het mysterie van 2-takt houdt niet op.

DarkSaiyan

EVO pk's
beste medeforummers,

ik ben naar de mediamarkt gereden zonder problemen, heb mijn scooter daar geparkeerd.

ik kwam terug van het winkelen en trapte de scooter aan :

Scooter ging aan maar viel binnen 2 tellen weer uit. dit gebeurde op normale wijze, geen bwooap of wat dan ook. Het viel mij dan ook op dat er iets mischien niet in orde was in de buurt van elektrische "afdeling" gezien het bwooap geluid ontbrak.

eenmaal thuis aangekomen:

- bougie reageert in geen enkele mogelijkheid op de elektriciteit

en

-benzine komt eruit en lijkt prima in orde.

conclusie: het ligt aan de elektriciteit.

de bedrading bij de ontsteking zelf zag er "goed" uit (niks opvallends).

echter nu ik eenmaal de bedrading aan het nalopen ben is het volgende mij opgevallen:

als ik de scooter aantrap terwijl de lichten "aangeschakeld" staan, komt er licht uit alle lampen.

-> goed teken dat de vliegwiel nog zijn stroom levert.

Nu het strik gedeelte:

De bougiekabel ziet er prima uit maar levert geen stroom, en de kabel lijkt mij hier niet de lastpak. Echter er komt in geen mogelijkheid stroom uit de bougiekabel, dus het ligt in de richting van de bobine.

Mijn vraag nu:

hoe klein is de kans dat een bobine "zomaar" het begeeft ?

met andere woorden: zou het aan de bobine liggen ?

(ik ben in het bezit van een hpi 2005 bobine echter weet ik niet of ik die kan gebruiken om te testen of het aan de bobine ligt)


Ter informatie:

Standaard scootertje:

aprilia sr 2000 (morini lc)
standaard onderdelen.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

En het ligt niet aan je bougiekabel, mss eens vervangen. Je kunt evt je hpi bobine der wel opzetten kan niet zoveel kwaad volgens mij.

de bougiekabel is in principe een simpele kabel, ik heb het bovenste mondstuk eraf geknipt en deze zo goed mogelijk met de bougie dop verbonden echter dit heeft niet veel mogen uitmaken.

is het eventueel mogelijk om de 2 kabels die op de bobine worden aangesloten los te testen zonder deze op de bobine aan te sluiten ?

De hpi bobine heeft 1 aansluiting ipv 2...(welk verschil kan ik verwachten ?)
 
Een bobine/cdi kan absoluut ineens kapot gaan, ik heb het meegemaakt met mijn standaard scooter 4 jaar geleden, en ik heb het meegemaakt bij een peugeot vivacity, waarmee geraced werdt. Het ging bij die laatste ook om een hpi bobine...
 
Bobine's gaan bijna niet kapot. Wel kan je een accu op de plus en de min zetten, en dan steeds stroom geven en kijken of de bougie vonkt.

Je kunt een bobine niet testen op een accu.
Een bobine werkt op een wisselspanning van >30V... je accu geeft <12V gelijkspanning. Je ontstekingspoel geeft een sinus waarop de bobine reageert.
Wel heb je gelijk dat je een bobine niet kunt doormeten.

Je hebt het over een bobine met 2 aansluitingen. Dan heb je waarschijnlijk hetzelfde type als ik op mijn Formula50 (ook Morini). Het brede contact moet aan de massa (via je contact) hangen, de kleine hangt aan de ontstekingsspoel.

Zet je multimeter op de kleine stekker aan je kabelboom (los van de bobine) en op het frame. Je zou een weerstand van minstens 200Ohm moeten meten. Als je je multimeter op het meten van wisselspanning zet en je kicked zou je een wisselspanning ban over de 30V moeten meten. Heb je lagere waardes, of geen, dan is je ontstekingsspoel kapot (gesmolten windingen of een draadbreuk bijv. Je licht komt van andere spoelen).
Anders is de kans groot dat het je bobine is.

Grote kans dat je HPI bobine ook 2 aansluitingen heeft; voor het signaal en de massa, maar dat de massa via de behuizing loopt (metalen behuizing?) Dan zou je daarmee kunnen testen.
Ik heb mijn bobine bij vdhparts vandaan. Een of ander rood imitatie-ding, maar doet het prima :).
 
Ik heb bougie,kabel,bobine bij een andere scooter gemonteerd en getest (op een aerox) en daar werkten de bougie,kabel,dop zonder problemen.

Wat ik tot nu toe heb opgemeten zijn de kabels die rechtstreeks vanuit het vliegwiel afkomen. Daar is stroom aanwezig en verder NORMAAL stroom in zowel Ampere als Volt opgemeten vanuit de bougie dop/kabel afkomstig van mijn bobine.

