IVA LUX 50 opknapper blijkt opgevoerd.

CvdD55

New Member
Goedenavond Scooter/Brommer liefhebbers.

Ik heb sinds kort een Iva LUX 50 (geel kenteken) aangeschaft.
Het is een opknapper, en het is blijkbaar een opgevoerde. (Gekocht bij een scooterzaak).
Het rijdt gewoon goed, alleen wil ik dat ie gewoon de normale snelheid heeft. Niet zo’n zin in een wok melding.
Nu heb ik gekeken in de kabel boom en er zijn 2 kabels aan elkaar gemaakt. (Zie foto).
Naar mijn weten horen die niet aan elkaar gemaakt te zijn. Zodra ik die loskoppel start de scooter niet. CDI of ecu is 35km/u en verder naast de bobine (bobine en bougie kabel lijkt me te zijn vervangen) zie ik niks raars.
Wie kn mij helpen. Ik zag in de kabel boom dat de pars witte kabel los is (vrouwtje)

Alvast enorm bedankt.
IMG_4262.jpegIMG_4263.jpegIMG_4265.jpeg
 
Advertisement - register to remove this

Beetje vreemd op foto1 hoort volgens mij een startrelais tussen die twee ogen, zie link onderaan deze post.
Maar ik begrijp niet goed wat daar de zin van is want dit zou betekenen dat de startmotor continue zou moeten draaien of zit die er niet op?
De connector op foto2 onder je duim is volgens mij de sturing voor dit relais (connector met groene en geel/rode draden)

Het paars/witten kabeltje zou de cartersensor kunnen zijn, die zit normaliter aangesloten op een los kabeltje van de originele cdi.
Deze cartersensor zit achter de carterkap en meet de rotatiesnelheid van de koppelingsbel.
Zo weet de cdi hoe hard de scooter rijdt en als de maximale constructiesnelheid bereikt is, houdt de cdi op met het vervroegen van het ontsteekmoment en de scooter gaat/kan daardoor niet meer harder (begrenzing dus)

https://www.chinascooteronderdelen....zo-riva-lux-la-souris-vespelini-sourini-znen/
 
Last edited:
Beetje vreemd op foto1 hoort volgens mij een startrelais tussen die twee ogen, zie link.
Maar ik begrijp niet goed wat daar de zin van is want dit zou betekenen dat de startmotor continue zou moeten draaien of zit die er niet op?

https://www.chinascooteronderdelen....zo-riva-lux-la-souris-vespelini-sourini-znen/
Dat dacht ik dus ook. Dat die 2 op het start relais horen. Er zit wel een startrelais op met gewone bedrading. Zal zo een foto maken.
Post automatically merged:

image.jpg
 
Helaas heb ik geen schema van deze scooter, maar ik weet dat sommige scooters een gelijkvormig relais hebben voor het schakelen van de boordspanning.
Dan hoeft de grote stroom niet door het contactslot, het contactslot bedient dit relais dan wel, maar of dit bij jouw scooter ook het geval is, geen idee.

Verder zie ik op de foto een bullet female connector uit een connector steken.
Deze connector is deze van de cdi en zo ja, hoort hier niet dat paars/witte kabeltje in?
Zie foto hieronder:
1716660393957.png
 
Helaas heb ik geen schema van deze scooter, maar ik weet dat sommige scooters een gelijkvormig relais hebben voor het schakelen van de boordspanning.
Dan hoeft de grote stroom niet door het contactslot, het contactslot bedient dit relais dan wel, maar of dit bij jouw scooter ook het geval is, geen idee.

Verder zie ik op de foto een bullet female connector uit een connector steken.
Deze connector is deze van de cdi en zo ja, hoort hier niet dat paars/witte kabeltje in?
Zie foto hieronder:
View attachment 75928
Post automatically merged:

image.jpgHier een betere foto. Denk dat het net anders gefotografeerd was dat het net leek of er een losse behuizing was. Paars witte kabel (vrouwtje) ligt los en in die connector zit een leeg vak. image.jpg
Post automatically merged:

Moet nog wennen aan de lay-out van dit forum. Bovenste foto is van het cdi unit.
 
Op de foto van de cdi zit ook een paars/wit kabeltje, daar moet dat losse paars/witte kabeltje op.
Ik weet niet of die 35 kmpu cdi kan omgaan met een cartersensor.
Waarschijnlijk heeft men een gewone cdi geplaatst die eigenlijk niet op deze scooter hoort en die enkel op toerental begrensd.
1716661431976.png
 
Op de foto van de cdi zit ook een paars/wit kabeltje, daar moet dat losse paars/witte kabeltje op.
Ik weet niet of die 35 kmpu cdi kan omgaan met een cartersensor.
Waarschijnlijk heeft men een gewone cdi geplaatst die eigenlijk niet op deze scooter hoort en die enkel op toerental begrensd.
View attachment 75931
Top, Danku voor de uitleg. Ik zal dit morgen proberen. Als het weer zowiezo wat droger is.
Mocht dit niet lukken zal ik een andere cdi opzetten. Eventueel de originele aanschaffen.
Nog even over die 2 kabels die aan elkaar zitten gemaakt.
Zou ik die dan op het startrelais monteren, of is dan de kans groot als ik m start dat de scooter helemaal niet meer start?
Het belangrijkste vind ik dat die niet meer harder gaat dan de wettelijke snelheid. Dus dan zou het misschien opgelost zijn met het paarse kabeltje op de cdi aansluiten.

