaat te bouwen en te rijden in de Scooter70 klasse, omdat ik denk dat hij daar erg voor geschikt is.

In dit topic probeer ik wat te vertellen over de opbouw van de scooters. Begrijpelijk is dat er met name foto's en informatie te lezen / zien is over de bouw van de kappensets. Helaas hebben we niet zo heel veel foto's genomen dus een mooie chronologische volgorde van het project maken is een beetje lastig, maar ik hoop dat ik jullie ermee kan vermaken!

Sponsors / hulp
Onderstaande mensen ben ik echt onwijs dankbaar en verdienen ook zeker een vermelding in dit topic;

- Blommerde Machine Service (frezen, draaien, vacuummachine)
- PolyesterShoppen.nl
- Keta Paintins / Jos van Beelen die alle mallen / producties voorziet van strak spuitwerk
- Sander Giele voor alle hulp met het bouwen van de sprinter(s)
- Johannes Romkes voor alle hulp en het delen van al zijn kennis in de composieten wereld
- Bas Cleassen (en zijn vrienden) voor het vele helpen en het mee doen in het 'team'
- www.JS-tuning.nl het verzorgen van de blokken

Ik zal vast wel iemand vergeten zijn maar eigenlijk ben ik iedereen dankbaar die naar al mijn gewichts waanzin ideeën heeft willen luisteren, tips gegeven heeft, geholpen heeft met beunen etc :p

Doelstellingen
- Samen 2 vette vooral lichte en sneller sprinters opbouwen
- Deelenemen in het kampioenschap in de Scooter70 klasse
- Lichste Scooter70 scooters bouwen ooit
- Hard boeken met Evo (zonder dip :+)
- Veel gezelligheid met de rest van het 'team' (MWS)
- Vaker en constanter tijden tegen en onder de 7 seconden rijden
- Een of meerdere bekers pakken

Projecten
Ik heb gekozen om te blijven rijden met mijn NRG, omdat deze al licht van gewicht was en ik graag ook met iets rijd wat uniek is. Bas was zelf in het bezit van een Piaggio Zip 2000 voor dagelijks vervoer, en ik heb hem aangepraat om een oud-type Zip op te bouwen. Beide machines zullen uitgevoerd worden met nagenoeg hetzelfde blok.

NRG seizoen 2008
Nou ik heb ook in seizoen 2008 gereden. Resultaat; 45KG, 21.5PK en snelste tijd van 6.95 seconde (inclusief reactie tijd).

[ir]http://www.mostwantedsprinters.nl/kees/eindhoven/CIMG1772.JPG[/ir]

kees02.jpg



De opbouw
De opbouw begon al erg vroeg, halverwege seizoen 2008 wisten we al dat we dit van plan waren. Wat we wouden was al snel duidelijk 2 lichte en mooie scooters. Ook hebben we besloten om onze eigen kappen te maken van carbon waarbij ik Bas zijn kappenset sponsor.

Frame / rijwiel gedeelte
Zoals je misschien al wel begrijpt, de frames zijn volledig aangepast om te komen tot een minimaal gewicht. Mijn eigen frame weegt ongeveer 6,5 á 7KG zonder subframe. Dit moet ik nog wel even exact nawegen.

Bas en Yoeri mijn oude sprinter uit elkaar aan het slopen:
[ir]http://www.polyestershoppen.nl/images/junk/201020081063.jpg[/ir]

Ook dacht ik de ideale radiateur gevonden te hebben en had Bas deze voor me een beetje verlast:

[ir]http://www.polyestershoppen.nl/images/junk/201020081061.jpg[/ir]

Owja, dit is Bas trouwens:

[ir]http://www.polyestershoppen.nl/images/junk/261020081076.jpg[/ir]

Velgen werden gedraait en voorzien van freeswerk. Mijn achtervelg blijft ongewijzigd, die ook erg licht is (1600 gram):

[ir]http://www.polyestershoppen.nl/images/junk/171120081146.jpg[/ir]

[ir]http://www.polyestershoppen.nl/images/junk/231120081158.jpg[/ir]

Mijn frame tot nu toe:
[ir]http://www.polyestershoppen.nl/images/junk/041220081218.jpg[/ir]

Bas wou graag een zip-type-1 voorvork erin en deze volledig aanpassen:
[ir]http://www.polyestershoppen.nl/images/junk/09082008724.jpg[/ir]

