Half gas goed, vol gas stotteren

Fiko

Monteur mechatronica
Hallo,

Ik ben al een tijdje bezig met afstellen van de scooter maar het wil niet echt lukken. Het lijkt meer op een carburateur afstelling maar dat durf ik niet gauw te zeggen.

Ik ben van sproeier 110 afgebouwd naar 92 maar het probleem van stotteren bij vol gas blijft. Het aanlopen met half gas voel je de koppel oftewel de trekkracht goed erin zitten, geen problemen mee. Bij het langzaam en geleidelijk openen van het gas trekt de scooter heel mooi in toeren door naar zijn topsnelheid. Maar zodra ik zeg maar tijdens geleidelijk of vanuit half gas de gashendel helemaal opentrek, dan stottert hij en voel je dus dat de scooter tegengehouden wordt.

De bougiekleur blijft grijs. Bij sproeier 110 was hij ook grijs.

Je zou misschien denken dat het met ontsteking te maken heeft maar dan zou hij ook moeten stotteren wanneer ik de gashendel geleidelijk opentrek en de scooter zo naar zijn top laat gaan.

Ik heb al een nieuwe bougie erin gestopt. NGK9. Nieuwe NGK racekabel en dop. Luchtschroef 1,5 slag open. Iets meer of minder levert geen resultaat op. Kan haast niet zeggen dat er ergens een vacuumlek is want wanneer ik de luchtinlaat van carburateur blokkeer dan valt de scooter onmiddellijk uit. Onderhand al twintig massakabels gelegd vanuit het blok naar frame. Ik heb de killswitch wel tussen ontstekingskabel (groene) en de CDI geplaatst. Functioneert dus als een verbreekcontact maar denk ook niet dat het hiermee te maken heeft.

Kan iemand mij een raad geven?

Setup:

- 70cc Athena Racing AC met 0,6mm squish
- Athena Racing uitlaat
- Polini CP 21 carburateur met Polini power filter
- Malossi VL13 membraan
- Malossi spruitstuk recht
- Malossi MHR overrange transmission set
- Malossi Fly Clutch
- Malossi Clutch Bell
- RMS Racing krukas
- NGK C4 racing kabel en dop

3.5gr rolletjes
Groene drukveer
Witte trekveren
92 hoofdsproeier
 
Advertisement - register to remove this

Voor een 70cc Athena Racing AC is een squish van 0.60mm de juiste.

Ik zie eerlijk gezegd niks vreemds in/aan je huidige set-up?
Zou gewoon moeten blazen om het zo maar even te zeggen...

Maar wat ik ook mis is juist wat voor type stator en CDI er momenteel gemonteerd zit!
Het is weliswaar een zgn. middeltoerig set-up, maar of de CDI dat (geweld) aankan is een tweede.

Voor de rest ziet het er goed uit, wel jammer van de fly clutch want deze komt vrijwel overeen met de standaard koppeling.
Delta clutch was een betere keuze geweest..., maar goed dit staat echter los van het/je probleem.
Ja de onderdelen zijn inderdaad goed op elkaar afgestemd. Niets overdreven of te zwak voor de cilinder. Op de koppeling na dan maar dit moet even los staan van het huidige probleem. Voor de montage van alle onderdelen had ik uiteraard het gehele blok gereviseerd. Dus nieuwe krukas met lagers en keerringen erin. Pakking ook juiste hoeveelheid. Niks geks aan gedaan.

De kabels van de ontsteking en pick-up zagen er echter wel wat slechter uit. Het kan zo zijn dat ik tijdens het verwarmen van het blok met heteluchtpistool per ongeluk boven de kabels van de ontsteking ben geweest waarna de isolatielaag misschien een tikje gesmolten is. Had wel wat vervorming gezien maar geen blote aders.

Hiervoor reed ik met een stage 6 racing 50 cc. Standaard krukas etc. 17mm dell orto. Had daar helemaal geen problemen mee.
 
