Is er iemand bekend met het merk RKS?

Dr. Gonzo

New Member
Hoi.
Ik heb 2 weken geleden een nieuwe RKS Siesta 50 gekocht.
In Turkije schijnt het een populair merk te zijn en als ik op hun site kijk zie ik dat ze ook zwaardere scooters en motoren maken (of rechtstreeks uit China met hun eigen naam en logo erop?).
Ik vond een paar YouTube video's en heb één filmpje wat ik zelf geupload heb hier in 'media' gezet.
Mijn vraag is eigenlijk of er meer mensen bekend zijn met dit merk en wat hun ervaringen zijn?IMG20231012184654.jpg
 
Advertisement - register to remove this

Het is een euro 5 injectie uitvoering. Ik kan over de herkomst of fabrikant van het blok weinig vinden..
Ik kreeg hem onbegrensd en hij loopt dan vlotjes naar zo'n 68 km/pu, GPS.
Super zuinig ik (in vergelijking met een 2-takt). Zo'n 1 op 40.
Het rijwiel gedeelte is ook wel oké, voelt stevig aan. En er zit een soort van ABS op de voorrem, jiffy beveiliging, USB laadpunt, led verlichting (ook de koplamp).
Ik heb er nu zo'n 350 km mee gereden en de knoppen op het stuur waar ik in het filmpje over klaagde zijn gewoon goed.
Er zit een topkoffer bij die is meegespoten in de kleur van de scooter, maar die heb ik eraf gehaald omdat ie anders moeilijk in de gang kan staan.
Ik heb er €1700, - voor betaald, dus daar is de kwaliteit dan ook naar.. Het voelt toch allemaal een beetje cheap, maar maar voor dat geld vind ik het wel okay..
Er is in Turkije ook een 125cc uitvoering te koop, dus met de remmen en zal het wel goed zitten..
Hier een linkje naar de Turkse site..

 
Lijkt me gewoon het standaard Chinese spul dus. Gewoon gy6 blokje ook toch?

Er is natuurlijk wel kwaliteitsverschil, ook onder de verschillende Chinese scooters. Hij ziet er wel netjes uit.
 
Misschien even naar het typeplaatje van het motorblokje kijken, misschien kun je op die manier achterhalen waar deze scooter gemaakt wordt en welke onderdelen erop passen.

Vaak zit het typenummer en serienummer in het blok gegraveerd aan de linker kant onderaan het carterdeksel.
Locate engine code1.png


Locate engine code.png
 
Van origine betreft het een Nederlands merk welke bekend stond als de Turbho.
En de Turbho scooters komen bij een Ned. producent vandaan die geïmporteerd werden door Hodi On Wheels vanuit China. Echter is dit bedrijf al een tijdje geleden verdwenen en is het overgenomen door de Nederlandse scooterproducent Asian Gear International.

Scooterproducent Hodi on Wheels uit Veenendaal is in 2009 opgericht door Aart Diepeveen en Arno Hoorn.
De onderneming bedient de Europese markt met het eigen scootermerk ‘Turbho’ en is daarnaast distributeur van onder andere het scootermerk TGB. Deze activiteiten werden door de directie van Hodi on Wheels overgedragen aan Asian Gear.

En Asian Gear is hier beter bekend van het eigen scootermerk Asian Gear Motors (‘AGM’).
Met de combinatie van scootermerken als AGM, BTC, Turbho en TGB zijn ze inmiddels een aardige speler in deze branche geworden met een flink marktaandeel.
De kans is dus groot dat het motorblok en wellicht de gehele scooter bij Baotian vandaan komt.

GST139QMB is echter een hele andere fabrikant dan Baotian!
Dit komt bij Zhejiang Jonway Motorcycle Manufacturing Co., Ltd. vandaan wat het weer vreemd maakt?


In Ned. vond ik dit: https://scootershopremunj.nl/product/rks-siesta50-45-4t-injectie/
Dus ze rijden wel degelijk rond in ons landje maar zal sporadisch zijn vermoed ik.
Hoop dat er leden zijn die nog wat meer licht kunnen schijnen op dit topic.
Maar zeker wel een mooie uitvoering en ziet er gelikt uit.
 
