hulp nodig bij sector werkstuk

Chiel95

Well-Known Member
hallo,

ik zit nu in MAVO 4, en in mijn examenjaar, ik moet een sector werkstuk maken als onderdeel van mijn examen, en ik doe het samen met iemand anders over Race Motoren, maar ik zie soms dingen staan waarvan ik echt geen idee heb wat het zijn, dus ik zou graag wat dingen willen vragen en hopelijk weten jullie het duidelijk uit te leggen, want ik wil er graag zelf ook meer van weten, zodat ik het zelf ook begrijp, en niet alles van internet opzoeken en dan in een werkstuk proppen, een aantal sites geven waarop iets te vinden is zou ook fijn zijn :D

1) heeft iemand een site waarop een plaatje van een motor (verbrandings motor) uitgelegt staat in onderdelen, dus waar zit wat, iig een plaatje waarop de motor in onderdelen staat uitgelegt en een beetje duidelijk is.

2) wat zijn Keramische zuigers?

3) het klinkt heel stom :P maar het is behoorlijk stom omdat ik elke keer zit te k*tt*n hoe ik het beste motor kan zeggen, want een motor kan allebei zijn :S weten jullie hoe ik het beste het verschil kan vertellen? want het is niet duidelijk als ik een hoofdstuk heb met bijvoorbeeld: hoe is de motor gebouwd?
dan kan je de motor zelf bedenken of de motor binnenin xD

misschien volgen er nog meer vragen dus graag dit topic even laten staan, want ik moet nog een aantal hoofdstukken doen voor dat werkstuk, dus ik zal nog wel wat dingen niet weten :P

groetjes
 
Advertisement - register to remove this

1. Ken je Wikipedia? Ook de Engelse pagina er even bijpakken. Google
3. Motorblok.. de volgende woorden ga je ook nog wel tegenkomen wanneer je onderzoek doet naar je werkstuk: carters, vario, poulies, krukas, membraan, carburateur, vlotter, gasnaald, enz
 
kan iemand misschien uitleggen hoe de cc in elkaar zit? want ik las net op de site van MotoGP dat er nu motoren rondrijden van 125 cc, 600 cc en 800 cc, maar wat is het verschil? en waardoor zijn ze beter/sneller enzo?
en wat voor motor heeft een race motor? voor op het cirquit? een v-motor, een lijn motor of een boxermotor?
 
race motor, bedoel je echt motors of scooters?
het is natuurlijk duidelijk dat 800cc meer is als 600cc
bijv.
ik heb een originele cillinder. 49cc = cillinderinhoud 49cm3 hoe meer cc hoe groter de cillinder ook als je een 70cc pakt je ziet wel dat die een grotere diameter heeft.
en je doet een opleiding, hoelang doe je die al? lijkt me vrij logisch als je met je examen bezig bent dat al wel een beetje zou moeten weten?

Mvg,
 
over motors ja, maar ik dacht dat jullie dat misschien ook wel konden weten, ik zit egt overal te zoeken naar info

en ik zit op de middelbare, dus nog niet op een opleiding waarbij je een kant kiest, en ik doe dat werkstuk over racemotoren omdat ik er juist meer over zou willen weten dan ik nu al weet. ;)

maar het is dus hoe meer cc een motorblok heeft hoe sneller die kan?
 
ja idd, en hoeveel pk's je uit dat blok haalt.
zo kan je met bijv. een dr70 tussen de 8 en de 10pk uithalen. (scootercillinder)
met een auto kan je al meteen meer vermogen krijgen door er een powerfilter tussen te drukken:P.
ben niet echt bezig met motor's maar verwacht dat het wel ongeveer het zelfde principe is met een scooter/auto e.d
maar als je het over een motor doet, doe je het volledig over de motor of over het blok?
want zoals lodewijk (die ook dacht dat je over scooter praate) heb je natuurlijk niet dezelfde dingen.
 
Last edited:
Een 70cc is niet persé sneller dan een 50cc hoor..

Hangt volledig af van de rest van de opbouw.
Hoog toerig/laag toerig, boring, slag, etc, etc.

Denk aan:

Overbrenging, inlaat, etc.

Basis principe is simpel uitgelegt zover ik het begrijp:

Je hebt een benzinetank, en olietank.
Hieraan zitten slangetjes, deze gaan naar een carburateur.

Door de op en neer beweging van je krukas, en dus zuiger, krijg je een zuigende werking vanaf je membraan en spruitstuk.

Je carburateur heeft ook nog een lucht aansluiting, waar dus je luchtfilter op zit.

Je carburateur is dus één van de belangrijkste dingen.

Deze zuigt lucht, olie en benzine aan. (brommers op brommix zit de olie al in de benzine)
Dit stel je af door middel van stelschroefjes, etc.
Daarom heb je met vermogens rijke setups ook wel power filters, omdat deze meer lucht door laten.

Dit mengsel van benzine en lucht gaat door je spruitstuk heen, en hier achter gemonteerd zit een membraan, met klepjes.
Hierdoorheen komt het mengsel in je cillinder terecht, en ontbrand het.

Daardoor onstaat een 'explosie' die je zuiger op en neer beweegt in je cillinder.
De verbrande gassen verdwijnen je uitlaat in, en bij de volgende slag komt er dus weer een nieuw mengsel in je cillinder en gaat deze cyclus opnieuw.
Dit gebeurt zo vaak per minuut, dat kun je je eigenlijk niet eens voorstellen.

De zuiger zit vast aan je krukas.
De krukas draait dus rond, en laat hierdoor je poulies draaien die aan de variokant vast zitten aan de krukas.

In je poulies zit weer een v-snaar, deze gaat weer naar een andere set poulies aan de koppelingskant.

Dit geheel gaat dus draaien en dan grijpt op een bepaald punt de koppeling aan, en hierdoor gaat je wiel weer draaien.

-

Dit is een beetje simpel uitgelegt, en ik ben ook geen expert verder.

Maar er zitten gewoon zoveel verschillende elementen in een motorblok dat dit ook eigenlijk nooit 100 % uit te leggen is, totdat je het in de praktijk ziet.

Dit alles gaat trouwens over 2 takt 50cc tot 80cc.

Van 4 takt heb ik geen kaas gegeten, en hogere cc's heb ik geen ervaring mee.
Maar het principe met meer cc's zal wel ongeveer hetzelfde zijn.

-

Als er iets fout staat --> correct me.
 
4takt cc's zijn niet het zelfde als 2takt cc's
bij een scooter wel, maar als je bijvoorbeeld groter gaat denken, en dan doel ik op crossmotoren bijvoorbeel 125cd 250cc etc.
dan zul je al snel tegen komen dat 4takt 500cc bijna gelijk is aan koppel en vermogen als 250cc 2takt, dat heeft met de verbranding te maken dacht ik( het kan ook andersom zijn correct me if i'm wrong:$)
 
4takt cc's zijn niet het zelfde als 2takt cc's
bij een scooter wel, maar als je bijvoorbeeld groter gaat denken, en dan doel ik op crossmotoren bijvoorbeel 125cd 250cc etc.
dan zul je al snel tegen komen dat 4takt 500cc bijna gelijk is aan koppel en vermogen als 250cc 2takt, dat heeft met de verbranding te maken dacht ik( het kan ook andersom zijn correct me if i'm wrong:$)

uh 50cc = 50cc :P
inhoud blijft hetzelfde...
 
tweetakt.gif


voila, een 2takt scooter verbranding
 
Back
Top