This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.
Hi all,
Ik heb veel threads op dit forum gelezen wat betreft het afstellen van scooters. Toch maak ik niet voor niks een thread aan, omdat ik hier momenteel op vastloop.

Ik zit met het volgende: ik krijg mijn ludix maar niet goed afgesteld, hij reageert erg fel op het gas en trekt soms bij dezelfde gasstand verder door. Hierna heeft hij weer meer gas nodig om weer verder door te gaan in toeren omdat hij anders stottert en stationair gaat lopen. Dit is er soms wel uit te rijden door flink met het gas te spelen.

Ik heb dit probleem eigenlijk altijd een soort van gehad zowel met de originele 15mm carb als de nieuwe 17,5mm Dellorto phva ts. Het probleem is wel verergerd sinds de nieuwe carb en ik denk dat dit enigszins door de naald komt waardoor ik het mengsel niet juist krijg.

P.s. er komen ook zwarte spetters uit m’n uitlaat waarna het uiteindelijk ook uit de uitlaat druipt, dit duid bij mij op een te rijk mengsel. Dit is niet heel gek perse want ik meng momenteel 120 ml olie op 5,3 liter benzine voor de inrijd periode.

Mijn vraag is of iemand mij in de goede richting kan helpen om mijn scooter af te stellen zodat ik hem zonder stress goed in kan rijden.

Alvast bedankt voor de moeite!!
Hieronder mijn complete setup.


Blok: *Peugeot horizontaal*

*let op dit blok is recent gereviseerd en dit is goed gebeurd en met het juiste gereedschap!*

Inhoud Blok

Malossi sport 70cc gietijzer watergekoeld
Doppler racing endurance krukas met volle wangen
stage 6 zilverkooi naaldlager
Krukas Lagers c4
Stage 6 keerringen

Uitlaat
Leovince handmade TT terugloop

Overbrenging
Gele drukveer
Std koppeling
7 gram rollen
Malossi multivar vario
Std V-snaar
Std vertanding

Inlaat
Std spruitstuk
17,5mm Dellorto phva ts
Malossi membraan platen
Std membraan
Std luchtfilter (hals afgesneden van binnen)
Sproeier 90 tm 78 geprobeerd
Gasnaald is origineel wat er in zat (w27?)
Std choke
 
nadat ik wat huiswerk heb gedaan vond ik dat je uitlaat niet per sé voor hoge toeren is, maar kan het zijn dat ie is dichtgekoold door je 1:44 mengsmering? (wat is dat voor maat 5,3 liter? is dat een 5 liter kan tot de rand vol? of is dat je tank?)
Edit: en wèlk merk en type bougie heb je erin zitten? die schroefdraad lijkt wel een dunwandig cv-pijpje dus zal wel NGK zijn ?

(als ik het voor het kiezen had/heb, ging/gaat er alles behalve NGK in mijn motoren. Bosch, Champion, Denso.. (ook niet àlle, voor mijn kymco 4t wéét ik niet of er zoveel verschil is en ik wist ook nog niet welke ik dan moest hebben, net nu ik een 1 graad koudere NGK heb besteld vind ik de Denso tegenhanger voor de standaard NGK..) maar die fragiele draadbus en dito massa-elektrode van NGK probeer ik te mijden. (heb bij auto's en motorfietsen wel gehad dat ze los liepen!)
 
Last edited:
Klopt de uitlaat is voor laag tot middeltoerige setups. Ik meng 1:40, dit omdat ik nog een beetje aan het inrijden ben. Hierna ga ik gewoon weer 1:50 mixen, er gaat 5,8 in de tank geloof ik.
Post automatically merged:

Klopt de uitlaat is voor laag tot middeltoerige setups. Ik meng 1:40, dit omdat ik nog een beetje aan het inrijden ben. Hierna ga ik gewoon weer 1:50 mixen, er gaat 5,8 in de tank geloof ik.
Het zou overigens wel kunnen dat er veel olie in de uitlaat zit want dit ding is echt aan het spugen, hahahaha
 
inrijden moet jìj doen, niet de olie..
als ze een viertakt automotor inrijden, gaat er "slechte" (minerale SAE30) olie in, zodat de boel gecontroleerd op elkaar ìnslijt. als je er super olie in zou doen, of zoals jij bij een tweetakt méér, slijt het niet in maar blijft het nieuw. (en wordt je uitlaat vèt.)
ik heb wel eens iemand (heftruckchauffeur in de fabriek waar ik stage liep bij de Technische Dienst) gehoord die zijn eigen Zündapp voorbij zag blèren: "oh, kennelijk is ie klaar met inrijden, het wordt tijd dat ik 'm ophaal bij die gast" die had het inrijden maar uitbesteed, omdat ie wìst dat ie dat zelf niet kòn en de boel meteen open zou trekken en (wéér) kapot zou draaien.. maar te zien aan hoe het langsvloog, was dat gelukt..
 
