GTS Toscana hobbelt enorm na vervangen achterband

Bobbi420

New Member
Hallo medescooterliefhebbers,

Ik had laatst een platte achterband. Ik heb toen een nieuw, soortgelijk bandje besteld, ben naar de scooterzaak gegaan met het wiel en de nieuwe band, heb hem er daar op laten zetten en zelf het wiel weer onder de scooter gezet. Vervolgens ging ik rijden en kwam ik erachter dat de scooter enorm hobbelt, vooral op een vlakke asfaltweg voel ik het heel goed. De hele scooter gaat dan een beetje op en neer tijdens het rijden.

Hebben jullie dit vaker meegemaakt na het vervangen van een scooterband? Zo ja, wat is hier de oplossing voor?

Thanks alvast xoxo
 
Advertisement - register to remove this

Volgende keer bandje bij de scooterzaak zelf kopen dan word er meteen ff gekeken of de band overal goed in de hiel van je velg ligt en dus waarschijnlijk ook niet hobbelt. Nu is het gewoon bandje monteren en weg ermee geweest. Beetje service betaal je nou eenmaal voor en je kunt er uiteindelijk toch niet zonder zie je wel
 
Volgende keer bandje bij de scooterzaak zelf kopen dan word er meteen ff gekeken of de band overal goed in de hiel van je velg ligt en dus waarschijnlijk ook niet hobbelt. Nu is het gewoon bandje monteren en weg ermee geweest. Beetje service betaal je nou eenmaal voor en je kunt er uiteindelijk toch niet zonder zie je wel
Ik snap niet helemaal hoe een band van een erkende scootergroothandel anders is dan de band die ze daar hebben, tenzij het een fabrieksfout betreft. De scooterzaak heeft gekeken of de band overal goed in de velg ligt, dit was het geval, dus ik vind je beredenering een beetje vaag.
 
Nou wellicht omdat ze anders zelf nog wat verdienen op het bandje dat je daar koopt. De scooterzaak zal zelf die banden wellicht ook bij dezelfde groothandel kopen en hier monteren ze een bandje voor een 7.50 ofzo als je het bandje daar koopt. Kom je zelf met een bandje kost het je 20 of 25 euro. Dus die 12.50 die je hebt bespaard door zelf bij de groothandel te bestellen ben je nu kwijt aan de kosten om je band 2x te moeten laten monteren. Als je zelf een bandje kan monteren is het een ander verhaal dan snap ik dat je naar de goedkoopste optie gaat
Post automatically merged:

Tsja en of het een fabrieksfout is kan ik zo vanaf de plee ook niet oordelen
 
De scooterzaak heeft gekeken of de band overal goed in de velg ligt, dit was het geval
Hoe weet je dit? Heb je t hem gevraagd, of heb je gezien hoe de band om de velg werd gelegd?

Negen van de tien keer hobbelt een band omdat ie er niet goed om ligt, dus bartj is wat dat betreft geenzins vaag.

Testje:
Als je je scooter op de standaard zet (achterwiel van de grond) en m stationair laat lopen, laat iemand de gashendel bedienen en ga zelf bij t achterwiel zitten.
Als t wiel langzaam draait kan je aan het loopvlak van de ban zien of er een bult in zit, of dat het naar links/rechts zwenkt.
Een andere manier is om dan naar de velgrand te kijken.
Er zit een rand op de band die t o v. De velgrand dezelfde afstand moet hebben.
Verdwijnt die in je velg, kan de monteur lullen als brugman, maar ligt je band toch niet goed, en heb je zelf de oorzaak gevonden
 
Nou wellicht omdat ze anders zelf nog wat verdienen op het bandje dat je daar koopt. De scooterzaak zal zelf die banden wellicht ook bij dezelfde groothandel kopen en hier monteren ze een bandje voor een 7.50 ofzo als je het bandje daar koopt. Kom je zelf met een bandje kost het je 20 of 25 euro. Dus die 12.50 die je hebt bespaard door zelf bij de groothandel te bestellen ben je nu kwijt aan de kosten om je band 2x te moeten laten monteren. Als je zelf een bandje kan monteren is het een ander verhaal dan snap ik dat je naar de goedkoopste optie gaat
Post automatically merged:

Tsja en of het een fabrieksfout is kan ik zo vanaf de plee ook niet oordelen
Ik heb de scooterband om mijn velg laten zetten voor een tientje, ben erbij geweest, alles is gewoon zorgvuldig gedaan. Een achterband door hem laten vervangen zou 40 euro kosten. Dus je beredenering klopt niet.
Post automatically merged:

Hoe weet je dit? Heb je t hem gevraagd, of heb je gezien hoe de band om de velg werd gelegd?

Negen van de tien keer hobbelt een band omdat ie er niet goed om ligt, dus bartj is wat dat betreft geenzins vaag.

Testje:
Als je je scooter op de standaard zet (achterwiel van de grond) en m stationair laat lopen, laat iemand de gashendel bedienen en ga zelf bij t achterwiel zitten.
Als t wiel langzaam draait kan je aan het loopvlak van de ban zien of er een bult in zit, of dat het naar links/rechts zwenkt.
Een andere manier is om dan naar de velgrand te kijken.
Er zit een rand op de band die t o v. De velgrand dezelfde afstand moet hebben.
Verdwijnt die in je velg, kan de monteur lullen als brugman, maar ligt je band toch niet goed, en heb je zelf de oorzaak gevonden
Ik heb het hem gevraagd of ie me wilde uitleggen hoe dat werkt, ik heb toen gezien hoe de band om de velg werd gelegd. Ik heb mijn scooter op de standaard gezet en gekeken, het lijkt alsof de band om de velg heen "slingert", anders kan ik het niet uitleggen. Hij heeft geen binnenband en is niet lek, dus hij sluit wel op de velg aan. Het ziet er dus wel uit als een bobbel of een fabrieksfout, maar als ik het wiel langzaam rond draai, zie ik slechts enige speling, dat erger wordt als ik de gashendel aandraai.
Post automatically merged:

UPDATE: Zondag gaat er iemand naar kijken die bij een scooterzaak werkt, dan zal ik ff een update plaatsen hier ook.
 
heb je je band horen "klappen" bij het oppompen na montage? (zo niet, denk ik dat ie nog niet helemaal goed zit)
je zou ook enkele goed belichte foto's of een filmpje van de langzaam ronddraaiende band (van beide kanten) kunnen maken, op YT zetten en hier linken, dan kunnen we meekijken.
 
Ik zal het merk niet noemen, maar laatst had ik 65 gram nodig om het wiel (velg +band) in balans te krijgen. Bij een prima velg en ronde band in 12 inch. Ongelooflijk dat zoiets sommige winkels haalt of in een partij kan zitten.
Groet,
 
Ik heb mijn scooter op de standaard gezet en gekeken, het lijkt alsof de band om de velg heen "slingert", anders kan ik het niet uitleggen. Hij heeft geen binnenband en is niet lek, dus hij sluit wel op de velg aan. Het ziet er dus wel uit als een bobbel of een fabrieksfout
Maak daar anders eens een filmpje van.
Kunnen we met zn allen meekijken.
 
Back
Top