Hulp gezocht met een Suzuki Katana LC uit '99

Status
Not open for further replies.

The-Priest

Well-Known Member
Ik hoop dat ik in het goede subforum zit voor mijn vragen, tevens heb ik de search al gebruikt maar niks kunnen vinden.

Ik ben onlangs in het bezit gekomen van een Suzuki Katana LC (AY50W) uit '99 (alsthans ik denk '99 aangezien er geen bouwjaar op het typeplaatje staat maar wel op de kappen,benzinetank e.d. )

Nu ik bijna klaar ben met een bijna complete revisie (alleen blok niet gesplitst aangezien krukas 0,0 speling heeft en soepel draaid) ben ik naarstig opzoek naar het werkplaats handboek, volgens mij mis ik niks cruciaals qua onderdelen maar wil dit toch liever zeker weten voordat ik ga proberen hem te starten.

Wat was er mis :

-- oile leek gewoon door te lopen vanuit oliepompje naar krukas/cilinder, bijna de hele tankinhoud van de oilietank leek in de uitlaat te zitten (oliepompje zat er niet goed op bleek later, hij zat nogal schuin waardoor hij waarschijnlijk niet goed werkte) maar kan dit ook nog andere oorzaken hebben ?

Wat heb ik allemaal gedaan :

-- Gekeken of hij nog vonkte, ja dus anders was ik gestopt want een nieuw ontsteking is duur.
-- Alle verlichting getest, ook inorde alleen 2 nieuwe richtingaanwijzers voor achter want die miste.
-- Zuiger+zuigerveren vervangen
-- Donorblok gekocht voor Vario en koppeling + andere reserve onderdelen
-- blok helemaal gereinigd ( wat een rot klus zeg als iemand zijn scooter nooit schoonmaakte )
-- Vario + Koppeling uit donorblok in het org. blok gezet
-- Oliepompje en Carb schoongemaakt
-- Nieuwe accu, oliefilter en complete blok pakkingset gehaald en gemonteerd
-- alles weer netjes geolied en gesmeerd
-- waterpomp gereviseerd/schoongemaakt.

Vragen die ik nog heb :

-- Hoe controleer ik of mijn koelvloeistof circuit bij mijn cilinder/cilinderkop goed afsluit zodat het niet bij mijn cilinder en zuiger komt ? (heb nu 2 ballonnen opgeblazen en zie op de in en uitlaat van het koelcircuit geplaatst, ballonnen blijven vol geen lek lijt me ? )[/SIZE]

-- op mijn cilinderkop bij de inlaat van het koelcicuit hoort daar een soort van veer constructie te zitten (gezien in de handleiding van een SR2000 dat ook een morini blok heeft) dat zit er namelijk niet in, tevens wordt hier ook een "thermistor" op aangegeven maar het gat daarvoor ontbreekt op mijn cilinderkop, daarom zoek ik ook het werkplaats handboek aangezien ik niet zeker weet of dat ook op de katana zo hoort te zitten.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, het is de bedoeling dat hij zo standaard mogelijk word aangezien hij ook nog geschouwd moet worden bij de RDW en ik daar niet tegen gekken dingen aan wil lopen.
 
Advertisement - register to remove this

Ik hoop dat ik in het goede subforum zit voor mijn vragen, tevens heb ik de search al gebruikt maar niks kunnen vinden.

Ik ben onlangs in het bezit gekomen van een Suzuki Katana LC (AY50W) uit '99 (alsthans ik denk '99 aangezien er geen bouwjaar op het typeplaatje staat maar wel op de kappen,benzinetank e.d. )

Nu ik bijna klaar ben met een bijna complete revisie (alleen blok niet gesplitst aangezien krukas 0,0 speling heeft en soepel draaid) ben ik naarstig opzoek naar het werkplaats handboek, volgens mij mis ik niks cruciaals qua onderdelen maar wil dit toch liever zeker weten voordat ik ga proberen hem te starten.

Wat was er mis :

-- oile leek gewoon door te lopen vanuit oliepompje naar krukas/cilinder, bijna de hele tankinhoud van de oilietank leek in de uitlaat te zitten (oliepompje zat er niet goed op bleek later, hij zat nogal schuin waardoor hij waarschijnlijk niet goed werkte) maar kan dit ook nog andere oorzaken hebben ?