Het mysterie blijft dat de bougie geen vonken geeft op mijn scooter maar bij de aerox wel. Ik heb zoveel mogelijk nagelopen en gemeten als ik kon met de multimeter maar ik kan het probleem niet vinden... enige tips ?
 
Je hebt de kabels van de ontsteking doorgemeten, maar welke?
Je lichtspoel? Die doet het wel ja, dat wist je al, want je licht ging branden.

Zoals ik al zei, meet de weerstand over je ontstekingsspoel, en het voltage welke deze levert wanneer je kicked. Zijn die ook goed dan heeft je bobine geen goede massa met het carter. Maar ik vermoed dat je ontstekingsspoel de geest heeft gegeven.
 
Last edited:
Bedankt voor de reacties !

vanuit de ontsteking komen 4 kabels.
2 zijn voor de lichten, de andere 2 gaan naar de bekabeling.

ik heb alle 4 kabels opgemeten, en heb kunnen zien dat alle 4 het doen. Voltage na het kicken vloog omhoog, dus ik ben bang dat het daar ook niet aan ligt :r

verder is het mij opgevallen dat het waarschijnlijk misgaat op een soort "verdeler". de 2 kabels vande ontsteking gaan naar deze "verdeler", en daarvanuit gaan ze naar het CDI en andere kabels.

ik heb nu echt het idee, dat mijn enige oplossing het vervangen van de cdi,bobine,verdeler en eventueel kabelboom is.

ik zal voor de zekerheid ook even naar de ontsteking zelf kijken of daar iets mankeert.
 
Welke weerstand heb je gemeten over de ontstekingsspoel? :Z

Alleen de kabels van je lichtspoelen zouden naar die 'verdeler' moeten gaan waar de spanning gelijk wordt gericht en afgevlakt, waarna de kabels doorgaan naar je verlichting en accu (om deze op te laden).

Je ontsteking gaat neit via een spanningsverdeler.
 
Je kunt een bobine niet testen op een accu.
Een bobine werkt op een wisselspanning van >30V... je accu geeft <12V gelijkspanning. Je ontstekingspoel geeft een sinus waarop de bobine reageert.
Wel heb je gelijk dat je een bobine niet kunt doormeten.

Je hebt het over een bobine met 2 aansluitingen. Dan heb je waarschijnlijk hetzelfde type als ik op mijn Formula50 (ook Morini). Het brede contact moet aan de massa (via je contact) hangen, de kleine hangt aan de ontstekingsspoel.

Zet je multimeter op de kleine stekker aan je kabelboom (los van de bobine) en op het frame. Je zou een weerstand van minstens 200Ohm moeten meten. Als je je multimeter op het meten van wisselspanning zet en je kicked zou je een wisselspanning ban over de 30V moeten meten. Heb je lagere waardes, of geen, dan is je ontstekingsspoel kapot (gesmolten windingen of een draadbreuk bijv. Je licht komt van andere spoelen).
Anders is de kans groot dat het je bobine is.

Grote kans dat je HPI bobine ook 2 aansluitingen heeft; voor het signaal en de massa, maar dat de massa via de behuizing loopt (metalen behuizing?) Dan zou je daarmee kunnen testen.
Ik heb mijn bobine bij vdhparts vandaan. Een of ander rood imitatie-ding, maar doet het prima :).


Heb het ooit gedaan bij een bobine van een mt. En daar werkte het.
 
Welke weerstand heb je gemeten over de ontstekingsspoel? :Z

Alleen de kabels van je lichtspoelen zouden naar die 'verdeler' moeten gaan waar de spanning gelijk wordt gericht en afgevlakt, waarna de kabels doorgaan naar je verlichting en accu (om deze op te laden).

Je ontsteking gaat neit via een spanningsverdeler.


excuses, mijn fout.

ik heb alles even nagekeken, die verdeler die ik bedoelde is dus de CDI :p


Ik heb CDI, Bobine en complete Kabelboom vervangen.

EN NOG STEEDS DOET HIJ HET NIET :(

Stroom tussen ontsteking en CDI = 100%
Stroom tussen CDI en Bobine = 0,0

Het kabeltje dat vanaf de CDI naar bobine gaat levert gewoon geen stroom.

Alle andere kabels doen het gewoon wel.

Verder heb ik 2 verschillende CDI's getest en ook de complete kabelboom vervangen maar nog steeds kan ik geen stroom opmeten tussen CDI en Bobine.

HELP!! :(
 
Back
Top