Hoe zinvol is een snelle nokkenas voor GY6 (oa Kymco)? Wat is de beste?

Roller286

New Member
Ligt eraan hoe ver je wil gaan. Ik rijd nu 47mm cilinder met 39mm kop + race nokkenas + Malossi multivario met witte drukveer + Malossi gele trekveertjes + Malossi Kevlar v-snaar en onbegrensde cdi. Trekt prima en goed door naar 77 km/u.

Als je zoiets ook oke vind zou ik de 39mm kop terugzetten en dan die nokkenas die eraan komt monteren. En als je het groter aan wil pakken ne alles gaat veranderen ....pak dan meteen een 50mm of 52 mm cilinder. Dan ga je echt verschil merken. Maar het ligt er maar net aan hoeveel geld je erin wil stoppen.
 

zeWaardt

Veroorzaker van onmogelijke problemen
Ik denk dat ik dan gewoon de 39mm kop terugzet. Leuk geprobeerd maar helaas.

Ik denk dat ik nog even met de grote kop speel als ik 't race nokkenas binnen heb, hij zit er toch al op, kan ik dan vergelijken hoe goed grote kop + race nokkenas werkt tegenover 39mm kop + race nokkenas.

Het gebrek aan compressie zal 'm wel z'n vermogen kosten.
 

eurokit

Broem Broem Pff Pff
@Flof @floris92

Ik wacht nog even met een topic maken tot ik alle onderdelen heb, maar ik heb vandaag de cilinderkop binnen gekregen, eerder dan verwacht!
Hij klopt inderdaad met wat er bij de advertentie stond. Boring is 47mm, inlaatklep is 23mm en uitlaatklep is 20mm. Het nokkenas is nog niet binnen.

Dat de compressie laag zou kunnen worden heb ik ook al eerder van gehoord en was een van de eindresultaten die ik had verwacht.

De kop zag er redelijk netjes uit, ik heb hem geïnstalleerd... En helaas, de trekkracht is minder geworden dan met de standaard kop.
Ik ga nog even onderzoeken waar dat aan zou kunnen liggen, ik verwacht inderdaad gebrek aan compressie.

Ik heb ook het nokkenas nog niet binnen, ik heb gehoord dat de grote kleppen kop niet tot z'n recht komt als je het standaard nokkenas gebruikt dus ik wacht nog even met een final conclusion totdat ik alles compleet heb.


Ik ben hem even af aan het laten koelen, dan ga ik nog even met de afstelling spelen en compressie meten. Later is het het denk ik ook waard om te vergelijken of het nokkenas het beter doet met een standaard kop dan met de grote kleppen kop.

Ik zit natuurlijk nog wel met andere restricties; de inlaatklep is nu groter dan het gat van het inlaatspruitstuk en de carburateur. Ik weet niet in hoeverre dat mee kan spelen aan het gebrek aan vermogen.

EDIT:

Hier is een Imgur fotoalbum met plaatjes van de kop, en de kop vergeleken met een standaard 50cc 139qmb kop.
Is dat een 101 octane cilinder kop? Heb deze namelijk ook liggen.. En i.c.m de originele cilinder waarmee de advertentie geadverteerd had had het blok dus ook een compressie probleem.. Zo erg dat het geen brandstof aanzoog vanuit de carburateur.
 

zeWaardt

Veroorzaker van onmogelijke problemen
Is dat een 101 octane cilinder kop? Heb deze namelijk ook liggen.. En i.c.m de originele cilinder waarmee de advertentie geadverteerd had had het blok dus ook een compressie probleem.. Zo erg dat het geen brandstof aanzoog vanuit de carburateur.
Nee het is een geenmerk of in ieder geval onbekend merk China cilinderkop.


Ik heb van andere mensen begrepen dat een lagere compressie niet per definitie slecht is. Het is alleen dat met de kleine 18.5mm carburateur en klein inlaatspruitstuk de motor nu niet goed kan ademen waardoor hij lager vermogen heeft. Door de andere kop is de compressieverhouding nu kleiner geworden.

Het klinkt een beetje sprookjesachtig, maar aan de andere kant de 150cc versie van de GY6 motor heeft uit de fabriek maar een compressieverhouding van 8.8:1.


