Honda Vision Met In

Justise

Well-Known Member
Ten eerste Hallo allemaal!

Waarschijnlijk ben ik nummer 286473545 met een topic als dit maar niet geschoten is altijd mis.

Omdat ik in Amsterdam werk en het zat was om steeds maar te moeten zoeken naar parkeerplekken voor mijn auto besloot ik dat er een scooter moest komen.
Wel een vespa en dergelijke viel af omdat hij gewoon buiten op straat moet kunnen staan, dus ging de zoektocht verder.

Aangezien ik als 16jarige een Honda Vision Met In had en deze zeeer goed beviel was mijn keuze al snel gemaakt. Na wat speuren en wachten op de juiste vond ik mijn nieuwe maatje.. deze keer een zilvergrijze inplaats van de rood witte die ik ooit had.

Scooter weg gebracht naar de dealer welke voorheen mijn rood witte onderhield en toen begon de ellende eigenlijk al.
Niemand wil ze meer hebben....
Uiteindelijk met veel 5-en en 6-en heeft hij aldaar toch een beurtje gehad, nieuwe bandjes etc. en kwam mijn nieuwe vriendje naar Amsterdam.

Na heel wat kilometers plezier kwam ik op een regenachtige dag door een stomme tom tom bijna zonder benzine te staan en heb ik bij een Merk XYZ station getankt. Sindsdien is de scooter van slag.

Inmiddels is hij al bij Scootercity Amsterdam geweest, deze hebben de carburateur schoon gemaakt en even leek dit het euvel te hebben verholpen MAAAR...

De scooter stijgt nu zowat op tijdens stationair lopen, loopt 0-30 normaal en kakt dan helemaal in, laat je echter het gas los dan blijft ie vrolijk 25 doorkachelen en om boven de 35km uit te komen moet ik eerst ergens van een stijle helling af zien te rijden, kortom.. niet goed.

Na heel wat bellen van allerlei scooterwinkels krijg ik steeds nul op rekwest.. Zo`n oudje?? neee daar beginnen we niet aan..

Hierbij dus een noodkreet van een scooter liefhebster die nog geen afscheid van haar maatje wil doen.. wie o wie is bereid mij te helpen?

Technisch weet ik niks van scooters maar beloof een goede leerling te zijn daar Auto`s en Computers wel al in mijn straatje zitten
 
Advertisement - register to remove this

ik weet niet wat voor overbrenging in jou scooter zit maar ik denk een vario. wat wil je trouwens? dat je er zelf aan gaat sleutelen? je kan een keer kijken of er niks versleten is. dat wil zeggen: carterkap los, blokkeersleuteltje kopen (als die er al is voor een vision, anders 1tje maken of de luchttol) als je de carterkap er af hebt zit links de vario, rechts de koppeling. haal die moer van de krukas (vario kant dus) er af met een blokkeersleutel of luchttol (zonder gaat niet) als je dat los hebt alles netjes inde juiste volgorde wegleggen. en kijken of je poullies niet versleten zijn en je rolletjes (poullie is een gladde ronde schijf meestal met koelribbetjes op) dit is een vario btw:
[ir]http://img.webme.com/pic/s/semma/variopolini.jpg[/ir]

zo ik hoop dat het een beetje duidelijk was. :) succes!;)
 
Ók hier kan ik wat mee.. zelf sleutelen onder begeleiding lijkt me de enige optie daar de scooterwinkels hem niet willen hebben.

Bovenstaand ga ik checken..
Maar ook heb ik het idee dat hij verkeerd afgesteld staat.
Ik lees hier dingen als 3 stelschroeven voor lucht, stationair en even vergeten..
Waar zitten die schroeven? hoe zien die eruit?
 
die schroeven zitten op je carb en zit op het spruitstuk op je carter. (al kan die bij sommige brommers dacht ik ook op de cilinder zelf zitten) luchtschroef moet op anderhalve slag staan maar als je hier niet meer van weet zou ik er even afblijven. :) die dingen zomaar in en uitdraaien gaat niks helpen. gewoon rustig alles bekijken zien of er niks versleten is.

wat doet de scooter eigenlijk als je naar de 30 gaat? is het alsof je het contakt afzet?
 
