@Flof @floris92
Ik wacht nog even met een topic maken tot ik alle onderdelen heb, maar ik heb vandaag de cilinderkop binnen gekregen, eerder dan verwacht!
Hij klopt inderdaad met wat er bij de advertentie stond. Boring is 47mm, inlaatklep is 23mm en uitlaatklep is 20mm. Het nokkenas is nog niet binnen.
Dat de compressie laag zou kunnen worden heb ik ook al eerder van gehoord en was een van de eindresultaten die ik had verwacht.
De kop zag er redelijk netjes uit, ik heb hem geïnstalleerd... En helaas, de trekkracht is minder geworden dan met de standaard kop.
Ik ga nog even onderzoeken waar dat aan zou kunnen liggen, ik verwacht inderdaad gebrek aan compressie.
Ik heb ook het nokkenas nog niet binnen, ik heb gehoord dat de grote kleppen kop niet tot z'n recht komt als je het standaard nokkenas gebruikt dus ik wacht nog even met een final conclusion totdat ik alles compleet heb.
Ik ben hem even af aan het laten koelen, dan ga ik nog even met de afstelling spelen en compressie meten. Later is het het denk ik ook waard om te vergelijken of het nokkenas het beter doet met een standaard kop dan met de grote kleppen kop.
Ik zit natuurlijk nog wel met andere restricties; de inlaatklep is nu groter dan het gat van het inlaatspruitstuk en de carburateur. Ik weet niet in hoeverre dat mee kan spelen aan het gebrek aan vermogen.
EDIT:
Hier is een Imgur fotoalbum met plaatjes van de kop, en de kop vergeleken met een standaard 50cc 139qmb kop.
(http://imgur.com/a%2FeKHOaBq)
Is dat een 101 octane cilinder kop? Heb deze namelijk ook liggen.. En i.c.m de originele cilinder waarmee de advertentie geadverteerd had had het blok dus ook een compressie probleem.. Zo erg dat het geen brandstof aanzoog vanuit de carburateur.
Nee het is een geenmerk of in ieder geval onbekend merk China cilinderkop.
Ik heb van andere mensen begrepen dat een lagere compressie niet per definitie slecht is. Het is alleen dat met de kleine 18.5mm carburateur en klein inlaatspruitstuk de motor nu niet goed kan ademen waardoor hij lager vermogen heeft. Door de andere kop is de compressieverhouding nu kleiner geworden.
Het klinkt een beetje sprookjesachtig, maar aan de andere kant de 150cc versie van de GY6 motor heeft uit de fabriek maar een compressieverhouding van 8.8:1.
Ik vind 't ook maar een beetje vreemd dat een bijpassende 47mm kop slechter werkt op een 47mm kop dan een standaard kop.
Ik vind 8 bar maar een beetje laag klinken terwijl andere zeggen dat dat prima is. Ik vind 't maar een vreemd verhaal.
Als je een 50mm kop op een 50mm cilinder zet, werkt het dan ook ruk?
Ik wil nog wel experimenteren met het nokkenas als die binnen komt, maar ik denk dat zonder verdere modificaties deze kop niet het maximale uit de huidige setup kan halen.Vorig jaar heb ik iemand meegeholpen met de montage van een Naraku 90cc V2. Deze set bestond uit cilinder met cilinderkop.
Wat de compressieverhouding hiervan was weet ik niet maar wat reed dat ding goed zeg.
Wel met Naraku nokkenas en 24mm carburateur.
Was niet eens zo duur. Iets van rond de €200,- (voor de cilinderset)
Wel hebben we betere krukaslagers en een sterkere brandstofpomp gemonteerd.
Hij heeft er zelfs naderhand nog een oliekoeler op gemonteerd.
Als ik mijn set up ooit nog eens ga veranderen dan word het zeer zeker deze!
Denk het ook jaIk wil nog wel experimenteren met het nokkenas als die binnen komt, maar ik denk dat zonder verdere modificaties deze kop niet het maximale uit de huidige setup kan halen.
Als de scooter zo al een stuk trager is dan normaal, denk ik niet dat het nokkenas het vermogen van de scooter kan verhogen naar boven wat dit nokkenas in combinatie met de standaard kop kan bereiken, of heb ik het hier fout?
Ik moet maar even mijn eigen stommiteit toegeven:Denk het ook ja
Dat was precies m'n eerste gedachte @zeWaardt maar je geeft het antwoord zelf al. Wat ik heb begrepen is dat je ofwel een set moet monteren (cil, zuiger, kop) ofwel alleen een cil+zuiger. Misschien heeft de cilinder ook nog een iets andere hoogte in zo'n set met kop, wie zal het zeggen, tienden van mm zijn al belangrijk. Daarbij: niet alleen de hoogte maar ook de VORM van zuiger en kop moeten uitgekiend zijn en op elkaar afgestemd lijkt me. Om de juiste squish te bereiken. Dus zomaar een andere kop monteren lijkt me een no-go. Ook met je komende nokkenas gaat het niet werken lijkt me. Verder lijkt me grotere carb pas zin hebben bij 80cc en groter (en dan inderdaad in combinatie met een snelle kop).
Edit: ik zeg wel vaak "lijkt me". Maar terecht want ik heb hier zelf nog geen praktijkervaring mee. Dus allemaal op basis van studie en logisch denken.
@Roller286 77 @ gps? Dat is best hard zeg, met alleen die 72cc en ncy nokkenas en multivar. Dat geeft hoop. Kun je ook nog vertellen welke sproeier je nu rijdt en of je verder nog iets hebt aangepast aan de carb? En welke rolletjes? Dan hebben we het beeld compleet.
Wat ik ook héél interessant zou vinden is als je je verbruik es een tijdje monitort.
Oh nog even over sproeiers schoonmaken: staaldraad is naar mijn mening desastreus. Gaat altijd krasjes geven in messing, hoe voorzichtig je ook bent. Op die micro schaal zal dat vast niet goed zijn. Zelf heb ik succes gehad met de stationair sproeier door deze te raggen met visdraad in combinatie met Dasty. Met een sterke loupe tegen het licht in, kun je zien dat ie schoon is: je ziet een heel klein exact rond "tunneltje" met glanzende wanden. Nieuw is uiteraard de beste optie mits van goeie makelij.
Post automatically merged:
Waar ik ook ontzettend benieuwd naar ben is wat jullie max toerental is. Dus allemaal zo'n dingetje aanklikken op Ali, kost maar paar euro en werkt fantastisch! Erg behulpzaam bij stationair afstellen, vario afstellen, ea. Ik monteer hem niet, gebruik hem alleen tijdens tests. Draad zit om de bougiekabel gewikkeld dus is in 10 seconden weer los. Met begrensde brom en snor cdi's heb ik de toerenteller getest, hij klopt echt als een bus.
Zelf wil ik heel graag laag blijven met m'n toeren (max 9000 of zo?) en niet de powerband opschuiven naar "rechts". Dat gaat alleen maar herrie maken, veel verbruiken en veel slijten. Enige manier om dan toch meer topsnelheid te bereiken, is met een andere vertanding omdat geen enkele vario dat bereik heeft voor zover ik weet. Al zou zo'n joekel vario bestaan, dan zou ik de bendix eruit moeten halen. M'n snaar raakt nu al de bendix met de NCY OD2 vario (en net iets te weinig shimmetjes). Niet erg populaire mod hè? Ik hoor jullie er niet over. Is het teveel gedoe? Te duur? Ik kan ook erg weinig vinden hierover. Ik kom er niet eens achter wat de originele vertanding is in m'n People S. Any thoughts?