Ik vind 't ook maar een beetje vreemd dat een bijpassende 47mm kop slechter werkt op een 47mm kop dan een standaard kop.
Ik vind 8 bar maar een beetje laag klinken terwijl andere zeggen dat dat prima is. Ik vind 't maar een vreemd verhaal.

Als je een 50mm kop op een 50mm cilinder zet, werkt het dan ook ruk?
 

Roller286

New Member
Nee het is een geenmerk of in ieder geval onbekend merk China cilinderkop.


Ik heb van andere mensen begrepen dat een lagere compressie niet per definitie slecht is. Het is alleen dat met de kleine 18.5mm carburateur en klein inlaatspruitstuk de motor nu niet goed kan ademen waardoor hij lager vermogen heeft. Door de andere kop is de compressieverhouding nu kleiner geworden.

Het klinkt een beetje sprookjesachtig, maar aan de andere kant de 150cc versie van de GY6 motor heeft uit de fabriek maar een compressieverhouding van 8.8:1.


Ik vind 't ook maar een beetje vreemd dat een bijpassende 47mm kop slechter werkt op een 47mm kop dan een standaard kop.
Ik vind 8 bar maar een beetje laag klinken terwijl andere zeggen dat dat prima is. Ik vind 't maar een vreemd verhaal.

Als je een 50mm kop op een 50mm cilinder zet, werkt het dan ook ruk?
Vorig jaar heb ik iemand meegeholpen met de montage van een Naraku 90cc V2. Deze set bestond uit cilinder met cilinderkop.
Wat de compressieverhouding hiervan was weet ik niet maar wat reed dat ding goed zeg.
Wel met Naraku nokkenas en 24mm carburateur.
Was niet eens zo duur. Iets van rond de €200,- (voor de cilinderset)
Wel hebben we betere krukaslagers en een sterkere brandstofpomp gemonteerd.
Hij heeft er zelfs naderhand nog een oliekoeler op gemonteerd.
Als ik mijn set up ooit nog eens ga veranderen dan word het zeer zeker deze!
 

zeWaardt

Veroorzaker van onmogelijke problemen
Vorig jaar heb ik iemand meegeholpen met de montage van een Naraku 90cc V2. Deze set bestond uit cilinder met cilinderkop.
Wat de compressieverhouding hiervan was weet ik niet maar wat reed dat ding goed zeg.
Wel met Naraku nokkenas en 24mm carburateur.
Was niet eens zo duur. Iets van rond de €200,- (voor de cilinderset)
Wel hebben we betere krukaslagers en een sterkere brandstofpomp gemonteerd.
Hij heeft er zelfs naderhand nog een oliekoeler op gemonteerd.
Als ik mijn set up ooit nog eens ga veranderen dan word het zeer zeker deze!
Ik wil nog wel experimenteren met het nokkenas als die binnen komt, maar ik denk dat zonder verdere modificaties deze kop niet het maximale uit de huidige setup kan halen.

Als de scooter zo al een stuk trager is dan normaal, denk ik niet dat het nokkenas het vermogen van de scooter kan verhogen naar boven wat dit nokkenas in combinatie met de standaard kop kan bereiken, of heb ik het hier fout?
 

Roller286

New Member
Ik wil nog wel experimenteren met het nokkenas als die binnen komt, maar ik denk dat zonder verdere modificaties deze kop niet het maximale uit de huidige setup kan halen.

Als de scooter zo al een stuk trager is dan normaal, denk ik niet dat het nokkenas het vermogen van de scooter kan verhogen naar boven wat dit nokkenas in combinatie met de standaard kop kan bereiken, of heb ik het hier fout?
Denk het ook ja
 

zeWaardt

Veroorzaker van onmogelijke problemen
Denk het ook ja
Ik moet maar even mijn eigen stommiteit toegeven:

De reden waarom de motor lage compressie heeft is omdat ik een zuiger gebruikt heb die specifiek is voor het gebruik van een standaard cilinderkop :rolleyes:


Als ik een andere zuiger zou gebruiken dan zou ik wel fatsoenlijke compressie hebben. De zuiger die er nu in zit is gemaakt om fatsoenlijke compressie te hebben in combinatie met een standaard cilinderkop. Als je geen gemodificeerde zuiger zou hebben zou je met de standaard kop enorm hoge compressie krijgen of zelfs dat de zuiger de kop raakt (hemi zuiger). Nu dat ik een grotere kop geïnstalleerd heb is de compressieverhouding dus verkeerd en loopt de motor niet juist.