Van origine betreft het een Nederlands merk welke bekend stond als de Turbho.
En de Turbho scooters komen bij een Ned. producent vandaan die geïmporteerd werden door Hodi On Wheels vanuit China. Echter is dit bedrijf al een tijdje geleden verdwenen en is het overgenomen door de Nederlandse scooterproducent Asian Gear International.

Scooterproducent Hodi on Wheels uit Veenendaal is in 2009 opgericht door Aart Diepeveen en Arno Hoorn.
De onderneming bedient de Europese markt met het eigen scootermerk ‘Turbho’ en is daarnaast distributeur van onder andere het scootermerk TGB. Deze activiteiten werden door de directie van Hodi on Wheels overgedragen aan Asian Gear.

En Asian Gear is hier beter bekend van het eigen scootermerk Asian Gear Motors (‘AGM’).
Met de combinatie van scootermerken als AGM, BTC, Turbho en TGB zijn ze inmiddels een aardige speler in deze branche geworden met een flink marktaandeel.
De kans is dus groot dat het motorblok en wellicht de gehele scooter bij Baotian vandaan komt.

GST139QMB is echter een hele andere fabrikant dan Baotian!
Dit komt bij Zhejiang Jonway Motorcycle Manufacturing Co., Ltd. vandaan wat het weer vreemd maakt?


In Ned. vond ik dit: https://scootershopremunj.nl/product/rks-siesta50-45-4t-injectie/
Dus ze rijden wel degelijk rond in ons landje maar zal sporadisch zijn vermoed ik.
Hoop dat er leden zijn die nog wat meer licht kunnen schijnen op dit topic.
Maar zeker wel een mooie uitvoering en ziet er gelikt uit.
interesant hahaha. zo zie je maar hoe veel verschillen er zijn en als je DENKT het te weten zit je er vaak weer naast(ik dus haha)
 
Ik vond dit:
https://scooterxpress.nl/gts-benelux-lanceert-rks-scooters/

En de dealer zei ook al dat het iets met GTS te maken heeft qua import.
De link die Floris poste over waar ie in NL te koop is is de winkel waar ik em gekocht heb..
Die heeft er 2 gekregen van GTS, maar één daarvan heeft transport schade (voorkap zit een scheur in, en hij heeft een nieuwe kap besteld).
En die andere heb ik dus.
Als ik de kenteken check doe dan staat de datum waarop ik deze scooter op naam gezet heb ook dat de eerste toelating in NL is voor dat type.

De verzekering kwam er ook niet echt uit, en als merk hebben ze 'Raleigh' op de polis gezet..

Het mysterie wordt steeds duidelijker.
Dit is mijn eerste Chinese scooter, en waarschijnlijk ook de laatste.. Hiervoor een paar Zipjes, een Aprilla Habana, en kymco's.. Maar ik ben bang dat het 'elektrische gedeelte' (kabeltjes, stekkers, connectors) erg storings gevoelig is.. Dat ziet er allemaal heel dun en gewoon cheap uit..

Ik ben al aan het kijken naar een Zip4t, en deze zo snel mogelijk in te ruilen..
 
De motorblok codering (GST139QMB) staat voor zover ik weet los van de GTS scooters.
En het model wat enigszins overeenkomt met jou RKS scooter is daar zelfs een flink stuk duurder!