Last edited:
Het kan zeker een ontstekingsprobleem zijn. Wanneer je volgas geeft dan is namelijk je cilindervulling het grootst. Dus de hoogste luchtdichtheid. Het kost je ontsteking dan de meeste moeite om een vonkbrug te maken. Heb je al geprobeerd de ontsteking terug origineel te maken zonder killswitch?

Ik zou weer een normalere maat sproeier terugzetten omdat je nu wel uit kunt sluiten dat het niet aan het mengsel ligt. De brandstof is ook goed he? Geen overdreven hoeveelheid olie erin omdat je de motor net gebouwd hebt?
 
Het kan zeker een ontstekingsprobleem zijn. Wanneer je volgas geeft dan is namelijk je cilindervulling het grootst. Dus de hoogste luchtdichtheid. Het kost je ontsteking dan de meeste moeite om een vonkbrug te maken. Heb je al geprobeerd de ontsteking terug origineel te maken zonder killswitch?

Ik zou weer een normalere maat sproeier terugzetten omdat je nu wel uit kunt sluiten dat het niet aan het mengsel ligt. De brandstof is ook goed he? Geen overdreven hoeveelheid olie erin omdat je de motor net gebouwd hebt?

Ja, ik begin nu ook in die richting te denken gezien ik vrijwel alles uitgesloten heb. De killswitch had ik al tussen uit gehaald dus is er weer directe verbinding naar CDI maar helaas probleem niet mee verholpen.

Nee nee, ik hanteer een mengverhouding van 1:40. Gebruik Castrol RS.

Denk toch een nieuwe ontsteking met pick up proberen.
 
Als je de ontsteking zou willen meten dan heb je geavanceerdere meetapparatuur nodig. Je kunt hem vervangen zeker omdat je de ontsteking zelf warm hebt gestookt. Als je de pick-up warm hebt gestookt kan deze intern zijn kortgesloten. Hierdoor kan het signaal te zwak zijn voor een krachtige vonk.

Het is de moeite waard alleen wel jammer dat je het niet helemaal uit kunt sluiten. Wat voor scooter is het eigenlijk? Misschien meteen een upgrade of marktplaats checken.. Misschien handig als je iemand kent met het zelfde blok. Dan kun je wisselen en kijken voordat je een duur onderdeel aanschaft.

Succes kerel!
 
Als je de ontsteking zou willen meten dan heb je geavanceerdere meetapparatuur nodig. Je kunt hem vervangen zeker omdat je de ontsteking zelf warm hebt gestookt. Als je de pick-up warm hebt gestookt kan deze intern zijn kortgesloten. Hierdoor kan het signaal te zwak zijn voor een krachtige vonk.

Het is de moeite waard alleen wel jammer dat je het niet helemaal uit kunt sluiten. Wat voor scooter is het eigenlijk? Misschien meteen een upgrade of marktplaats checken.. Misschien handig als je iemand kent met het zelfde blok. Dan kun je wisselen en kijken voordat je een duur onderdeel aanschaft.

Succes kerel!

Het is een Zip Fast Rider (dubbele koplamp). Heb vrij wat ervaring met zip 2-takt blokjes alleen wil het dit keer niet echt lukken.

Ik ben op marktplaats wel wat tegengekomen maar die zien er 9 van de 10 keer niet best uit. Roestig etc. Heb ook geen vrienden die scooters bezitten of ermee werken helaas anders had ik het een en ander wel omgewisseld.

Wel een duur grapje om iets uit te sluiten maar helaas geen andere mogelijkheid meer.

Bedankt!

 
Het kost je ontsteking dan de meeste moeite om een vonkbrug te maken. Heb je al geprobeerd de ontsteking terug origineel

De ontsteking, of in dit geval de stator en spoelen maakt toch helemaal geen vonkbrug?!
Dit is iets wat men kan meten tussen de bobine en bougie, en/of electrode.