Ik ga dus een andere zuiger nodig hebben om deze kop te laten werken. Ik kan dan bijna meteen beter een andere cilinderkit kopen dus ik plaats de standaard kop weer terug en gebruik de grote kop zodra ik de motor weer een keer ga reviseren of opbouwen voor meer power.
 

Flof

Member
Dat was precies m'n eerste gedachte @zeWaardt maar je geeft het antwoord zelf al. Wat ik heb begrepen is dat je ofwel een set moet monteren (cil, zuiger, kop) ofwel alleen een cil+zuiger. Misschien heeft de cilinder ook nog een iets andere hoogte in zo'n set met kop, wie zal het zeggen, tienden van mm zijn al belangrijk. Daarbij: niet alleen de hoogte maar ook de VORM van zuiger en kop moeten uitgekiend zijn en op elkaar afgestemd lijkt me. Om de juiste squish te bereiken. Dus zomaar een andere kop monteren lijkt me een no-go. Ook met je komende nokkenas gaat het niet werken lijkt me. Verder lijkt me grotere carb pas zin hebben bij 80cc en groter (en dan inderdaad in combinatie met een snelle kop).

Edit: ik zeg wel vaak "lijkt me" :grinning:. Maar terecht want ik heb hier zelf nog geen praktijkervaring mee. Dus allemaal op basis van studie en logisch denken.

@Roller286 77 @ gps? Dat is best hard zeg, met alleen die 72cc en ncy nokkenas en multivar. Dat geeft hoop. Kun je ook nog vertellen welke sproeier je nu rijdt en of je verder nog iets hebt aangepast aan de carb? En welke rolletjes? Dan hebben we het beeld compleet.
Wat ik ook héél interessant zou vinden is als je je verbruik es een tijdje monitort.
Oh nog even over sproeiers schoonmaken: staaldraad is naar mijn mening desastreus. Gaat altijd krasjes geven in messing, hoe voorzichtig je ook bent. Op die micro schaal zal dat vast niet goed zijn. Zelf heb ik succes gehad met de stationair sproeier door deze te raggen met visdraad in combinatie met Dasty. Met een sterke loupe tegen het licht in, kun je zien dat ie schoon is: je ziet een heel klein exact rond "tunneltje" met glanzende wanden. Nieuw is uiteraard de beste optie mits van goeie makelij.
Post automatically merged:

Waar ik ook ontzettend benieuwd naar ben is wat jullie max toerental is. Dus allemaal zo'n dingetje aanklikken op Ali, kost maar paar euro en werkt fantastisch! Erg behulpzaam bij stationair afstellen, vario afstellen, ea. Ik monteer hem niet, gebruik hem alleen tijdens tests. Draad zit om de bougiekabel gewikkeld dus is in 10 seconden weer los. Met begrensde brom en snor cdi's heb ik de toerenteller getest, hij klopt echt als een bus.

Zelf wil ik heel graag laag blijven met m'n toeren (max 9000 of zo?) en niet de powerband opschuiven naar "rechts". Dat gaat alleen maar herrie maken, veel verbruiken en veel slijten. Enige manier om dan toch meer topsnelheid te bereiken, is met een andere vertanding omdat geen enkele vario dat bereik heeft voor zover ik weet. Al zou zo'n joekel vario bestaan, dan zou ik de bendix eruit moeten halen. M'n snaar raakt nu al de bendix met de NCY OD2 vario (en net iets te weinig shimmetjes ;)). Niet erg populaire mod hè? Ik hoor jullie er niet over. Is het teveel gedoe? Te duur? Ik kan ook erg weinig vinden hierover. Ik kom er niet eens achter wat de originele vertanding is in m'n People S. Any thoughts?
 
