De scooter (nrg power 2008) heeft dus nog geen 6000 km gereden in totaal. Hij is ook nooit echt opgevoerd geweest, behalve de varioring heb ik verwijderd.
Er van uitgaande dat dit klopt, en jij ook de eerste eigenaar bent heb je waarschijnlijk wat fout gedaan of nagelaten.
Het strookt namelijk/eigenlijk niet met de getoonde foto's van de zuiger!
Tenzij de uitlaat nog begrenst is (was) en je een ruimere sproeier hebt gemonteerd.
Een te rijk mengsel kan er voor zorgen dat 1 van de zuigerveren breekt, omdat de motor veel te warm wordt op den duur.
Bij het verwijderen van alleen de varioring (zonder sproeier aanpassing) loopt het spul eerder warm met een begrensde uitlaat.
Dit komt door de extreem hoge verbrandingssnelheid van het systeem i.c.m. een vrij koude (warmtegraad 9) bougie.
(het opgebouwde vermogen kan dan niet weg vanwege de gesmoorde uitlaat)
Ook ik dacht aan detonatie vanwege de pics, deze ongewilde explosie ontstaat als de temperatuur in de cilinder te hoog oploopt en vind plaats na de ontsteking in tegenstelling tot zelfontbranding (pre-ignition) t.g.v. gloeiende kooldeeltjes.
Detonatie en pre-ignition zijn zeer ongewenst omdat dit leidt tot overbelasting (thermisch en mechanisch) en zelfs breuk van zuiger en zuigerveren
Detonatie is echt zichtbare schade aan de bovenkant van de zuiger.(meestal is de zuiger dan gewoon stuk)
Pre-ignition betreft een harde laag kooldeeltjes aan de bovenkant van de zuiger. (in veel gevallen is dit wel te verwijderen)
Een laag drap zoals je beschrijft doet meer denken aan een te rijk mengsel van brandstof en mengolie.
Ter info: Pre-ignition is
ongecontroleerde voorontsteking.
Edit: Op onderstaande foto is ook iets raars te zien,
Dit is overigens niet het restant van de gebroken zuigerveer, maar het hoort hier echter ook niet thuis!
Dus wat is dit precies? Zulks afval (om het zo maar even te noemen) hoort niet thuis in het koelvloeistofsysteem/traject!