This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Hpi toeren/temp teller aansluit vraag...

KrYptonite

Sjaggeraar Member
Hey mensen,

Kheb een paar dagen geleden een Hpi toeren/temp teller gekocht van iemand van dit forum.
Ik heb alleen een probleem met de aansluiting ervan.

Ik heb de draad van de toeren op me bougie geklemd, en die van de temperatuur onder me temp sensor geschroefd.
Als ik me scooby start, dan geeft ie wel toeren aan, afwisseld elke 2sec. met de boodschap 'NTC'. God knows wat dat betekend, zal wel iets in de geest zijn van "No Temp Connection" oid. En indd, de temp geeft ie niet aan. Af en toe geeft 'ie ook rare tekens en vormen in het scherm weer.

De vorige eigenaar heeft het boekje wat er bij aankoop bijkwam niet meer, dus is er iemand die een id heeft wat ik fout doe? Zou ik nog een aarde draad aan moeten leggen ofzo?

Bvd, KrYptonite

edit: MJA, ik heb de search gebruikt, niets gevonden jammer genoeg.

In de pdf op de site van HPI staat dat de temperatuur dmv een schroefsensor gemeten wordt. Is HPI uberhaupt wel AC verkrijgbaar? :?

Originally posted by Xander
In de pdf op de site van HPI staat dat de temperatuur dmv een schroefsensor gemeten wordt. Is HPI uberhaupt wel AC verkrijgbaar? :?

Zit daar verschil in dan? Ik bedoel qua sensor zou 'ie het volgens dezelfde aansluiting als een AC'er moeten doen. Mijn scooby is trouwens mina lc.

Normaal gesproken wordt de temperatuur van een LC scooter dmv een schroefsensor in de kop gemeten.

De temperatuur van een AC scooter wordt meestal gemeten dmv een ring onder de bougie of tapeind van een cilinder.

Normaal gesproken wordt de temperatuur van een LC scooter dmv een schroefsensor in de kop gemeten.

De temperatuur van een AC scooter wordt meestal gemeten dmv een ring onder de bougie of tapeind van een cilinder.

Mja dmv zo'n koper/goud kleurig pikke van 2cm lang die in links midden in je kop draait. Dat draad daarvan heb ik eraf getrokken, sensor eruit geschroefd, die temp sensor van HPI eronder geknalt, en weer diezelfde orginele temp sensor in de kop gedraaid. Right?

Zou ook kunnen alhoewel ik hem liever onder mn bougie of tapeind zou hebben.

Het lijkt erop dat er een kabelbreuk is. Kijk even of je hem na kan meten.

Zou ook kunnen alhoewel ik hem liever onder mn bougie of tapeind zou hebben.

Het lijkt erop dat er een kabelbreuk is. Kijk even of je hem na kan meten.

Na kan meten? Hoe bedoel je? Hoe zou ik dat moeten doen?

Geen idee, ik weet niet hoe die sensor eruit ziet.

Je zou even kunnen kijken of je een stukje mantel eraf kan halen bij de sensor. Test dan de weerstandswaarde van de kabel zelf, door aan beide uiteindes een contactpunt te pakken.

Ik heb vandaag de batterij vervangen, omdat ie af en toe uitvalt en dan opeens weer aangaat, en dan weergeeft ie vet gare tekens en wazige figuren.

Als ik me scooby aanzet, dan geeft ie de toeren netjes aan, en blijft telkens elke 2sec. knippert NTC aangeven. Geen id wat dat is.

Het lijkt erop dat ik de aansluiting van de bedrading niet goed is ofzo. Ik heb 2 draden, 1 stekkertje, die verloopt in een toeren knijpertje zegmaar, die ik op de bougie heb gezet. En nog een draad die k met een tapeje op zo'n gebold metalen stuk heb vastgemaakt met een tapeje. Meer zit er niet bij toch? Of moet er nog een aarde draad? Iemand?

Dag Kryptonite,

ik kan je een paar zaken vertellen waarop je moet letten bij het aansluiten van de toerenteller:
-gebruik een ontstoorde bougie en bougiedop (5k)
-de temperatuurkabel en de hoogspanningskabel moeten zo ver mogelijk uit elkaars buurt gehouden worden.
-aan de omschrijvin die je geeft lijkt het me dat je temperatuursensor (NTC) stuks is.

Greetz Tom

Hey tom, bedankt voor je reply.

1 ding begrijp ik niet: hoogspanningskabel. Wat moet ik me daarbij voorstellen? Is dat die toerenteller kabel of wat?
Gr, Kryp

Hoi,

met de hoogspanningskabel wordt bedoeld, de kabel die vanaf de toerenteller vertrekt en richting de bougiekabel gaat (deze lijkt, niet aangesloten aan de zijde van de toerenteller, maar toch is dit voldoende om te meten). Anderzijds is het ook aangeraden dat de temperatuursensor en tevens de kabel aan deze sensor niet in de buurt komt van de bougiekabels (hoogspanningskabels).

Greetz Tom