Last edited:

Roller286

New Member
Dat was precies m'n eerste gedachte @zeWaardt maar je geeft het antwoord zelf al. Wat ik heb begrepen is dat je ofwel een set moet monteren (cil, zuiger, kop) ofwel alleen een cil+zuiger. Misschien heeft de cilinder ook nog een iets andere hoogte in zo'n set met kop, wie zal het zeggen, tienden van mm zijn al belangrijk. Daarbij: niet alleen de hoogte maar ook de VORM van zuiger en kop moeten uitgekiend zijn en op elkaar afgestemd lijkt me. Om de juiste squish te bereiken. Dus zomaar een andere kop monteren lijkt me een no-go. Ook met je komende nokkenas gaat het niet werken lijkt me. Verder lijkt me grotere carb pas zin hebben bij 80cc en groter (en dan inderdaad in combinatie met een snelle kop).

Edit: ik zeg wel vaak "lijkt me" :grinning:. Maar terecht want ik heb hier zelf nog geen praktijkervaring mee. Dus allemaal op basis van studie en logisch denken.

@Roller286 77 @ gps? Dat is best hard zeg, met alleen die 72cc en ncy nokkenas en multivar. Dat geeft hoop. Kun je ook nog vertellen welke sproeier je nu rijdt en of je verder nog iets hebt aangepast aan de carb? En welke rolletjes? Dan hebben we het beeld compleet.
Wat ik ook héél interessant zou vinden is als je je verbruik es een tijdje monitort.
Oh nog even over sproeiers schoonmaken: staaldraad is naar mijn mening desastreus. Gaat altijd krasjes geven in messing, hoe voorzichtig je ook bent. Op die micro schaal zal dat vast niet goed zijn. Zelf heb ik succes gehad met de stationair sproeier door deze te raggen met visdraad in combinatie met Dasty. Met een sterke loupe tegen het licht in, kun je zien dat ie schoon is: je ziet een heel klein exact rond "tunneltje" met glanzende wanden. Nieuw is uiteraard de beste optie mits van goeie makelij.
Post automatically merged:

Waar ik ook ontzettend benieuwd naar ben is wat jullie max toerental is. Dus allemaal zo'n dingetje aanklikken op Ali, kost maar paar euro en werkt fantastisch! Erg behulpzaam bij stationair afstellen, vario afstellen, ea. Ik monteer hem niet, gebruik hem alleen tijdens tests. Draad zit om de bougiekabel gewikkeld dus is in 10 seconden weer los. Met begrensde brom en snor cdi's heb ik de toerenteller getest, hij klopt echt als een bus.

Zelf wil ik heel graag laag blijven met m'n toeren (max 9000 of zo?) en niet de powerband opschuiven naar "rechts". Dat gaat alleen maar herrie maken, veel verbruiken en veel slijten. Enige manier om dan toch meer topsnelheid te bereiken, is met een andere vertanding omdat geen enkele vario dat bereik heeft voor zover ik weet. Al zou zo'n joekel vario bestaan, dan zou ik de bendix eruit moeten halen. M'n snaar raakt nu al de bendix met de NCY OD2 vario (en net iets te weinig shimmetjes ;)). Niet erg populaire mod hè? Ik hoor jullie er niet over. Is het teveel gedoe? Te duur? Ik kan ook erg weinig vinden hierover. Ik kom er niet eens achter wat de originele vertanding is in m'n People S. Any thoughts?
Squish komt bij een viertakt veel minder nauw als bij een tweetakt. Vaak word bij de 72cc met standaart kop juist een extra voetpakking gebruikt om de compressie te verlagen maar met of zonder die 2e rijd het beide prima hoor. Dat de snaar de bendix raakt heb ik geen last van. Geen aftekening te zien op de snaar. Daar heb ik een trucje voor om dit te zien. Ik smeer in het midden van de buitenkant van de snaar een dun laagje sudo creme. Deze laat een wit laagje achter. Dan een stukje rijden en de snaar bekijken. Wanneer de snaar iets zou raken zou je dit dus makkelijk aan de snaar kunnen aflezen. De snaar daarna gewoon onder de kraan schoonmaken met een heel klein druppie dreft en heel erg goed naspoelen. De New Dink heeft al een toerenteller in het dashboardje zitten dus een van Ali hoef ik niet te bestellen. Bij een stuk voluit kom ik tussen 10,500 - 11.000 rpm. maar bij een snelheid van 60 (cruise snelheid) kan het gas ver terug en loopt het lekker rustig.
Het verbruik ga ik niet monitoren. Dat boeit me nou echt geen reet. Gewoon tanken met die handel. Als je een laag verbruik wil moet je niet gaan opvoeren. Wat belangrijk is zijn topsnelheid en trekkracht. Dat met het staaldraadje dat deed ik vroeger. Zoals ik al schreef vervang ik de sproeiers voortaan gewoon voor die paar euro's. De carburateur heb ik niks bijzonders aan gedaan. Enkel een revisieset erin gemonteert dus van binnen alles nieuw eigelijk. Stationairspoeier heb ik 38 maar die ga ik denk ik terugzetten naar 36 of 34. hoofdsproeier ben ik op 94 uitgekomen en de rollen op 7 gram. En dat terwijl de ander dink met dezelfde set up anders is. Die loopt het best op hoofdsproeier 90. Maar ja de ene scooter is de andere niet.
 