Zag dit voorbij komen: €2.199,00 wat natuurlijk nogal ridicuul is v.w.b. een 50cc injectie variant van een Chinees fabricaat. Technische gegevens/specificatie:

Type: 4 takt
Snelheid (begrenst): 45 km/u
Aandrijving: variomaat/variomatic
Brandstof systeem: Delphi E.F.I (euro 5)
Koeling: geforceerde lucht en rijwind
Cilinder inhoud: 49.6 cm3
45 km/u: 2.4 KW
Wielbasis: 1360 mm
Brandstoftank inhoud: 5 L
Reminrichting achter: trommel
Reminrichting voor: schijf
Bandenmaat achter: 120/70 x 12
Bandenmaat voor: 120/70 x 12
Gewicht: 107 kg
Zit hoogte: 790 mm
Breedte stuur: 670 mm
Lengte/Hoogte/Breedte (mm): 1895 x 670 x 1180

En het is vrij bekend dat door alle bomen inmiddels het Chinese bos niet meer te zien is waardoor er allerlei frankenstein scooters opdoemen!
In vroeger dagen was het nog relatief eenvoudig te traceren waar het beestje wegkwam is mijn ervaring.
Heden ten dage is het zoekplaatje geworden waar niemand wat mee kan blijkt wel weer.

Maar wat staat er precies op het kentekendocument en/of pas weergegeven?
Staat er bijvoorbeeld ook QT50 o.i.d.? (GST50QT gevold door 2 cijfers en een letter)
Dus zoiets als hieronder:

 
Er staat:
GST50QT-2
00
ZL01

En het gewicht en de maten die jij hierboven noemt komen niet overeen.
Massa rijklaar is bv 92 kg(leeg 87kg)
En de breedte van het stuur is 710 mm
En het vermogen is bij die ik heb 2,10 kw..
 

Attachments

  • IMG20231030202524.jpg
    IMG20231030202524.jpg
    73.7 KB · Views: 12
  • IMG20231030202723.jpg
    IMG20231030202723.jpg
    177.2 KB · Views: 12
Er staat:
GST50QT-2
00
ZL01
Dit gegeven maakt het al iets duidelijker, rest is meestal natte vingerwerk..

Maar het volgende:

Type: GST50QT-2
Uitvoering: ZL01
Variant: 00

Is best wel belangrijk.
Deze scooter is dus sowieso afkomstig van de Zhejiang Jonway Motorcycle Manufacturing Co., Ltd. fabriek onder de merknaam: Gusite. En Gusite heeft ook een eigen website die in dezelfde provincie gehuisvest is...
Snap je het nog: https://www.gusitemotor.net/? Lol!
Daar heb je al die bomen weer :rolleyes:!

GST is dus de fabrikant (Gusite)
139QMB is:

1 = 1 cilinder, 39 = de boring, Q = geforceerde (lucht) koeling, M = Motorfiets, B = 50cc
-2 = het nieuwste Euro 5 motorblok van Gusite. 3e variant inmiddels vermoed ik?
ZL01 = de injectie uitvoering van dit type 50QT met een horizontale geplaatste cilinder.
00 = 1e van dit model met (waarschijnlijk) een ander chassis, tupperware beplating en een nieuw brandstofsysteem.

Dit is alles wat ik zo gauw kon achterhalen en maakt het er ook niet makkelijker op zie ik!
Of deze scooter slecht is weet ik niet.
Maar dat je het niet vertrouwt kan ik best wel begrijpen.

Zo is er voor elke scooter wel wat te zeggen.
Ook de zgn. A merken komen ook niet bepaald ongeschonden uit de test!
Maar goed, dit moet een ieder voor zichzelf bepalen natuurlijk.

Suc6 iig. met je zoektocht naar een nette Zippert ;).
 
Dank je wel voor het mee zoeken..
Wel raar die kenteken check.. Da's mijn kenteken niet, maar kan ik hieruit afleiden dat er ergens nog een paar bij de importeur of dealers staan?

Voorlopig rijd ie goed en is zuinig, redelijk snel en ziet er leuk uit..
Ik ga wel zelf wat stekkertjes die er kwetsbaar uitzien wat versterken door er krimpkous over heen te trekken..
En dan voorzichtig de winter door, onderhoud bij de dealer en in mei inruilen voor een leuke 'premium' scooter..
 
Dank je wel voor het mee zoeken..
Wel raar die kenteken check.. Da's mijn kenteken niet, maar kan ik hieruit afleiden dat er ergens nog een paar bij de importeur of dealers staan?