Of bedoel je dat het te weinig spanning oplevert zodat de condensator niet genoeg sap heeft om aan de bobine door te geven? Ik zou dan eerder de CDI verdenken als de stator, of zoals jullie allen zeggen; de ontsteking.

@ Fiko,

Ik zou de gasnaald sowieso met rust laten en afstellen op de middelste stand.
Waarom? Zeer waarschijnlijk zit de originele gasnaald geplaatst in de carburateur.
De enige reden om de gasnaald te gaan verstellen, is dat er een ander type is geplaatst!
 
Last edited:
De ontsteking, of in dit geval de stator en spoelen maakt toch helemaal geen vonkbrug?!
Dit is iets wat men kan meten tussen de bobine en bougie, en/of electrode.

Of bedoel je dat het te weinig spanning oplevert zodat de condensator niet genoeg sap heeft om aan de bobine door te geven? Ik zou dan eerder de CDI verdenken als de stator, of zoals jullie allen zeggen; de ontsteking.

@ Fiko,

Ik zou de gasnaald sowieso met rust laten en afstellen op de middelste stand.
Waarom? Zeer waarschijnlijk zit de originele gasnaald geplaatst in de carburateur.
De enige reden om de gasnaald te gaan verstellen, is dat er een ander type is geplaatst!
Een goede vraag.

Het werkt als volgt, De pickup die bij je ontsteking zit is in feite een spoeltje. Wanneer de uitstulping op het vliegwiel langs de pickup gaat dan wekt deze een signaal op. Dit signaal word in de CDI weer versterkt door inwendige elektronica. Vervolgens stuurt de CDI aan de hand van het pickup en zijn interne mapping een signaal naar de bobine. De lengte van dit signaal is belangrijk voor de vonk. Als dit signaal om wat voor reden niet meer juist is kan de het opladen van de vonk niet lang genoeg zijn.

Tevens heeft de topicstarter aangegeven zijn ontsteking niet los te hebben gehaald met het warm stoken van zijn carter. Een spoel kan enige warmte hebben maar er komt een punt waarbij de buitenisolatie van de koperwindingen smelt waardoor de spoel intern kortsluit. Hierdoor is de spoel in feite kleiner geworden en hiermee het uitgaande signaal kleiner.

Dit zou zeker gemeten kunnen worden. Wat hij ook nog kan doen is meten of er uberhaupt een goede 12 volt op de bobine en CDI aankomt. Voor de rest van de signalen heb je echt oscilloscoop nodig. Een goede gok zou nu zijn om de pickup die meestal compleet is met stator te vervangen!

Binnenkort ga ik dit meten aan een project wat ik hier heb staan. Als het lukt zal ik het laten zien wat ik bedoel.
 
Haal je nu niet een aantal dingen door elkaar?

Ik lees nu de werking van een AC en een DC CDI...
Met ook nog een stukje injectie info...

CDI, AC of DC is maar een simpel ding met een micro printplaatje.
Externe magneet (pick-up) wordt nergens versterkt..., het geeft alleen een signaal om de opgeslagen spanning in de condensator los te laten naar de bobine toe.

Een ECU heeft wel een interne mapping qua sensoren en actuatoren, maar ook hier werkt de pick-up maar met een zwak signaal. Dat er het e.e.a. kan afwijken ben ik met je eens, maar hier is makkelijk achter te komen met simpele hulpmiddelen zoals bijvoorbeeld een multimeter.
 
Haal je nu niet een aantal dingen door elkaar?

Ik lees nu de werking van een AC en een DC CDI...
Met ook nog een stukje injectie info...

CDI, AC of DC is maar een simpel ding met een micro printplaatje.
Externe magneet (pick-up) wordt nergens versterkt..., het geeft alleen een signaal om de opgeslagen spanning in de condensator los te laten naar de bobine toe.

