How-To Special Paint - vragen

®oy said:
met welke stof verdun je je verf? kan ej daarvoor gewoon wasbenzine gebruike of is het beter om verharder te gebruike als verdunner. kan ej effe alle plus en min punten erover noemen.


spuitverdunner gebruik je daarvoor

de hoeveelheid verharder is +- 10% van de verf hoeveelheid

daarna verdunnen tot wanneer je je roerstokje eruit haalt het vrij snel gaat druppelen

als het namenlijk lang een sliert lijft is de verf nog veel te dik

als het goed verdunt is lijkt het meer op water

spuitverdunner is speciale therpentine
 
NRG MBV said:
Heb je conventionele lak (1:1) op een 2k (2:1 dacht ik, harder, verdunner en lak) als je conventioneel spuit zou ik gewoon met wat minder druk spuiten rond de 2,2 bar kijken of dat wat is.
Als je met een 2k werkt laat dan je verdunner er hellemaal uit, en ff kijken wat er gebeurt:)
Het is zowieso belangrijk dat je rond de 25 graden spuit, en dat het goed vloeit op je kap.

Bjorn...

Bjorn,

Vloeiing van je lak heeft te maken met je viscositeit. Bij een 2k lak moet je zo wie zo verdunning toepassen om het rond de 20 seconden (dincup) te krijgen.
Bij een temperatuur van 25 graden zal je lak automatisch dunner zijn. Wat er dan gebeurt is dat de schuurkrassen zichtbaar worden. Tevens zal bij 25 graden de toplaag snel aandrogen waardoor er meer kans is op spuitstof dat niet meer in de oppervlaktelaag zal opgenomen, dus een ruwe aanvoelende toplaag.

Wat is volgens jou conventioneel?? 1:1 lakken zijn meestal basislakken die worden gebruikt voordat de blankelak erover gaat, een auto-base. Sommige primers werken ook 1:1.

Sjak
 
franky said:
spuitverdunner gebruik je daarvoor

de hoeveelheid verharder is +- 10% van de verf hoeveelheid

daarna verdunnen tot wanneer je je roerstokje eruit haalt het vrij snel gaat druppelen

als het namenlijk lang een sliert lijft is de verf nog veel te dik

als het goed verdunt is lijkt het meer op water

spuitverdunner is speciale therpentine

Ik denk dat we niet de fout in moeten gaan met adviesen in de lak/verf. Als auto/vrachtwagen spuiter en nu accountmanager in de oppervlaktetechniek met als hobby custom paint heb ik als praktijk en zowel theoretisch veel ervaring.

Wat betreft het verdunnen van verf.

2k lakken worden verdunt met thinners, meestal de thinner dat geleverd en gemaakt wordt door dat merk. Dit ivm garanties.

syntetische lakken (waarmee wordt geschilderd maar ook mee wordt gespoten) worden meestal alleen maar verdund met wasbenzine en wel therpetine.

Dus ga geen 2k lakken verdunnen met een wasbenzine.

De hoeveelheid verharder bepaald een merk/leverancier. De ene keer is dat 10% maar de andere kan wel 25% zijn. Dus laten we zeggen dat je sikkens gebruikt, dan volg je hun instructies op op de data-sheets (altijd erbij vragen voor leken).

Nu heb je ook selulose lakken (kan het fout geschreven hebben). Deze worden vaak voor hout gebruikt. Het gevaar met selulose lakken en 2k lakken is dat het bij aanraking met elkaar zelf ontbranding kan ontstaan. Het voordeel van deze lak is dat het erg snel droog is.

Sjak
 
Sjak said:
Ik denk dat we niet de fout in moeten gaan met adviesen in de lak/verf. Als auto/vrachtwagen spuiter en nu accountmanager in de oppervlaktetechniek met als hobby custom paint heb ik als praktijk en zowel theoretisch veel ervaring.

Wat betreft het verdunnen van verf.

2k lakken worden verdunt met thinners, meestal de thinner dat geleverd en gemaakt wordt door dat merk. Dit ivm garanties.

syntetische lakken (waarmee wordt geschilderd maar ook mee wordt gespoten) worden meestal alleen maar verdund met wasbenzine en wel therpetine.

Dus ga geen 2k lakken verdunnen met een wasbenzine.

De hoeveelheid verharder bepaald een merk/leverancier. De ene keer is dat 10% maar de andere kan wel 25% zijn. Dus laten we zeggen dat je sikkens gebruikt, dan volg je hun instructies op op de data-sheets (altijd erbij vragen voor leken).

Nu heb je ook selulose lakken (kan het fout geschreven hebben). Deze worden vaak voor hout gebruikt. Het gevaar met selulose lakken en 2k lakken is dat het bij aanraking met elkaar zelf ontbranding kan ontstaan. Het voordeel van deze lak is dat het erg snel droog is.

Sjak


wow

daar staan feiten tussen waar ik nog nooit van gehoord had

maar ik spuit met tractorverf k zou het moeten nazoeken welk merk het is ik heb nml blanke blikken :p

mvg
franky


(ik ben trouwens ook een redelijke leek in spuiten hoor:p)
 
Sjak said:
Bjorn,

Vloeiing van je lak heeft te maken met je viscositeit. Bij een 2k lak moet je zo wie zo verdunning toepassen om het rond de 20 seconden (dincup) te krijgen.
Bij een temperatuur van 25 graden zal je lak automatisch dunner zijn. Wat er dan gebeurt is dat de schuurkrassen zichtbaar worden. Tevens zal bij 25 graden de toplaag snel aandrogen waardoor er meer kans is op spuitstof dat niet meer in de oppervlaktelaag zal opgenomen, dus een ruwe aanvoelende toplaag.

