Is dit normaal voor een voorvork? (video)

Fiko

Monteur mechatronica
Ik heb eindelijk een voorvork gevonden voor mijn zip fast rider rst die in goede conditie verkeert. Deze is gedemonteerd van een zip die uit Duitsland geïmporteerd is en volgens de verkoper zat er maar 6000km op de teller.

Maar goed, ik heb eigenlijk nul verstand van voorvorken en hoe ze horen te veren omdat ik altijd met vaste vorken heb rondgereden. Het verbaasd mij alleen dat ik de vorken vrij makkelijk kan indrukken. Ik voel natuurlijk wel weerstand opbouwen naarmate ik verder naar beneden probeer te duwen. Maar is het normaal dat een vork zo licht veert?

Ik heb even videos gemaakt zodat jullie een beter beeld bij hebben:


 
Advertisement - register to remove this

Solution
Lijkt mij Prima , nix mis mee, Beste Test is natuurlijk Monteren , en er mee rijden.
Als de Vork er in zit , staat deze ook onder een andere Graden als je zelf het spul rechtstandig indrukt .
Ik heb eindelijk een voorvork gevonden voor mijn zip fast rider rst die in goede conditie verkeert. Deze is gedemonteerd van een zip die uit Duitsland geïmporteerd is en volgens de verkoper zat er maar 6000km op de teller.

Maar goed, ik heb eigenlijk nul verstand van voorvorken en hoe ze horen te veren omdat ik altijd met vaste vorken heb rondgereden. Het verbaasd mij alleen dat ik de vorken vrij makkelijk kan indrukken. Ik voel natuurlijk wel weerstand opbouwen naarmate ik verder naar beneden probeer te duwen. Maar is het normaal dat een vork zo licht veert?

Ik heb even videos gemaakt zodat jullie een beter beeld bij hebben:


Lijkt me heerlijk zo rijden geen last van hobbels. Op me vivacity met vastzittende voorvork klap ik overal op. K zou hem zo laten rijd super
 
Ik heb eindelijk een voorvork gevonden voor mijn zip fast rider rst die in goede conditie verkeert. Deze is gedemonteerd van een zip die uit Duitsland geïmporteerd is en volgens de verkoper zat er maar 6000km op de teller.

Maar goed, ik heb eigenlijk nul verstand van voorvorken en hoe ze horen te veren omdat ik altijd met vaste vorken heb rondgereden. Het verbaasd mij alleen dat ik de vorken vrij makkelijk kan indrukken. Ik voel natuurlijk wel weerstand opbouwen naarmate ik verder naar beneden probeer te duwen. Maar is het normaal dat een vork zo licht veert?

Ik heb even videos gemaakt zodat jullie een beter beeld bij hebben:


Ja, klopt.

Zo is dat systeem. Als je de pootjes zou openmaken, zie je van boven naar beneden eerst een wat langere soepele voor, dan een soort plunjer en onderin een korte sterkere veer.
Blijkbaar, omdat de pootjes kort zijn en korte veerweg zo ontworpen als een soort dubble-action-system.

Wat je wel even kan doen is checken dat de keerringen niet lekken en de olie vervangen.
 
Eerlijk gezegt vind ik de poten wel heel erg gemakkelijk inveren.
Het lijkt wel het Piaggio stuursysteem van een MP3.
Ik ben natuurlijk de veerpoten van motoren gewend maar een losse poot moest je toch wat moeite doen om deze uberhaupt ingedrukt te krijgen.
Hier lijkt het erop dat de poten al inveren zonder dat er het minste gewicht op gezet wordt.
Ennn, hier komt het gewicht van de scooter en de berijder(s) nog op.
Misschien hebben ze wel de olie eruit gehaald ivm verzenden.
Dus dit even controleren.
Sowieso is zoals @Cojones reeds opmerkte, het een goed idee om de olie te vervangen voor de juiste hoeveelheid.
Even in de manual kijken of wellicht staat het aantal mili liter ook wel aangeduid op de poten zelf.
 
Last edited:
Eerlijk gezegt vind ik de poten wel heel erg gemakkelijk inveren.
Het lijkt wel het Piaggio stuursysteem van een MP3.
Ik ben natuurlijk de veerpoten van motoren gewend maar een losse poot moest je toch wat moeite doen om deze uberhaupt ingedrukt te krijgen.
Hier lijkt het erop dat de poten al inveren zonder dat er het minste gewicht op gezet wordt.
Ennn, hier komt het gewicht van de scooter en de berijder(s) nog op.
Misschien hebben ze wel de olie eruit gehaald ivm verzenden.
Dus dit even controleren.
Sowieso is zoals @Cojones reeds opmerkte, het een goed idee om de olie te vervangen voor de juiste hoeveelheid.
Even in de manual kijken of wellicht staat het aantal mili liter ook wel aangeduid op de poten zelf.

Nee scooter is zelf uit Duitsland opgehaald. Ja daar dacht ik dus ook aan maar Brute-Force heeft ook wel een punt. De vork zal na montage uiteindelijk onder een andere hoek komen te staan zodat deze zo min mogelijk gewicht hoeft te dragen. Vork is uiteindelijk om te dempen maar misschien toch voor de zekerheid even langs de brommerzaak.

Denk dat het sowieso wel verstandig is om olie te verversen. Deze zipjes zijn namelijk al 26 jaar oud.
 
Het belangrijkste is dat ze allebei even zwaar/licht gaan.

Verder ben ik benieuwd wat het veer karakter is. Het lijkt mij progressief wat betekent dat de voorvork onder spanning wellicht moeilijker in te drukken valt.

Bij een hydraulische veer is dit anders omdat deze volledig is gevuld met vloeistof en er daardoor geen vrije slag is. Daar zit een capillair in waardoor je enkel met verschillende oliën verschillende eigenschappen kunt krijgen.
 
Het belangrijkste is dat ze allebei even zwaar/licht gaan.

Verder ben ik benieuwd wat het veer karakter is. Het lijkt mij progressief wat betekent dat de voorvork onder spanning wellicht moeilijker in te drukken valt.

Bij een hydraulische veer is dit anders omdat deze volledig is gevuld met vloeistof en er daardoor geen vrije slag is. Daar zit een capillair in waardoor je enkel met verschillende oliën verschillende eigenschappen kunt krijgen.

Dan zou het volgens jouw omschrijving progressief moeten zijn. Hoe meer spanning erop komt, hoe moeilijker het wordt deze verder in te drukken. Geen verschil tussen beide poten.

Voor de rest is dit naar mijn mening een simpele vork systeem. Is een buis in een buis waarvan de olie inhoud ervoor zorgt dat er kleine druk opgebouwd wordt om te voorkomen dat poten niet helemaal omlaag schieten zodra je over een drempel etc. rijdt. Vandaar dat het ook vrij belangrijk is om te weten hoeveel olie er precies in moet. Bij te veel olie ontstaat er een grotere druk op de keerringen waardoor ze kunnen lekken of zelfs eruit kunnen floepen.

piaggio-scooter-1999-zip-50-fast-rider-rst-suspensions--wheels-steering-column.jpg
 
Vind hem zelf ook te makkelijk inveren..

Misschien is de olie te oud of te weinig wat erin zit.. En of eventueel een revisie overwegen als je aan de andere onderdelen kan komen.
 
Back
Top