This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Help: Mijn Scooter Rijd Te Snel :-)

Sym-Rider

Well-Known Member
Hallo,

Ik ben Siewert en woonachtig in de Prov Groningen.
Had voor mijn aanstaande eigen bedrijfje een scooter nodig.
En ben dus sinds kort (deze week) de bezitter van Generic Cracker 50 van 1 1/2 jaar oud.
Welke ik voor een leuk prijsje kon kopen via MP.
Vroeger (ben nu 30) veel met puchjes aan de gang geweest.
Dus scooters zijn nieuwe voor mij.
Aangezien ze het wel eens over beginners geluk hebben.
Denk ik dat ik daar wat last van had dit weekeinde.
En had dan ook een vraag hoe dat het kan en is het verstandig om hem iets af te voeren.

Setup:

* Std 50cc
* Std Carb (Mikuni 12mm)
* 54 sproeier (orgineel 47,5)
* Luchtschroef staat op 1,75 open
* Gasnaald staat in de middelste stand
* NGK hittegraad 8 bougie (nieuw)
* Std luchtfilter
* DMP Chrome terugloop uitlaat
* Std variateur met 4.5gr rollen (Orgineel 6gr)
* Std drukveer & trekveertjes
* Std ontsteking
* Alle mogelijke begrenzers verwijderd

Wat heb ik gedaan:
Toen ik de scoot kocht reed ie voor & tegen de wind 50.
Drie dagen later had ik het al voor gezien qua snelheid dus was het tijd na wat speurwerk op het groter WWW om de begrensers te verwijderen.
Alles verwijderd wat er verwijderd kon worden maar geen snelheids winst te merken.
Ja 55 voor de wind en tegen 50km/h
Wilde de scoot eigenlijk tegen de 65 laten lopen.
Maar dat pakte vandaag ff anders uit.

Had zaterdag 14mrt j.l een 2ehands DMP uitlaatje gekocht en gelijk maar nieuwe lichtere rollen en andere grotere sproeiers.
Na wat aanpas werk dmv andere flens er te hebben gelast paste de uitlaat perfect.
Was gelijk verkocht door het donkere geluid en was dus blij dat het blikkerige geluid van de Euro Cat II weg was.
Gelijk de grootste sproeier erin nieuwe bougie maar wel de originele rollen laten zitten.
Carb afgesteld dmv luchtschroef dichtgedraaid om vervolgens 1 1/2 slag open te draaien.
Stationair schroef ingesteld en ff de gasreactie testen.
Was dus niet goed motor sputterde heel veel tegen.
vervolgens de luchtschroef stukje bij beetje opengedraaid.
Gas reageerde perfect op 1 1/2 slag vanaf volledig open.

Dus werd het tijd voor een testrit ik ben mij kapot geschrokken.
De scooter trok voor geen meter dus gelijk maar weer terug en de lichtere rollen erin gezet.
Dus weer op pad en ja dat trok beter voor mijn gevoel wel wat meer toeren maar ja wat wil je.
Buiten het dorp gas volopen getrokken en hoopte dus op 65 mis 70km/h
De teller gaat tot 80 maar daar liep uit dus weet niet hoe hard het ging.
En weet ook niet hoe betrouwbaar die teller is.
En dat zal ik morgen dus moeten testen met de GPS.

Verder trek de scooter opzich redelijk en ook gelijkmatig door tot de top.
Alleen tussen de 30 en 45km/h ff een dipje.
Toeren blijven op gehoor gelijk en de snelheid gaat iets langzamer omhoog.
Daarna trekt ie redelijk door.

Bougie kleurt dacht ik wel goed, zie foto's.
is trouwens een nieuwe bougie.





Mijn vragen:

-
ivm in beslagname en kwijtraken van mijn autorijbewijs.
Is het verstandig en mogelijk dat ik de varioring terug zet?
Dus wel een bekeuring maar geen inbeslagname.
- Hoe is het mogelijk dat de scoot vanaf 50km/h dmv een andere uitlaat, sproeier & roller ineens de teller uit loopt?
- Dat dipje is dat te verhelpen, hoef geen trek monster maar wel geleidelijk optrekken is een must?
- Trek mijn oliepomp dit wel of het verstandig om er toch een dopje olie bij de brandstof in te gooien?
 
Last edited:
Je zou ook even naar het politie bureau kunnen gaan, en vragen of je even op de rollerbank mag om te kijken hoe hard hij rijd.
Olie pompje zal gerust voldoende zijn, dat dipje is een kwestie van afstellen (rollen, trekveren).
Beste manier om hem te begrenzen is dmv een prop in de uitlaat.
 