Dit zou Bas zijn radiateur worden die achter toch bleek te lekken vanaf alle kanten;
[ir]http://www.polyestershoppen.nl/images/junk/11082008735.jpg[/ir]

Ook doneerde Zipwin mij een mooi carter:
[ir]http://www.polyestershoppen.nl/images/junk/301120081193.jpg[/ir]

Toch maar een straal beurtje gegeven :D
[ir]http://www.polyestershoppen.nl/images/junk/051220081231.jpg[/ir]

Maar omdat dat niet reeessz genoeg was heeft de buren er maar ff de frees er doorheen gejaagt:

[ir]http://www.polyestershoppen.nl/images/junk/151220081286.jpg[/ir]
[ir]http://www.polyestershoppen.nl/images/junk/151220081287.jpg[/ir]
[ir]http://www.polyestershoppen.nl/images/junk/151220081288.jpg[/ir]

De velgen werden ook in een leuke kleur gezet (om zo enigszins het 'mws' blauw terug te laten komen):

[ir]http://www.polyestershoppen.nl/images/junk/201220081290.jpg[/ir]
[ir]http://www.polyestershoppen.nl/images/junk/201220081292.jpg[/ir]
[ir]http://www.polyestershoppen.nl/images/junk/201220081294.jpg[/ir]

Malbouw / Carbon
Eigenlijk was bovenstaand niet het meeste werk. Een composiet bouwer zal het wel weten, de mallen van de kappen en hieruit de lichte carbon constructies.

Mal van Bas zijn spatbord. Bas zelf zijn eigen mal gemaakt met mijn hulp:
[ir]http://www.polyestershoppen.nl/images/junk/261020081078.jpg[/ir]

Door reactie met de lak helaas veel slechte plekken in de mal:
[ir]http://www.polyestershoppen.nl/images/junk/271020081082.jpg[/ir]

Maar uiteindelijk is er nog een redelijk schön spatbordje uit gekomen met dank aan Jossie :*

[ir]http://www.polyestershoppen.nl/images/junk/071220081242.jpg[/ir]

Bas en ik hebben gekozen om voor hem een zip-type-1 voorkap te pakken omdat deze het makkelijkste te maken is, later in het seizoen kan er nog een nieuwer type komen.

Jaja, beetje verborgen foto maar de enige echte Arthur is hier de kap van Bas aan het lamineren! :D

[ir]http://www.polyestershoppen.nl/images/junk/231120081154.jpg[/ir]

Resultaat was goed! Toch heeft peppijn de kap overgekocht, Bas wilt een nieuwe maken uit vacuum wat een gewichts verschil van +- 80 gram op kan leveren. Deze versie was al erg licht, namelijk 280 gram!

[ir]http://www.polyestershoppen.nl/images/junk/241120081166.jpg[/ir]

Ook is er een uitlaat ophanging uit carbon gemaakt voor onze DPR uitlaten en die ziet er zo uit:

[ir]http://www.polyestershoppen.nl/images/junk/111220081259.jpg[/ir]
Maar liefst 30 gram! Echt licht, en niet meer buigzaam. Ook 100% koolstof (carbon)

Bas zijn zip was al aardig ver af! Hij had een polyester achterkap gekocht van Enzo, die bedoelt was om hier een mal van te maken en deze te gebruiken als test kap. De scooter zover mogelijk in elkaar gezet met deze kap dus:

[ir]http://www.polyestershoppen.nl/images/junk/131220081262.jpg[/ir]

Ook ben ik ondertussen verder gegaan aan het maken van de mal van mijn spatbordje en het carbon product hieruit:

[ir]http://www.polyestershoppen.nl/images/junk/061220081233.jpg[/ir]

Resultaat: (75 gram, 225 gr origineel)
[ir]http://www.polyestershoppen.nl/images/junk/071220081237.jpg[/ir]

Ook was ik tevreden met mijn voorkap na maar liefst 4 keer proberen! 8P
[ir]http://www.polyestershoppen.nl/images/junk/051220081223.jpg[/ir]

300 gram, kap afgeslopen seizoen was 1050 gram.

