Ben.S
Well-Known Member
SBO 2007/2008: HJ Speed '06 Speedfight
Scooter
Merk: Peugeot
Type: Speedfight II
Driver
Naam: Ben Stevens
Leeftijd: 19 Jaar
Hobby's: Scooters, Auto's en Uitgaan
SBO 2007/2008
Startnummer: 196
Klasse: Scooterspecial
Projecten
Project #1: Street Legal Viva
Project #2: HJ Speed '06 Speedfight
Set-up
Carter - Peugeot DD Geparelstraald - HJ Tuned
Cilinder - Malossi MHR Speed '06 - HJ Tuned
Uitlaat - DPR op JS specificaties - Yasuni C20 - MHR Team '99
Krukas - Malossi RHQ - 85mm drijfstang
Carburateur - OKO 28mm D-Slide - XSH 70mm Kelk
Luchtfilter - XSH 70mm
Membraan - Stage 6 V-force – Aftershock
Spruitstuk - Stage 6 30mm recht model
Wig - Stage 6 Wig – Aftershock Adapterplaat
Variateur - Malossi MHR 2000
Halfpoulie - Stage 6 CNC Racing Drive
Achterpoulies - Malossi MHR Overrange
V-Snaar - Malossi MHR Kevlar Belt
Koppeling - Malossi MHR Delta Clutch – Hebo Racing Verstelbaar
Koppelingshuis - Malossi MHR WingBell
Primaire Vertanding - Malossi HTQ 13/35
Ontsteking - Horse Power Injection 2005
Lagers - SFK Krukaslagers met kunstof kooi
Accesoires
Power One Gel Accu
AIM Toeren en Temperatuur Meter
Tomnaselli Haaks Model Snelgas
Stage 6 rempotdeksels Chroom Type 1
Benzinetanl 2x Stage 6 Maatbeker (500ml)
Killswitch stuurbevestiging
Chrome Peugeot Remhendels
RVS Achterstaaf 345mm
Speedline Benzine Filter
Freeline Doorzichtige Benzineslang
Bosch & Reich Elektrische Waterpompjes
Doorzichtige gevlochten KVS Slangen
Galfer remblokken voor en achter
Stage 6 Edelstaal RVS remschijf 280mm voor
Stage 6 Edelstaal RVS remschijf 190mm achter
Euroscooters Paddockstand
Xtreme Witte buddyhoes
Kiesler achterwiel Adapter
Metzeler 7teen banden voor en achter
Powered By
HJ Tuning Vlijmen
HST Europe Coating
OTCO straal en spuiten
JS Tuning
Fred Motoren
Aftershock
Frame & Rijwielgedeelte
Het frame is aangepast om mee te sprinten. Al het onnodige is eraf gehaald. Het frame heeft nu een gewicht van: 8,5 kilo
Yamaha Earox velgenset. Deze zijn eerst geparelstraald en vervolgens wit gecoat. Voorzien van 2 metzeler MT7 banden.
Het voorwiel met Stage 6 190mm remschijf. Tevens voorzien van verse SKF wiel lagers.
De voorvelg word bevestigd d.m.v een nieuw gedraaide RVS as met RVS bussen om het wiel te centreren en de achtervelg d.m.v een Kiesler adoptor.
Assen en Bussen voor het voorwiel
Kiesler Adoptor om het achterwiel te kunnen bevestigen.
Als voorvork gebruik ik een Peugeot Vivacity voorvork. Op de foto staan 2 voorvorken. 1 daarvan zal 4cm verlaagd worden, de ander zal standaard blijven.
Tevens verse lagers en moeren voor het balhoofd gedeelde gekocht.
Het stuur. In eerste instantie zal ik gebruik maken van een TNT recht sport stuur met vooruitstaande clamp, later zal ik waarschijnlijk overstappen op een M stuur, afhankelijk van de zithouding.
Remmen
Voor zal er een Brembo remklauw gemonteerd worden afkomstig van een Yamaha Earox. Achter een Peugeot Speedfight remklauw van AJP. Ze klauwen zullen volledig gereviseerd worden en rood gecoat.
De vering. Ik ga gebruik maken van of een RVS 345mm staaf of een Sebac 295 veer.
Het Peugeot DD carter
Ik zal met een nieuw carter beginnen. Dit is het rechter carter op de foto. Dit carter zal getuned worden en de tapeinden zullen verzet worden. Het linker carter is het carter van mijn vorige project door mij zelf getuned.