Ik moest van de woute me scooter weer standaard laten rijden, dit heb ik gedaan middels een vario ring en een prop in de uitlaat. Gewoon al me standaard onderdelen er weer op gezet. 50cc cilinder, standaard carb met standaard sproeier, standaard uitlaat met prop erin, standaard vario en koppeling + varioring. En toen reed hij weer 50.
 

Lees jij wel?
Hij wilt geen std scooter maar tegen de 65 aan rijden.
Inderdaad ik zou er dan ook een prop in maken ,
aangezien met een vario ring je anders dikke overtoeren gaat maken,
en voor die dip meschien nog andere rolletjes proberen
 
prop er in lassen en als hij te langzaam gaat beetje bij beetje opboren tot gewenste snelheid,

maarja beter zet je dan std uitlaat er op en ontgrens je die en excl vario ring, zal rond 70/75 echt km/h's komen( als ik het goed heb)
 
Dat moet je dus NIET doen... wat Rapido-racer al zei, dan gaat hij alleen maar overtoeren maken, dus on nodig veel slijtage en verbruik. De uitlaat is waarschijnlijk ook al ontgrensd dus het beste is gewoon om een prop terug te zetten.
 
Iedereen thx voor jullie reacties.
Heb vandaag zowel met de GPS en de auto getest wat nou de echte km waren.
Verder moet ik schijnbaar nog wel beter afstellen.
Blok sputtert een klein beetje als die de hele nacht heeft stil gestaan.
Maar wel grappig wat de verschillen zijn en hoe de teller van de scoot afwijkt.
Teller gaat maar tot 80km/h dus alles na de 80 was gok werk van hoe hard ik reed.


  • Scoot - Auto - GPS

  • 50 - 51 - 48
  • 60 - 55 - 53
  • 70 - 62 - 59
  • 80 - 65 - 61
  • 90 - 73 - 70
  • 100 - 76 - 74
  • 110 - 77 - 75
Maw de scoot zou 30km/h te hard lopen waar ik mee kan leven.
Iedereen bedankt voor de tips.
 
Dat moet je dus NIET doen... wat Rapido-racer al zei, dan gaat hij alleen maar overtoeren maken, dus on nodig veel slijtage en verbruik. De uitlaat is waarschijnlijk ook al ontgrensd dus het beste is gewoon om een prop terug te zetten.


excl vario ring @ std setup dus die er ook uit??? welke over toeren dan?

sorry als je niet tege mij had
 
Nee tis geen snor,
En deze topic was ook meer met de vraag.
Of ik met de zelfde setup simpel dmv de vario ring de scoot iets kon terug voeren.
Zodat de limit niet behaald zou worden ivm het kwijtraken van de scooter.
 
dit is egt bull shit man

Ik een maat van me rijd 80 op zn teller en ook op de rollerbank.
 
nouw, dan heeft ie dus een niet zo heel erg afwijkende teller.... dat kan, maar dan hoeft dit nog niet meteen bs te zijn....

Trouwens, is dat een ori teller van je of een andere?
 
gwn en originele teller van een jog RR, maar
90 - 73 - 70
100 - 76 - 74
110 - 77 - 75
is egt wel bull shit man want dat verschil is TE groot en ik heb dat nog nooit mee gemaakt.
 
Kan goed. Scooter tellers zijn nooit zo accuraat. Als je 100km/h op de teller gaat wil nog niet zeggen dat je ook écht 100km/h gaat of zelfs 90km/h...
 
gwn en originele teller van een jog RR, maar
90 - 73 - 70
100 - 76 - 74
110 - 77 - 75
is egt wel bull shit man want dat verschil is TE groot en ik heb dat nog nooit mee gemaakt.

Waarom nou gelijk bullshit, heb ook gezegt dat ik moet gokken omdat mijn teller maar tot 80 gaat.
Moet ik dan maar met bewijs voering komen.
Zal dit weekend met de GPS weer gaan testen kijken of ik dan op een veilige manier dit kan filmen voor je....
 
gwn en originele teller van een jog RR, maar
90 - 73 - 70
100 - 76 - 74
110 - 77 - 75
is egt wel bull shit man want dat verschil is TE groot en ik heb dat nog nooit mee gemaakt.

Ik heb met mijn oude runner sp eens een verschil gemeten van ong 40km, reed op me teller ong 140 ( aanuiding ging maar tot 120 ) en werdt gemeten met een snelheid van 98km/h.

De km teller van mijn opel corsa wijkt ook all 10 km/h af boven de 100.
 
Hier hetzelfde @ aerox hoor Die teller/kabel was dan ook niet helemaal goed meer maar toch. 130 wanneer je 85/90 rijd is wel heel veel natuurlijk Teller ging ook schokkend ipv vloeiend.