In 2020 nog nieuwe 2-takt kopen?

TythorZeth

Well-Known Member
Beste mensen,

Is het nu, in 2020, dom/raar om nog een nieuwe 2-takt te kopen? Ik heb een Piaggio Zip 4T uit 2016, maar er is elke keer weer wat mee en ik wil dus een nieuwe scooter. Ik wil sneller, 2-takts gaan sneller, dus is het raar om een 2-takt te kopen? Ik wil namelijk geen 80cc 4-takt, aangezien dat illegaal is op de openbare weg. Zo te zien heb ik qua sportieve scooter nog maar de keuze uit 2 scooters; de Aprilia SR en de Gilera Runner. Mijn tweede korte vraag is of ze door de nieuwe EURO 4-wetgeving langzamer zijn geworden (ook na volledig ontgrenzen), en zo ja, welke topsnelheid kan ik dan verwachten?

Bedankt!
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Hi,

Alle 2t scooters hebben gewoon een 2t motortje. Alleen de Euro4 versie zijn schoner voor de milieu. Je kan ze nog steeds hetzelfde opvoeren als een Euro2 2t. Alleen is de Euro4 niet meer zo milieu vriendelijk :p
 
Kan zijn dat de nieuwe 2takt geen normale oude CDI meer hebben, maar om aan de euro 4 norm te voldoen voorzien zijn van een ECU.. En die zijn nou eenmaal lastiger te ontgrenzen.

Je komt er gewoon niet eraan om een oude scooter te zoeken i.p.v een nieuwe te kopen.. Vroeger was 2takt de basis, tegenwoordig is het een premium model en daar betaal je dan ook nog eens flink meer voor. Daarnaast zijn de euro 2 4takt scooters aardig de onderkant van de markt aan het worden en is tegenwoordig gewoon alles euro 4.
 
Te hard rijden met een 50cc is net zo strafbaar als met een 80cc dus ik begrijp je redenatie niet????

Als je legaal hard op een tweewieler wilt rijden koop en motor.
Nee, te hard rijden levert je een WOK-melding op. Als ik aanspraak moet doen op mijn verzekering met een 80cc eronder, ben ik de lul. Met een ontgrensde scooter kom je nog weg. Daarnaast hoef je je 50cc alleen even terug te voeren om de WOK-status te laten verdwijnen, terwijl je hele cilinder e.d. terugzetten véél meer tijd en/of geld vergt. Een wezenlijk verschil.

Daarnaast is een motor in Amsterdam niet praktisch.
 
Nee, te hard rijden levert je een WOK-melding op. Als ik aanspraak moet doen op mijn verzekering met een 80cc eronder, ben ik de lul. Met een ontgrensde scooter kom je nog weg. Daarnaast hoef je je 50cc alleen even terug te voeren om de WOK-status te laten verdwijnen, terwijl je hele cilinder e.d. terugzetten véél meer tijd en/of geld vergt. Een wezenlijk verschil.

Daarnaast is een motor in Amsterdam niet praktisch.
Dat denk je dus helemaal verkeerd. Dus als jij een ongeluk maakt op de weg en getuigen zeggen dat jij veel te hard reed, gaan ze je scooter technisch onderzoeken, als ze erachter komen dat jij een stuk harder gaat dan origineel ben jij gewoon de lul en de verzekering betaald niks
 
Dat denk je dus helemaal verkeerd. Dus als jij een ongeluk maakt op de weg en getuigen zeggen dat jij veel te hard reed, gaan ze je scooter technisch onderzoeken, als ze erachter komen dat jij een stuk harder gaat dan origineel ben jij gewoon de lul en de verzekering betaald niks
Deze info heb ik van dit forum, dat ze er in de praktijk niet naar kijken. Enfin, dan rest nog steeds het terugzetten naar origineel na een WOK-status wat nogal een probleem vormt met een 80cc t.o.v. een opgevoerde 50cc. Het terugvoeren kost me zelf maximaal een uurtje, een andere cilinder en nokkenas erop zetten kan ik zelf niet eens dus dat kost me honderden euro's.
 
Nee, te hard rijden levert je een WOK-melding op. Als ik aanspraak moet doen op mijn verzekering met een 80cc eronder, ben ik de lul. Met een ontgrensde scooter kom je nog weg. Daarnaast hoef je je 50cc alleen even terug te voeren om de WOK-status te laten verdwijnen, terwijl je hele cilinder e.d. terugzetten véél meer tijd en/of geld vergt. Een wezenlijk verschil.

Daarnaast is een motor in Amsterdam niet praktisch.

Amsterdam is zoiezo een k*t stad. Scooter rijden is daar al een no go.
Waar ik woon kan ik prima ontgrenst rijden.. Ik kom dan ook niet met 65+ km per uur aanrijden.. Dat maakt natuurlijk ook een verschil.

Wel liever een 72cc 4takt dan een 70cc 2 takt.. Als je de standaard uitlaat laat zitten op een 4takt dan heb je amper geluid.. Een 4takt uitlaat bepaald de motor prestaties toch niet zo, een 2takt uitlaat wel. Daarnaast cruise je met een 4takt veel beter. Mogelijkheid om de motor zo laag toerig te laten lopen.. Scheelt je brandstof en herrie en je valt minder op.

Heb zelf altijd wel wat reserve blokje liggen die ik in een noodgeval eronder kan schroeven.. Vooral die chineesjes die kosten geen drol om op te bouwen.
 
Back
Top