Wat is volgens jou conventioneel?? 1:1 lakken zijn meestal basislakken die worden gebruikt voordat de blankelak erover gaat, een auto-base. Sommige primers werken ook 1:1.

Sjak
Ik snap dat de vloeiiing te maken heeft me je viscositeit, maar je kan spelen met de viscositeit door iets minder of iets meer te verdunnen.
Maar je hebt idd gelijk dat bij 25 graden het zowieso dunner word :)

Conventioneel, is idd gewoon 1:1 thinner met bassislak, en dan een blanke lak.
2k hoef je dus geen blanke lak te gebruiken maar dat weet jezelf wel:)
Ik ken geen primers die 1:1 werken :), maar als jij dat zegt zijn die er vast wel.

Bjorn...
 
Sjak said:
Journey,

Dan is je viscositeit niet goed. Maak je verf iets dunner met thinner als je een 2k lak gebruikt.

Temperatuur minimaal 15 graden (van de verf).

Sjak

Bedankt, ik heb verdunner gebruikt er de kappen zijn erg mooi geworden :W
 
Ik hbe nog een vraagje over kwarstjes voor pin striping. ben van plan om dat ook een beetje te proberen en te oefenen. Wat voor penseeltjes ben ik hier voor nodig?
 
phantoompje,

Pinstriping is echt heel moeilijk met de kwast. Je kan beter mij manier nemen. Kijk anders ff op www.pinstriping.pagina.nl

Enrico@Sprinter,

Commandant is waar je stofjes mee uit de laag polijst. Je hebtr verschillende korrelgrotes en de kans op krassen is erg groot. Jij bedoeld de 3M polijst papiertjes op basis met water. Dit is echt klote werk, ik doe het liever dan over. Ga anders ff naar een autopoetser die poetst het er snel uit.

Sjak
 
Met een polijst machine en pasta's van grof naar fijn. Als eerste zal hij de zakker wegschuren en daarna komt de gereedschap erbij.
 
Enrico@Sprinter said:
Hoe poetst een autopoetser het eruit dan?
Als je een zakker hebt (druipers word niet gezegt in de spuitwereld;)) in de blanke lak (dus niet in je bassislak want dan kan je je hele kap overnieuw spuiten) dan pak je P1000 waterproof schuurt je die zakker weg (kijk uit dat je niet door je bassislak heen gaan want dan kan je ook overnieuw beginnen) dan pak me van 3M Perfect-it en een zachte doek, lekker poetsen.
Als dat klaar is pak je van 3M Finish-it en een nog zachtere doek, weer lekker poetsen tot het weer blingt en dan ben je klaar:)

Als je een schuurmachine hebt bestaan er speciale poetspetjes.

Bjorn...
 
op mijn stage werd het ook wel eens met van die kurkvormige dopjes gedaan waar dan een heeeeeel fijn schuurpapiertje aanhing (ook voor stofjes weg te halen).

en dan gewoon polieren.
 
Sjak said:
phantoompje,

Pinstriping is echt heel moeilijk met de kwast. Je kan beter mij manier nemen. Kijk anders ff op www.pinstriping.pagina.nl

ik weet dat moeilijk is maar ga ok niet direct op mijn kappen proberen ofzo.
maar is eerst voor oefenen. maar je gebruikt er speciale penseeltjes voor.
vroeg mij af welke ik anders het beste kan gebruiken. En de ondergrond en de verf maken natuurlijk ook wel uit dat snap ik. maar alsje nou rekend dat ik ut op gewone gladde laklaag wil doen??
 
Bij mij onderdelen die ik primer en aflak neem ik altijd de beslissing on de deel over te spuiten inplaats van een zakker weg te polijsten. Het komt zowat nooit voor "gelukkig".

Phantoompje,

Wat betreft het pinstripen. Ik kan je helaas geen antwoord geven omdat ik een totaal andere techniek gebruik. Die techniek die ik hanteer is te zien in de how-to die ik heb gemaakt.

Mocht je toch door willen gaan on deze techniek onder de knie te krijgen dan kan je ook hier terrecht. Het enigste nadeel is weer dat het engels is???

http://novogate.com/exco/index.php?boardid=483

Suc6 en laat weten wat je allemaal aan het doen bent :) ,
Sjak
 
ik heb nu mijn tank gespoten(nog geen blanke lak) maar ik zie de krassen van schurenb er doorheen. je kan ze niet voelen. Gaat dit nog weg of wat?
 
appie_50 said:
ik heb nu mijn tank gespoten(nog geen blanke lak) maar ik zie de krassen van schurenb er doorheen. je kan ze niet voelen. Gaat dit nog weg of wat?

dan heb je te grof schuurpapier gebruikt denk ik
 
ik heb het gewoon met korrel 600 geschuurd en toen met korrel 1200 opgeschuurd. Primer erop en toen heel lichtjes nog met 1200 opgeschuurd! dus lijkt mij niet te grof. had ik het mischien nog met spuitplamuur moeten doen?
 
Back
Top