Voorlopig rijd ie goed en is zuinig, redelijk snel en ziet er leuk uit..
Ik ga wel zelf wat stekkertjes die er kwetsbaar uitzien wat versterken door er krimpkous over heen te trekken..
En dan voorzichtig de winter door, onderhoud bij de dealer en in mei inruilen voor een leuke 'premium' scooter..
Gezien het gegeven: Turbho CS50 50/4t-1 (of 2) bromvariant bij de een en het kenteken(check) bij de ander kun je er donder op zeggen dat er nog enkele los lopen (lees: rijden) her en der...

Sommige (importeurs) dealers (en zgn. sub dealers) vragen pas een kenteken aan als de koop daadwerkelijk voor een groot gedeelte rond is. Dit: https://scooterxpress.nl/gts-benelux-lanceert-rks-scooters/ zegt verder niets over GTS behalve dan dat het over de nieuwe elektrische varianten gaat van RKS!

Dat deze scooter goed kan meekomen met een aardige topsnelheid en ook nog zuinig is in het verbruik, is alleen maar mooi meegenomen! Zat voorbeelden op het forum dat het juist enorm kan tegenvallen helaas.

En inderdaad, lekker winterklaar maken en rustig aandoen...
Op die manier krijg er je er nog wat voor terug als je besluit om het beestje in te ruilen.

Suc6 in ieder geval en laat nog wat weten waar je keuze uiteindelijk op gevallen is ;)!
 
Last edited:
Een kleine update.
Ik ben inmiddels 585 km verder en heb de 200 km en 500 km beurt netjes bij de dealer laten doen.
De eerste 200 km hoorde ik een piepend geluid aan de rechterkant van het voorwiel.. Aangegeven bij de scooter shop dat ie piepte en dat was volgens de monteur een kwestie van tijd om de remblokken in te rijden.. En het kon geen kwaad volgens hem.
Wat volgens mij onzin is, want zelf vaak zelf de remblokken vervangen en nog nooit 'slepende remmen' gehad.. Maar oké ik heb nog garantie, en als het kapot gaat mogen zij het regelen..
Dus door naar de 500 km met een piepende 'voorkant'..
Bij 490 km weggebracht voor de 500 km beurt, en gelijk gemeld dat de 'rem' nog steeds piept.
Ze zijn er een dag mee bezig geweest en toen ik hem ophaalde was de piep minder doordat ze een stuk van de remblokken hebben afgeslepen (wat ik persoonlijk een 'beunhaas' oplossing vind).
Ik heb na het ophalen zo'n 4 of 5 km gereden en em weggezet.. De dag erna lag er een plas olie onder. Ik dacht dat ze geen nieuwe krimp ring bij de olie plug hadden geplaatst en heb em terug naar de dealer gebracht (humeur stond inmiddels op standje )..
Ik ben blijven wachten tot ze klaar waren, wat zo'n 2 uur duurde. En wat bleek.. De kleppendeksel pakking was er volgens hun niet goed terug op gezet na het kleppen stellen.. En nu wordt het raar, want de kleppen worden pas bij de 1000 km beurt gesteld..?!
Wat blijkt nu.. Die pakking is gesmolten omdat het uitlaat spruitstuk vlak onder het kleppendeksel zit, ben ik zelf achter gekomen..
Maar oké, ze hebben het gerepareerd.. (ik mocht het blok zelf ontvetten, hadden ze geen tijd voor)..
Na zo'n 20 km na dit gebeurde ging er een oranje lampje "check engine" branden..
(humeur op standje )
Gelijk doorgereden naar de dealer en het voorgelegd.. Antwoord was: 'dat gebeurt wel vaker en is de lambda sensor, kan geen kwaad, ik kijk er wel naar als je de volgende beurt komt laten doen'..
Dat was net voor Kerstmis en merk er na zo'n 60 km inderdaad niets aan.
Maar dat lampje en de mededeling dat die sensor kapot is kan niet de bedoeling zijn. Lijkt mij.
Ik rij er momenteel niet mee, ondanks de garantie die ik nog zo'n 3 jaar heb. Ik heb geen zin om stil te staan langs de rand van de weg en vertrouw dat ding niet.
Dus zodra ik mijn spaarrekening weer wat heb aangevuld gaat dat ding terug naar de dealer met zo'n 600km op de teller, en ruil ik em in voor een scooter waar ik wel zelf aan kan werken en onderdelen die ik bij elke scooter zaak kan kopen..
Een dure les, maar ik weet nu wel waarom goedkoop, duurkoop is..
 