Nogmaals ontzettend bedankt voor de hulp.
Misschien dat ik later nog met een nieuw bericht kom. Aangezien mijn vriendin een antieke Honda MB5 heeft. (Originele kleur). Alleen blaast ie zichzelf op (gaat door zijn toeren heen stationair).

Mvg
Coen
Post automatically merged:

Op de foto van de cdi zit ook een paars/wit kabeltje, daar moet dat losse paars/witte kabeltje op.
Ik weet niet of die 35 kmpu cdi kan omgaan met een cartersensor.
Waarschijnlijk heeft men een gewone cdi geplaatst die eigenlijk niet op deze scooter hoort en die enkel op toerental begrensd.
View attachment 75931
Ik heb nog even gekeken en geprobeerd. Maar de aansluiting is anders van beide paars witte draden.
Ik denk dat ik beter een originele cdi unit kan aanschaffen. Zowiezo ga ik morgen de 2 gekoppelde draden op het start relais aansluiten en kijken wat het dan doet.
Nog even een foto van de beide aansluitingen van de paars witte draden. Dan snapt u wat ik bedoel.
 

Attachments

  • IMG_4270.jpeg
    IMG_4270.jpeg
    135.6 KB · Views: 4
  • IMG_4271.jpeg
    IMG_4271.jpeg
    136.1 KB · Views: 7
Last edited:
Zou ik die dan op het startrelais monteren, of is dan de kans groot als ik m start dat de scooter helemaal niet meer start?
Nee hoor, die zou ik voorlopig zo laten zitten, dus niet op het startrelais monteren.
Hier hoort, zoals reeds geschreven een relais tussen die hetzelfde uitziet als het startrelais die normaliter de boordspanning schakelt.
Maar als alles het doet zoals knipperlichten, claxon, tankmeter, remlicht,elektrische start, etc.... dan zou ik het zo laten.

Zowiezo ga ik morgen de 2 gekoppelde draden op het start relais aansluiten en kijken wat het dan doet.
Nee, niet doen, deze draden horen niet op het startrelais!!!

Ik heb nog even gekeken en geprobeerd. Maar de aansluiting is anders van beide paars witte draden.
Dat klopt, die paars/witte draad moet in de connector blijven zitten.
Het andere uiteinde van die draad zit wellicht wel een bulletconnector en daar moet wellicht dat losse paars/witte draadje op aangesloten worden.

Voor je een originele cdi gaat aanschaffen, kijk eerst eens of de cartersensor nog uberhaupt in de carterkap zit of dat deze de vorige eigenaar verwijderd heeft.
Hieronder een voorbeeldje hoe zo'n cartesensor eruit ziet, hoe en waar deze gemonteerd zit (rood cirkeltje) en waar de verbindingsdraad naar de cdi het carter verlaat (geel cirkeltje).

1716666140570.png

Maar hoe hard rijd de scooter nu met deze 35 kmpu cdi?
Want een snelheid tot 34 kmpu op de rollerbank, komt grofweg overeen met de gps snelheid, wordt gedoogd.
Als deze ietsje sneller rijdt, kun je dit compenseren door een varioring te plaatsen.
 
Last edited:
Nee hoor, die zou ik voorlopig zo laten zitten, dus niet op het startrelais monteren.
Hier hoort, zoals reeds geschreven een relais tussen die hetzelfde uitziet als het startrelais die normaliter de boordspanning schakelt.
Maar als alles het doet zoals knipperlichten, claxon, tankmeter, remlicht,elektrische start, etc.... dan zou ik het zo laten.


Nee, niet doen, deze draden horen niet op het startrelais!!!


Dat klopt, die paars/witte draad moet in de connector blijven zitten.
Het andere uiteinde van die draad zit wellicht wel een bulletconnector en daar moet wellicht dat losse paars/witte draadje op aangesloten worden.

Voor je een originele cdi gaat aanschaffen, kijk eerst eens of de cartersensor nog uberhaupt in de carterkap zit of dat deze de vorige eigenaar verwijderd heeft.
Hieronder een voorbeeldje hoe zo'n cartesensor eruit ziet, hoe en waar deze gemonteerd zit (rood cirkeltje) en waar de verbindingsdraad naar de cdi het carter verlaat (geel cirkeltje).

View attachment 75934

Maar hoe hard rijd de scooter nu met deze 35 kmpu cdi?
Want een snelheid tot 34 kmpu op de rollerbank, komt grofweg overeen met de gps snelheid, wordt gedoogd.
Als deze ietsje sneller rijdt, kun je dit compenseren door een varioring te plaatsen.
In elk geval bedankt ook voor de vorige berichten. Ik zal de andere bedrading laten zoals het is. Misschien de kabel boom controleren waar het andere uiteinde van die paars witte draad eindigd.
Voorheen had ik een grande retro van BTC, en toen liet ik het harder lopen door een kabeltje los te maken (mannetje vrouwtje van elkaar gescheiden).
Door Wok ben ik daarmee gestopt.
En morgen zal ik de Carter sensor controleren.
Nu rijd de scooter met die CDI unit 35 km/u, als ik de gashendel omgooi met gemak 75 + km/u. Dus dat dat zal een roller bank leuk gaan vinden.
Ik denk dat ze de varioring hebben aangepast. Maar daar moet ik morgen eens gaan kijken.

Ik ben zeer blij met de informatie en de oplossing die u me geeft. Heel tof dit.

Mvg
Coen
 
Zojuist de kabel boom na gekeken. Ook losgehaald van de bekleding. Geen bulletconnector te vinden. Wel een losse stekker. Maar die zit onder het voetplateau. Geen idee waar die stekker voor dient IMG_4274.jpeg
 
Back
Top