Wat heb ik allemaal gedaan :

-- Gekeken of hij nog vonkte, ja dus anders was ik gestopt want een nieuw ontsteking is duur.
-- Alle verlichting getest, ook inorde alleen 2 nieuwe richtingaanwijzers voor achter want die miste.
-- Zuiger+zuigerveren vervangen
-- Donorblok gekocht voor Vario en koppeling + andere reserve onderdelen
-- blok helemaal gereinigd ( wat een rot klus zeg als iemand zijn scooter nooit schoonmaakte )
-- Vario + Koppeling uit donorblok in het org. blok gezet
-- Oliepompje en Carb schoongemaakt
-- Nieuwe accu, oliefilter en complete blok pakkingset gehaald en gemonteerd
-- alles weer netjes geolied en gesmeerd
-- waterpomp gereviseerd/schoongemaakt.

Vragen die ik nog heb :

-- Hoe controleer ik of mijn koelvloeistof circuit bij mijn cilinder/cilinderkop goed afsluit zodat het niet bij mijn cilinder en zuiger komt ? (heb nu 2 ballonnen opgeblazen en zie op de in en uitlaat van het koelcircuit geplaatst, ballonnen blijven vol geen lek lijt me ? )[/SIZE]

-- op mijn cilinderkop bij de inlaat van het koelcicuit hoort daar een soort van veer constructie te zitten (gezien in de handleiding van een SR2000 dat ook een morini blok heeft) dat zit er namelijk niet in, tevens wordt hier ook een "thermistor" op aangegeven maar het gat daarvoor ontbreekt op mijn cilinderkop, daarom zoek ik ook het werkplaats handboek aangezien ik niet zeker weet of dat ook op de katana zo hoort te zitten.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, het is de bedoeling dat hij zo standaard mogelijk word aangezien hij ook nog geschouwd moet worden bij de RDW en ik daar niet tegen gekken dingen aan wil lopen.


Als je verse pakkingen goed monteert moet het goed zitten, zo niet dan merk je het gauw genoeg.

Die veer constructie moet je echt wat duidelijker uitleggen...

Als ik het zo hoor maak je je veels te druk :P
 
Als je verse pakkingen goed monteert moet het goed zitten, zo niet dan merk je het gauw genoeg.

Die veer constructie moet je echt wat duidelijker uitleggen...

Als ik het zo hoor maak je je veels te druk :P


Hehe dat te druk maken kan wel kloppen ;) , krijg je als je een perfectionist bent, tevens is dit m'n 1e scooter/brommer die ik helemaal reviseer dus is nog wat onwennig allemaal (meteen maar in het diepe gesprongen)

Hier is het veertje/klep die ik bedoel op de SR2000 cilinderkop bovenste rode circel, en de onderste rode circel is die soort weerstand.

cilinderkop.jpg


Misschien is het zo iets duidelijker.

Ik weet dus alleen niet of dit er ook hoort te zitten op het moriniblok van een katana :Z
 
die zou daar ook moeten zitten.

als die er niet in zit duurt het langer voordat de scooter warm word , in de winter soms helemaal niet zonder thermostaat.
 
die zou daar ook moeten zitten.

als die er niet in zit duurt het langer voordat de scooter warm word , in de winter soms helemaal niet zonder thermostaat.

Hierbij een afbeeding van de cilinder + cilinderkop die er nu opzit, die soort veerklep heb ik dus niet en ook het gat voor die thermostaat niet, kan die thermostaat ook ergens anders zijn verstopt ? ik heb namelijk wel iets soortgelijks in mijn radiator zitten.

cilinderkopnu.jpg
cilindernu.jpg


Sorry dat ik jullie zo blijf lastigvallen.
 
Je valt niemand lastig hoor, daar is dit forum voor.

Dat gat zit ook op jouw cilinderkop boven op, dat gat met een flens. daar komt je thermostaat in.


Ah dus daar is het voor ik dacht dat het een ontluchtings moertje was om alle lucht uit je koelcircuit te halen.

