This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Henk's too hard to handle sprinter


sorry maar je hele verhaal klopt niet. dit apparaat gaat circa 36 pk zonder compressor geven en heeft een koppel tegen de 18 a 19nm dus beiden zijn hoog.
als je koppel te hoog wordt en van onderuit sterk is, wat deze tov een scooterblok al doet, dan heb je enkel wielspin. een vierkantere motor is in principe in alles beter dan een minder vierkante motor. Dit blok zal lang meegaan echter meot je de zuigers wel op tijd vervangen.

@ Tom86: het naaldlager is helemaal niet zwaar uitgevoerd, als je goed kijkt is het helemaal geen naaldlager zelfs, het zijn losse naaldjes. dit omdat hert bovenste oog 19mm is en er geen goede naaldlagers voor zijn, tevens heb ik hier voor gekzoen omdat het vorige lager te veel kantelde, nu komen de krachten veel rechter op de drijfstang/krukas en zal er veel minder slijtage optreden. zuigers gaan langer mee en misschien ook wat meer vermogen. het gewicht van het lager is niet zo groot, want bij een machine met dit vermogen zijn ze normaal nog zwaarder.

@Speezkeesz: thanks, doe mn best. dit project is ook wat uit de hand gelopen, maar motorisch zit alles tot op heden wel snor. ben er nu al weer 2 jaar mee bezig.

@ Oscar: met de hand geschuurd, met mahcines geschuurd, met staalborsteltjes de lassen schoongemaakt, vervolgens met boortolletje en grote dremel met 6mm stiften voorgepolijst en vervolgens met de eindafwerking-polijstpasta het geheel laten glimmen. het wordt wel doffer, echter als je er 5 minuutjes in steekt is hij weer strak. en niet met remmenreiniger erop heb ik al gemerkt (ben ook een leek mbt polijsten).
 
Last edited:
heiko gebruik als afwerking van je polijstwerk Belgom alu
daar gaat het ECHT nog harder van glimmen!

nice work!
 
"een vierkantere motor is in principe in alles beter"

100% mee eens,kan je je wielspin dan niet verminderen door een bredere achterband?

"Dit blok zal lang meegaan echter meot je de zuigers wel op tijd vervangen"

Je cilinderwand slijt aan 1 kant sneller dan aan de andere kant dan wil je juist geen
hoge RPM toch? dan verkort je je cilinder ook qua levensduur.(zie ik dit verkeerd?)
Maar hoe je er ook tegen aankijk het is een een leuk experiment/project.
 
Ik zie dat er al zeer goed over nagedacht is,niet domweg voor 1 voordeel kiezen maar een beetje alle voordelen verspreiden/benutten.
Ben wel benieuwd met hoeveel tolerantie die krukassen zijn gemaakt?
Is er al een nieuwe test uitgevoerd op de bank,deel eens een video met ons A.U.B.
als je weer wat test.
 
bedankt voor de reacties.
eergisteren de startmotor gepakt en aan de krukas een slinger gegeven. het was aardig koud, maar startte gelukkig meteen. Gisteravond het voorontstekingstijdstip gezocht met de lamp, blokje moet ik nu nog een beetje inlopen en dan kijken wat het zaterdag doet. hoeveel het geeft maakt me vooralsnog niet uit. Het zou leuk zijn, als het het oude vermogen met karakteristiek meteen die dag weer kan behaald worden.

ik houd jullie op de hoogte.
 
Vet project!
Ik weet al dat je er lang mee bezig bent geweest en om nu het geheel te zien is erg mooi. Ik heb er ook ooit aan gedacht om zelf een carter te CNC'en omdat je helemaal vrij bent met de krukas (46mm slag is echt de max in een scootercarter), je de inlaat kan maken hoe je wil en je vrij bent in het kiezen van de cilinder. De bevestiging van zo'n cross cilinder is echt veel beter dan die 4 miezerige m6 boutjes van een pia blok.

Vermogen/koppel is aardig ziek, alsmede de powerband. Zal een hele uitdaging worden dit goed op de weg te krijgen!
 
gisteren op zich een goede dag gehad. eerste run valse start. 2e run slechte start, maar toch meteen een 6,32 sec.