Flof

Member
Oké heel duidelijk allemaal. Dan moet het probleem bij @zeWaardt inderdaad te wijten zijn aan te lage compressie door mismatch met de zuiger / cilinder dus, zie jij dat ook zo @Roller286 ?

Als jij 11000 tpm rijdt bij 77 km/u dan klopt dat eigenlijk precies met mijn People S. Ik rijd nl 9000 tpm bij 63 km/u. En (11/9) x 63 = ..... 77. Blijkbaar is je totale reductie precies gecompenseerd voor het verschil in wielmaat (jij 12 ik 16). (Ik weet dat dat bij oa Super8 niet zo is, die heeft dezelfde reductie als People S maar een 14 inch achtervelg (ipv 16) dus die maakt veel meer toeren bij dezelfde snelheid). , Daarbij ervan uitgaande dat onze snaren ongeveer even hoog komen, anders gaat de vergelijking mank.

Ik ben wel verrast trouwens dat je blokje 11000 kan draaien, alleen maar met die 72cc en nokkenas. Het feit dat jouw 72cc een Naraku is zal daar ook vast bij helpen. Deze info is voor mij zeer waardevol, thanks.

Een 94 sproeier, wauw, dat is veel groter dan ik had verwacht. Wat ik heb begrepen is dat een big bore set een efficiëntere atomisatie geeft (vanwege hoger vacuum) en dat daardoor meestal juist een iets kleinere sproeier nodig is. Bij jou dus het tegenovergestelde. Interessant. Wat vervolgens het effect van de andere nokkenas is zou ik niet weten. Heb je deze set ook een tijdje gereden met de standaard nokkenas? Ik ben wel benieuwd wat in dat geval je max toerental is en de optimale sproeier.

Oké, mij interesseert verbruik wel een beetje (al accepteer ik natuurlijk een hoger verbruik). Maar niet alleen dat. Ook de herrie en de slijtage interesseren me. Vandaar mijn interesse in die toerentallen en vertanding sets. Het is extra werk en investering maar ik hoop daarmee 70 a 75 km/u @gps te halen bij ca 9000 tpm (met een 72cc en evt nokkenas). Uiteraard zal ik wat inboeten op trekkracht maar niet al te veel hoop ik. Ik zal moeten zorgen dat mijn motor flink koppel maakt en verder de vario en koppeling goed afstellen natuurlijk. Ook is dit mede de reden dat ik dit topic ben begonnen over die nokkenassen. Waar ik nog steeds geen uitsluitsel over heb is hoe de powerband verschuift met welke nokkenas. Maar een indicatie heb ik wel dankzij jullie en andere ervaringen: Daaruit concludeer ik voorzichtig dat de ncy nokkenas de powerband naar links schuift en dat is dus precies wat ik wil. Wat ik beslist niet wil is een nokkenas die de powerband juist naar rechts schuift. Dat zullen dan meer de "race" nokkenassen zijn.
 

zeWaardt

Veroorzaker van onmogelijke problemen
Met de standaard kop op de 72cc cilinder is de compressie een tikkeltje hoog met net iets over de 12 bar, dus die extra voetpakking snap ik wel. Met 12 bar loopt het motortje ook prima, bij de 14 begint het link te worden. Dan kan je je koppakking ertussenuit duwen als je dan al niet te veel last van detonatie hebt.

