Hoe zinvol is snel luchtfilter voor 50cc 4-takt (bv GY6)

Flof

Active Member
Zelf heb ik een Kymco People S 2012 met een snelle vario en verder geen fratsen (nog niet).
Met een snel luchtfilter bedoel ik echt zo'n ding dat je recht op de carb moet monteren. En uiteraard in combinatie met een geschikte grotere sproeier.
  1. Hoeveel winst in top en trekkracht geeft een snel luchtfilter?
  2. Heeft het zin bij 50cc of alleen bij grotere boring? (Ben wel van plan een 47 mm dus 72cc te gaan monteren over een paar maanden of zo).
  3. In hoeverre verandert het geluid? Erg opvallen lijkt me nogal onverstandig met een snelle scoot ;)
  4. Gaat de scooter veel meer verbruiken?
  5. Is zo'n luchtfilter eigenlijk verkrijgbaar passend op Kymco People S? Ik kan zo gauw niks vinden maar heb misschien nog niet goed genoeg gezocht. Lijkt in elk geval niet zo'n populair artikel, dat geeft te denken.
 
Advertisement - register to remove this

hallo flof
1. ik kan het verschil niet merken het ziet er alleen mooi uit. tenzij je luchtfilter is "begrenst" (plaat id luchtinlaat.)
2.het heeft alleen zin als hij die plaat heeft maar dan moet je die wel eruit halen.
3. een 70cc en een ander luchtfilter kan meer geluid veroorzaken. ik denk dat dit geluid niet zo luid is om overlast te veroorzaken.
4. 70 cc ga je zeker meer brandstof gebruiken omdat je meer benzine/lucht nodig hebt id cilinder.
5. de brommer boer id buurt heeft zo als bijna elke brommer boer alles en als je de diameter weet kan je ook gwn op diameter zoeken ipv model.

gr
marco
 
Oké dankjewel Marco. Ja ik zal gewoon es zoeken op diameter inderdaad want het hangt helemaal niet af van merk en type scooter, zolang er maar genoeg ruimte te creëren is.

Maar jij kon geen verschil merken, dat is interessant. Had je wel een grotere sproeier gemonteerd? Wat voor scooter? 4-takt?

Misschien dat het ook wel uit maakt hoe de originele situatie is. Nee, mijn luchtfilter is niet begrensd maar ook niet bepaald efficiënt met al die bochten. Theoretisch is dat ongunstig maar of dat verschil merkbaar is? Geen idee. Voor het uiterlijk zou het bij mijn scooter niks uitmaken omdat de carb zit weg gewerkt onder de seat.
 
Ik denk dat vraag 5 al is beantwoord. De buitendiameter van mijn Keihin carb is 38 mm. Ik moet googlen op "powerfilter" en dan zie ik universele met een maat aanduiding. 38mm zit er niet zoveel tussen maar na even zoeken heb ik er wel enkele gevonden, variërend van een tientje tot 40 euro. Misschien ga ik zelf wel zo'n ding proberen te maken, dat moet te doen zijn.

Wel heb ik er weer een vraag bij: deze dingen zijn meestal van schuim. Die moet je toch in filterolie dompelen? En eens in de zoveel tijd uitwassen? Goeie omschrijvingen ontbreken weer eens.
 
Op een originele 50cc 4-takt heeft dit totaal geen zin, naar mijn mening.
Je gooit er alleen je brandstofhuishouding mee door elkaar.
En ja schuimfilters worden gedrenkt in speciale filterolie of dit ook al af fabriek gebeurd is, geen idee, maar indien niet, trek je een heleboel rotzooi mee je blok in.
Wellicht dat dit ook het verschil is tussen de filters van 10 Euro en die van 40 Euro.
 
  1. Hoeveel winst in top en trekkracht geeft een snel luchtfilter?
  2. Heeft het zin bij 50cc of alleen bij grotere boring? (Ben wel van plan een 47 mm dus 72cc te gaan monteren over een paar maanden of zo).
  3. In hoeverre verandert het geluid? Erg opvallen lijkt me nogal onverstandig met een snelle scoot ;)
  4. Gaat de scooter veel meer verbruiken?
  5. Is zo'n luchtfilter eigenlijk verkrijgbaar passend op Kymco People S? Ik kan zo gauw niks vinden maar heb misschien nog niet goed genoeg gezocht. Lijkt in elk geval niet zo'n populair artikel, dat geeft te denken.