Dan blijft dus alleen nog die veer/klep over die ik nergens kan vinden, heeft er ook niet ingezeten want ik heb bij elke stap foto's gemaakt.

Ik heb i.i.g het electrische schema gevonden, nu verder met de zoektocht naar het werkplaats handboek :P
 
Ah dus daar is het voor ik dacht dat het een ontluchtings moertje was om alle lucht uit je koelcircuit te halen.

Dan blijft dus alleen nog die veer/klep over die ik nergens kan vinden, heeft er ook niet ingezeten want ik heb bij elke stap foto's gemaakt.

Ik heb i.i.g het electrische schema gevonden, nu verder met de zoektocht naar het werkplaats handboek :P


Hmm ben een dom blondje, die veer/klep is dus juist de thermostaat :+

okay dan moet ik die dus zien te vinden bij een zaak hier in de buurt :X

Dat met die ballonnen is dat een goede test of ik niet ergen een lek heb zitten in mijn koelcercuit ?

En dat olie verhaal klinkt dat zinnig of lul ik maar wat uit mijn nek ?
 
Nog even en vraagje.

Aangezien de zuiger is vervangen is het dan slim om de eerste tank benzine te vullen met euro 95 + Olie mengsel ? of gewoon zorgen dat dat de olie leidingen ontlucht zijn en olie in het resevoir zit en alleen euro 95 in de benzine tank ?

Heb weinig zin om een vastloper te krijgen namelijk.
 
Nog even en vraagje.

Aangezien de zuiger is vervangen is het dan slim om de eerste tank benzine te vullen met euro 95 + Olie mengsel ? of gewoon zorgen dat dat de olie leidingen ontlucht zijn en olie in het resevoir zit en alleen euro 95 in de benzine tank ?

Heb weinig zin om een vastloper te krijgen namelijk.

Op beide manieren is het mogelijk. maakt niks uit. Als je olie wilt gaan mixen wel je oliepomp buiten werking stellen. En dan 1:50 mengen. wilt prima;)
 
Okay deel 1 is gedaan van deze knutselvreugde +ralf+.

Hij start, moest 4x kicken maar toen ging ie, alleen zonder uitlaat nog (ben ik nog mee bezig)

Nu heb ik alleen het volgende probleempje, er lekt kvs bij mijn cilinderkop :'(

Nou heb ik al het forum afgezocht en ben wel wat tips tegengekomen maar hier ging het over het algemeen over kapotte koppakkingen e.d maar die ik er nu op heb is gloednieuw en ik heb de moeren netjes kruislings aangedraaid (heb alleen geen momentsleutel :'( dus met het idee vast is vast zeg maar met een rateltje)

Hij lekt niet ernstig er hing een klein druppeltje onder 2 a 3 uur nadat ik de kvs erin had gegooid.

Het lekt trouwens aan de onderkant van de cilinderkop precies in het midden.

Ik heb er nu een bakje onderstaan om te kijken hoeveel eruit is in een nachtje.

Verder nog gedaan :

-- voordat ik er kvs indeed opgeblazen ballonnen op de inlet en outlet voor de kvs (hele nacht) deze bleven gewoon vol.
-- Slangen nagelopen en slangklemmen aangedraaid
-- alle "natte" plekken droog gemaakt zodat ik zeker weet dat het een nieuwe plek is.

Heeft iemand nog tips wat het verder zou kunnen zijn, of is het waarschijnlijk toch de koppakking ? zo ja heb ik dan niet de kans dat als ik deze vervang ik weer hetzelfde probleem krijg ?

alvast bedankt voor de reacties.
 
Ik heb een nieuwe koppakking gehaald (origineel) hierop zit kennelijk een rubber coating die dus ontbreekt op de imitatie.

Nu ik de cilinderkop er toch weer af had meteen even gekeken of deze nog vlak was en dit bleek zo te zijn dus ook dat kan ik uitsluiten.

Nu hopen dat de nieuwe pakking zijn werk doet, ik laat het weten als ik hem erop heb zitten en er weer kvs ingaat.
 
Beetje late reactie maar i.d.d met een originele koppakking (met coating dus) was het in 1x goed.

Ben nu druk bezig met primer, spuitplamuur en polyester plamuur, en het reviseren van de remmen.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top