This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Hoe moet je tentamen/toets leren ??

DarkSaiyan

EVO pk's
ej,

Ik zit in Havo 5 N&T profiel.. maar zoals gister heb ik vandaag ook me tentamen verpest...

ik vroeg me eigenlijk af HOE je moet leren.. het maakt niet uit waar ik zit.. het lukt me gewoon niet meer :?
ik denk dat het door me eten komt.. normaal eet ik altijd lays super bolognese, m&m's blauw en 4x sportline blikjes.

maar dit is denk ik niet goed... het recept doet het niet meer

mijn vraag.. HOE leren jullie altijd je toetsen ??
en welke omgeving en wat eten jullie voor/tijdens het leren ??
(ik leer altijd 1 avond van tevoren, hoe groot de toets ook is.. lukt me niet eerder te leren)
 
Last edited:
Sowieso eerder gaan leren en ik eet nooit echt veel? :?
Meestal een cola'tje ofzo en dan gewoon achter het forum leren
 
Ik doe altijd aan veel afwisseling.
Uurtje leren, even tv kijken + wat eten, uur leren, forummen.
En hoe ik leer? Ik schrijf altijd een hoop op, dat helpt goed.
 
koffie leuten.. ULTIEME STILTE creeren.. in bed gaan liggen en leren. Vooral die stilte vind ik belangrijk.

edit/ ohja geen melkproducten, daar gaat je kop van dichtzitten.. bij mij dan 8P
 
Ik maak altijd overal samenvattingen van..
die leer ik dan niet meer ofzo, want alles wat ik dan heb opgeschreven ken ik
 
gewoon ju boek s'nachts onder ju kussen leggen dan droom ju het en weet ju het..
1 ding... STUDEER GEEN UREN VERTROUW OP JE BUREN! (werkt altijd )
 
inderdaad, muziek leidt vaak af... tenminste dat is bij mij wel het geval. ga gewoon relaxed en rustig aan doen, gewoon een paar dagen van te voren beginnen te leren, en als je eenmaal begonnen bent moet het vast wel lukken een dag van te voren is meestal te laat, vooral als je nooit huiswerk voor het vak hebt gemaakt. hoe vaker je dezelfde stof leert, des te makkelijker is de toets
 
bij N&T is oefenen heel belangrijk, gewoonweg testen of je het snapt.

Echt leren is er bij vakken als Wi B2, SK2 en NA2 niet bij, dat moet je snappen.
Dus probeer gewoon zoveel mogelijk oefenmateriaal te vinden.
En op welke manier je verder leert kan heel erg verschillen, ik hou bij het leren bijv. niet van ultieme stilte, daar wordt ik alleen maar duf van, maar dat kan bij jou heel anders werken...
 
Ik doe nu VWO 6 N&T en ik heb een beetje hetzelfde probleem als jij Eerder leren dan dat het ECHT moet lukt me gewoon niet, ik kan het niet opbrengen ofzo. Maar goed, om iets goed te leren is het handig om iets in ieder geval 2x te herhalen, alles maar 1x doorlezen werkt gewoon niet langer dan een dag, daarna ben je veel al vergeten. En het schijnt dat je dingen beter onthoudt als je kauwgom kauwt
 
Nog een tip:
Maak bij wiskunde ALTIJD je huiswerk en je weet alles perfect zonder te leren
Dat werkte tenminste alijd bijmij
 
ZmokerZ said:
Nog een tip:
Maak bij wiskunde ALTIJD je huiswerk en je weet alles perfect zonder te leren
Dat werkte tenminste alijd bijmij

Helemaal waar, heb ook N&T gedaan en als je dat bijhoudt hoef je nog amper te leren (alleen is dat nog wel eens een groot probleem ).
Hier zie je dus ook weer dat oefenen het beste is, als je al je huiswerk maakt (waarmee je dus als het ware oefent voor de toets) dan gaat het echt stukken makkelijker.

Moet er wel eerlijk bijzeggen dat het net klinkt of ik het zo goed weet, maar das ook weer niet waar hoor, ben gestopt met N&T want het was me echt allemaal wat te veel werk.... Ben daarna maar verder gegaan met E&M :X
 
Door zelf veel aantekeningen tijdens de les te maken en eventueel een samenvatting te maken een week voor tentamens helpt heeel veel!!! (bij mij iig). En tussenpauzes hielp bij mij wel enorm.
 
Doordat je geen voortgangstoetsen meer hebt ga je snel lopen lamballen in examenjaar (zelf ook geen ruk uitgevoerd toen). Ik ging zelf ook met onvoldoende voor wiskunde erin. Maar het is over het algemeen toch wel zo dat examens minder moeilijk zijn dan tentamens. Dus lig er niet te veel wakker van.

Ik had zelf ook nooit verwacht mn VWO diploma te halen (blijven zitten een keer, hakken over de sloot over in de 4e enz) Maar uiteindelijk zonder onvoldoendes geslaagd (examens zijn ECHT goed te doen )
 
Aerox Wijchen said:
Ik maak altijd overal samenvattingen van..
die leer ik dan niet meer ofzo, want alles wat ik dan heb opgeschreven ken ik
Dit schijnt een goede manier te zijn, verder is opletten in de lessen ook erg handig. Als je op school gewoonweg 100% je aandacht erbij hebt dan kan je in theorie je huiswerk laten zitten en zou je al genoeg kennis moeten hebben om de toetsen met voldoendes af te ronden.
 

Vandaar dat mijn theorieen nooit nut hebben bij mij 8P
 
Ik heb zelf op de havo (NG) nooit echt geleerd (ook altijd dagje van tevoren) is bij mij wel goed gegaan.. maar ik heb met biologie geleerd dat pinda's eten helpt... dit maakt een of andere stof aan zodat je dingen beter opneemt..

en vooral niet te veel leren...

8P
 
Das opzich waar. maar vooral bij exacte vakken zoals Wiskunde B2 is vooral het oefenen erg belangrijk, met alleen opletten in de klas kom je er dan vaak niet.
 
Ik heb morgen een examen :'(

Gaat over de voorschriften (NEN 1010, 5152, en nog een NEN) van de electrotechniek.
Dat examen zuigt echt. Alleen heb wel mazzel dat ik hem zo vaak als ik maar wil over mag doen (tot aan de zomervakantie)

Alleen probleem is. Die voorschiften (soort wetboek van strafrecht) krijg je vragen over en moet je opzoeken, wat bijna niet te doen is. En dat kan ik niet leren alleen maar oefenen
 
Ik zit in VWO 6, en ik heb morgen 2 tentamens, dus om 5 uur zou ik moeten beginnen met leren.

Anyway, ff snel wat voor mij helpt: heel veel koffie, doodse stilte en een goed humeur is ook wel belangrijk. Muziek leid me te veel af.
Wat ook wel wil helpen (bij leerwerk) is de tekst zingen. Dat doe ik iig soms (niet op school ). Dus als het ware de huiswerk-blues.
 
Die exacte vakken enzo had je gewoon moeten oefenen... ben je nu te laat mee
Leerdingen enzo, gewoon achter je bureau, muziek uit, computer uit en doorlezen die hap..

Tenminste, dat laatste doe ik nou in m'n tentamenweek en het gaat me redelijk goed af, beter dan de havo iig...