De eerste 200 km hoorde ik een piepend geluid aan de rechterkant van het voorwiel.. Aangegeven bij de scooter shop dat ie piepte en dat was volgens de monteur een kwestie van tijd om de remblokken in te rijden.. En het kon geen kwaad volgens hem.
weet je zeker dat je geen verglazing op de blokjes had i.c.m. een kromme remschijf?
Ik heb na het ophalen zo'n 4 of 5 km gereden en em weggezet.. De dag erna lag er een plas olie onder. Ik dacht dat ze geen nieuwe krimp ring bij de olie plug hadden geplaatst en heb em terug naar de dealer gebracht (humeur stond inmiddels op standje )..
Ik ben blijven wachten tot ze klaar waren, wat zo'n 2 uur duurde. En wat bleek.. De kleppendeksel pakking was er volgens hun niet goed terug op gezet na het kleppen stellen..
of misschien in de fabriek verkeerd gemonteerd, en tot dat moment mazzel gehad?
Wat blijkt nu.. Die pakking is gesmolten omdat het uitlaat spruitstuk vlak onder het kleppendeksel zit, ben ik zelf achter gekomen..
Maar oké, ze hebben het gerepareerd.. (ik mocht het blok zelf ontvetten, hadden ze geen tijd voor)..
twee scenario's komen bij mij op:
- gevolg van gebeun bij die scooterboer (of dozenschuiver, zoals zoveel van die import merknamen feitelijk zijn)
- gevolg van 0,0 quality control bij de chinese fabrikant, en eerlijk gezegd een risico als je een chinese scooter koopt.
Na zo'n 20 km na dit gebeurde ging er een oranje lampje "check engine" branden..
Gelijk doorgereden naar de dealer en het voorgelegd.. Antwoord was: 'dat gebeurt wel vaker en is de lambda sensor, kan geen kwaad, ik kijk er wel naar als je de volgende beurt komt laten doen'..
als een scooterboer dit zegt, vraag ik me af hoe er word omgesprongen met je zuur verdiende scooter...
hoewel het misschien geen kwaad kan, (of idd veelvoorkomende fout bij dit model) hoort de (zoals ik t lees) achteloosheid waarmee dit gezegd word niet bij iemand die ik zomaar mn scooter zou toevertrouwen...
Dat was net voor Kerstmis en merk er na zo'n 60 km inderdaad niets aan.
Maar dat lampje en de mededeling dat die sensor kapot is kan niet de bedoeling zijn. Lijkt mij.
Ik rij er momenteel niet mee, ondanks de garantie die ik nog zo'n 3 jaar heb. Ik heb geen zin om stil te staan langs de rand van de weg en vertrouw dat ding niet.
zonde dat het zo moet lopen :(
het is een mooi ding.
Dus zodra ik mijn spaarrekening weer wat heb aangevuld gaat dat ding terug naar de dealer met zo'n 600km op de teller, en ruil ik em in voor een scooter waar ik wel zelf aan kan werken en onderdelen die ik bij elke scooter zaak kan kopen..
Een dure les, maar ik weet nu wel waarom goedkoop, duurkoop is..
goedkoop hoeft niet duurkoop te zijn, mits je weet wat je doet.
als je m in zou ruilen voor een andere bij diezelfde scooterboer, kun je bij wijze van spreken een Vespa aanschaffen, maar die zou dan a.g.v. de werkwijze daar net zo onbetrouwbaar worden als je huidige scooter.