Onderdelen
HPI binnenroter 2005, Killswitch, NGK & Denso bougie
OKO 28mm Carburateur & XSH 70mm Kelk
MHR 2000 Vario & MHR Overrange
Stage 6 V-force, Malossi VL14, Honda MT 4 kleps membraan
Het Kapwerk
De kleurstelling word dus WRC rood met wit. De kappen zullen her en der aangepast worden. Underseat zal gemaakt worden, knippers wegwerken, kapjes straktrekken etc.
Zo staat het er momenteel bij:
Knippers wegwerken
Update 29-12-06
Vandaag wat spullen ontvangen die ik besteld had. Het betreft:
- "z" kappen,
- BCD underseat
- Stage 6 membraanset
- Tommmaselli Haaks snelgas
- Stage 6 rempotdeksel
- Schakelaartjes voor waterpomp etc.
Foto's spullen:
Ook heb ik de basis gemaakt voor het verlengde subframe. Het bestaat uit 2 ingekorte standaard Peugeot subjes. Alleen twijfel ik nog of ik deze aflas of een nieuw maak op basis van dit model, want deze versie is erg zwaar.
En toen even alle kapjes erop gezet, inclusief de vandaag ontvangen 'z' kappen. Tevens heb ik na wat geklungel de voetjes van de voorvork afgehaald, deze kan 1 dezer dagen verlaagd worden.
Update 02-01-2007
Afgelopen dagen weer verder gegaan met de sprinter. De voorvork is verlaagd. Hij is 4cm (de helft) naar beneden gegaan. Ik heb nu nog ruimte over om te veren. Hij moet alleen nog gelast worden, dat gebeurd 1 dezer dagen.
Er is nu precies aan beide kanten 40mm ruimte om in te veren.
Ook ben ik aan de achterkap begonnen. Allereerst heb ik alle onnodige ophangpunten en dingen die in de weg zaten weggedremelt. Toen de underseat pas gemaakt en vastgezet met polyster matjes aan de binnenkant. Hierna nog aan de buitenkant, en tevens een mal maken voor het gat van het achterlicht. Deze zal ook helemaal dicht gemaakt worden en als 1 geheel bij de underseat / achterkap horen.
Tot slot een plek gevonden voor de accu. Er moet alleen nog een accubakje gemaakt worden.
Update 12-01-2007
Helaas erg weinig tijd i.v.m met tentamens. Tussendoor heb ik wel de voetjes van de voorvork gepolijst, ringen en draadeinden gehaald om de voetjes weer aan de vork te lassen en een lakstift met de kleur opgehaald.
Gepolijste voetjes:
De kleur rood: Rouge Torero (officele peugeot 307 WRC rood)
Tevens even voor de duidelijkheid, ik gebruik alleen het kleurenthema, dus niet de bestikkering etc, dat word allemaal anders.
Update 05-05-2007
Zo, maar weer eens een update na een erg lange tijd
Eigenlijk helaas erg weinig kunnen doen. Zit erg krap met tijd. Had de keus om het af te raggen en toch alle SBO wedstrijden te kunnen rijden, of alles netjes afmaken zoals ik wil en halverwege het seizoen beginnen. Het 2e is het dus geworden. Maar het volgende is gedaan!
De tapijnden zijn in het carter verplaatst door Luuk. Nu past de cilinder er zonder aan te passen op!
Daarna is het blokje naar HJ geweest. Deze heeft erg netjes werk geleverd! Het volgende is gedaan:
-Cilinder getuned
-Carters getuned + opgelast
-Carters opnieuw afgevlakt en gestraald
Het moest opgelast worden omdat de spoelers in het blok groter waren dan die van de cilinder. Hier wat foto's:
Het blokje heb ik overigens net in huis weer. Ook zijn er de nodige onderdelen gekocht.
Malossi 85mm drijfstang
Malossi 13/35 vertandingsetje
Verse bloklagers
En nieuwe remblokken voor en achter
Verder is het subframe, de achterstaaf en de voorvork afgelast!
In de voorvork zijn busjes met draadeind gezet en vastgelast.