1. Op 50cc niets. Een open luchtfilter zorgt er ook voor dat de filtratie slechter word.. Er kan dan fijn zand of korrels in de motor komen die zich dan in de olie mengen. I.i.g je blok kan daar erg schade aan krijgen.

2. Voor 72cc heeft het ook geen zin. Je hebt dan echt een kit nodig die groter is en je dus een andere cilinderkop met grotere kanalen moet monteren.
Alleen dan gaat het door de politie wel sneller ontdekt worden en heb je sneller een WOK. Grotere cilinders zijn 85cc, 90cc, 100cc.

3. Als je met een open filter gaat rijden en andere uitlaat is het geluid altijd harder.. Dus ja dan word het wel hoorbaar. Dus kan je een wokje opleveren als dat ontdekt word.

4. In de algemene regel wel. Maar met een grotere boring is er wel meer kracht van de motor aanwezig. Dus je zou hem zwaarder in rollen kunnen afstellen en dan zou het wel eens zuiniger kunnen zijn.. Te veel toeren op een 4takt is funest voor het brandstof verbruik.

5. Alles is aan te passen.
 
Oké, nog 2x bevestiging dat het bij 50cc weinig tot niks uithaalt en 72cc evenmin. Al denk ik wel dat het mede afhangt van het ontwerp van het originele filterhuis, dat is bij die People S niet echt om over naar huis te schrijven. Anyway, het is met 4 takt 50cc een beetje een vergelijkbaar verhaal als met de uitlaat denk ik. De luchtverplaatsing is niet echt de beperkende factor. Waardoor snelle uitlaat ook weinig uithaalt. Dus ik ga er voorlopig maar geen geld en energie in steken dan. Thanks guys. In een ander topic zag ik dat zelfs een grotere carb op 72 cc weinig zin heeft zolang je met de orig kop rijdt.

Ook interessant wat je zegt over brandstofverbruik @eurokit . Ik had zelf al beredeneerd dat een 72cc niet per se meer brandstofverbruik hoeft te betekenen. Uiteindelijk gaat het om de efficiëntie van de motor. Met wat meer pk kan ik inderdaad m'n rpm wat lager afstellen. Wel nodig ook, op m'n pas geïnstalleerde toerenteller zag ik tot m'n schrik dat ik toch 9000 rpm maak bij max snelheid (72 km/u op de teller).

Alles is aan te passen? Tja, in theorie wel. Wat niet te koop is, kun je laten maken :smile:.

Wel fijn dat ik hier wat zinnig advies kan vinden en krijgen. Wat zijn sommige forums toch paranoia als het over opvoeren gaat. Praten over opvoeren is toch niet verboden? Ooit vond ik veel zinnige info op scooter-freaks, maar ja, ook al ter ziele. En wat heb ik spijt dat ik niet de hele inhoud van Revolution70 heb gekopieerd destijds, dat was zo leerzaam.... (ik ga het es proberen met de wayback machine). Opvoeren is niet meer populair hè? Dat heeft de overheid goed voor elkaar gekregen :unamused:
 
Oké, nog 2x bevestiging dat het bij 50cc weinig tot niks uithaalt en 72cc evenmin. Al denk ik wel dat het mede afhangt van het ontwerp van het originele filterhuis, dat is bij die People S niet echt om over naar huis te schrijven. Anyway, het is met 4 takt 50cc een beetje een vergelijkbaar verhaal als met de uitlaat denk ik. De luchtverplaatsing is niet echt de beperkende factor. Waardoor snelle uitlaat ook weinig uithaalt. Dus ik ga er voorlopig maar geen geld en energie in steken dan. Thanks guys. In een ander topic zag ik dat zelfs een grotere carb op 72 cc weinig zin heeft zolang je met de orig kop rijdt.

Ook interessant wat je zegt over brandstofverbruik @eurokit . Ik had zelf al beredeneerd dat een 72cc niet per se meer brandstofverbruik hoeft te betekenen. Uiteindelijk gaat het om de efficiëntie van de motor. Met wat meer pk kan ik inderdaad m'n rpm wat lager afstellen. Wel nodig ook, op m'n pas geïnstalleerde toerenteller zag ik tot m'n schrik dat ik toch 9000 rpm maak bij max snelheid (72 km/u op de teller).

