De eerste 200 km hoorde ik een piepend geluid aan de rechterkant van het voorwiel.. Aangegeven bij de scooter shop dat ie piepte en dat was volgens de monteur een kwestie van tijd om de remblokken in te rijden.. En het kon geen kwaad volgens hem.
weet je zeker dat je geen verglazing op de blokjes had i.c.m. een kromme remschijf?
Ik heb na het ophalen zo'n 4 of 5 km gereden en em weggezet.. De dag erna lag er een plas olie onder. Ik dacht dat ze geen nieuwe krimp ring bij de olie plug hadden geplaatst en heb em terug naar de dealer gebracht (humeur stond inmiddels op standje )..
Ik ben blijven wachten tot ze klaar waren, wat zo'n 2 uur duurde. En wat bleek.. De kleppendeksel pakking was er volgens hun niet goed terug op gezet na het kleppen stellen..
of misschien in de fabriek verkeerd gemonteerd, en tot dat moment mazzel gehad?
Wat blijkt nu.. Die pakking is gesmolten omdat het uitlaat spruitstuk vlak onder het kleppendeksel zit, ben ik zelf achter gekomen..
Maar oké, ze hebben het gerepareerd.. (ik mocht het blok zelf ontvetten, hadden ze geen tijd voor)..
twee scenario's komen bij mij op:
- gevolg van gebeun bij die scooterboer (of dozenschuiver, zoals zoveel van die import merknamen feitelijk zijn)
- gevolg van 0,0 quality control bij de chinese fabrikant, en eerlijk gezegd een risico als je een chinese scooter koopt.
Na zo'n 20 km na dit gebeurde ging er een oranje lampje "check engine" branden..
Gelijk doorgereden naar de dealer en het voorgelegd.. Antwoord was: 'dat gebeurt wel vaker en is de lambda sensor, kan geen kwaad, ik kijk er wel naar als je de volgende beurt komt laten doen'..
als een scooterboer dit zegt, vraag ik me af hoe er word omgesprongen met je zuur verdiende scooter...
hoewel het misschien geen kwaad kan, (of idd veelvoorkomende fout bij dit model) hoort de (zoals ik t lees) achteloosheid waarmee dit gezegd word niet bij iemand die ik zomaar mn scooter zou toevertrouwen...
Dat was net voor Kerstmis en merk er na zo'n 60 km inderdaad niets aan.
Maar dat lampje en de mededeling dat die sensor kapot is kan niet de bedoeling zijn. Lijkt mij.
Ik rij er momenteel niet mee, ondanks de garantie die ik nog zo'n 3 jaar heb. Ik heb geen zin om stil te staan langs de rand van de weg en vertrouw dat ding niet.
zonde dat het zo moet lopen
het is een mooi ding.
Dus zodra ik mijn spaarrekening weer wat heb aangevuld gaat dat ding terug naar de dealer met zo'n 600km op de teller, en ruil ik em in voor een scooter waar ik wel zelf aan kan werken en onderdelen die ik bij elke scooter zaak kan kopen..
Een dure les, maar ik weet nu wel waarom goedkoop, duurkoop is..
goedkoop hoeft niet duurkoop te zijn, mits je weet wat je doet.
als je m in zou ruilen voor een andere bij diezelfde scooterboer, kun je bij wijze van spreken een Vespa aanschaffen, maar die zou dan a.g.v. de werkwijze daar net zo onbetrouwbaar worden als je huidige scooter.
om mn standpunt in een paar zinnen te vangen: jouw chinees kan wel degelijk een goede scooter worden, mits assemblage en aflever-klaarmaken correct word gedaan.
dit soort import-merken geven opdracht aan de chinese fabrikant om zo goedkoop mogelijk scooters te maken.
de scoot word dan haastig in elkaar gezet (waarbij men de correcte positie van pakkingen etc. niet controleert want dat is tijd/geld) en verscheept in zn kratje.
als je een goede scooterzaak treft, die de afmontage/controle goed doet, kan je echt wel lang plezier hebben van een chinees.
maar feit blijft dat je chinees i.t.t. bijv. een vespa, gewoon wat meer aandacht/liefde van zn eigenaar nodig heeft.
zo te lezen ben je handig, dus zou je m eventueel ook zelf kunnen onderhouden (en heeft ie geen geheimen meer voor je).
zoals met alles in het leven: als je het écht goed gedaan wilt hebben, moet je t zelf doen.