getril bij vario/starterkrans, hulp nodig

Bartnl

Well-Known Member
heej,
ik heb een sr viper minarelli vertikaal luchtgekoeld 70cc, 46mm

ik heb een probleem..
achter me carterkap trilt het erg als ik rond 55 rij..
me vario heeft speling.., maar dat komt omdat hij eraf was gerot tijdens rijden. en die moer waar die mee vastzit, is die speciaal ofz?, al die schroefdraad was weg, dus ik wou er 1 van me werk opzette(auto garage), maar hij ging er niet makkelijk op.. , dus me collega pakte een luchtol en zette die moer erop.. en toen deed ie het weer.maar ik ging laatst me vario er dus afhalen en als ik die moer loshaalde was dat deel wat los was was die schroefdraad ook al opgevreten, dus heb hem weer terug vastgezet ,maar tijdje terug zag ik al dat die soort balletjes van me startkoppeling weg zijn, (nog 1 over met veertje), maar eerst deed me elektrische start het ook maar nu nie meer terwijl ik er niet egt aan heb gezeten, want me starterkrans die loopt ook aan tegen me blok blijkbaar want je ziet krassen., en dat kleine tandwieltje van de startmotor die de starterkrans aandrijft die kan je heen en weer bewegen dus hij draait dan rond maar draait de tandwiel niet aan, hoort er iets tusse ofz? want dat trilt zo erg(getril was er al voordat me vario speling had).

en is er dus een moer die speciaal voor je krukas is ofz? want normale moeren vreet ie op. terwijl ik me vorige al paar keer kon loshalen.

hopelijk kan iemand me helpen:) groetjes bart.
 
Advertisement - register to remove this

Zoek eens naar het werkplaatshandboek van een aerox. Staat precies in hoe je die boel moet monteren. Ik zal hem wel ff voor je opsnorren. Gewoon variokant loshalen. Zowiezo die starterkrans fixen. En daarna alles NETJES en met zorg opbouwen. Geen haastwerk. En niet gaan lopen beunhazen zoals die collega van je met zijn luchttol.

Want als je echt je schroefdraad op je krukas hebt gesloopt moet je daar een nieuwe draad op maken en dat is zeker niet gemakkelijk. Al dan niet onmogelijk.

Maar werkplaatshandboek komt eraan.

Edit:

Godver eindelijk gevonden:

http://forum.scooterforum.net/forum/f109/werkplaatsboek-yamaha-aerox-157549/
 
Last edited by a moderator:
okeej , ty , daar heb ik wel wat aan:D

maar .. op die tekening staan ook in het engels( washers) soort buisjes ofz tusse dat kleine tandwieltje van de statmotor, want mijne kan ej heen en weer bewegen. als ik me elektische start doe.. hoor je um heel hard draaien maar drijft niks aan.

en zouden het die twee busjes ook kunne zijn dat me startkrans tegen blok aangaat enz? wankelen ofz. en kwa me startkoppeling? maakt eht veel uit dat die dingen wegzijn?

mvg bart
 
En weet iemand toevallig of het dus een speciale moer is ofz? want als ik me vario enz nu loshaal.. dan krijg ik er dus geen moer meer op..
 
Is idd een speciale schroef. Korte tap heet zoiets geloof ik. De huis-tuin-en-keuken moeren passen iig niet. Gewoon een krukasmoer halen bij de dealer.

De draad zit namelijk veel korter op elkaar.

Die 2 tandwieltjes bij je starterkrans kán je weghalen zodat hij geen contact meer maakt met je starterkrans. Maar dan werkt je elec start ook niet meer. Maar dat moet niet zoveel uitmaken. Beter monteer je het gewoon. Wat wel uitmaakt is dat je je starterkrans goed monteerd. Ik had daar ook problemen op dat stuk. Er hoort een soort buisje tussen je keering en starterkrans. Die was ik vergeten en daar werd het blok niet beter van.

Maar het gaat nu over jouw blok. Probeer gewoon eens iets. Monteer die starterkrans en als je toch die tandwieltjes goed monteerd. Kan je ze toch zo even checken door er even met je handen aan te draaien? Althans dat is bij mij zo.

Gewoon zorgen dat je het PRECIES zo hebt zitten als in het boek staat aangegeven. Dan kan er nooit iets fout gaan. Dus niet stiekem een shimmetje achter houden ofzo.

Je moet ergens vergeten zijn, anders had het wel gepast.
 
okeej, ja klopt zal waarschijnlijk el iets gevallen ofz.. en niet gezien, ik zie op de foto oowk van dat boek, dat er iets achter me starterkrans zit.. maar jij zegt dat het bij jou een buisje is? welke bedoel je?.

okeej ik ga bij scooterzaak in de buurt, zon krukasmoer halen , Ty^^
 
Back
Top