het mysterie van 2-takt houdt niet op.

DarkSaiyan

EVO pk's
beste medeforummers,

ik ben naar de mediamarkt gereden zonder problemen, heb mijn scooter daar geparkeerd.

ik kwam terug van het winkelen en trapte de scooter aan :

Scooter ging aan maar viel binnen 2 tellen weer uit. dit gebeurde op normale wijze, geen bwooap of wat dan ook. Het viel mij dan ook op dat er iets mischien niet in orde was in de buurt van elektrische "afdeling" gezien het bwooap geluid ontbrak.

eenmaal thuis aangekomen:

- bougie reageert in geen enkele mogelijkheid op de elektriciteit

en

-benzine komt eruit en lijkt prima in orde.

conclusie: het ligt aan de elektriciteit.

de bedrading bij de ontsteking zelf zag er "goed" uit (niks opvallends).

echter nu ik eenmaal de bedrading aan het nalopen ben is het volgende mij opgevallen:

als ik de scooter aantrap terwijl de lichten "aangeschakeld" staan, komt er licht uit alle lampen.

-> goed teken dat de vliegwiel nog zijn stroom levert.

Nu het strik gedeelte:

De bougiekabel ziet er prima uit maar levert geen stroom, en de kabel lijkt mij hier niet de lastpak. Echter er komt in geen mogelijkheid stroom uit de bougiekabel, dus het ligt in de richting van de bobine.

Mijn vraag nu:

hoe klein is de kans dat een bobine "zomaar" het begeeft ?

met andere woorden: zou het aan de bobine liggen ?

(ik ben in het bezit van een hpi 2005 bobine echter weet ik niet of ik die kan gebruiken om te testen of het aan de bobine ligt)


Ter informatie:

Standaard scootertje:

aprilia sr 2000 (morini lc)
standaard onderdelen.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Netjes. Is dat het in ieder geval niet.

Zit je pick-up goed?
Het pickup signaal vertelt de CDI wanneer hij de spanning door mag laten naar de bobine voor de vonk.
Als je je multimeter aan de pickup en aan je massa hangt zou je, al je langzaam aan je vliegwiel draait, op 1 punt contact moeten zien.
 
Netjes. Is dat het in ieder geval niet.

Zit je pick-up goed?
Het pickup signaal vertelt de CDI wanneer hij de spanning door mag laten naar de bobine voor de vonk.
Als je je multimeter aan de pickup en aan je massa hangt zou je, al je langzaam aan je vliegwiel draait, op 1 punt contact moeten zien.

Pick-up zit goed... wat blijft nog over .. ik heb alles al vervangen op de ontsteking na :D


niemand die nog een zinnig woordje heeft ?
 
Je hebt de kabels van de ontsteking doorgemeten, maar welke?
Je lichtspoel? Die doet het wel ja, dat wist je al, want je licht ging branden.

Zoals ik al zei, meet de weerstand over je ontstekingsspoel, en het voltage welke deze levert wanneer je kicked. Zijn die ook goed dan heeft je bobine geen goede massa met het carter. Maar ik vermoed dat je ontstekingsspoel de geest heeft gegeven.

Een bobine heeft twee aansluitingen en diegene die naar de bougie gaat (secundaire wikkeling) (2 wikkelingen liggen over elkaar heen in de bobine) is de hoogspanningskant en diegene die van je onderbreker punten of electonic ignition chip komt is de dus de primaire zijde van je bobine. Beide wikkelingen liggen aan één zijde aan de massa van je bobine die op zijn beurt aan de massa van je motor ligt. Er bestaan speciale ontstekingstesters maar gewoon de bougie uitdraaien en bij de hoogspanning (dikke kabel) vasthouden en het metalen deel van bougie (b.v.b schroefdraad) tegen motorblok houden en je zou de vonk moeten zien als je bougie en bobine beide goed zijn. Is dat niet het geval dan kun je de bobine dus doormeten (Multimeter op weerstand of te wel Ω bereik zetten 20K en als de bobine ok is moet je aanbeide zijden een weerstand meten? Als de naald niet uitslaat (analoge multimeter) of als het 0.000 blijft op je digitaal toestel kan je ervan uit gaan dat de wikkeling die meet defect is. Dan moet de bobine vervangen worden. Zo, dus zo moeilijk is het allemaal niet maar je moet natuurlijk wel weten waar je mee bezig bent, toch? En mocht het toch nog niet duidelijk zijn dat kom je er hiermee misschien uit (
)..
 
Back
Top