Grootlicht bij booskijker van een Yamaha Aerox.

elianyeh

Certified minarelli beuner.
Hallootjes,

Laten we beginnen over wat voor scooter het gaat , 't betreft een Yamaha Aerox uit 2009.

Nu weer bij een nieuwe vraag , het wordt steeds donkerder deze dagen en dat betekend dat ik 's avonds verlichting nodig heb op de weg. Nu heb ik dus een booskijker met witte stadsverlichting ipv oranje. Stadsverlichting stelt natuurlijk helemaal niks voor als het pik donker is op de weg en je hebt verlichting nodig. Dus dan blijft er 1 optie over en dat is grootlicht gebruiken! Die vond ik eigenlijk ook niet zo super vel op de grond , dus heb ik 35W halogeen spotjes gehaald en nu is de verlichting een stuk beter. Nu is natuurlijk 't probleem dat ik niet de hele tijd met groot licht kan rijden door tegemoet komende bestuurders... Die worden helemaal verblind , helemaal met 35W spotjes.

Dus nu is mijn vraag wat ik er eigenlijk aan kan doen om toch verlichting op de weg kan krijgen met mijn scooter ZONDER dat ik andere mensen verblind...

- Ik heb geprobeerd om de spotjes wat op te vullen zodat ze meer naar beneden staan (wilt niet echt).
- Ik heb geprobeerd om de hele booskijker te verschuiven zodat die meer naar beneden schijnt (doet vrij weinig).


En nu heb ik dus 2 'eind' opties waaraan ik dacht en dat is de bovenste helft van de spotjes afplakken met tape. De tweede optie is om een ledbar erbij te kopen en dan die ergens op me stuur of onder mijn voorkap te zetten...

Hebben jullie misschien suggesties wat ik kan doen?
 
Advertisement - register to remove this

Hebben jullie misschien suggesties wat ik kan doen?
Eraf gooien !

Dit soort verlichting op een scooter zou verboden moeten zijn en misschien is het dit ook, kan mij ook slecht voorstellen dat deze verlichting ooit een Europese goedkeuring heeft gekregen.
Dit type verlichting hoort in een woning maar niet op een scooter !

Deze type lampjes en lenzen zijn totaal niet geschikt voor verlichting op welke tweewieler dan ook.
Het licht gaat alle kanten uit door de vorm van de lens achter het halogeen lampje en de constructie van het lampje zelf.

In principe rijd je altijd met grootlicht of je nu de linker, rechter of beide gebruikt voor dimlicht of grootlicht.
Bovendien doet het afbreuk aan het ontwerp van de Aerox, het ziet er gewoon niet uit, maar is wel lekker goedkoop en zo ziet het ook uit.
 
Goed onderbouwde argument Sparky! Ben ik overigens wel totaal met je eens haha. Deze lampjes en verlichting , echt helemaal niks.

Ik heb helemaal niet gedacht aan de verlichting . Ik vind zelf dat de LOOKS van de booskijkers echt fantastisch staan op mijn Aerox , maar de meningen verschillen natuurlijk !

Alsnog bedankt voor je bericht . Zal kijken of ik een andere koplamp erop ga gooien of een tijdelijke ledbar. Misschien zelfs een fietslamp, wie weet haha.
 

Attachments

  • Snapchat-638510773.jpg
    Snapchat-638510773.jpg
    111 KB · Views: 13
Update: Thread afgerond , ledbar gemonteerd en geeft nu voldoende licht.
 

Attachments

  • IMG_20240916_195331.jpg
    IMG_20240916_195331.jpg
    119 KB · Views: 4
  • IMG-20240916-WA0036.jpeg
    IMG-20240916-WA0036.jpeg
    110.8 KB · Views: 4
  • IMG-20240916-WA0033.jpeg
    IMG-20240916-WA0033.jpeg
    115.3 KB · Views: 4
Back
Top