om mn standpunt in een paar zinnen te vangen: jouw chinees kan wel degelijk een goede scooter worden, mits assemblage en aflever-klaarmaken correct word gedaan.
dit soort import-merken geven opdracht aan de chinese fabrikant om zo goedkoop mogelijk scooters te maken.
de scoot word dan haastig in elkaar gezet (waarbij men de correcte positie van pakkingen etc. niet controleert want dat is tijd/geld) en verscheept in zn kratje.
als je een goede scooterzaak treft, die de afmontage/controle goed doet, kan je echt wel lang plezier hebben van een chinees.
maar feit blijft dat je chinees i.t.t. bijv. een vespa, gewoon wat meer aandacht/liefde van zn eigenaar nodig heeft.

zo te lezen ben je handig, dus zou je m eventueel ook zelf kunnen onderhouden (en heeft ie geen geheimen meer voor je).
zoals met alles in het leven: als je het écht goed gedaan wilt hebben, moet je t zelf doen.
 
Het probleem wat ik nu heb is dat ik geen scooter 'aan een vreemde' kan verkopen met dat brandende lampje op het display. Dus ik kan hem eigenlijk alleen terugverkopen/inruilen bij de zaak waar ik em gekocht heb.
Het zelfde probleem heb ik met de onderdelen, of liever gezegd de levering ervan..
Ik zou bij god niet weten waar ik die zelf kan bestellen, buiten de zaak om waar ik em heb gekocht.

Het plan is om er tot max 1000 km mee te rijden. Tegen die tijd heb ik wel weer wat gespaard (de feestdagen waren vrij prijzig, lol).
Dan een scooter uitzoeken waar ik bij iedere scootershop of online onderdelen voor kan bestellen, en dan die RKS inruilen waar ik em nieuw gekocht heb.
Een andere zaak of particulier gaat me denk ik heel weinig geven..
Plus particulier verkopen voelt niet goed, dan zadel ik een ander met 'het probleem' op..

En dat is het frustrerende 'aan dit verhaal', ik ben zelf automonteur van beroep. Dus aan mijn sleutel skilz ligt het niet.
Het garantie gedeelte en 'verkoop praatje' waar ik ingetrapt ben laten me zo dom voelen.. Lol
Het gevoel van: "juist jij had beter moeten weten"..
Anyway...
Zo leer je zelfs op je 51e nog steeds..
 
Het probleem wat ik nu heb is dat ik geen scooter 'aan een vreemde' kan verkopen met dat brandende lampje op het display. Dus ik kan hem eigenlijk alleen terugverkopen/inruilen bij de zaak waar ik em gekocht heb.
Het zelfde probleem heb ik met de onderdelen, of liever gezegd de levering ervan..
Ik zou bij god niet weten waar ik die zelf kan bestellen,
Toegegeven: kuipdelen en verlichting is idd lastig.
Maar voor de gy6 motor en de rest zijn er zeker wel zaken die in onderdelen handelen (zandri?).
Ik weet niet waar je woont, maar scooter midden Nederland handeld in onderdelen voor chinese scooters (vooral voor de vespa kopie aka china lx).
Nadat ik met een online onvindbaar onderdeel bij hen kwam (achterbrug), bleken ze die voor me te kunnen bestellen.
Je zou ze kunnen vragen of ze je scooter model al eens eerder over de vloer gehad hebben...
(In mijn geval vroegen ze om een foto van het onderdeel te mailen.
De volgende dag een mailtje terug met foto van nieuwe achterbrug van t zelfde model op hun toonbank)
En dat is het frustrerende 'aan dit verhaal', ik ben zelf automonteur van beroep. Dus aan mijn sleutel skilz ligt het niet.
Het garantie gedeelte en 'verkoop praatje' waar ik ingetrapt ben laten me zo dom voelen.. Lol
Het gevoel van: "juist jij had beter moeten weten"..
Anyway...
Zo leer je zelfs op je 51e nog steeds..
Dat hebben we allemaal wel eens gehad.
Ben er bij mn vorige scooter (kymco Agility) op dezelfde wijze ingetuind.
T is een belangrijke les, voor de volgende keer.
 
Last edited:
Back
Top