De twee subjes zijn gelast en nog 1cm ingekort
En aan de achterstaaf is een nieuwe blokophanging gekomen, zodat hij past zonder ophoogblokje. Hier heb ik geen foto van. Ook nog een accubakje gemaakt voor op het frame:
De achterkap is inmiddels ook al iets verder gevorderd. Hij moet nog afgewerkt worden, nu is hij zo:
En de voorkap blijft standaart
Tot slot ook nog het stuur voor zo ver afgemaakt. De rempotten strak in de lak gezet en het stuurtje opgebouwd:
Update 16-05-07
Vandaag spullen bij de coater opgehaald.
Blokje is momenteel bij JS-Tuning, daar word een uitlaat op maat gemaakt. En Aftershock is nog een membraamadoptor aan het maken voor me!
Update 23-06-07
Weer een kleine update. De uitlaat en de krukas zijn klaar! Uitlaat is een DPR op JS specificaties geworden.
De krukas is bij Fred Motoren geweest, die hebben de 80mm drijfstang verwisseld voor een 85mm exemplaar.
DPR op JS Specificaties:
Hier samen met de Yasuni C20
De 85mm drijfstang en de krukas:
En ben bezig geweest de remklauwen op te bouwen, alles vers:
Planning is om het blok aankomende week rustig op te gaan bouwen, nadat ik het zelf nog iets aanpas.
Update 06-07-07
Kleine update. Remklauwen zijn klaar. Erg netjes geworden vind ik zelf!
Verder heeft Maick - Afterschok een membraam adoptor gevreesd. Hij moet nog iets kleiner gemaakt worden aangezien hij nu tegen de cilinder komt. Ook het membraam is hiervoor aangepast. Dit icm met een Stage 6 30mm spruitje.
Ook nog een rode AIM teller gekocht en een Delta.
Het blok is nu helemaal compleet.
Update 27-08-07
Zo weer een update van deze kant. Heb afgelopen tijd enkele kleine dingen gedaan aan de speedfight. Om te beginnen de voorvork opgeknapt en vervolgens gespoten.
Ook heb ik een Stage 6 RVS 280mm remschijf gekocht.
En tot slot heb ik mijn blok opgebouwd. Met allemaal nieuwe lagers en keeringen etc. Hier enkele foto's van.
Blok is nu klaar. Ga nu stage lopen voor een half jaar, dus zal ik niet zo veel tijd meer hebben voor de brommer.
Update 28-08-07
In me laatste vakantie dagen frame opgebouwd met het volgende resultaat:
Update 07.10.2007
Zo weer een kleine update over de sprinter. Loop tot februari 40+uur per week stage dus heb weinig tijd om verder te werken. Wel zijn er wat kleine dingen gedaan namelijk:
- Benzinetank gemaakt en geplaatst in de buddy,
- AIM teller plaatsje gegeven en aangesloten
- Achterremklauw, adoptor en schijf gemonteerd + geborgd
- Robin is momeneel bezig een adoptor te maken voor de voor remklauw
- Gaskabel aangesloten.
Hier wat foto's ervan:
Ook heb ik het oude Nicandri sprintframe van Andries (A-Bizar) overgenomen. Deze zal ondetussen langzaam opgebouwd worden (2F4R blok).
Update: 02-12-2007
Na lange tijd weer een update van mij kant. De volgende dingen zijn gedaan:
1. Uitlaat gemonteerd + ophanging gemaakt
2. Bosch waterpomp opgeknapt en gemonteerd
3. RemklauwAdoptor gemaakt (RobinSR van het forum) en gemonteerd
4. NX Kitje aangeschaft.
Verder zit ik in twijfel. Ik heb een adresje waar ik nieuwe stalen remleidingen laat maken. Deze kunnen worden voorzien van een carbonne of rode omhulsus. Even kijken welke ik kies + bestellen!
Foto's zeggen nu eenmaal meer dan woorden. Sommige foto's zijn wat donker, deze zijn in de garage gemaakt. Bij beter weer buiten betere foto's!
Uitlaat + Montage
Bosch Waterpomp Opgeknapt en gemonteerd
Remklauw Adaptor
Nitrous Express
Tevens ingeschreven SBO 2008 #196. Voorlopig nog in de ScooterSpecial.
Update 22-12-07
Zo als al te lezen was heb ik de kap van Daniel (DG Design) terug gekregen. Vandaag heb ik alles even los in elkaar gezet. Over 4 weken ben ik 3 weken vrij dan zullen de kappen afgewerkt en gespoten worden.
En nog een duidelijke foto van de waterpomp
Greetz,
Ben
P.S Alle Updates zullen in de 1e post plaatsvinden, om het project topic overzichtelijk te houden.
Last edited: