Is deze zuiger op zijn eind?

Roy81

Member
Goedeavond,

De scooter stond al geruime tijd stil omdat als de motor warm was hij iedere keer wegzakte. Nu heb ik de cilinder gedemonteerd en kwam die tegen. Is deze zuiger op zijn eind, zo ja wat kan er aan de hand zijn dat hij er zo uit ziet, en wat is hier voor in de toekomst na het plaatsen van een nieuwe cilinder aan te doen?

Alvast bedankt voor jullie reacties
IMG_20211023_210323.jpg

IMG_20211023_210308.jpg
IMG_20211023_205344.jpg
 
Advertisement - register to remove this

Zuiger vind ik persoonlijk matig eruit zien.. Na een schoonmaak beurtje zou die nog bruikbaar zijn als je echt alles uit de kan wil halen.

Maar de zuigerveren zijn wel aan hun eind.. Duidelijk blow-down langs de veren geweest.

Het ligt er natuurlijk aan hoe lang deze cilinder al gelopen heeft en in welke omstandigheden . Bij 30.000km zou persoonlijk toch voor een nieuwe kit gaan, aangezien de levensduur van 85% a 90% wel gehaald is.

Mocht je de scooter willen verkopen in onderdelen om wat voor reden ook en je wilt niet teveel investeren, denk dat 15.000 KM extra misschien nog wel mogelijk is met nieuwe veren en een schoon gemaakte zuiger.
 
De scooter (nrg power 2008) heeft dus nog geen 6000 km gereden in totaal. Hij is ook nooit echt opgevoerd geweest, behalve de varioring heb ik verwijderd.

Het was dus zo erg, dat na het verwijderen van de clips uit de zijkant van de zuiger ik de spie die er doorheen zit er met redelijk wat geweld moet verwijderen.

Kan door een kapotte/slechte zuigerveer de scooter inzakken kwa kracht wanneer deze op temperatuur is? Tevens rookte hij ook aardig.
 
De scooter (nrg power 2008) heeft dus nog geen 6000 km gereden in totaal. Hij is ook nooit echt opgevoerd geweest, behalve de varioring heb ik verwijderd.

Het was dus zo erg, dat na het verwijderen van de clips uit de zijkant van de zuiger ik de spie die er doorheen zit er met redelijk wat geweld moet verwijderen.

Kan door een kapotte/slechte zuigerveer de scooter inzakken kwa kracht wanneer deze op temperatuur is? Tevens rookte hij ook aardig.
ja, een kapotte zuigerveer leidt tot compressieverlies. minder compressie=minder kracht.
 
Persoonlijk vind ik de zuiger zelf er niet zo slecht uitzien een goed schoonmaakbeurtje is wel nodig.
Wel zie je dat de zuigerveren hun werk niet meer goed gedaan hebben, te zien aan de blow by sporen onder de veren zoals reeds vermeld hierboven.

Het breukvlag van de zuigerveer is nog erg vers/schoon, dus dit is nog niet zo lang geleden gebeurd.
Ik vermoed zelfs met demontage anders was wellicht ook de cilinderwand en zuiger beschadigd .

Wel even kijken waar dit stukje zuigerveer heen is want dit wil je niet in je blok hebben.
Ik weet niet of het aan de kwaliteit van de foto ligt maar als ik inzoom op de randen van de veren zijn deze toch erg afgerond , meen ik te zien.

Dus misschien brengt enkel een setje zuigerveren de oplossing als er verder niks mankeert aan de cilinderwand.
 
Last edited:
Wat zeggen jullie nou met je ziet er slecht uit?
Zijn jullie blind of zien jullie de detonatie niet op de bovenkant? Dit is gewoon naar de klote, hoe ziet je kop eruit? Vaak is die ook helemaal klaar als de zuiger er zo uit ziet
 
Persoonlijk vind ik de zuiger zelf er niet zo slecht uitzien een goed schoonmaakbeurtje is wel nodig.
Wel zie je dat de zuigerveren hun werk niet meer goed gedaan hebben, te zien aan de blow by sporen onder de veren zoals reeds vermeld hierboven.

Het breukvlag van de zuigerveer is nog erg vers/schoon, dus dit is nog niet zo lang geleden gebeurd.
Ik vermoed zelfs met demontage anders was wellicht ook de cilinderwand en zuiger beschadigd .

Wel even kijken waar dit stukje zuigerveer heen is want dit wil je niet in je blok hebben.
Ik weet niet of het aan de kwaliteit van de foto ligt maar als ik inzoom op de randen van de veren zijn deze toch erg afgerond , meen ik te zien.

Dus misschien brengt enkel een setje zuigerveren de oplossing als er verder niks mankeert aan de cilinderwand.
doe normaal, die zuiger is helemaal naar de galamiezen
 
Zijn het putjes van detonatie of is het een drap van een slechte afstelling? Niet echt goed te beoordelen zo..
Dat afgebroken stuk zuigerveer is waarschijnlijk met demontage gebeurd anders zou het spul er wel anders uit zien.

Veeg die bovenkant eens schoon met ontvetter.:grimacing: Wel belangrijk om de oorzaak te achterhalen.
 
Last edited:
Zijn het putjes van detonatie of is het een drap van een slechte afstelling? Niet echt goed te beoordelen zo..
Dat afgebroken stuk zuigerveer is waarschijnlijk met demontage gebeurd anders zou het spul er wel anders uit zien.

Veeg die bovenkant eens schoon met ontvetter.:grimacing: Wel belangrijk om de oorzaak te achterhalen.
Op de kop was echt een laag drap waarvan ik het meeste er vanaf heb gekregen. De verkleuring aan de zijkanten zit er echt helemaal in gebrand.

Vraag me echt af wat er gebeurd is dat hij zo er uit ziet, en wat ik er straks bij de nieuwe cilinder aan kan doen om het niet meer te laten gebeuren.
 
Wat zeggen jullie nou met je ziet er slecht uit?
Zijn jullie blind of zien jullie de detonatie niet op de bovenkant? Dit is gewoon naar de klote, hoe ziet je kop eruit? Vaak is die ook helemaal klaar als de zuiger er zo uit ziet
Weet dat het goed bedoelt maar mag af en toe best wat minder fel :) OT zou ik ook zeker de zuiger vervangen en de kop goed voelen met je nagel of er krassen in zitten. Kijk goed in het boekje van de cilinder hoe de zuigerveren ten opzichte van elkaar moeten staan. Zijn ook plaatjes van hier op het forum. Ook lekker insmeren met 2T olie van de zuiger raakpunten en onder/op de zuigerveren binnenkant cilinder is gewenst.
 
Weet dat het goed bedoelt maar mag af en toe best wat minder fel :) OT zou ik ook zeker de zuiger vervangen en de kop goed voelen met je nagel of er krassen in zitten. Kijk goed in het boekje van de cilinder hoe de zuigerveren ten opzichte van elkaar moeten staan. Zijn ook plaatjes van hier op het forum. Ook lekker insmeren met 2T olie van de zuiger raakpunten en onder/op de zuigerveren binnenkant cilinder is gewenst.
Komt anders over dan hoe ik het bedoel waarschijnlijk. Maar waarom zou je iemand in hemelsnaam advies geven als je er duidelijk geen kaas van hebt gegeten hoe een zuiger hoort te zijn en wat voor schade het terugplaatsen van deze zuiger kan veroorzaken? Detonatie komt namelijk ook niet zomaar voor wanneer je scooter goed is afgesteld en dus is er hier meer aan de hand dan een versleten zuiger. Reageer dan soms wel een beetje als een botte lul, maar veel van de bezoekers hier volgen het advies wat ze hier krijgen vaak op. Dan draait vervolgens het blok in de soep en is de topicstarter nog verder van huis.
 
Komt anders over dan hoe ik het bedoel waarschijnlijk. Maar waarom zou je iemand in hemelsnaam advies geven als je er duidelijk geen kaas van hebt gegeten hoe een zuiger hoort te zijn en wat voor schade het terugplaatsen van deze zuiger kan veroorzaken? Detonatie komt namelijk ook niet zomaar voor wanneer je scooter goed is afgesteld en dus is er hier meer aan de hand dan een versleten zuiger. Reageer dan soms wel een beetje als een botte lul, maar veel van de bezoekers hier volgen het advies wat ze hier krijgen vaak op. Dan draait vervolgens het blok in de soep en is de topicstarter nog verder van huis.
Snap je volledig en zo slaan we de plank allemaal wel eens mis of zijn meningen verdeeld :) Zuiger zou ik overigens niet snel risico mee neme, als je hem al open hebt liggen. Een goede cilinder mogelijk wel, aangezien dit in de papieren kan lopen.
 
Op de kop was echt een laag drap waarvan ik het meeste er vanaf heb gekregen. De verkleuring aan de zijkanten zit er echt helemaal in gebrand.

Vraag me echt af wat er gebeurd is dat hij zo er uit ziet, en wat ik er straks bij de nieuwe cilinder aan kan doen om het niet meer te laten gebeuren.
Heb je een goede foto zodat wij t ook kunnen zien? Dan word t wat duidelijker voor ons.
 
