Ik heb een Honda SFX maar ik weet niet waar de begrenzer zit

Jef Schoof

New Member
Kan iemand A.U.B. zeggen waar die begrenzer zit ik wort er helemaal gek van.
Ik heb al een Technigas uitlaat maar dat laat de scooter alleen harder optrekken.
Mijn Honda gaat maar 43!

Honda SFX 50cc 2002
 
Advertisement - register to remove this

De echte begrenzer zit in de CDI zelf...
Open maken en op de printplaat C11 opzoeken en vervolgens deze bewerken zodat het contact verbroken wordt.

Dit is de enige optie v.w.b. de originele CDI...
Andere uitlaten en zgn. race en/of sport variateurs plaatsen heeft geen zin, of kan zelfs een negatief effect op het motortje!

Helaas is de oude 2 takt Honda extra goed beveiligd om het opvoeren tegen te kunnen gaan.
 
De echte begrenzer zit in de CDI zelf...
Open maken en op de printplaat C11 opzoeken en vervolgens deze bewerken zodat het contact verbroken wordt.

Dit is de enige optie v.w.b. de originele CDI...
Andere uitlaten en zgn. race en/of sport variateurs plaatsen heeft geen zin, of kan zelfs een negatief effect op het motortje!

Helaas is de oude 2 takt Honda extra goed beveiligd om het opvoeren tegen te kunnen gaan.
Ait bedankt ik ga morgen proberen.
 
Het is anders best wel een secuur klusje waarbij je moet weten wat je doet!
In niet lullig bedoeld hoor, maar het kan ook fout gaan....

De binnenrotor van je scooter (zit achter de koeling op je carter) bevat een sensor en is naar voren of naar achter te verstellen (zo is dus het tijdstip van de ontsteking een klein beetje te verstellen). Vanaf deze sensor loopt aan draad (signaaldraad genoemd) naar de CDI, de signalen worden omgezet in stroomstootjes waarbij de bougie gaat vonken.

Op de standaard Honda CDI zit een begrenzer in de vorm van een condensator. Dit (kleine) dingetje houdt elektrische lading vast, hij laad steeds op en ontlaad weer. Dit verstoort het signaal dat binnenkomt, het wordt iets trager en zwakker. Hoe hoger het signaal (toerental) hoe groter dit effect. Bij een hoog toerental wordt het signaal dermate vertraagd en verzwakt dat de ontsteking ook te laat en te zwak is. Hierdoor vindt er een slechte verbranding van het brandstofmengsel plaats, wat leidt tot vermogens verlies, en indirect dus ook tot snelheidsverlies!

Het is mogelijk (voor Honda CDI's althans) om deze te ontgrenzen. Hoeveel vermogen je hiermee wint is moeilijk te zeggen en hangt ook af van de verdere setup. Het meeste effect bereik je wanneer je de ook andere begrenzers op de scooter verwijderd hebt.

CDI-open.png

Demonteer je CDI-unit (zie foto hierboven) en snij hem open bij de witte stekker.
Doe dit voorzichtig, als je de print sloopt is het einde verhaal!

Zoek nu naar condensator C11. Het gaat om een SMD-minicondensator (zie uitvergroting).

HondaSFX-Peter-15.png

Dit is de condensator die als begrenzer actief is. Soldeer deze los of slijp hem overdwars in/door met de dremel zodat contact verbroken word.
Zaak is nu om de print weer vocht/waterdicht te sealen, bijv. met siliconen pasta. Plak een sticker rondom de behuizing als een soort mal, dus met opstaande randen en giet/spuit de ontstane ruimte vol met siliconen zodat alles echt geseald word maar de stekker wel bereikbaar blijft.

Tijdje laten drogen en de CDI terug aansluiten om vervolgens te testen of deze truc geholpen heeft!

Edit: Er is ook nog een andere mogelijkheid om dit te kunnen omzeilen maar dit kost weer wat meer euro's....
Honda werkte in de periode namelijk nauw samen met Peugeot.

Het is dus mogelijk om de stator (met grondplaat) en het bijbehorende vliegwiel plus CDI van een eerste type Peugeot te monteren.
Dus Speedfight of Vivacity type 1 past ook op de Honda!
Op die manier vervalt automatisch de begrenzing van de CDI.
 
Last edited:
Interessante bijdrage, dank je wel @Floris van bommelstijn .

Zaak is nu om de print weer vocht/waterdicht te sealen, bijv. met siliconen pasta. Plak een sticker rondom de behuizing als een soort mal, dus met opstaande randen en giet/spuit de ontstane ruimte vol met siliconen zodat alles echt geseald word maar de stekker wel bereikbaar blijft.
@Jef Schoof , als je siliconenkit gebruikt voor dit klusje, gebruik dan wel op z'n minst zuurvrije siliconenkit want het zuur in de niet zuurvrije kit tast je solderingen en componenten aan, bovendien zuur geleidt stroom en beinvloed de elektronica.
Dus voorje spul erin kiept, informeer je goed bij iemand met verstand van zaken.
 
Bedank voor jullie uitleg. Ik mag helaas niet op school al dat grief gebruiken omdat dat telt als tuning en tuis heb ik al dat grief niet. Dus ik pak het scherpste keuken mes en krab het er af en als dat niet werkt (als ik het kapot heb gemaakt)dan ga ik voor de Peugeot onderdelen optie. Ik denk dat dat evenveel zal kosten als :zuurvrije siliconenkit ,soldeer of dremel
Alleen minder geknoei met de Peugeot onderdelen.
 
Back
Top