De hoogte van de slag is van de standaard cilinder en de 72cc cilinder exact hetzelfde, dus ik zal alleen een andere zuiger moeten hebben. De standaard 50cc zuiger heeft een dome kop, de zuiger van de 72cc kit heeft een platte kop. De zuiger met de platte kop zorgt dus voor een verlaagde compressie wanneer ik de grote kop gebruik.



Ik zal dus een hemi/dome kop zuiger moeten hebben om de grote kop te laten werken.
Ik heb even snel rondgekeken, maar daar lijken er niet veel van te bestaan.

Voor nu zet ik de standaard kop er dus ook gewoon weer op, misschien dat ik later nog ergens een andere zuiger op de kop kan tikken ik denk dat het een slimmer idee is om later gewoon een 50/52mm cilinderkit te kopen.
 

zeWaardt

Veroorzaker van onmogelijke problemen
In ander nieuws, ik heb de originele kop teruggezet. Ik heb het idee dat deze kop krom is, de koppakking is vrij snel lek gegaan en ik heb een nieuwe pakking gebruikt, met de vorige pakking ging ie ook al lek. De kop is nog geen honderd kilometer oud.

Zouden ze moeilijk doen als ik 't ding voor garantie terugstuur? Heb 'm gehaald bij K-Parts. De kop is nu duidelijk gebruikt.
 

Flof

Member
Weer es pech hè. Is dat een imitatie originele kop? Geen echte originele dus van Kymco?
Tja, ik weet niet hoe het met de garantie zit van zo'n kop. Ik zou het zeker proberen. Als ie krom is zou je dat wel moeten kunnen ziet door er iets kaarsrechts tegenaan te houden.
Gebruik je een momentsleutel om de boel aan te draaien? En netjes kruislings steeds iets steviger?
 

zeWaardt

Veroorzaker van onmogelijke problemen
Nee het doel van deze scooter was "goedkoop aliexpress testbed".

Heb normaal gesproken altijd goeie ervaringen met chinese cilinderkopjes dus dit is simpelweg een rotte appel. Ik ga geen dure originele onderdelen op al m'n scooters gooien want dan moet ik nog even de loterij winnen, ik sleutel zo veel aan zo veel verschillende scooters. Gezien het verschil bijna 200 euro is vind ik 't makkelijk te verantwoorden. Dan kan ik bijna 7 imitatie koppen kopen voor één echte. Als dan één van die imitatie koppen slecht is heb ik nog steeds niks verloren.

Ik haal 'm er binnenkort maar weer eens vanaf en dan hou ik 'm eens langs iets rechts om te kijken of ik afwijkingen kan vinden.

Als ie krom is probeer ik 't gewoon, anders vlak ik 'm en gaan we verder. Zo veel werk is dat nou ook weer niet. Anders heb ik nog drie koppen liggen.
 
Last edited:

Flof

Member
Ja mee eens hoor. En vlakken geeft nog wat grotere compressieverhouding wat meestal gunstig is (zeker in combinatie met een snelle as waarmee de dynamische compressie lager wordt).
 

zeWaardt

Veroorzaker van onmogelijke problemen
Ik heb de kop en de cilinder gecheckt op vlakheid, helemaal vlak. Het nokkenas is inmiddels binnen, die heeft een zichtbaar ander profiel.


Kymco origineel links, AliExpress A9 rechts.


Morgen maar eens inspecteren of de kop wel goed aansluit en dan weer opbouwen.
 

zeWaardt

Veroorzaker van onmogelijke problemen
Ja, alleen bij deze set gaat het niet goed.

Ik controleer morgen of alle pasbusjes wel goed zitten en of de cilinder zelf wel lekker op z'n plek zit. Dan zien we wel verder!
Ben wel benieuwd naar hoe dit nokkenas presteert.
 
Advertisement - register to remove this
Top