Last edited:
Hahahahahaha geweldig dat verhaal over die zundapp. Goed je hebt ergens we gelijk is wellicht de verhouding waar m’n scooter niet helemaal goed op gaat denk ik… zou ik mijn uitlaat er af kunnen schroeven en schoon kunnen maken met wasbenzine?
 
ik weet niet hoeveel liter van die 1:40 er al door is gegaan?
ik haalde de uitlaat van m'n Kreidler (die altijd 1:50 kreeg) er om de 3 maanden af, spoot er wasbenzine of Zippo-aanstekerbenzine (makkelijk spuiten met zo'n flesje) in, zo ver als ik kon, van beide kanten en stookte hem dan heet met m'n hobbybrander, en als de dampen er dan uit begonnen te komen, stak ik díe aan met de vlam van m'n brander. Die vlam ging dan éérst naar binnen en als je dan (met perslucht?) er aan één kant in blies, kwamen er aan de andere kant steekvlammen uit en soms sprong ie ook weg, en als dat klaar was klopte ik met een hamersteel of ander hout op de buitenkant en kwamen de kooltjes er zo uit rollen.
 
Vraag me toch af of dat ding niet continue op de choke loopt. Is er al getest of deze wel uitschuift?
Zo ziet hij er uit na stationair lopen voor 3 minuten.
Vind ik niet heel interessant.
1 op 40 is wel te doen met een 70cctje.
Echter in mijn ervaring is bougie aflezen met zelf gemengde brandstof niet bepaald ideaal.
Ik vind het heel erg merkwaardig dat hij van teveel benzine krijgt in het begin. Zelfs met sproeier 68.
Dit moeten we dan maar van je aannemen.

Post is een video met kmteller in zicht vanaf stilstand.
Verder zie ik nog steeds nergens welke trekveren je gebruikt of ik ben scheel. .

Ik las ook ergens dat je met dezelfde hoeveelheid gas opeens i.p.v. stabiele snelheid rijden plotseling harder gaat rijden?
Ik gooi 't op:

- Continue choke
- Valse lucht
- Crackass carburateur/inlaat
 
Valse lucht lijkt me heeel erg sterk aangezien dit blok echt helemaal nieuw en vakkundig herbouwd is. Wat wel mogelijk is is dat de choke te lang open blijft en hierdoor de hele scooter verzuipt. (Choke ziet er echt crack uit) heb een handmatige choke besteld van mezoly voor op de Dellorto 17,5mm.
Carb is nieuw inlaat is ja gewoon origineel dus niks mis mee. Membraan is nagekeken en lekt niet. Ik heb niet gecheckt of de choke uitschuift. Maar morgen monteer ik de handchoke dus daarom laat ik het nu even voor wat het is en kijk ik morgen of het probleem zich nog voordoet. Indien dit wel zo is weet ik in ieder geval dat het niet aan de choke ligt.
 
Ben benieuwd.
En voor de goede orde, hij blijft alleen stationair lopen wanneer je de luchtschroef flink wat uitdraait.
Waarop staat de stationairschroef dan?
Als je hiermee speelt blijft hij ook niet stationair lopen?
Ik zal het op de voet volgen.
Wss zal houd ik em dan nog bij ook.
 
De stationairschroef staat best wel aardig ingedraaid met de klok mee. Als je de stationairschroef aandraait gaat hij uiteraard hoger lopen maar ook dit is niet van lange duur en uiteindelijk valt hij uit met veel rook (blauw). Bougie nat zoals op de foto.

Luchtschroef staat op 3 ongeveer dan wilt hij enig sinds blijven lopen. Maar het merkwaardige is dat hij alleen redelijk stationair wilt blijven draaien als hij warm is gereden. Maar ook dan is het af en toe lager dan hoe ik hem afgesteld had. Valse lucht is wel erg onwaarschijnlijk want hij zou dan erg raar moeten reageren op een bepaalde manier en zeker geen verschijnselen moeten vertonen van verzuipen. De scooter start soms als de luchtschroef 3 slagen open staat alleen als ik m’n hand op het luchtfilter doe wat ook erg vaag is.