Henk heeft een 6,8 kunnen rijden met 2 x van het gas. Topsnelheid circa 134 km per uur met een hoogste snelheid van 136.
Helaas in de finale niet goed genoeg geburnt en ja hoor meteen een dikke wielspin en een slechte tijd van 6,6 met als resultaat, toch naar huis zonder beker.
Deze week de 34mm carburateur eronder monteren en deze goed afstellen, dan kunnen we volgende keer hopelijk een 6,2 rijden. Henkie is echter zo licht, dat we waarschijnlijk een orignele zip voorvork gaan monteren.

Rollen en afstelling op de koppeling moet ook snel worden getest op de bank. Dit is helaas nog niet gebeurt.
 
Goed bezig Heiko! Sprinter wil dus al aardig meters maken, want topsnelheid liegt er niet om.
Tot Heerenveen als het goed is!
 
Goede resultaten Heiko! Ben trots op je! Nu Henk wat meer rijervaring op laten doen en wellicht de voorkant iets verzwaren ofzo want had het idee dat die hard zat liep!
 
Aan het blok lag het niet ding liep echt onwijs hard. Nu nog met dat vermogen Henk er normaal op kunnen laten rijden en dan gaan er hele leuke tijden vallen in Heerenveen hoop ik
 
grafiek tot heden

mini-update. afgelopen vrijdag voor Heerenveen voor het eerst op rollen getest bij Pieter. Omdat de achterbrug nogal smal is uitgevoerd bleek het achterwiel nadat ik het op 3,0 bar had opgepompt erg aan te lopen. begon dus al erg goed. we hebben toen maar beslist om te kijken, wat er zou gebeuren. meer vermogen is immers meer. het begon met een 30,3 pk en na veel testen 29, 28 en vervolgens 27. uiteraard werd ik al weer aardig benauwd, omdat het vermogen elke keer afnam. uiteindelijk heb ik een volledig verbouwd/gefreesd membraan er op gezet en ja hoor 31,5 pk. ik dolgelukkig, omdat dat toch een ruime pk winst is tov hoe het ding altijd al reed. Vervolgens nog wat gerommeld met kleppen en de sproeiers in de carburateur en ja hoor over de 32 pk aan het wiel. dus vol goede moed naar Heerenveen. over de rest kan ik heel kort zijn, het ding was weer te fel voor Henk en met halfgas, was hij te sloom. Nog wel een tijd van 6,27 ex reactie kunnen rijden, maar uiteraard niet genoeg. Uiteindelijk ging het regenen en zijn we toch nog 4e geworden met een tijd van 6,5 incl. reactie. ik had zelf niet verwacht, dat de tijden zo slecht zouden worden met meer vermogen, het is nu echt een kwestie van het op de weg kunnen overbengen. nog nooit gehad, haha. 49 kg vs. 69kg

We gaan nu de rollen beter zetten, want zoals je hier onder kunt zien, geeft het blok zijn topvermogen bij de topsnelheid wanneer ik het gas loslaat, er zit nog wel wat in (zie stijgende lijn) Daarnaast gaan we maar eens rommelen met de ignitech, om hem tammer van onderuit te maken.
(toeren en koppel kloppen niet, had er geen sensoren namelijk aan gehangen)

 
Last edited:
Heiko, ik zal je binnenkort wel een aantal hpi grafieken mailen, hoe ik het destijds deed met Sander. Veel vermogen kan je qua tijd dan heel erg tegenwerken.
 
ding gaat aardig van zn plek nu met henk erop
je hoort wel dat hij flink wat wheelspin heeft..
waarom gaat henkie steeds van het gas na een meter of 20?
 
ding gaat aardig van zn plek nu met henk erop
je hoort wel dat hij flink wat wheelspin heeft..
waarom gaat henkie steeds van het gas na een meter of 20?

Omdat het ongeveer windkracht 8 was en heel veel zijwind. dus ik liet hem expres in een barre omstandigheid testen. maar goed, dit was een tussenstand, aanstaande vrijdag gaan we na wat aanpassingen weer testen en dan zal de machine met hem perfect rijden. de dag erna gaan we naar Meinerzhagen kijken of er een 6,2 in zit.

Ook hadden we af en toe dat hij reed ineens een windvlaag en dan ging dat ding weer op zn achterwiel. dus is niet meest gunstige testdag, maar goed. ik dacht laat ik het hier zetten, want het is (misschien) leuk om naar te kijken
 
Last edited: