Een 70cc is niet persé sneller dan een 50cc hoor..
Hangt volledig af van de rest van de opbouw.
Hoog toerig/laag toerig, boring, slag, etc, etc.
Denk aan:
Overbrenging, inlaat, etc.
Basis principe is simpel uitgelegt zover ik het begrijp:
Je hebt een benzinetank, en olietank.
Hieraan zitten slangetjes, deze gaan naar een carburateur.
Door de op en neer beweging van je krukas, en dus zuiger, krijg je een zuigende werking vanaf je membraan en spruitstuk.
Je carburateur heeft ook nog een lucht aansluiting, waar dus je luchtfilter op zit.
Je carburateur is dus één van de belangrijkste dingen.
Deze zuigt lucht, olie en benzine aan. (brommers op brommix zit de olie al in de benzine)
Dit stel je af door middel van stelschroefjes, etc.
Daarom heb je met vermogens rijke setups ook wel power filters, omdat deze meer lucht door laten.
Dit mengsel van benzine en lucht gaat door je spruitstuk heen, en hier achter gemonteerd zit een membraan, met klepjes.
Hierdoorheen komt het mengsel in je cillinder terecht, en ontbrand het.
Daardoor onstaat een 'explosie' die je zuiger op en neer beweegt in je cillinder.
De verbrande gassen verdwijnen je uitlaat in, en bij de volgende slag komt er dus weer een nieuw mengsel in je cillinder en gaat deze cyclus opnieuw.
Dit gebeurt zo vaak per minuut, dat kun je je eigenlijk niet eens voorstellen.
De zuiger zit vast aan je krukas.
De krukas draait dus rond, en laat hierdoor je poulies draaien die aan de variokant vast zitten aan de krukas.
In je poulies zit weer een v-snaar, deze gaat weer naar een andere set poulies aan de koppelingskant.
Dit geheel gaat dus draaien en dan grijpt op een bepaald punt de koppeling aan, en hierdoor gaat je wiel weer draaien.
-
Dit is een beetje simpel uitgelegt, en ik ben ook geen expert verder.
Maar er zitten gewoon zoveel verschillende elementen in een motorblok dat dit ook eigenlijk nooit 100 % uit te leggen is, totdat je het in de praktijk ziet.
Dit alles gaat trouwens over 2 takt 50cc tot 80cc.
Van 4 takt heb ik geen kaas gegeten, en hogere cc's heb ik geen ervaring mee.
Maar het principe met meer cc's zal wel ongeveer hetzelfde zijn.
-
Als er iets fout staat --> correct me.