Wat zeggen jullie nou met je ziet er slecht uit?
Zijn jullie blind of zien jullie de detonatie niet op de bovenkant? Dit is gewoon naar de klote, hoe ziet je kop eruit? Vaak is die ook helemaal klaar als de zuiger er zo uit ziet


Even schoonmaken en je ziet wat je hebt.. Mocht er echt stukjes uit de zuiger zijn gekomen kan je natuurlijk altijd voor een andere zuiger gaan.
 
De scooter (nrg power 2008) heeft dus nog geen 6000 km gereden in totaal. Hij is ook nooit echt opgevoerd geweest, behalve de varioring heb ik verwijderd.
Er van uitgaande dat dit klopt, en jij ook de eerste eigenaar bent heb je waarschijnlijk wat fout gedaan of nagelaten.

Het strookt namelijk/eigenlijk niet met de getoonde foto's van de zuiger!
Tenzij de uitlaat nog begrenst is (was) en je een ruimere sproeier hebt gemonteerd.

Een te rijk mengsel kan er voor zorgen dat 1 van de zuigerveren breekt, omdat de motor veel te warm wordt op den duur.
Bij het verwijderen van alleen de varioring (zonder sproeier aanpassing) loopt het spul eerder warm met een begrensde uitlaat.
Dit komt door de extreem hoge verbrandingssnelheid van het systeem i.c.m. een vrij koude (warmtegraad 9) bougie.
(het opgebouwde vermogen kan dan niet weg vanwege de gesmoorde uitlaat)

Ook ik dacht aan detonatie vanwege de pics, deze ongewilde explosie ontstaat als de temperatuur in de cilinder te hoog oploopt en vind plaats na de ontsteking in tegenstelling tot zelfontbranding (pre-ignition) t.g.v. gloeiende kooldeeltjes.
Detonatie en pre-ignition zijn zeer ongewenst omdat dit leidt tot overbelasting (thermisch en mechanisch) en zelfs breuk van zuiger en zuigerveren

Detonatie is echt zichtbare schade aan de bovenkant van de zuiger.(meestal is de zuiger dan gewoon stuk)
Pre-ignition betreft een harde laag kooldeeltjes aan de bovenkant van de zuiger. (in veel gevallen is dit wel te verwijderen)
Een laag drap zoals je beschrijft doet meer denken aan een te rijk mengsel van brandstof en mengolie.

Ter info: Pre-ignition is ongecontroleerde voorontsteking.

Edit:
Op onderstaande foto is ook iets raars te zien,

yJuUOlR.jpg


Dit is overigens niet het restant van de gebroken zuigerveer, maar het hoort hier echter ook niet thuis!
Dus wat is dit precies? Zulks afval (om het zo maar even te noemen) hoort niet thuis in het koelvloeistofsysteem/traject!
 
Last edited:
De scooter (nrg power 2008) heeft dus nog geen 6000 km gereden in totaal. Hij is ook nooit echt opgevoerd geweest, behalve de varioring heb ik verwijderd.
Ook al zijn de meningen over de zuiger zoals je leest een beetje opgesplitst. Maar nu wil je natuurlijk weten hoe je dit op een standaard scooter kan voorkomen. Want wat heb je gedaan na je varioring verwijderen? Ook de prop uit de uitlaat gehaald of dat niet? En het lijkt erop dat je de sproeier ook niet hebt veranderd. Wat ik persoonlijk altijd doe met ontgrenzen is of je ontgrenst het hele blok of je doet er niets aan.
Ook hierover verschillen de meningen nog flink, terwijl mijn kijk hierop toch vrij logisch is en dat is de volgende....
Trek je alleen de varioring tussen je vario uit en ontgrens je de uitlaat niet dan kun je wel extra toeren gaan maken maar kan je ontplofte mengsel dus geen kant op en krijg je dus na langere tijd een cilinder die vaak te warm word dus dit soort problemen
Het was dus zo erg, dat na het verwijderen van de clips uit de zijkant van de zuiger ik de spie die er doorheen zit er met redelijk wat geweld moet verwijderen.
Opzich dat die moeilijk gaat is helemaal niet zo raar. Maar als je flink geweld moet gebruiken is het tijd voor vervanging
Kan door een kapotte/slechte zuigerveer de scooter inzakken kwa kracht wanneer deze op temperatuur is? Tevens rookte hij ook aardig.
Dat kan zeker
 
Het klopt ik ben de eerste eigenaar.

De uitlaat is "niet" ontgrenst, er zit de originele terugloper onder. Een pijpje (begrenzing) is half afgeknepen.

Er zit een sproeier maat 65 in. Origineel zou er een 53 in horen.

Vandaag ga ik een hele nieuwe cilinder bestellen en deze van de week monteren.
 
Back
Top