Een ECU heeft wel een interne mapping qua sensoren en actuatoren, maar ook hier werkt de pick-up maar met een zwak signaal. Dat er het e.e.a. kan afwijken ben ik met je eens, maar hier is makkelijk achter te komen met simpele hulpmiddelen zoals bijvoorbeeld een multimeter.
Naar mijn weten is het pickup signaal net zo belangrijk voor de duur van de aansturing van de CDI. Zo heb ik ooit een probleem gehad met een Aprilia Leonardo 300 waar een overgangsweerstand in een draad zat. Deze had een vergelijkbaar probleem. Na het vervangen van de draad liep hij weer goed. Hier had ik mijn Fluke 125 aangehangen en daar was wel degelijk een verschil te zien in aansturing van CDI naar bobine voor en na het vervangen van de draad. Jammer dat ik hier geen foto's van heb maar ik heb nog wel zitten zoeken haha..

Met de mapping van de ECU bedoel ik dat dit vaste waardes zijn die worden bepaald door het toerental. Zo kun je bij een race ontsteking een andere mapping krijgen die eerder vonkt. De Aprilia die gebruikte het pick up signaal inderdaad voor een condensator in de CDI maar deze is wel afhankelijk of het pick up signaal goed is. Als jij dit signaal met een multimeter kan zien dan heb je wel een hele goed multimeter :p.

Maar goed ik ben een opgeleid auto technische specialist en geen motor/scooter specialist dus het kan zijn dat wat jij zegt ook klopt. Dat vind ik alleen maar fijn om te horen want bijleren doe ik ook graag! :)
 
Tevens heeft de topicstarter aangegeven zijn ontsteking niet los te hebben gehaald met het warm stoken van zijn carter.

Sorry heb me vergist. De stator met pick-up had ik al eraf gehaald alvorens ik de carterhelften ging warmstoken. Ik weet niet meer precies door wat het kwam. De twee schroefjes zaten zodanig vast dat ik het een beetje had warmgestookt of gebeurde per ongeluk tijdens het verwarmen van krimpkous om de twee grijze kabels heen.

Een andere mogelijkheid is trouwens de papieren pakking die tussen de cilinder en het blok zit. De startmotor heb ik eraf gehaald. Heb via het blok naar massapunt waar voormalige elektromotor op aangesloten zat (zwarte kabel), een dikke koperen draad gelegd. Ik neem aan dat de bougie ook een afvoerpunt moet hebben naar aarde/massa. Kan de papieren pakking misschien voor weerstand zorgen vanwege de slechte geleiding tussen cilinder en blok/frame?

Maar goed, ik ga sowieso eerst een nieuwe stator bestellen om 100% uit te sluiten.

Heb trouwens foto's gemaakt van pick-up draad. Zit wel een knikje in en verschroeiing aan pick-up zijde:

WhatsApp Image 2021-07-26 at 11.26.21.jpeg
WhatsApp Image 2021-07-26 at 11.26.21 (1).jpeg
WhatsApp Image 2021-07-26 at 11.26.20.jpeg
 
Waar de carter helften verbonden zijn en waar de pakking tussen zit, zitten toch ook pasbussen om de helften op te lijnen ?
Lijkt mij dan dat dit geen weerstand via de pakking kan opleveren omdat die bussen voor geleiding zorgen.
 
Dan is de stator toch weer minder waarschijnlijk. Als ik niet de juiste info krijg dan kan ik geen juiste conclusies trekken.. Ik hoor het wel of het gelukt is. Ik hoop natuurlijk van wel voor jouw! Succes
 
Ik rijd met een soortgelijke setup, een stage 6 racing 70cc een dellorto 21mm met powerfilter.
Ik rijd met een cdi en bobine van top performance met voorgeprogrammeerde curve op de standaard stator.
Misschien zijn je rollen iets te licht voor de setup. En wat hier al eerder gezegt wordt. Je cdi kan misschien de toetentallen niet aan.