Achterkap
De achterkappen waren zeer grote klussen en zat ons het meeste dwars. De mal van Bas zijn achterkap was de eerste keer al mislukt, en het kost enorm veel tijd. Maar uiteindelijk een heel weekend voor uit getrokken de kappen goed ingesmeert met lossingswas en beginnen maar :+

Eerst een mooi laagje witte top/gelcoat erop:
[ir]http://www.polyestershoppen.nl/images/junk/301120081191.jpg[/ir]

Toen maar begonnen met het lamineren van bas zijn kap:
[ir]http://www.polyestershoppen.nl/images/junk/301120081197.jpg[/ir]

Daarna verder gegaan aan mijn achterkap:
[ir]http://www.polyestershoppen.nl/images/junk/301120081201.jpg[/ir]

In totaal meer als 10KG hars in gaan zitten en een hoop andere spullen 8P

Owja trouwens ook een nieuwe kuip gemaakt ondertussen :+
[ir]http://www.polyestershoppen.nl/images/junk/261120081176.jpg[/ir]

Maargoed toen maar eens een zaag door beide kappen gehaald en met Delano samen de helften los gemaakt van de mal! Wat bijzonder makkelijk ging.

[ir]http://www.polyestershoppen.nl/images/junk/011220081208.jpg[/ir]

[ir]http://www.polyestershoppen.nl/images/junk/011220081211.jpg[/ir]

Toen hebben we de mallen wat bijgewerkt en geplamuurt en toen was het tijd voor het spannenste de carbon versies. We kregen hiervoor hoog geeerd bezoek namelijk Johannes van het ComposietForum.nl

Samen met hem hebben wij m.b.v. vacuum techniek een productie proberen te maken van beide achterkappen. Hieronder een klein foto verslagje;

Vacuumachine:
[ir]http://www.polyestershoppen.nl/images/junk/291220081314.jpg[/ir]

Bas zijn vrienden beunde even snel een oven in elkaar!
[ir]http://www.polyestershoppen.nl/images/junk/281220081300.jpg[/ir]

De matten werden inclusief hars in de mal gelegd:
[ir]http://www.polyestershoppen.nl/images/junk/291220081308.jpg[/ir]

Vervolgens werd hier peel-ply, gaatjesfolie, bleeder en een vacuumzak aan toegevoegd waar de slang op aangesloten werd en kan de kap lekker vacuum trekken in de oven.

Dezelfde avond nog toen de helften met dank aan de oven al redelijk uitgehard waren konden we al beginnen met lossen;

[ir]http://www.polyestershoppen.nl/images/junk/291220081317.jpg[/ir]

En mijn achterkap:
[ir]http://www.polyestershoppen.nl/images/junk/301220081323.jpg[/ir]

Ik ben/was niet helemaal tevreden. Behaalde hoekjes waren mislukt door de ontbrekende flensrand op de mal en kon het nog wel wat lichter. Dit setje was bij elkaar 1400 gram. Bas was tevreden en zijn delen zijn we nu aan elkaar aan het maken:

[ir]http://www.polyestershoppen.nl/images/junk/080120091341.jpg[/ir]
Gewicht van zijn achterkap was 1050 gram!

Omdat ik niet tevreden was moest er dus een flensrand gemaakt worden aan mijn achterkap. Met wat creatief zijn is dit aardig gelukt:
[ir]http://www.polyestershoppen.nl/images/junk/150120091357.jpg[/ir]

[ir]http://www.polyestershoppen.nl/images/junk/070120091336.jpg[/ir]

Ook is Bas zijn voorkap voorzien van een flensrand:
[ir]http://www.polyestershoppen.nl/images/junk/180120091366.jpg[/ir]

Radiateur / koeling
Omdat ik niet tevreden was met mijn radiateur en deze niet pasten heb ik speciaal op maat een nieuwe laten maken.

[ir]http://www.polyestershoppen.nl/images/junk/020220091383.jpg[/ir]

Het einde...
Dit was het voor even. Ik wil ook graag slapen. Morgen ga ik met Jos en Arthur de derde poging wagen tot het bouwen van mijn achterkap. Ook zijn er nog wellicht dingen die missen in dit project en ook foto's maar het is zo enorm veel wat ik moet beschrijven dat ik het zal proberen in de loop van de weken bij te werken.

Als je tips / suggesties hebt die zijn altijd welkom. En voor de rest tot april 2009 en ik zal mijn best doen om 2 vette sprinters te bouwen!
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Super kees!

Bas word echt een kanshebber met zijn lef en rijstijl :D!
Die gast klimt gaat eerder boven op het stuur zitten dan dat die zijn gas eraf haalt :#!
 
Dat carbon ziet er echt nice uit, denk wel dat deze brommerts in de top gaan eindigen:)
Verwacht nog wel wat fotos te zien van de blokjes he!!
Succes nog verder kees en bas:winner:
 
Back
Top