Alles is aan te passen? Tja, in theorie wel. Wat niet te koop is, kun je laten maken :smile:.

Wel fijn dat ik hier wat zinnig advies kan vinden en krijgen. Wat zijn sommige forums toch paranoia als het over opvoeren gaat. Praten over opvoeren is toch niet verboden? Ooit vond ik veel zinnige info op scooter-freaks, maar ja, ook al ter ziele. En wat heb ik spijt dat ik niet de hele inhoud van Revolution70 heb gekopieerd destijds, dat was zo leerzaam.... (ik ga het es proberen met de wayback machine). Opvoeren is niet meer populair hè? Dat heeft de overheid goed voor elkaar gekregen :unamused:

Van sommige forums word ik echt schijtziek van het op je vingers tikken als het over opvoeren gaat. Met name de Scooter tour club nederland. Wat een moraalridders zitten daar zeg. En ook nog eens een hoop geruzie onderling in het bestuur. Ben ooit eens met een tourrit meegeweest. Dacht dat ik in de vriendenclub van me opa en oma beland was.
Post automatically merged:

@ Flof

Breng eens een bezoekje aan Scooterhulp.com
Hele fijne site en iedereen zeer behulpzaam.
Ook hebben ze daar een hele grote base met workshopmanuals.
Als je jezelf registreert kun je ze via het forum downloaden.
 
Last edited:
Sja... Ik was voorheen actief op Kymco Tourclub en heb daar weer ingeschreven (m'n account was verwijderd). Maar daar is nog maar héél weinig activiteit. Misschien zitten die allemaal achter de geraniums?
Top, die site zal ik es checken. De manual van m'n People S heb ik reeds. Jammer daarvan is wel dat ie nogal oud is (2005, ben nog nooit een nieuwere versie tegengekomen). En hij staat vol fouten.
 
Er zijn meerdere type GY6 luchtfilters.

Het licht er echt aan welke je hebt. Als je het type hebt met de inlaat op het voorste gedeelte van de kap win je helemaal niks met een snel luchtfilter.
Als je het luchtfilter hebt met de inlaat op het achterste deel valt er wel winst te maken. Deze zijn namelijk best restrictief omdat de lucht best wel wat omwegen moet maken.

Dit zijn de twee meest voorkomende.

Zie het verschil hier: dit is het luchtfilter met de inlaat op de voorste kap:

a0e365ea119486a63134b201cac7b872.png


En dit is het luchtfilter met de inlaat op de achterste kap:
354bb727991477734ed2dfdff6787a80.png


Bij de tweede moet de lucht meerdere scherpe bochten maken. Met een 72cc cilinder krijg ik ze vaak niet helemaal mooi afgesteld dus boor ik een aantal gaten in de voorste kap. Dan loopt ie meestal heel mooi. Met de standaard 50cc is dit filter prima, maar zodra je er een grotere cilinder op zet krijgt ie niet voldoende lucht aangezogen.

Dit "slechte" luchtfilter zit veelal op oudere Kymco Agillity 50's met 10 en 12 inch wielen en veel GY6 scooters met een AC CDI. Scooters met een DC CDI hebben vaak het "goede" type luchtfilter.
 
Als je de eerste hebt is er nauwelijks verschil. Het is mogelijk dat er een rubberen prop in de luchtinlaat zit, maar ook deze eruit halen voert niet denderend veel uit. Ik haal hem er zelf meestal uit en stel de carburateur daar dan op af. Je merkt dan een heel klein beetje extra trekkracht maar meer niet.

Bij de tweede filter is de luchtstroom zo slecht dat de motor zowel topsnelheid als trekkracht mist en altijd rijk loopt en je heel ver terug moet gaan in sproeier om hem netjes te laten lopen. Gaten in deze filter boren dan loopt ie hetzelfde als met filter type 1, alleen dan met extra herrie.

De meeste scooters hebben filter type 1, met deze win je vrijwel niks door er gaten in te boren of 'm te vervangen met een "powerfilter". Het enige wat je krijgt is dat de carburateur een ramp kan worden om af te stellen.
 
Back
Top