Mijn afstelling is
Sproeier 104 of 106 niet zeker
Rollen 4,3 gram
Paarse drukveer malossi
Rode trekveren malossi

Je kan je stator doormeten op de volgende manieren
Screenshot_20210707-121832_Gallery.jpg
 
Dat is balen maar hoort er helaas soms bij. Een goede diagnose kost soms een hoop gekut. Aangezien je zelf alles gereviseerd heb aan het blok is het ook lastig om een probleem op afstand aan te wijzen.

Waar woon je ergens? Misschien als je in de buurt woont kan ik weleens langs rijden..

Hoe draait de motor stationair? Loopt hij mooi stationair zonder dat de schroef erg ver ingedraaid staat? Hij reageert niet op de luchtschroef dat vind ik wel apart. Goed controleren met remreiniger

Je vertelt nieuwe keerringen te hebben gezet maar deze raken ook makkelijk beschadigt. De CDI werd hier ook al genoemd misschien dat je die uit kan wisselen om snel te checken..
 
Dat is balen maar hoort er helaas soms bij. Een goede diagnose kost soms een hoop gekut. Aangezien je zelf alles gereviseerd heb aan het blok is het ook lastig om een probleem op afstand aan te wijzen.

Waar woon je ergens? Misschien als je in de buurt woont kan ik weleens langs rijden..

Hoe draait de motor stationair? Loopt hij mooi stationair zonder dat de schroef erg ver ingedraaid staat? Hij reageert niet op de luchtschroef dat vind ik wel apart. Goed controleren met remreiniger

Je vertelt nieuwe keerringen te hebben gezet maar deze raken ook makkelijk beschadigt. De CDI werd hier ook al genoemd misschien dat je die uit kan wisselen om snel te checken..
Ik woon in de buurt van Eindhoven. Paar km verderop staat Twins maar heb helaas geen aanhanger om de scooter daarheen te transporteren. Misschien een caddy huren en zo wegbrengen maar is lastig.

De motor draait gewoon goed stationair. Ook als je rijdt, etc. valt hij mooi terug naar stationair. Tijdens stationair draaien blijft het toerenverloop ook stabiel. Luchtschroef is voornamelijk voor de gasreactie. Heb op diverse punten remreiniger gespoten. Viel niets aan te horen of zien.

Keerringen zijn niet beschadigd. Ben zelf monteur dus vervang ze wel vaker. Heb ook de juiste afstand etc. aangehouden zodat ze niet te diep erin liggen.

Kan het wel proberen maar dan moet ik weer een vrij duur onderdeel kopen om iets uit te sluiten. Dat zie ik niet zo zitten.
 
Ken je niet iemand met een zelfde cdi?
Even uitwisselen is zo gedaan. Of één van een scooterzaak lenen, hier is dat mogelijk als hij je een beetje kent.
Je betaald het onderdeel, werkt het niet of niet het juiste kan je het weer terug brengen. Geld alleen voor genruikte delen.
Post automatically merged:

Ik hen evt. Nog een cdi van een nrg mc2 liggen, weet niet of deze hetzelfde is maar die mag je overnemen voor een klein bedrag, woon niet in de buurt (dordrecht) dus ophalen om te lenen wordt even lastig.
 
Tja dit is geen gemakkelijke om te vinden. Wel wil ik zeggen dat de meest ervaren monteurs fouten maken en dat nieuwe onderdelen defect kunnen zijn. Niets is zeker en soms is het beter om van vooraf aan te beginnen om een probleem te zoeken..

Ik woon helaas niet echt in de buurt (Breda.)

Als je niet aan het blok twijfelt en je hebt vrijwel alles behalve de CDI hebt geprobeerd dan zou je dit nog kunnen proberen. Misschien dat je via zippie kan proberen wanneer hij niet werkt stuur je hem terug. Dat kost je een tientje op en neer sturen. (mits het de juiste is natuurlijk.) Anders even een thread maken.
 
Back
Top