0-30 is geen probleem, daarna begint hij in te houden en hoor je duidelijk een soort "mwoooop".
Wanneer je 3/4 gas geeft klinkt het meteen iets beter, blijf je vol gas geven dan gaat hij helemaal over zijn nek, vermoed verzuipen.
Het mysterieuze aan het probleem is dat wanneer hij eenmaal doormiddel van brug/helling afrijden door het 30-40 gebied heen is geweest, hij daarna weer als een zonnetje rijdt. Ook bij stilstaan en wegrijden gaat hij gewoon 0-45 zonder problemen.

Het abnormaal hoog stationair starten heb ik inmiddels wel kunnen verhelpen door een schroefje heel voorzichtig iets bij te draaien en te kijken wat er gebeurde.

Tja je bent nooit te oud om te leren, ik ben zelf niet echt bang om te gaan sleutelen. Zoals in begin post al aangegeven sleutel ik met regelmaat aan pc`s en ook auto`s dus een brommertje moet toch niet heel veel anders zijn, mits mensen bereid zijn me te helpen natuurlijk.
 
idd :) en als je vragen hebt stel ze gerust ;) we bijten je neus niet af :) is trouwens altijd beter om er eerst met iemand naar te kijken die wat van brommers kent.(maar als je aan auto's enz sleutelt moet dat geen probleem zijn) als je hem naar een dealer brengt en je geeft hem zo af zonder dat je het probleem kunt beschrijven kijken ze er misschien niet eens naar...
 
"....is trouwens altijd beter om er eerst met iemand naar te kijken die wat van brommers kent"
Tja dat hangt af van of er een member amsterdam en omstreek is die wat goodwill wil tonen :p

Voor nu staat op het schema hem a.s. zondag eens even uit elkaar te halen en te kijken wat wat is en wat ik eventueel zelf al kan schoonmaken.
 
dit is wat je zondag waarschijnlijk zal zien:
varioblokkeringminarelli_2.jpg

(plaatje weer van inet gestolen)
 
Thanks! had zelf al een stukje gevonden van iemand die er ook een projectje van heeft gemaakt, helaas wel wat foto`s maar weinig tekst met wat wat is.

Heb in ieder geval weer goede moed voor mijn maatje en overweeg eventueel een donor voor mijn maatje op de kop te gaan tikken.
 
altijd handig als je van iemand bv een geschorste scooter kan overnemen. let dan wel op bepaalde dingen. zo was mijn achterband laatst gescheurd en dan is het bv altijd handig om een velg met goede band te hebben, zeker op een zaterdag. natuurlijk kappen etc (als er dus bepaalde dingen niet goed meer zijn van je scooter kan je ze altijd omwisselen ;) )
 
[ir]http://img502.imageshack.us/img502/3342/carb.png[/ir]

Zwart is je stationair. Is meestal in het midden van je carburateur. Grote gouden schroef.

Wit (rechts) is je luchtschroef. Zit meestal een beetje schuin naar beneden gericht, en is vaak iets kleiner dan je stationair. Tevens goud. Draai hem helemaal in en dan 1,5 slag uit (van twaalf uur naar half 2). Als je de juiste sproeier hebt gevonden kan je deze schroef voor wat fijnafstelling gebruiken, is op een originele scooter meestal niet nodig.

Blauw is olie aansluiting oid
Geel en rood zijn aansluitingen voor carb. verwarming (als je een vloeistof gekoelde motor hebt, anders heb je die nippeltjes niet).
 
Dankje, zo ver zijn we uiteindelijk ook gekomen maar wisten het niet zeker.
De uiteindelijk gouden tip kwam van een buurman die zei dat de gas naald verkeerd stond. Nadat we deze hebben aangepast ging de scooter veeel beter lopen.. voor nu de vraag of het zo blijft...
 
Back
Top