Ja de onderdelen zijn inderdaad goed op elkaar afgestemd. Niets overdreven of te zwak voor de cilinder. Op de koppeling na dan maar dit moet even los staan van het huidige probleem. Voor de montage van alle onderdelen had ik uiteraard het gehele blok gereviseerd. Dus nieuwe krukas met lagers en keerringen erin. Pakking ook juiste hoeveelheid. Niks geks aan gedaan.Voor een 70cc Athena Racing AC is een squish van 0.60mm de juiste.
Ik zie eerlijk gezegd niks vreemds in/aan je huidige set-up?
Zou gewoon moeten blazen om het zo maar even te zeggen...
Maar wat ik ook mis is juist wat voor type stator en CDI er momenteel gemonteerd zit!
Het is weliswaar een zgn. middeltoerig set-up, maar of de CDI dat (geweld) aankan is een tweede.
Voor de rest ziet het er goed uit, wel jammer van de fly clutch want deze komt vrijwel overeen met de standaard koppeling.
Delta clutch was een betere keuze geweest..., maar goed dit staat echter los van het/je probleem.
Het kan zeker een ontstekingsprobleem zijn. Wanneer je volgas geeft dan is namelijk je cilindervulling het grootst. Dus de hoogste luchtdichtheid. Het kost je ontsteking dan de meeste moeite om een vonkbrug te maken. Heb je al geprobeerd de ontsteking terug origineel te maken zonder killswitch?
Ik zou weer een normalere maat sproeier terugzetten omdat je nu wel uit kunt sluiten dat het niet aan het mengsel ligt. De brandstof is ook goed he? Geen overdreven hoeveelheid olie erin omdat je de motor net gebouwd hebt?
Als je de ontsteking zou willen meten dan heb je geavanceerdere meetapparatuur nodig. Je kunt hem vervangen zeker omdat je de ontsteking zelf warm hebt gestookt. Als je de pick-up warm hebt gestookt kan deze intern zijn kortgesloten. Hierdoor kan het signaal te zwak zijn voor een krachtige vonk.
Het is de moeite waard alleen wel jammer dat je het niet helemaal uit kunt sluiten. Wat voor scooter is het eigenlijk? Misschien meteen een upgrade of marktplaats checken.. Misschien handig als je iemand kent met het zelfde blok. Dan kun je wisselen en kijken voordat je een duur onderdeel aanschaft.
Succes kerel!
Het kost je ontsteking dan de meeste moeite om een vonkbrug te maken. Heb je al geprobeerd de ontsteking terug origineel
Een goede vraag.De ontsteking, of in dit geval de stator en spoelen maakt toch helemaal geen vonkbrug?!
Dit is iets wat men kan meten tussen de bobine en bougie, en/of electrode.
Of bedoel je dat het te weinig spanning oplevert zodat de condensator niet genoeg sap heeft om aan de bobine door te geven? Ik zou dan eerder de CDI verdenken als de stator, of zoals jullie allen zeggen; de ontsteking.
@ Fiko,
Ik zou de gasnaald sowieso met rust laten en afstellen op de middelste stand.
Waarom? Zeer waarschijnlijk zit de originele gasnaald geplaatst in de carburateur.
De enige reden om de gasnaald te gaan verstellen, is dat er een ander type is geplaatst!
Naar mijn weten is het pickup signaal net zo belangrijk voor de duur van de aansturing van de CDI. Zo heb ik ooit een probleem gehad met een Aprilia Leonardo 300 waar een overgangsweerstand in een draad zat. Deze had een vergelijkbaar probleem. Na het vervangen van de draad liep hij weer goed. Hier had ik mijn Fluke 125 aangehangen en daar was wel degelijk een verschil te zien in aansturing van CDI naar bobine voor en na het vervangen van de draad. Jammer dat ik hier geen foto's van heb maar ik heb nog wel zitten zoeken haha..Haal je nu niet een aantal dingen door elkaar?
Ik lees nu de werking van een AC en een DC CDI...
Met ook nog een stukje injectie info...
CDI, AC of DC is maar een simpel ding met een micro printplaatje.
Externe magneet (pick-up) wordt nergens versterkt..., het geeft alleen een signaal om de opgeslagen spanning in de condensator los te laten naar de bobine toe.
Een ECU heeft wel een interne mapping qua sensoren en actuatoren, maar ook hier werkt de pick-up maar met een zwak signaal. Dat er het e.e.a. kan afwijken ben ik met je eens, maar hier is makkelijk achter te komen met simpele hulpmiddelen zoals bijvoorbeeld een multimeter.
Tevens heeft de topicstarter aangegeven zijn ontsteking niet los te hebben gehaald met het warm stoken van zijn carter.
Waar de carter helften verbonden zijn en waar de pakking tussen zit, zitten toch ook pasbussen om de helften op te lijnen ?
Lijkt mij dan dat dit geen weerstand via de pakking kan opleveren omdat die bussen voor geleiding zorgen.
Ik woon in de buurt van Eindhoven. Paar km verderop staat Twins maar heb helaas geen aanhanger om de scooter daarheen te transporteren. Misschien een caddy huren en zo wegbrengen maar is lastig.Dat is balen maar hoort er helaas soms bij. Een goede diagnose kost soms een hoop gekut. Aangezien je zelf alles gereviseerd heb aan het blok is het ook lastig om een probleem op afstand aan te wijzen.
Waar woon je ergens? Misschien als je in de buurt woont kan ik weleens langs rijden..
Hoe draait de motor stationair? Loopt hij mooi stationair zonder dat de schroef erg ver ingedraaid staat? Hij reageert niet op de luchtschroef dat vind ik wel apart. Goed controleren met remreiniger
Je vertelt nieuwe keerringen te hebben gezet maar deze raken ook makkelijk beschadigt. De CDI werd hier ook al genoemd misschien dat je die uit kan wisselen om snel te checken..